Ska man kyssas för dejtens skull?
Tycker du det är fräscht om din partner snusar hela tiden och dessutom gör det efter tandborstning i sängen och somnar med en snus inne?
Tycker du man ska förväntas pussas fast man inte är redo, men ändå göra det för att dejten vill det?
Mvh // Johan
- Redigerat 2025-04-25 08:42 av johan
Karin Nordin på Expressen verkar tycka att män är egoistiska och bara bryr sig om sig själva för att tycka konstant snus är ohälsosamt och att han vill vänta med att kyssas tills det känns rätt att göra så.
https://amelia.expressen.se/tjejer-vill-helst-inte-ligga-med-trakiga-halsotontar/
Hade man med hedern i behåll kunnat skriva likadant om Kvinnor? Att det är hon som är ego för att inte ställa upp sexuellt för hans skull?
Mvh // Johan
Och här slutade jag läsa:
Killar som ”satsar på hälsa” och anammar hobbyterapeutiska idéer borde testa en kvinnlig och underskattad förmåga – att se till andras behov mer än de egna.
Sedan när ska vi sätta andras behov över våra egna? Visst, relationer är att ge och ta… Men sedan när betyder det att man, oavsett kön, inte har rätt att sätta gränser? Sedan när ska man, oavsett kön, behöva göra saker man inte känner sig bekväm med? Bara för att någon annan inte håller med?
Förlåt men om någon inte vill kyssas efter att man snusat eller inte vara i en relation då man inte klarar att leva med den andres vanor (i detta fall verkar dricka läsk nämnas) så får man acceptera det. På vilket sätt gynnar det någon av parterna om man går in i en relation som man redan innan vet att man inte tolererar vissa saker med.
Sedan när är det ett problem i vårat samhälle när man sätter sina behov före? I slutändan är det ens eget liv.
Och visst skulle det bli rena ramaskri om en man skrev en sådan artikel om Kvinnor. Jag förstår ärligt talat inte varför någon skulle skriva en sådan artikel och få för sig att publicera den.
Om det är något jag gillar att se så är det när mina käraste (om det nu är partner eller familj kvittar) prioriterar sin hälsa och sätter sin hälsa först. Är det något jag gillar så är det när folk lever livet i det fullaste och känner sig nöjda med sig själva. Utvecklar sig och tar hand om sig.
Skulle detta på något vis skapa oro eller problem i min relation med individen så skulle jag ett: se över mina egna värderingar; och två: fundera på om det råkar vara så att det inte är en relation (om det nu är vänskap eller mer spelar ingen roll) som kommer att fungera för mig.
Det är en sak att vara kritisk, komma med tankar och funderingar. Ge personen en annan sida att se saken ifrån. Det är en annan sak att visa 0 tolerans när det gäller en annan persons liv (och beslut som inte skadar någon).
Man ska aldrig pussa/kyssa någon om man inte vill, aldrig för någon annans skull. Red flag.
Äckligt det med snuset. Efter tandborstning ska det inte in ny enligt mig. Urk. Hade inte accepterat det faktiskt. Och farligt att somna med det i
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Det där med snus reagerar jag inte så mycket över. Jag är ju själv snusare.
Däremot aldrig när jag ska sova och inte efter tandborstning på kvällen.
Det är skillnad på pussar och kyssar tycker jag.
/Maria
#4: I detta fallet reflekterar hon över en person som är med i Gifta vid första ögonkastet, så du kan nog förutsätta att det är mer kyss en oskyldig puss det handlar om.
Mvh // Johan
Oavsett kön har alla människor rätt att sätta sina egna gränser. Känner man att nej jag vill inte vara intim alls, inklusive mys och kyssar, förrän vi dejtat minst sex månader. Så får man ha den gränsen och den ska respekteras. Sen kan det ju såklart hända att man träffar någon som känner att deras tidslinje ser annorlunda ut och det är ju okej också. Men då är man ju inte kompatibla med varandra och bör gå åt varsitt håll. Man ska aldrig göra något fysiskt bara för att ens dejt vill det. Aldrig. Det kanske leder till att dejtandes tar slut men i så fall är det ju ändå bara bra om man vill helt olika saker.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
#5 Aha. Har inte sett programmet men gissar att man inte får vara för pryd om man anmäler sig.😉
/Maria
#7: Man borde ju åtminstone ha en stark vilja att vara intim förr eller senare. Men jag uppfattar många deltagare som att dom är så blyga och osäkra att programmet blir lite av en sista utväg liksom.
Jag hade aldrig börjat titta på det inte vore för att mina fru och ena barnet tycker om det. Men jag får ändå erkänna att det är ett rätt mysigt program.
Mvh // Johan
#8 Kanske får ge det en chans eller inte…
/Maria
Snusning är vidrigt oavsett kön, oavsett tid på dygnet.
I övrigt håller jag med Calcifer.
- Redigerat 2025-04-25 12:25 av Vixxen
#10: Jag snusar inte men röker. Dock när jag dejtat eller haft förhållande så har jag respekterat hur de känt kring det. Mitt ex sa rök om du vill, det är ok. Men hade hpn sagt att hon inte gillat det hade jag ju valt henne över cigg. Hade förmodligen fortfarande rökt här eller där, men verkligen inte jämt och inte innan intimitet.
