Så mycket månad kvar...
Nu är det så himla mycket månad kvar.. Men pengarna är slut..
Jag hatar vigselbutiken.se, för fästmannen och jag hade beställlt våra vigselringar.. Och de kom idag, och vi hade tagit på postörskott. Men fan heller att vi kunde vänta 14 dagar, han kunde hämta ut paketet som ett vanlig rkomenderat och de hade dragit våra sista 4000 fårn hans konto (hur i *%&¤ det skulle gå till) så nu sitter vi med massa månad kva och utan pengar.. Och desutom måste vi kastrera ena illern på torsdag och behöver pengar till det.. Sen så måste killen åka upp till stockholm med samma iller för att hon ska iväg, den 21a, ett par dagar innan man får pengar… Sen så måste vi betaa tv-licensen den 21a senast..
Ibland hatar man livet så mycket…
// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se
Alltså jag vet inte om jag fattat ditt inlägg rätt, men ni har alltså prioriterat att ta ut era vigselringar för 4000 kr för att ni inte kunde vänta?
När är giftermålet?

De hade dragit pengar innan han hämtat paketet.. Vigseln är den 8de mars, så en månad kvar..

På vissa nätbutiker får man helt enkelt läsa mellan raderna när det gäller köpvillkor. Du är inte ensam om att inte ha några pengar kvar. Men måste illern kastreras nu då? Går det inte att vänta?
#2 Ahaa ok, då förstår jag. Nä det var ju inte bra alls. :-/
Jag är lite i samma sits. För mindre lön än jag tänkt mig denna månaden samt att det råkat arta sig så att jag hittat på mycket de två föregående helgerna, och har mycket framför mig de två kommande helgerna. Samtidigt som jag hade mycket räkningar denna månaden.
Det får bli att ta lite av reserven, även om det aldrig är roligt. Ändå visste jag om att det skulle bli en ganska dyr månad… så jag hade till och med skjutit upp en räkning till kommande månad (man kan hos de flesta göra detta en gång / år om man säger till i tid). Givetvis kan man ju bara skjuta upp om man vet att man kommer att ha råd månaden därpå, annars skjuter man sig själv i foten så att säga :o)
I ungdomens dagar sabbade jag min ekonomi ganska rejält och det tog bra många år att ta igen det. Ett tips framöver är ju att alltid försöka ha en reservkassa att ta av - och sålänge man inte har det så försökte jag att inte unna mig själv för mycket heller, höll nere på det mesta så gott det gick. Det är kanske trist och hårt ett par år, men känns mycket bättre när man fixat den biten.
Lycka till!
mvh Martin

#3 illern måste kastreras nu, för honor kan dö om de inte blir parade, sen så ska vi omplacera henne och vi har en brunstig hane hemma, så hon måste kastreras nu..
Tur så har vi kanske lyckats se till att vi löser de här utgifterna. Sälja saker i andra hand är det bästajag har gjort :)

"för honor kan dö om de inte blir parade" vilket märkligt djur i vår herres hage…..men du….jag tror att du lugnt kan vänta….
Under senare tid har olika uppfattningar om kastrering av honor förekommit. I många fall har otrevliga biverkningar såsom bildandet av cystor där äggstockarna har suttit inträffat. Dessa cystor har i en del fall utvecklats till cancer.
Av det skälet har SVA (Statens Veterinärmedicinska Anstalt) tidigare rekommenderat att illerhonor inte skall kastreras utan i stället ges p-spruta vid löpning. Det preparat som då skall användas är exempelvis Promon som påverkar själva ägglossningen. Det finns även preparat som påverkar hypofysen (t.ex. Gestapuran) men detta skall inte användas då det orsakar långvariga biverkningar i form av abnorma vätskeansamlingar och abnorm fetma hos behandlade illerhonor.
Det har dock visats sig att en del illerhonor har fått andra besvär av allt för många p-sprutor! Därför har SVA tagit tillbaka sin tidigare rekommendation och förespråkar nu kastration igen. Tack Micke Ducette på Södertörns Smådjurscenter för denna viktiga information! Som ni ser behövs mer forskning på illerns sjukdomar!
sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

Inom de flesta andra arter är det honorna som är brunstiga, inte hanarna.
#8 illerhanar är brunstiga drygt halva året… Honorna kan få benmärgsdepression om de får löpa länge, de kan fastna i löpet alltså…
#7 kul att höra micke nämnas, den gamle räven… 

benmärgsdepression… låter inget kul…
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
åh jag sitter nästan i samma båt… har 900 kr kvar till den 25e och då ska jag lyckas få en fjällenresa, sko hästen och kunna äka å sånt tills dess också..!
Benmärgsdepression = när man är deprimerad ända in i märgen
Såna känslor har man ju känt. Tur man inte är en iller.
#12 haha, ja då hade vi behövt kastrera dig för längesen ;)

#12 japp och det ÄR verkligen inget kul ;)
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
#13 Haha men vad bra! Jag är ju faktiskt steriliserad sen fyra år tillbaka ju!! =)
Men hujeda mig, hoppas inte makens brunstighet upphörde i och med det?
*asg*
Ja, tänk att det vissa månader är så otroligt mycket månad kvar i slutet av pengarna… nu har jag räknat ut att jag har 50 kr/dag att klara mig på tills nästa lön kommer. Tyvärr så är det inte bara jag som ska födas utan jag har även två tonåringar hemma (tjejer tack och lov, för tonårskillar är betydligt större i maten och då hade det inte funkat).
#16 Hahah nä han är min tama iller….. han är som en iller. Han har brunstperiod jämt, tack o lov!!