Jobbrelaterat...jobbigt
Har under 2 år hjälpt ett smyckeföretag att leta på oseriösa säljare av deras märke på nätet..Dom har en klausul som säger att man inte får auktionera ut deras smycken på nätet så jag har på min fritid suttit och letat fram namn o adresser för att se så att det inte är deras egna återförsäljare som säljer den vägen..Jag har fått ta mycket skit men ändå tyckt att jag jobbar för att försäljningen inte ska ske oseriöst..Vi har bl.a hittat en storsnattare som hamnade i finkan..
Nu till saken ..Jag är inte anställd men jag har fått lite "krediter" på det jag köpt in ..samt att jag fått behålla smycken jag ropat in på auktionerna..Jag har fått stadigt skickat en summa som jag tyckt varit rimlig …Nu när jag skulle få ersättning så har Chefen hållit sig undan och inte svarat på mina mejl ..Därför har det gått hela 8 månader utan någon "kredit"..Helt plötsligt så damp det nu ner 1/3 av vad jag tidigare fått.Alltså mindre pengar för mer tid..Jag mejlade då och frågade om det va deras kaffepengar han skickade..Fick då ett surt svar tillbaka att han faktiskt aldrig lovat mig någon lön utan att han trodde jag gjorde detta på frivillig basis och tyckte det va KUL..Han hade i dagarna anställt en tjej som nu skulle få lön för att göra MITT jobb..och henne skulle jag nu LÄRA upp..GRATIS..
Vad skulle ni göra..Jag har nu mejlat och låtit rätt pisst..och det har han oxå talat om för mig..Han vill fortsätta SAMARBETET men det låter på mig som om jag inte vill komma till någon lösning-skriver han ..Jag funderar om jag ska säga -betala mig en rimlig peng så kan jag fortsätta eller ska jag bara skita i alltihopa.Räknade ut att den senaste krediten gav mig 2,50 i timmen .
Har vid varje träff IRL frågat honom om han vill att jag ska jobba vidare och han har sagt att det vill han..Varför jag frågat är för att jag vill veta om han är beredd att ersätta mig…och det har han varken sagt bu eller bä om..
som sagt …vad ska jag göra
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
Begär med betalt, eller så vägrar du. Vill han inte betala dig för att lära upp en ny, då ska du min själ inte göra det! Snacka om att han försöker utnyttja dig!
Om du känner efter - VILL du verkligen fortsätta ett samarbete med honom? Alla är vi olika, men min stolthet hade nog satt stopp för alla vidare affärsrelationer tror jag.
Om ni kommer fram till en lösning, kommer han hålla den då? Litar du på honom?
Svårt, jag tror du måste besluta dig efter att ha känt efter inifrån och ut…

Vilken jäkla gris!!! Fult gjort av honom!! Jag skulle inte kunna lita på honom igen…
För min del är det enkelt.
Ni har inget avtal och då hade jag inte lyft ett finger till för honom. Om jag skulle gjort det, skulle jag se till att ha ett skriftligt avtal med avsevärt mycket mer betalt än 2.50 kr/h.
Att lära upp den nyanställde hade jag bara skrattat åt, om jag inte fått riktigt bra betalt.
Men precis som Sajberlena säger, min heder hade nog gjort att jag inte tagit jobbet oavsett betalning. Men visst, money talks så skulle han lägga upp riktigt bra så skulle jag kanske överväga det. Dock, enbart med skriftligt avtal och saker som går lätt att kolla upp så att han inte fifflar igen.
mvh Martin
Skäll ut honom! Det skulle jag ha gjort.
Eller så kan du lugnt och sansat ställa de krav du vill ha, men stå på dig i detta. Tycker jag. :)
Min stolthet är stark och svår. Den är kärv och inte förhandlingsbar. Den kompromissar inte och ger inga nya chanser.
Jag hade inte lärt upp henne om jag inte fått redig lön. Skulle de inte betala mig mer än så, så skulle jag säga upp kontakten.
Tack ..ni säger det jag tänker..Jag får nog skylla mig lite själv som varit godtrogen och trott att han skulle kompensera mig skäligt..Det roliga i det hela är att jag skulle kunna göra det som dom försöker hindra andra att göra bara för att jag vet hur dom får tag i namnen…*L* Men men …Jag tycker att det är så trist att se att man kan sitta och sälja dessa smycken på nätet utan att skatta en enda krona.Därför har det känts så viktigt att hjälpa till för det förstör för oss andra..En del har sålt för mellan 250-500 000:- på 2 år..
Du ska INTE lära upp någon för att ta över ditt "jobb" iaf.
Sara