#3: Helt överens med dig
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris
Samtycke, någon..?
#13: Ja det var väl exakt vad jag sa.
#14 Kort och koncist, jag sa det i 1 ord 😉
I artikeln som Johan länkar till förefaller ”samtycke” vara något som enbart gäller i andra fall. Märkligt enögt.
Månadens facepalm. Vart ska man ens börja? Jag håller med om att snusning och rökning är äckligt, och hade inte kunnat dejta någon som höll på med det. Att kalla det en aversion eller nervositet inför laster är så absurt att man nästan undrar om artikeln är ironisk. Ang. kyssandet så måste såklart samtycke gå åt båda håll och att bete sig som att män inte har rätt till att sätta sådana gränser är rent hyckleri, förutsatt att hon inte skulle säga samma sak om rollerna var omvända, vilket jag tvivlar på.
Sedan att folk som är hälsomedvetna automatiskt inte skulle se andras behov? Det förtjänar en olympisk medalj i mental gymnastics. Menar man då att ingen av dessa självuppoffrande Kvinnor samtidigt kan vara hälsofreaks? Eller att man inte kan vara både hälsomedveten och ibland göra mindre hälsosamma saker som att dricka? Att vara hälsomedveten är ju bland det mest attraktiva man kan vara för övrigt. Vem vill inte ha en partner som tar hand om sig?
Sajtvärd på Skrivlust
Tyvärr är det skillnad om en man inte vill kyssas. Män "ska" ju vara mycket sexuellt intresserade, medans Kvinnor "ska" vara tvärt om.
Blir helt paff av att man tycker en vältränad man som tar hand om sin kropp är egoistisk, och en snusande kvinna kräver äckliga snuskyssar och tycker det är något annat än ego.
Hon är ego.
Jag tycker vältränade män visar att dom bryr sig om hälsan och är drivna. Engagerade.
Men att dejta en vältränad man skulle vara jobbigt för mig. Hadekännt mig som en heffaklump 😂
#17: Ska tilläggas att det inte är hans fru som säger att han är ego eller att det är fel att ta hand om sin kropp. Det är en krönikor på Expressen som uttrycker det. Vilket jag tycker gör det ännu värre. Vem fan är hon att avgöra vad kvinnan och mannen i programmet känner eller tycker?
Mvh // Johan
#17: Ja, det du skriver i det andra stycket är vad som får mig att undra om hon ens kan mena allvar. Det är så motsägelsefullt att det är svårt att förstå hur hon inte kan inse det själv.
Min pappa dog i förtid i sviterna av rökning och troligen till viss del stor övervikt, så jag är av åsikten att ta hand om sin hälsa för sina anhörigas skull kan vara en av de minst själviska sakerna man kan göra. Sviterna av ohälsosamt leverne och övervikt drabbar ju som regel män i högre utsträckning och hårdare, så att resonera som hon gör är baffling.
Sajtvärd på Skrivlust
Det kan även tilläggas att killen i programmet som krönikören anklagar för att vara ett egoistiskt renlevnadsmiffo, jobbar som läkare.
Mvh // Johan
Jag snusar inte själv och har aldrig snusat heller för den delen. Har däremot rökt många år men har slutat helt och hållet sedan flera årtionden, fast jag kan ta en cig om någon bjuder på en cig i samband med att jag ex dricker några öl. Har däremot inga problem med att kyssa en tjej som är rökare.
Men det var ju snus som frågan gällde. Snusar hon "lössnus" så blir det ett totalnej. Ingen kyss från min sida om hon kör lössnus. Vanliga "snusprillor" som ligger paketerade blir lite svårt att svara på. Jag gillar för det första inte doften av snus. Doften äcklar mig. Men skulle jag träffa en tjej som jag vore attraherad av så skulle nog känslorna ta över den negativa snusdoften. Kanske jag hellre skulle ta med mig en tablettask med goda halstabletter som hon fick ta innan vi ger oss in i alltför djupa tungkyssar.
Bor man på Öland, solen och vindarnas ö, så skapade jag några sidor som visar vår vackra ö med hjälp av några bilder.
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu
#18: det missade jag. Det är ju sjukt!!
#20: läkare är ju kända för att vara ego. Så pinsamt! 😆
#0: Nej det är verkligen inte ok om min man går och lägger sig eller somnar med en snus under läppen!
Nej! Nej!
Jag har träffat en del karlar som snusat. Bla min man. Men han får inte sova med sitt snus!
Och jag vägrade och vägrar kyssa honom när han har snus inne.
Det är så himla äckligt!
Jag ber om ursäkt för vad jag tycker, men det ÄR faktiskt äckligt. 😅
En snusare är värre än en rökare alla gånger för min del.
Jag tål inte lukten av snus och jag önskar att min man kunde sluta snusa.
The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"
Jag tror att jag inte ens hade blivit tillsammans med någon som snusar eller röker. Vi hade nog inte haft samma "värderingar" isf ändå…😛
- Redigerat 2025-04-27 20:13 av snowy00