Pojkvän vill ha en annan flickvän
Jag har en pojkvän som jag har varit tillsammans med i några år för några dagar sedan, frågade jag honom om han skulle älska mig för alltid. Han sa att han inte visste och erkände att han ville prova att dejta (vara i en relation till och med) med en annan tjej eftersom han inte har dejtat så mycket.
Han sa att han inte vet hur länge han kommer att stanna med mig eftersom han inte kan se in i framtiden. För mig handlar det inte om att förutse framtiden, utan om att åtminstone kunna önska sig en framtid tillsammans. Att höra honom säga att han vill ha en annan flickvän medan han dejtar mig är supermärkligt.
Hantog tillbaka det efteråt och sa att han bara menade det i stunden och att han faktiskt bara vill ha mig.
Det här känns otroligt instabilt, Jag har försökt prata med honom om det, men han säger han inte har lust.
Hur skulle ni prata med honom? Jag känner mig som jag måste göra slut själv nu för jag är rädd för en osäker framtid ville ha en stabil grund.
Jag hade liknande samtal med min nuvarande partner för några år sedan där han sa att han inte är säker på om vi har en framtid för han är ung och vill inte ge löften han kanske inte kan hålla. För mig då så var det likvärdigt att han inte önskade en framtid med mig och jag tog det hårt men livet tillsammans gick vidare och nyss firade vi 10 år ihop och jag tror inte han kan se en framtid utan mig längre och vår relation blir starkare och djupare för varje år som går.
Men om man känner att det är en dealbreaker att partnern inte kan se en framtid så ska man lyssna till sina känslor, stanna inte i något som inte får dig att må bra.
Jag har som exempel aldrig velat ha barn så jag kände ingen "tidspress" när vi hade den konversationen att det kanske bara håller något år till sen måste man "börja om". Jag förstår såklart att "tidspressen" om man önskar familj inte gäller alla som vill ha barn men jag har hört det förekomma.
Uppskattar ni ärlighet eller att partner svarar det hen tror ni vill höra mest?
Det är rätt uppenbart att den här typen av frågor innebär en risk att svaret inte blir det man hoppas.
Kanske ställer man frågan helt i syfte av att själv få bekräftat om man tycker det är värt att satsa och tro på en framtid tillsammans. Då borde det ärliga svaret vara värt mest.
Men om frågan i själva verket är synonym för "bekräfta vad jag vill höra" och man inte kan hantera något annat, förstår jag inte varför man utsätter sig själv och sin partner för frågan. Om man behöver ställa frågan, kommer man ens lita på svaret även om det är "ja vi ska absoluuuut leva tillsammans för alltid"?
Jag avskyr, rent generellt, när min partner ställer frågor till mig där jag vet att det bara finns ett acceptabelt svar. Det är som en form av utpressning.
Mvh // Johan
Fast han är inte super ung. Och han har haft över 10 år och dejta runt, jag gick med på relationen med honom därför han sa till mig han ville ha en livslång seriös relation. Dom senaste månaderna har han dragit tillbaka sig lite därav ställde jag frågan, är inte ”utpressning” att vilja se vi står på samma sida. Att i en relation aktivt i en relation till mig säga att han vill ha ett annatb förhållande är enligt mig elakt, man kan säga man inte är säker isåfall för han tog ju tillbaka det sen och säger han vill vara med mig.
Om jag är lite äldre med och vill ha en seriös relation som är långvarig har jag rätt att veta att hans planer är att stanna med mig även om ingen kan förutse framtiden. Men det är som sagt bättre om det vore sanningen och han då berättade det men då borde han berättat det från början eller informerat mig innan jag ställt frågan då han vet vilken typ av förhållande jag vill investera i
Låter tråkigt du tycker det är utpressning med öppen kommunikation förhoppningsvis kan du arbeta på det
För att addera mer till situationen så dömer jag honom baserat på vad han utlovade, eftersom det är typen av relation jag söker tycker jag det är märkligt att då säga att han är sugen på en annan flickvän sen i nästa andetag vilja ha mig igen. Jag vill ha ett stabilt och långvarigt relation( annars hade jag bara kunnat fokusera på exempelvis en kortsiktig relation eller en kk.
Men tack iaf behöver inga fler svar 😊
#3:
Låter tråkigt du tycker det är utpressning med öppen kommunikation förhoppningsvis kan du arbeta på det
Öppen kommunikation är inte utpressning. Men att ställa en fråga, men bara kunna acceptera ett enda svar, är inte öppen kommunikation. Det är ett krav på bekräftelse.
Sedan förstår jag också att man kan bli besviken på svar man inte hoppades på.
Mvh // Johan