Dammen bortom träden
När jag berättade för någon som är viktig för mig om att jag publicerade ett dagboksinlägg (Broar) här på Relationer uppmanades jag i det brådaste att bjuda på "den där berättelsen om skogstjärnen". Nåväl, så får det bli. Ännu ett utlägg från en dagbok som få egentligen sett helheten av. Här postat av inget annat skäl än för att väcka känslor.
---
Fre 28 okt 2005 23:18
Mellan träd vars stammar är så tjocka att det tycks orubbliga för omvärlden, där glittrar en liten sjö. Sjön är inte mycket större än en pöl men den brukade duga att bada i. Förr var den inte alldeles igenvuxen av näckrosor och bryggan hade inte ruttnat och fallit samman. Det finns inget annat än minnen kvar här nu. En gång fanns här två unga människor och de mycket varma mot varann. De var nakna så att solen kunde nå dem överallt. Det var längesedan nu.
Nu faller höstlöven sakta mot den svarta, spegelblanka ytan. En kylig vind sveper in mellan de mörka träden och solen skyms av grå moln. De två som en gång var här finns inte längre. Nu är endast en av dem kvar.
Skogsmattan kring sjön som var täckt av vita sippor gömmer sig nu under bruna döende löv. Det är bra att inte återbesöka sådana här platser för de tider som en gång var kommer aldrig igen.
Jag gjorde ett misstag och jag ångrar mig nu. Sedan gjorde jag ett till och fick känna på alltsammans en gång till. Först lät jag mig falla för den vackraste människan jag mött och sedan besökte jag en av våra platser igen, ensam.

Den känslan känner jag igen.
Rodney, den där platsen är för mig en verklighet. Så även en rad andra platser. Ställen som en gång bjudit in mig att uppleva någonting fantastiskt, kärleksfullt och där jag en gång varit riktigt lycklig. Sådana platser smärtar mig ofta om jag besöker dem senare i livet. Visst borde jag försöka se till goda som var men det är inte så lätt. Det är en enkelhet att minnas det som något man önskade att man var tillbaka till, något som man vet man aldrig kommer att uppleva precis likadant igen.

oj, oj, oj, jag känner igen mig, madland, men som du säger ibland är det bättre att låta bli att besöka dyl. platser, andra gånger kan det vara väldigt rensande.
Att upptäcka nya platser är också givande, med nya människor.
Men det där var en väldigt berörande och igenkännande text, tack för den.
#3 Att veta att nya platser kommer att famna om ens känslor är det som får en att inte alldeles falla ihop och mörkna inombords.

Mmm, ofta är minnen bättre än verkligheten… men ofta är minnen även värre än verkligheten… frågan är om vi verkligen mår bättre av att leva i våra minnen än att våga möta den verkliga verkligheten…
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
#5 Det är sanning att minnen kan göra ont av andra skäl än sentimentalitet. Då gäller det förstås att se framåt och skapa sig en ny verklighet, värdig att med lycka se tillbaka på i framtiden.

Minnen kan oxå vilseleda en positivt och få en att tro att det var bättre än det var… vilket kan hindra den egna utvecklingen (läs hos mig har det varit så…).
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.