Relationer iFokus

Relationer

Läst 212 ggr
Petriella
0

Konstigt uttryck eller jag känslig?

Jag mötte en person som jag inte står nära alls.
Det är en granne, fast inte nära granne. Hon bor längst bort på gatan och vi har bara hejat på varann eller sagt någon mening om vädret men aldrig något djupare personligt.
Nu promenerade jag efter gatan och mötte henne. Hon sa pang på. "Du, jag måste fråga dig. Hur mår du EGENTLIGEN??" med stor betoning på det sista ordet EGENTLIGEN !

Till saken hör att jag diagnostiserats med en sjukdom för 3 månader sedan (som jag inte riktigt orkar gå in på här vad det är)
Men nu hade väl ryktet nått henne.

Nu är det ju svårt att visa tonlägen via skrift. Men hon lät inte varm och omtänksam i tonläget utan mer ifrågasättande snudd på konfrontativ.
Jag hade kanske mer sagt typ "jag hörde att du drabbats av xxxx, Du vet att jag finns här om du behöver prata eller vill ha hjälp med något"
Men hon pratade med högt tonläge och det där "EGENTLIGEN???" som hon la till efter "hur mår du"
Ja jag blev iallafall väldigt paff. Och tyst i flera sekunder.

Fridaaaa
7

Vissa vet inte hur de ska uttrycka sig och vissa kan låta på ett visst sätt men menar inte det på det sättet. Som vi får höra på jobbet "snälltolka" :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

OberonsMatte
6

Jag tror att det som sas ska tolkas som : "jag finns här om du behöver prata eller vill ha hjälp med något". Frågan "hur mår du? är vanligtvis en retorisk fråga där "bra" är det enda svar som förväntas, men genom att lägga till "egentligen" försökte nog grannen bara få fram att hon var redo för ett mer ärligt svar.

Det är inte lätt att vara medmänniska och visa att man bryr sig med exakt rätt formuleringar, så därför undviker nog många det, men tanken kan knappast ha varit något annat än god.

Sajtvärd Katter iFokus

[solljust]
2

#0 Min direkta tanke blev eftersom ni inte känner varandra kan grannen möjligen känt en viss nervositet och inte velat klampa på men känt till din situation och hälsa därför blev det en betoning på ordet egentligen.

Jag vet inte jag bara spånar lite för hade hon inte brytt sig hade hon inte sagt något alls så det där var nog väl menat sen kan lite nerver ligga bakom eller så kanske känner hon till sjukdomen antingen av egen erfarenhet eller med andra därav betoningen som blir hon vill visa medkänsla samtidigt som hon inte vill kliva på att det blev lite nervöst för henne.

Som du skriver det går inte att få med betoningar i text men hade hon inte brytt sig hade hon inget alls sagt bara hejat som ni brukar och gått vidare så avvakta och se till nästa gång ni möts det kan ge helt andra vibrationer och vara betydligt med avslappnat i tonfall.

Vi har alla så olika sätt att uttrycka oss på jag är en bestämd person och väldigt direkt rak och strikt i tal och kroppsspråk samtidigt som det finns en lättsamhet när situationen kräver och det är inte alltid enkelt att förstå varandra men avvakta och se när ni möts nästa gång det kan vara betydligt mer avslappnat då och känns det obekvämt för dig och kanske även för henne säg att du är tacksam för hon frågade sånt kan bryta många isar om det kör fast sig lite.

Din rubrik i trådstarten konstigt uttryck eller om du är känslig nu vet jag inte vad du fått för diagnos och den behöver du absolut inte skriva om här för den har ingen annan av oss att göra med men kan det vara så att du är väldigt känslig för en diagnos är ju något som medför förändringar och att ta hand om sig själv sen grannen att hon helt enkelt inte visste hur utrycka sig hur hantera men ändå ville visa att hon bryr sig och så blev det knepigt som det blev med ordet egentligen.

Hoppas det löser sig med både din hälsa och grannen 😊