Relationer iFokus

Relationer

Läst 249 ggr
introvert
1

Vad pratar man med frisören om?

Konstig fråga för det är säkert självklart för andra.
Förutom att beskriva hur man vill bli klippt förstås, men resten av tiden då?
Nu menar jag inte heller en frisör man varit till tidigare utan första gången man går dit.
För mig är det faktiskt första gången nånsin jag går till en frisör i vuxen ålder. Sist var jag rätt ung och bodde hemma och min mamma följde med. Då pratade frissan med min mamma medan hon klippte mig. Själv satt jag knäpptyst.

Jag bör jag även säga att jag har svårt att prata med människor jag inte känner väl. Jag blir lätt väldigt tyst om det inte är med min allra närmaste familj jag umgås.

Jag tänkte även testa ny frisyr, klippa upp håret lite + göra slingor så det lär ta lite tid.
Ju närmare det kommer det datum jag bokat börjar jag faktiskt fundera på att avboka. Och det enbart pga den sociala biten. Jag vet inte vad man pratar med en längre stund med nån man aldrig träffat.

Sindri
2

Man behöver inte prata alls om man inte vill. Frisören har kollegor och andra kunder att prata med om det skulle vara nödvändigt. Ta med dig något och läs. Faller det sig naturligt att prata så gör du det då.

Carmarino
4

De flesta frisörer brukar vara bra på att läsa av om en kund vill prata eller inte, så du behöver inte alls prata om du inte vill.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Scorpio97
3

Jag testade några olika frisörer när jag var yngre, och oroade mig alltid lite för vad man ska prata om för jag är inget fan av småprat och behöver känna personen jag pratar med för att verkligen kunna prata. Jag är dessutom obekväm överlag med att någon främmande ska hålla på med mitt hår. Men frisörer är så vana vid småprat och vana vid olika personer så jag tyckte alltid det löste sig ändå. De brukade alltid ha lite ämnen att börja prata om sen insåg de snabbt att jag inte var så pratsam, och efter det pratade de antingen på utan större ansträngning från min sida eller så lät vi det bli tyst.

Nu har jag inte klippt mig hos frisör på flera år men skulle jag gå till en ny frisör nu skulle jag nog säga till att jag inte vill prata under klippningen. Det är ju inget krav att göra det, och då behöver inte frisören försöka hålla igång ett samtal jag ändå inte vill ha.

Men vill man öva på att småprata tror jag det är ett bra tillfälle.

//Jessie

[Undertaker]
1

Jag pratade aldrig med mina frisörer. Men började klippa mitt egna hår när jag var 15 då jag tyckte frisörbesök blev för irriterande.

Fridaaaa
1

På vissa ställen kan man boka in "tyst klippning"

Jag pratar om lite allt möjligt, vad som faller in för stunden och känner av frisören och så :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Liz85
0

#4: Sist jag var till en frisör var när mamma tog med mig till en. Och den gången minns jag inte ens. Sen började hon klippa mig och numera klipper jag mig själv. Egentligen bara för att jag kan, för att det är billigare och är enklare.

#0 Men instämmer i vad de övriga säger, man behöver inte hålla igång ett samtal med frisören om man inte vill.

beem
0

Du kan tänka att frisören är van att möta olika människor.
Det första brukar bli frågan hur du vill bli klippt. Tänk i förväg pä hur du vill ha det och då är det lättare när frågan kommer.
Frisörer är bra på att känna in. Om du inte vill prata är det helt ok och inte alls ovanligt.
Där jag klipper mig är det 4 stolar. En del personer pratar och en del sitter tysta hela tiden. Det är inget konstigt med det ena eller det andra.
Du kan känna dig lugn. Lycka till med ny frisyr.

Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris

Karmatarerskanise
0

Dom jag har varit hos pratar lite, och dom gånger jag inte har något att säga så sköter dom klippningen och jag sitter med mobilen och min kaffe ibland är jag social och då kan vi prata om precis vad som. Men dom puchar inte en till samtal.

På sin höjd ställer dom nån fråga om håret eller säger något om vädret.

[Mia-45]
1

Åhh jag förstår dej så väl.
När jag är hos frissan så vill jag bara sitta tyst.
För ett tag sedan så bytte jag frisör…och den nya pratar och pratar och frågar saker om min granne som hon inte har att göra med.
Har hört av andra att hon (frissan) näst intill pumpar de på frågor om andra.
Som hon sedan berättar vitt och brett.
Jag vet att de inte har nån slags tystnadplikt. Men jag tycker att det tillhör vett och fason att inte sprida saker man säger till de.
Så nu ska jag byta frisör igen.

Men…på en del salonger kan man boka tyst klippning.

OberonsMatte
0

En bra frisör är lyhörd och märker om kunden vill prata eller inte. Kunden betalar för klippning eller behandling - inte för att underhålla frisören.

Jag går till en lagom pratsam frisör och sitter tyst den mesta av tiden. Det vi har pratat mest om är nog katter. Hon har väl märkt på min respons att det är ett ämne jag gärna pratar om.

Sajtvärd Katter iFokus