Relationer iFokus

Relationer

Etiketterförhållandeleva-tillsammansdejtingrelationer
Läst 622 ggr
Lona
2

Orimlig önskan angående skägg?

En hypotetisk fråga, jag är singel.
Jag har svårt för skägg, det är inte det att jag tycker att det är fult utan det är liksom…obehagligt på något sätt. Jag kan inte sätta fingret på vad jag egentligen ogillar men jag föredrar helt klart slätrakade ansikten. Det gäller inte bara partners utan folk rent allmänt.

Är det en okej önskan att fråga en partner om han kan raka sig alt låta bli att skaffa skägg om han hade tänkt göra det? Eller är det att lägga sig i för mycket?
Att styra någon annan?

(Jag har aldrig dejtat en skäggig man, när mitt ex började odla skägg frågade jag snällt om han kunde låta bli vilket han gjorde.)

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Vixxen
1

Det låter väl inte orimligt i mina öron att be om det.

Å andra sidan tror jag att du också kan överkomma din känsla av obehag om du träffar en partner du verkligen älskar.

• Redigerat 2025-07-17 20:25 av Vixxen
OberonsMatte
6

När den skäggige har skägg för att han faktiskt vill ha skägg tycker jag att det beslutet är hans. Jag tror att det är få som uppskattar önskemål från andra om att ändra något i sitt utseende som man själv har valt.

Sajtvärd Katter iFokus

91Marran
5

Skulle aldrig kunna be min sambo raka av sig skägget. Vill han ha det så är det upp till honom. Att lägga sig i hur andra väljer att se ut är fel. Hade det varit ovårdat så hade jag kanske frågat om han kan trimma det lite. Men jag hade inte frågat och bett om det bara för min skull.

Hade någon när jag var singel påpekat saker om mitt utseende på det sättet så hade jag sagt hejdå direkt. Är man inte nöjd med hur någon ser ut så väljer man en annan. Man ska inte ändra på någons utseende för att de har en fin insida.

Mvh
Mig

Maria
0

Haha jag som tjatat så på min man att skaffa skägg. 😉
Mustasch har han alltid haft.

/Maria

beem
4

Jfr… om du har långt hår och din partner vill att du ska klippa det kort 🤔

Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris

Calcifer
4

Om jag uttryckte till en partner att jag vill klippa håret och de försöker be mig att inte göra det skulle min petty side ta över. Ju fler gånger de säger det desto kortare klipper jag håret. Det är MITT hår, ingen annan har rätt att försöka få mig att ändra mig. Stör det dem så mycket att jag vill bestämma över mitt eget utseende så kan de ju dumpa mig i så fall. Inte för att jag skulle sörja den relationen.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Sindri
2

Att be någon raka sig tror jag inte du behöver tänka på eftersom du inte blir attraherad av en den personen.
Att få ett löfte om framtiden kan du inte räkna med även om personen ger det.
Men om man verkligen är kär i någon vill man väl att den personen skall tycka att man är attraktiv. Försvinner attraktionen har man ju inte så kul.
Min man har vetat från dag 1 att jag inte gillar håriga män. Han har sagt flera gånger att han skall skaffa skägg, men han gör det inte för han vet att jag inte skulle kunna förmå mig att kyssa honom. Och ärligt talat tror jag inte det ligger så mycket allvar i det.
Alla i familjen försöker däremot övertala honom att låta håret växa för han har så fint hår, men han vill inte och det får vi respektera, men jag suckar ändå varje gång jag klipper honom.
Nu har jag inte lust att skaffa varken tatuering eller ankläppar men om jag hade funderat på det skulle jag ändå inte göra det om min man tyckte det var avtändande.
Ett förhållande är ju ett givande och tagande och kompromissande. Att agera trotsålder känns ju inte särskilt kärleksfullt.
Så kort svar; visst kan du fråga, men räkna inte med något löfte.

• Redigerat 2025-07-17 23:42 av Sindri
Fridaaaa
2

Jag gillar inte skägg heller, sambon rakar eller trimmar ner så det inte blir allt för långt. Ja det är hans skägg men jag kan inte pussa/kyssa någon med mycket skägg, han rakar/trimmar ner för min skull och han är helt OK med det.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[solljust]
2

#0 Ja absolut ska man kunna säga till sen kan man försöka välja ett rätt och bra tillfälle och att innan man går in i ett förhållande vara konsekvent och ärlig innan ett skägg kanske växer fram efter en tid i ett förhållande.

Jag tycker skägg är så ofattbart fult oavsett hur väl ansat det är och kan inte alls förstå varför en del karlar ska ha det där i ansiktet både skägg och mustasch dom ser oftast bättre ut utan eller vill dom dölja något har mina tankar gått.

Men visst ska man kunna ta upp den här frågan innan ett förhållande blir allvarligt för en del Kvinnor kan inte alls med skägg och där vore det synd om ett bra förhållande börjar knaka i fogarna för kvinnan börjar dra sig undan mannen om han odlar skägg efter en tid så det bästa är var rak ärlig innan ett förhållande fördjupas och jag säger som så är kärleken för kvinnan stark då respekterar mannen kvinnans önskan hon är viktigare än skägget om inte kan mannen dra sig ur innan det blir för allvar i ett förhållande.

