Att ta fighten i tvättstugan eller ej..
Vi har en väldigt bra tvättstuga där fyra stycken kan tvätta samtidigt. Du bokar det set du önskar (A-D) digitalt och får då tillgång till två tvättmaskiner, en torktumlare och ett torkskåp under 4 timmar. Och dina maskiner låses upp först när du själv kommer ner, så det går inte heller att stjäla en maskin av någon. Väldigt smidigt och ofta kan man till och med få tag i en tid samma dag tack vare att de fyra stationerna totalt ger 16 tvättmöjligheter/dag. Så jag har aldrig stött på något problem. Älskar denna tvättstuga! :)
Förutom de vanliga maskinerna har vi en grovtvätt också. Jag har aldrig bokat den tidigare så vet inte om det är samma upplåsningssystem där. Men det borde ju vara det. Och idag var första gången som jag bokat även grovmaskinen.
När jag kommer ner och låst upp mina maskiner ser jag att en kvinna håller på att lasta in kläder i grovmaskinen och upplyser henne om att det är min maskin. Hon avfyrar då ett leende och frågar om jag har bokat den. "Ja det har jag."
Hon svarar då att hon inte trodde att någon hade bokat den.. 🙈
Sen börjar hon dra nå slags snyfthistoria om att en släkting dött och att hon hade gäster hemma och att det är deras tvätt. "Jo tjena..!" tänkte jag. Dock gjorde jag ett överslag i huvudet och lät henne stjäla grovmaskinen i 44 minuter. Jag skulle ändå hinna med att tvätta både mattan och lasset med filtar. Så kände inte att jag orkade stoppa maskinen för att ta ut hennes tvätt och eventuellt starta nåt slags "tvättkrig" pga 44 minuters stulen tid när jag ändå hade gott om tid själv. Dock talade jag om för henne att hon får kolla nästa gång, om maskinen är bokad eller ej innan hon tar den.
Men jag lovar, att hade jag haft fullbokat schema själv för grovmaskinen så hade hennes tvätt åkt ut på två röda! Då hade det inte varit lika chillt för min del.
Nu är iaf lasset med filtar alldeles strax i torkskåpet, och jag har en timme och 30 minuter kvar på min tid. Så som sagt var det ingen större fara skedd.
Jag har också bott här i över 10 år och bara haft problem med stulen maskin en gång tidigare. Då var det en som hade lastat in sin tvätt i min maskin av misstag. Hon trodde hon hade bokat A, men efter ett samtal upp till sin man visade det sig att han hade bokat en av de andra maskinerna. så hon bad om ursäkt och tog sin av mig urtagna tvätt till sina rätta maskiner. 😂
Jag är evigt tacksam för min egna maskin.
Vi har tillgång till gemensam tvättstuga i området med bland annat stor matttvärt osv men jag har aldrig använt den.
/Maria
Jag hade aldrig tvättat i såna tvättstugor. enbart egen maskin som gäller för min del.
För många som bråkar, många ställen har inte så hygienskt osv
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Vi har delad tvättstuga. 2 maskiner, 6 lägenheter. Vi har inga tvätttider utan först till kvarn är systemet som gäller.
Lämnar någon sin tvätt länge i maskinen brukar andra ta ut den och demonstrativt lägga den på maskinen för att sedan tvätta sin egna tvätt. Här har vi våra egna kort så huvudsaken är egentligen bara att ingen använder ditt kort så att det inte blir på din kostnad.
Vid behov hänger man hos oss upp lappar som påminner om "reglerna". Alltså att man ska försöka tömma maskinen och inte ha den där med ren tvätt i i flera timmar. Tänker att en lapp med en påminnelse om att "Boka tävtttid i god tid, framförallt om ni vet att ni ska ha besök" kanske känns mindre drygt en att ta diskussionen med kvinnan.
Men i sig… händer det inte igen skulle jag nog banne mig inte ta upp det mer än det du redan gjort. Mer än så känns lite överdrivet om det inte är ett vanligt problem.
#2: Här är ändå lugnt. Som sagt så har jag råkat ut för strul eller problem en gång tidigare och då tog hon bara fel på maskiner.
Iom att vi har maskiner A-D brukar man snarare kunna säga till en annan som fortfarande tvättar mär man är klar, att denne kan använda även de maskinerna om den vill.
Alternativt kommer nån fram och frågar snällt när de ser man inte använder en maskin, om man behöver den maskinen mer eller om de kan använda den. Jag brukar då säga varsågod. Under förutsättning att jag inte behöver den mer förstås.. :)
#3: tänkte först säga att 2 maskiner låter väldigt lite. Sen såg jag du skrivit att det är sex lägenheter. Det är ändå väldigt få, så då kan jag se att det är fullt möjligt att det fungerar för er att dela på dem.
Skulle alla tvätta en gång i veckan skulle alla få en hel dag var och då har ni ändå en dag över.
Så länge inte alla lägenheter slåss om samma tid det vill säga..
#5: Själv tvättar jag 3 maskiner på ungefär 10-14 dagar (min partner har uniformer så det bidrar genast med 1-2).
Tvätta tar för 3 maskiner nog… 4-5 timmar? Om man nu inte sprintar dir varenda gång maskinen är klar.
Det är faktiskt sällan det blir allt för stora problem. Ibland råkar flera vilja tvätta samma kväll efter jobbet men det är inte så att det är svårt att få sina maskiner tvättade. Tror det är 2 barnfamiljer i dagsläget så de tvättar en hel del.