Hur gör ni för att "ragga" vänner?
Spanat runt lite här tidigare, och har äntligen fått tummen ur arslet och blivit meddlem.
Sitter med en fråga jag länge funderat på, och tänkte passa på att försöka få ett svar nu!
Så… hur beter man sig egentligen för att träffa nytt folk i en liten stad?
Flyttade från min hemstad i höstas för att plugga i Karlskoga. Man kan ju tycka att pluggandet i sig borde ge lite kontakter, men har gett mina klasskompisar en chans, men känner verkligen att de inte är några jag får ut nåt av att umgås med. Andra folk ser man knappt heller på skolan.
Träffade en kille här ganska tidigt (via nätet) och han är den enda jag umgås med. Det är inte riktigt hållbart i längden.
Jag är inte överdrivet social av mig, och pratar inte i timmar om allt och inget, men självklart tycker jag det är kul att träffa folk.
Så hur beter man sig? Kan ju inte ställa mig på ICA med ett plakat…
Liten förvirrad undran bara…

Du kanske har grannar som ser ut att vara nått att umgås med? börga med att hälsa o så och kolla läget lite, Några av mina bättre vänner har jag fått då jag flyttade till ett bostadsområde och inte kände någon, mina grannar var ju super!! för man ett samtal på gården kan man ju bjuda in på en fika elr fråga om man ska gå ut o ta en öl nån dag, man får chansa lite för att vinna,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

nackdelen här är ju att jag bor i ett område med mest folk i "fel" ålder… är själv 23, umgås hellst med folk som e några år äldre. här omkring är alla runt 40 känns det som..
annars hade det ju varit ett bra förslag

Har du ingen hobby som du kan börja med? En sport som du vill utöva kanske? Jag har träffat många av mina vänner genom stallet. När man byter stall finns det plötsligt fler människor att bli kompis med. Urbra!
Men du… kan du inte prova plakatet på Ica? För skojs skull?
Krogen?
/Karoline.
Gör sånt som du gillar att göra, gå med i nån förening, ta en kurs, hobbies osv. Då blir det en naturlig grej att lära känna folk litegrann så där. :)
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Jag håller med alla ovan, när jag flyttade till denna stad så kände jag inte EN kotte. Jag började med ridningen och hittade några vänner där. Sambon skejtade och träffade någon där, vi hände med på fester med dessa och lärde känna deras vänner å så blev det fler å fler, å nu har man ett stort kontaktnät. Många har ramlat bort under tiden också, då man märker att man inte funkat, många av dem var de jag började lära känna först. Men även om jag inte längre är med dem, så har jag fått nya kontakter genom dem. Jag tänkte först precis som du, ska man bara haffa nån på ica å fråga om den här melonen är lagomt mogen? å sedan försöka styra samtalet på annat? kändes inte så bra… Lycka till!
Att gå med i organisationer/föreningar/ta kvällskurser eller dylikt brukar vara väldigt bra.
Jag har precis flyttat till en ny stad i ett nytt land, och jag började redan innan jag flyttade hit med att ta kontakt med folk via CouchSurfing-nätverket där jag är med, och det visade sig att Bryssel har ett väldigt aktivt CS-gäng och därigenom har jag träffat flera stycken som jag umgås med redan - och jag har bara varit här i 3 veckor ännu! En av dem tränar jag ihop med, andra träffar jag när det är CS-träffar (vilket man kan gå på flera gånger i veckan här om man vill!). Folk hemma är förvånade att det gått så snabbt för mig att skaffa mig ett socialt umgänge.
Sen handlar det om att ta vara på de kontakter man har, och att verkligen inte vara rädd att ta nya.
Jag har också mött upp med folk som har internship (praktik) här nere, vilket gör att de är också unga som vill ha umgänge, ofta är de i min situation och ska bara vara här ett halvår och är väldigt inne på att hitta på saker.
När jag flyttade till Stockholm för 2½ år sedan var det litegrann samma situation, även om jag kände en del genom min organisation. Där har jag allra mest umgåtts med folk från organisationen, men sen har jag via vänner och via andra ungdomsorganisationer skaffat mig vänner från andra håll också. Det är först nu när jag flyttade därifrån som jag började skaffa mig ett umgänge som faktiskt INTE är engagerade i samma föreningar eller några andra organisationer alls - vilket är otroligt befriande!
Jag försökte också med kvällskurs en gång i Sthlm, men jag la inte så mycket energi på det och det funkade inte så bra. Här i Bryssel får jag franskalektioner och hade de andra varit yngre så hade jag säkert umgåtts med dem. Min företrädare umgicks just mycket med sina franskakurskompisar.
Mest av allt tror jag att det viktigaste är att inte vara rädd att ta kontakter, och att inte vara rädd att erkänna för sig själv att man faktiskt letar kompisar! Har man mycket vänner via nätet så är det också viktigt att faktiskt ta det ett steg längre och skapa en relation i verkligheten också - ofta är det mycket enklare än vad man tror!
Jag jobbar som lobbyist här nere och träffar väldigt mycket människor och det blir mycket nya kontakter. För min del är utmaningen att faktiskt ta med mig dem till mitt "riktiga" liv och inte låta dem förbli just kontakter som inte ger mer. Det är helt upp till mig (och naturligtvis dem, men de flesta är väldigt positiva).
Öppet sinne är viktigt! :) Se alla kontakter som potentiella vänner!
Lycka till! :)