Men snälla du alla människor vill väl ha betalt om dom jobbar och självklart är väl inte du ett undantag. Jag tycker att han utnyttja dig och det är upp till dig att trycka ner hälen och vrida om och när du ändå gör det så vrid om ordentligt.Absolut ska du ha betalt om du lär upp någon annan och får du inte det såå nähäpp då får han väl göra det själv.. Mer än så behöver det ju inte vara och som#8 säger inte ska du behöva lära upp någon för att ta över ditt jobb.. Den där typen borde minsann skämmas!!
Lycka till'/Tindra

Du ska självklart INTE lära upp någon som ska överta ditt jobb!! denna person du arbetat åt utnyttjar dig, bryt kontakten och be han dra, man lyffter inte ett finger för 2.50 i timmen, nää, be han dra och lägg din tid på att hitta ett BETALT jobb, Lycka till, 
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Nu har det hänt som inte fick hända..
Mitt företag är borttaget som återförsäljare på deras hemsida.Dom svarar inte när jag skickar order…
Det här är ett av dom ledande smycke företagen i världen och dom beter sig som i en sandlåda…
Jag vill fortfarande sälja dessa smycken…

abbi…varför vill du fortsätta sälja deras smycke, när de beter sig så mot dig? Det hade jag aldrig gjort, oavsett om det är bra förtjänst på deras produkter.
Man ska leva*L*
Fick veta per mejl igår att dom har en ny policy ..dom som inte handlar för minst 50 000:- om året och inte har handlat dom 3 sista månaderna får inte vara med i kundregistret..Har som mest handlat för 150 000:- men har det sista året inte sålt så bra men tillräckligt för att vilja ha dom kvar.Jag har lagt ner åtskilliga pengar i annonsering o annat som jag inte vill kasta bort..
Tänk om jag skulle säga till mina kunder att dom inte får komma in i butiken om dom inte handlar regelbundet och för minst 500:- varje..Då skulle jag snart inte ha butik..
Jag har för mig att Svenska spel har liknande regler. Att man måste ha en viss omsättning för att få ha tips osv.
Så små handlare göre sig icke besvär…
Grymt orättvist!
/Maria

Dte vore nog ide att kontakta advokat …och lägga fram alla brevkontaktert och avtal som finns….om inte annat så kan han jobba fram ett vettigt skadestånd….
sajtvärd på Druid & Shaman iFokus
Håller lite med pson, på det sätt de agerar skulle jag inte vilja bidra till att öka deras inkomst. Men det är klart, om det ger bra klirr för en själv också så är det kanske annorlunda.
Tyvärr är det väl så att alla företag har rätt att välja vilka de vill sälja till. Och även ställa krav på att köpa viss kvantitet eller med vissa intervall. Så tyvärr tror jag inte man kommer någon längre bit med att koppla in advokat och stämma dem, givetvis beroende på vad för avtal som finns sedan tidigare.
mvh Martin
Nej …har ingen lust att bråka..Men man undrar ändå hur dom tänker.För om jag inte är en storkund just nu så kan jag ju bli..Om du som grossist dirigerar kunderna till dina stora kunder så har småkunderna som jag ingen som helst möjlighet att bli storkund.Jag brukar säga att små åar kan bli stora floder.
När det gäller att vägra att sälja till någon så får man inte det enligt nån lag så vill man bråka så kan man få rätt där..dom kan dock förhala leveranser och säga att det är restat osv osv..det tar energi..
Det som är beskt i hela denna historia är att dom "fuskarna" som jag suttit och letat på som säljer på nätet utan tillåtelse ÄR med i kundregistret p.g.a att dom köper så mycket och säljer på nätet…Ärlighet varar inte alltid längst*L*
Självklart får man vägra att sälja. Finns ingen lag som gör att vem som helst har rätt att handla överallt.
mvh Martin
Nej du får faktiskt inte det..jag har ett par grossister som fått böter för just detta..
Vilken lag skulle det vara? Är det något som är avtalat genom upphandling osv är det ju en sak.
mvh Martin
Det va konkurransverket som gick in…då det va order lagda som inte levererades pga av att dom ville att en annan butik skulle ha ensamrätt på orten..
Ja, den typen av monopol kan jag tänka mig att man stoppar.
Jag åsyftade mer butiksförsäljning.
mvh Martin
Nu har jag fått svar på frågan..Dom har bestämt att småkunder som handlar för mindre än 50 000 ska plockas bort ur kundregistret för att dom har för dåligt sortiment..Någonstans mäste gränsen dras , så uttryckte sig mellanchefen.
Har idag fått mejladressen till högsta hönset så han har fått ett långt brev från mig idag..eftersom 10% av min omsättning är dessa smycken så vill jag inte tappa dom!! Men jag vill inte behandlas som nått som katten släpat in heller..