Relationer iFokus

Relationer

Läst 607 ggr
[Insideandout]
1

Han älskar mig inte men vill ändå dejta mig.

Så jag har vart i en relation i snart två år

I början var han väldigt kärleksfull! Och sa nästan varje vecka att han älska mig.

Men började märka(nyligen) att han börja backa undan mer, sedan börja han säga att han inte är säker på att han älskar mig.

Till slut erkände han att han ljugit <- enligt hans egen utsago vilket är extra smärtsamt att höra om att ljög om att älska mig, han sa att han ser mina ”skavanker” och det gör man inte om man älskar någon påstod han.

Han säger i samma andetag att han ändå vill dejta mig och att han inte vill göra slut men han har ändrat sitt narrativ som först var att vara ihop med mig för alltid till att han inte är säker på hur han kommer ha det i framtiden eller vem han ska dejta.

Jag som ville ha ett väldigt seriöst förhållande vilket han var medveten om känner mig rädd liten och ärligt talat värdelös, jag har också på senaste fått kall behandling av honom han kallar mig seg och vill jag ska ”bevisa” mitt värde för honom.

Jag förstår jag kanske borde göra slut för hans gamla person är bara en illusion som inte längre finns, och dessutom så älskar han inte mig

Kan man vara i en relation med någon som inte älskar en? Som säger dom är
Attraherade och han påstod han är kär i mig/anknuten men inte älskar.

Tar gärna emot åsikter !

• Redigerat 2025-03-09 02:45 av [Insideandout]
[Flodbis]
3

Jag tycker "älska" och "kärlek" är två ord som vissa fått för sig ska betyda vissa saker, många har en föreställning om att det måste kännas på ett särskilt vis eller att vissa krav måste uppfyllas. Att alla har en själsfrände och att när man väl hittar dem så kommer allt bara bli perfekt är en myt som man ofta finner i filmer och kärleks noveller. Det är arbete att vara i förhållanden och det krävs att båda parterna lägger tid och energi, att han förväntar sig att just du måste bevisa ditt värde är en stor röd flagga.

Man ser definitivt sin partners brister om man tittar på dem realistiskt, det innebär att man inte längre sätter dem på en piedestal som man oftast gör när man är nyförälskad. Att se bristerma och sedan älska en trots ens brister, det är kärlek enligt mig.

Känner man sig värdelös i ett förhållande är det ett stort tecken att något är fel. Det finns liksom ingen poäng att vara i ett förhållande om man bara mår sämre av det. Hela poängen är ju att man ska lyfta upp varandra och älska varandra

Han låter inte som en stabil person och han har en skev bild av vad kärlek är, jag tycker inte du ska slösa mer av din tid på honom

• Redigerat 2025-03-09 03:55 av [Flodbis]
[Insideandout]
0

Ja jag tycker bara det inte känns så stabilt att bli tillsagd att han inte älskar mig när jag vill ha ett seriöst förhållande och att han rabblar upp att han inte vet om
Framtiden om han eventuellt skulle vilja dejta någon annan längre fram. Jag kan liksom inte ens tänka i dom banorna själv

[Insideandout]
0

Ja precis han har lite omoget sätt att tänka på det där om att älska någon men går inte att övertala någon som tänker så, antar vad han menar är att han inte bryr sig tillräckligt

[Flodbis]
3

#3: Ja så du kan hitta någon som är bättre

[Insideandout]
0

Om
Någon mer har en åsikt får ni gärna dela den

Maria
5

Jag skulle inte klara att vara tillsammans med någon som inte är säker på sin kärlek.
Vill han bara ha dig så länge tills han träffar den rätta?

/Maria

Katti
7

Jag känner igen mig oerhört mycket. Bröt just ett ettårigt förhållande som jag till bara någon vecka innan trodde hade allt jag sökte. Plötsligt började han påpeka mina brister och skämtade på min bekostnad. När jag påtalade att jag inte var okej med det häcklade han mig och kom med klassikern att "det var ju bara ett skämt". Jag svarade att eftersom skämtet inte landar bra hos mig så är det inte roligt. Ett skämt måste vara roligt för båda för att det ska vara ett skämt. Han stängde då av mig och gick inte att få kontakt med på flera dygn. Så gör inte en vuxen människa (han är dryga 60… ). Jag kände att står inte jag upp för mig och mina känslor, vem gör det då? Så jag bröt med honom, trots att det får enorma konsekvenser eftersom vi hade skrivit på för köpet av en fantastisk hästgård tillsammans. En gemensam dröm som nu skulle bli sann. Köpet har vi nu genomfört eftersom det var för sent att backa, men jag hann i alla fall avblåsa försäljningen av min gård.

Nu blottade jag mig själv, men mitt absoluta råd är spring så långt ifrån honom du kan och se inte tillbaka. Det finns så många trevliga karlar i världen som vet att värna och vårda ett förhållande. De andra kan gott vara själva!

Heddiz
0

#0: Han visar och säger ju egentligen till dig hur han känner för dig nu!?
Så gott han kan.
Och visar samtidigt vad han är för typ av man.
Han låter ju ärlig eller åtm ärligare med vad han känner nu verkar det som.

