Varför har folk slutat bete sig?
Jag är ofta ute och gör saker, bio, föreläsningar, standup, konserter (inte så mycket dunka utan den typen där du sitter ner och lyssnar). Men jag går snart inte längre för senaste par åren så har det inte varit en enda upplevelse där jag inte till slut har fått hyscha på folk. Och jag blir så ledsen, för jag har betalat för en upplevelse jag ville ta del av, men blir så distraherad och provocerad av personer som verkligen borde stannat hemma. Så snart blir jag den som stannar hemma istället för det är inte värt det.
Och jag är verkligen inte den som hyschar direkt heller, idag på bio, musikal, så var vi 90 minuter in innan jag till slut hyschade åt fyra tjejer som satt framför mig och pratade och snapchattade och visade sina telefoner hit och dit. Så det tar mig en stund men jag är provocerad långt innan.
Vad hände? Varför blev vi såhär?
Jag minns min mamma sitta med en tablettask när vi var på såna saker när jag var barn, så fort jag tenderade att prata så stoppade hon en salta katten i munnen på mig så jag skulle ha fokus på den istället, och nu vet jag hut i att sitta tyst och stilla och lyssna och njuta för stunden. Jag önskar bara andra gjorde likadant.
Hälsningar av en 31-årig tant (känns det som)
Vissa personer kan fokusera och vissa kan inte det. Du är sån att du blir störd och irriterad i vissa lägen. En normal reaktion. Jag skulle nog också bli det.
#0: Jag håller helt med dig. Avstängda telefoner är det enda alternativet enligt mig. Att man skall behöva säga till innan föreställningen är egentligen absurt. Det borde sitta en telefonvakt i salongen som omedelbart riktar en spotlight på de som har på mobilen så de fick skämmas ordentligt.
Att folk pratar är också det oerhört oförskämt. Det har jag upplevt även bland mycket äldre publik.
Det verkar som om många tror att de sitter hemma framför sin TV.
- Redigerat 2024-11-30 09:00 av Sindri
Jag håller med, min telefon är alltid av under såna tillfällen. Tyvärr är det flera föreställningar nu som går efter "if you cant beat them, join them" så nu är det typ "okej ni får ta kort men inte med blixt!" Istället för ett rakt av förbud…
Det finns teorier att det var allt hemmasittande som blev av pandemin som förstörde det och har gjort att folk har glömt hur man respekterar sin omgivning men jag satt ju också hemma under pandemin?
Sen vet jag att vissa har lättare och svårare att fokusera, men det är helt valfritt att köpa biljetter till dom här sakerna så om man vet med sig själv att man inte kommer kunna sitta still och lyssna och vara tyst i två timmar så kanske det finns andra aktiviteter som passar en bättre, som man tycker är roligare, än att man ska störa andra i publiken som också betalat.
Och det är säkert väldigt oförskämt av mig att känna så, tyvärr, men det är svårt ibland att ha överseende när jag missar saker jag vill se för att personer runtom inte är intresserade av det dom kom dit för
Var på bio med kompis för flera år sedan. Jag och kompisen kan ha varit 24 år. Det var en "barn film". Ett barn sa flera gånger att den behövde gå på toa. Mamman eller ja en kvinna sa nej. Några minuter senare stinker det i salongen. Barnet hade bajsat på sig.
På samma film sträcker sig ett barn bakom mig mot min godispåse och tar godis.
Mvh
Mig