Min relation till "knark" och andra piller.
Sånt är livet. Min livlina är en en liten necessär. Där har jag samlat alla nödvändiga vb (vid behov) mediciner. Sånt man inte kan åka hemifrån utan. Det är en ganska uttalad hat-kärlek. Avskyr att behöva ta tabletter i tid och otid. Att inte ha friheten att följa infall och göra det man känner för. Allt ska planeras. Samtidigt vet jag att det inte funkar att inte ta dessa nedrans tabletter. Älskar dom för att dom funkar ganska bra och hjälper mej att leva ganska normalt.
Till knark har jag förut räknat det man brukar kalla knark, typ hach, amfetamin och så. När jag gjorde praktiken på sjukhuset och läkarna började fråga efter "knark recept" fattade jag i början inte vad dom menade. Nu vet jag att det är såna saker som tradolan och dexofen och sånt. Alltså inte sånt jag normalt klassar som knark. Det är skillnad på att bruka och att missbruka, men "knark" är för mej ett väldigt laddat ord.
Jag jobbar i vården och har nog aldrig hört någon benämna narkotika-klassade läkemedel som knark. Narkotika däremot ja.
knark, droger, narkotika… alla dessa ord är laddade. Jag skulle ju inte säga till folk att jag tar droger eller så.. trots att jag tar tablett varje dag. 

#1 Hos oss kallar dom det knark. Jag gillar det inte alls eftersom jag tycker att knark räknas som en drog man missbrukar.
Allt handlar väl om mängd och hur ofta man använder det. Väldigt många av de narkotikaklassade läkemedlen består av morfin eller morfinliknande preparat ex tradolan, nobligan tramadol osv.. Amfetamin används ju också.. Kan det ha att göra med att dessa preparat är starkt vanebildande som man klassar dem som narkotika? Man behöver ha extra koll på sitt användande så man inte fastnar i ett missbruk helt enkelt.

#4 Jo det är ju därför de är narkotikaklassade, men jag tycker ändå det är fel av läkarna att kalla det för knark. Knark blir det då man missbrukar det…inte när man brukar.
Hela ämnet är ganska laddat, men jag tänker ändå säga vad jag tycker. Jag vet om att det går stick i stäv med vad en del anser.
Jag anser att om man vanemässigt tar något som är narkotikaklassat, om man måste ha det för att leva ett normalt liv. Då är man narkoman. För mig finns inte att "bruka" narkotikaklassade saker. Det är något man missbrukar. Ett undantag finns, läs längre ner.
Det är som om en alkoholist bara skulle dricka 3 öl per dag, och säga att han inte missbrukar alkohol, utan att han brukar det.
Eller som att en spelmissbrukare säger att han inte missbrukar sitt spel, utan bara spelar. Utan att kunna avstå.
Likadant är det med vilka preparat man tar. Det behöver inte vara de tunga drogerna, det räcker med att det är t.ex. de tabletter du nämner, eller Xanor eller någon form av benzo. Undantaget jag pratade om i början, vissa av de här sakerna skrivs ju ut på recept till personer som behöver det. Då är det såklart en annan sak, Om man får tabletter för att man är sjuk, och utskrivit av läkare. Då är enda gången jag anser att man möjligen skulle kunna använda ordet "brukar" istället för "missbrukar" om något som är narkotikaklassat.
Då gäller givetvis att man tar tabletterna man fått utskrivit i den mängd och på det sätt man fått föreskrivit. Annars är man tillbaka på ruta 1, missbruket.
Det är min åsikt.
mvh Martin
Håller med marnyman helt och hållet.
Sedan tror jag att det är olika hur man uppfattar ordet "knark". Att som läkare kalla det narkotikaklassat eller knark tror jag bara är en språkfråga, kanske t.om lokalt.
/Maria

#6 Jag håller fullständigt med. Dom preparaten jag tar dagligen är inte narkotikaklassade. Dom behöver jag bara om jag gör nåt dumt (tex åker slalom eller målar om ett tak eller nåt).
#7 Visserligen. Men med tanke på att det är ett så omtvistat ämne så tror jag även sjukvården bör tänka sig för lite.:)