Relationer iFokus

Relationer

Etikettfamilj
Läst 1434 ggr
Ceciliaolucifer
0

söva för att hitta orsaken?

Min kusin är en blivande trebarnsmor och bor i ungern. Vi är svenskar men hon har bosatt sig där för kärlekens skull.

Dem var här för en månad sedan och hälsade på och såg till att barnen fick sina sprutor. Några dagar innan dem ska åka så blir äldste sonen sjuk. Han får feber som inte lägger sig och han är okontaktbar. Dem åkte in till akuten och man sa att det var hjärnhinnenflammation. Han piggnade på sig lite och sen åkte dem hem till ungern igen.

När dem kommer hem så märker dem att han inte känner igen sig. Han börjar fråga efter mamma och pappa fast dem stod brevid hnm. Sen fick han kramper och dem åkte in akut med hnm igen. Då hade han även fått tillbaka febern.

Nu har han legat nersövd i över en vecka för att dem ska kunna ta en massa prover och för att han inte ska få anfall. Jag tycker att det låter som en väldigt märklig handling? killen är inte mer än 3 år, om ens det.  Har ni någonsin hört talas om att man gör sånt?

[SharpMissy]
0

Ja, nu är inte jag sjukvårdsutbildad, men jag vet att man söver för att hjärnan måste få vila. Ofta gör man det tills man kunnat behandla orsaken.

Någon av våra eminenta sjuksyrror kan säkert ge en bättre förklaring.

Karmatarerskanise
0

Usch vad hemskt.

Konstigt att man får åka hem då man har hjärnhinne inflamation. Det är jätteallvarligt!

Hoppas någon annan kan svara!

[Sajberlena]
0

Min reaktion blir också - varför skicka hem en unge med hjärnhinneinflammation? Det är ju oftast sviterna av den sjukdomen som är allvarligast, borde han inte fått bli kvar så de hade kunnat undersöka honom ordentligt?

Men jag är inte heller utbildad på ämnet så jag har ingen aning, det vara bara en spontan reaktion…

ryttarn
0

Jag är i och för sig USK, men det var mer än 20 år sedan jag jobbade som det….

Om jag inte har helt fel för mig så söver man ner patienter som riskerar att få "svullen" hjärna. Det kan bro på yttre trauma eller som i detta fall, en inflammation.

Hur ser grabbens medborgarskap ut? Om han har svenskt- eller dubbelt medborgarskap anser jag att fallet är ett sk ansvarsärende. Dvs att man har visat grov försumlighet på sjukhuset. Är det så att han enbart har polskt medborgarskap så får svensk sjukvård endast behandla det som bedöms som akut. Personligen tycker jag att det är en ytterst inhuman lag, men så är det tyvärr i dagens sverige….

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Karmatarerskanise
0

#4 Men om läkarna bedömmer att man har hjärnhinneinflamation, då är det väl akut och måste behandlas asap? Eller är jag helt ute och cyklar?

ryttarn
0

Normalt sätt kan man bryta den akuta fasen med antibiotika. Vilket ju tydligt oxå var fallet då han blev feberfri. Men normal behandling av en hjärnhinneinflamation skulle jag tippa inehåller ganska stora mått av observation och provtagning. Troligen tyckte dom väll att det var deras "hemmasjukhus" i polen som skulle ta över den biten…

Har tyvärr inte så stort förtroende för svensk sjukvård efter det att min yngsta dotter fick oppereras för en brusten blindtarm efter att ha forslats runt i den värmländska sjukvården i 10 timmar…. Det finns dom som dött av den behandlingen, men vi hade tack och lov tur….

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Karmatarerskanise
0

#6 Precis, jag har iaf intalat mig att man stannar för observation osv då man har hjärnhinneinflamation.

Hemskt att du fått vara med om ngt sådant.
Inte konstigt att hypokondriker som jag! inte litar på läkarna då de säger att inget är fel ;)

adiafora
0

Förmodligen har pojken en ordentligt elak variant som kräver intensivvård. Man kan behöva sedera och sätta in respiratorvård.

Jobbigt.

Hoppas allt vänder snart!

Ceciliaolucifer
0

Vad jag vet så har han bara svenskt medborgarskap.

Jag kan inte förstå att dem valde att flyga hem med hnm när han bara stannade i Sverige ca4 dagar efter läkarbesöket.

Jag kan tänka mig att man sövde hnm för att han inte skulle få svullen gärna. Men jag vet inte vem det var som viskade i mitt öra att man i utlandet ibland väljer att söva barnen för att dem inte ska vara "jobbiga" patienter? Saknar det helt substans tror ni?

Maria
0

Jag har aldrig hört detta. Den europeiska sjukvården brukar hålla hög nivå. Sverige är inte alltid bäst.

Finns säkert en bra anledning till att hålla pojken nedsövd. Han står ju då t.ex under ständig kontroll/intensivvård. Han krampade ju och kände inte igen sina föräldrar och att undersöka/diagnostisera honom i ett nedsövt tillstånd kanske är det mest humana.

Hoppas innerligt att allt går bra.

/Maria