Jag minns faktiskt något från mitten av 70-talet jag var 10 år likaså en av mina bästa barndomsvänner jag växte upp med hennes far hade inte skägg men provade på och vi hörde dom vuxna prata om det där det var lite turbulent och min kompis sa mamma vill inte krama pappa men så gick det någon tid så var skägget borta så han valde sin Fru framför skägget hon var viktigare så det här har flera mött funderat och undrat kring så att vara ärlig är det bästa det visade sig med min kompis föräldrar hennes mor hade vart uppriktig hon klarade inte av det där sen var den saken ur världen och skägget borta och alla var nöjda lyckliga och belåtna.

Denna kommentar har tagits bort.
pringles
3

Det är klart att man kan önska saker om sin partners skägg men inte kräva.
Min partner tycker det är "supersexigt" med skägg påstår hon. En dag funderade jag på att testa att raka av mig rubbet, men då protesterade hon och vädjade om att jag skulle ha det kvar. Och då behöll jag det. Inte mer med det.
Men hade jag verkligen velat bli av med skägget hade jag såklart tagit bort det oavsett vad hon tycker är "sexigt".

Lona
2

Tack för era svar, intressant att det var lite blandade åsikter. 🙂
Jag skulle naturligtvis inte fråga en singel om han kunde raka av sig skägget så vi kunde dejta men jag skulle knappast attraheras av en skäggig man heller.
Men om det var en kärlek som växte fram väldigt sakta så hade jag förmodligen kunnat fråga min nyblivne(?) partner väldigt snällt om han kunde tänka sig att raka skägget.
Sen tycker jag att det är lite skillnad på olika saker som har med utseendet att göra. Att få kommentarer om att man borde gå ner i vikt eller bli mer "fit" är banne mig inte kul, om min partner hade frågat snällt om tex min hårlängd och det inte handlade om flera dm så hade jag förmodligen kunnat gå honom till mötes. Det beror förstås lite på hur man uttrycker sig och om man ber eller kräver.

snowy00
1

#0:

Det är väl inte hela världen att fråga, eller uttrycka försiktigt, sin önskan om att partnern inte ska ha skägg. Men kanske beror det på var i förhållandet man är? Och man känner väl förhoppningsvis sin partner så bra att man har känslan för om det är "okej" att uttrycka sin önskan 🙂

Men jag vet inte…har jag skägg så är det väl för att jag trivs i det, och vet inte om jag hade ändrat på det för att min hypotetiska partner hade velat.
Annars kan jag väl förstå att det kan bli lite "äckligt" med ett stort skägg när det blir mer intimt, så att säga..

Draken
0

#0: Nu vet inte jag hur andra killar/män resonerar. Men min ena son har skägg, vältrimmat och välskött.
Skulle någon partner be/fråga honom raka av sig skägget, så skulle han bli totalt tjalle tvärvigg

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Lona
2

Jag har funderat lite på det här och insett att det ligger djupare än att jag "ogillar skägg" rent allmänt.
Jag har svårt för det på en helt annan nivå vilket jag i så fall hade fått jobba med - och då är det snarare en fråga om en partner kan ställa upp på det, som egentligen inte har med skägg att göra alls.
Det ger en lite annorlunda vinkel tänker jag, ur flera aspekter.

[Flodbis]
4

Min egna sambo ogillar skägg pga sensoriska anledningar. Han gillar inte hur det känns och tycker inte om att gosa eller kela när det trycker på hårsäckarna till skägget. Han ogillar att kyssas när han har det. Jag kan tycka att det kan vara lite jobbigt också om han gosar med mig och det sticks.

Det är ju skillnad på "jag gillar inte tjejer med långt hår, klipp det!" Och "ditt hår är överallt och hamnar i mitt ansikte när vi sover, det är väldigt jobbigt för mig." Som tjej kan jag välja att sätta upp det i en knut när vi sover eller att klippa det kort. Jag tycker inte det är orimligt att säga till sin skäggiga man att man helst inte gosar med honom om han är orakad, antingen får han raka det eller så respekterar han att man inte vill göra vissa saker med honom. Däremot tycker jag inte att man kan kräva att han skulle raka det. Det måste ändå vara hans egna val.

• Redigerat 2025-08-18 03:11 av [Flodbis]
snowy00
2

Minns ett förhållande jag hade i sena tonåren. Hon sade till mig att hon tyckte att om jag skulle ha skägg så fick det gärna vara "helskägg". Även tyckte hon inte att jag skulle "raka frisyren kort"… Jag brydde mig inte så mycket i att hon hade dessa önskemål… Och vill väl minnas att jag tog det lite i beaktning.
Men ja, det är väl skillnad att lite lätt önska, än att försöka styra/kräva något av sin partner…tänker jag just nu.