Vilket jag skulle säga ev kan vara hans "bästa egenskap" du kan hitta hos honom.
Jag säger inte att din partners egenskaper är bra. Förutom att han är ärlig, om du gillar ärlighet.
En ärlig man vill väl alla Kvinnor ha, eller!?🤔

Ja, det man vill väl oftast ha, en man som är ärlig vad jag vet iaf, men INTE en man som är så ärlig så att han blir elak.
Det vill man oftast INTE ha.
Sen är ju alla olika och har olika tycken och smak givetvis.
Gillar man såna män så, go for it.

Som sagt man vill väl oftast ha en ärlig man, men man vill ju inte ha en man som struntar i ens känslor helt och hållet och är elak bara för att.
Han måste ju samtidigt kunna visa empati om han är ärlig, tycker jag iaf.

Samtidigt tror jag inte du heller vill ha en man som bara säger att han älskar dig över allt om han ändå inte är ärlig med det han säger.
Ja såna män finns det gott om också.
Sen finns det ju som tur är män som är mittemellan.
Män som är ärliga, men inte FÖR ärliga så att dom sårar dig.
Det är iaf min typ av man.😅

Så mycket beror ju på vad du vill ha för typ av man.🤔

The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"

snowy00
1

#0:

Jag säger ungefär som resten. Att det inte verkar lönt att lägga mer tid och energi på honom.

Sen undrar jag lite; ska man verkligen behöva bekräfta för sin partner att man älskar den? Eller inte. Det är ju mest bara ord, i slutändan.

Maria
7

Jag säger dagligen till min man att jag älskar honom och så skönt att höra att han älskar mig efter 45 år

Tröttnar aldrig på de orden❤️

/Maria

[Insideandout]
0

som svar till #heddiz han erkände ju att han ljugit för mig under hela vårt förhållande att han älskar mig då har han sagt det till mig nästan varje vecka, alltså har han ljugit för mig veckovis utan att jag på något sätt pressat honom till att säga att han älskar mig så jag håller inte helt med om att han varit ärlig men annars förstår jag hur du tänker.

Och att vara ärlig är inte lika med att vara elak precis som du säger, vilket han börjat vara. Jag har inget emot konstruktiv kritik men att bara exempelvis kalla mig utvecklingsstörd vilket han gör regelbundet är inte snällt.

[Insideandout]
1

#11: Och för att lägga till han kallar mig utvecklingsstörd i ”andan” av att bara vara ärlig . Men även om jag vore ”seg” så hade det inte vart okej att upprepa det till någon.

[Insideandout]
0

#7: Tack för att du delar med dig! 🌸

snowy00
0

#10:

Nä, det är väl egentligen fint om de orden blir sagda.😊 Själv har jag inte haft ett förhållande, där någon av oss sagt de orden…😛

#11:

Det låter jättekonstigt att säga till sin partner (eller till vem som helst) att den är utvecklingsstörd..🤨

Heddiz
0

#11: Jag var nog otydlig och menade inte att han varit ärlig mot dig tidigare.
Speciellt inte om han själv sagt att han bara ljög för dig förut om att han älskade dig.

Utan jag menade att han först NU verkar ha börjat visat dig sitt rätta jag och blivit mer ärlig mot dig!?
Fast vem vet om vad han säger nu är ärligt jämfört med det han sagt förut. Det är ju omöjligt att veta.

Sen varför han blivit mer "ärlig" mot dig nu är ju svårt att veta.

"Han kanske blivit en bättre man, vem vet"
Det var vad jag tänkte skriva iaf ,tills jag läste vad han kallar dig? Utvecklingstörd!? 😠😥

Nej det kallar man väl aldrig någon annan.
Speciellt inte sin partner!
Stor RÖD flagg på det skulle jag säga iaf!

Ni har dessutom inte varit tillsammans länge alls. 2 år är ingenting.
Och tycker du redan att han beter sig som en skitstövel mot dig så är det nog inte din typ av man!?

Fast bara du vet om han är din typ eller inte egentligen.

Att lita på din egen magkänsla skulle jag säga är det absolut viktigaste som du kan göra som kvinna.

Säger din magkänsla dig att något är fel så lyssna på det.
Vad det än gäller.
Som I detta fallet. Lyssna på din magkänsla före allt annat.
Min man har som ett ex aldrig sagt så elaka saker till mig som din kille gjort, trots att vi varit tillsammans sen 1995 😅 Alltså över 30 år.

Om han hade varit så elak ( det är elakt enligt mig iaf att kalla sin partner utvecklingsstörd eller liknande) så hade jag inte gift mig med honom.

Sen om du älskar din kille som han är, trots sina fel och brister, trots att han kallar dig saker, osv så kanske han passar dig ändå, just nu åtm.
Obs jag säger inte att han är "den rätte" för dig så missförstå mig rätt.😅
Han förtjänar inte ens dig!

Jag menar att det beror på
Dig, vad du vill ha för typ av partner om han är rätt för dig eller inte.
Och hur länge du vill ha denna partner.
Han kan kanske passa dig just nu, pga olika orsaker, men det kanske inte är en man du vill gifta dig med!?
,

The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"

[Mia-45]
5

Vadå att "du ska bevisa för honom vilket värde du har"????
Det var det sämsta jag hört.
Han leker bara med dej. Så mitt råd är att du lämnar honom.

Karmatarerskanise
0

Spring fort som tusan. Han är skräp helt klart!