Hur långt måste man gå?
Ponera att man t ex har en jättefin, ny snöslunga och grannen har en gammal, rostig snöskyffel och det är massor av snö.
Säg att man är väldigt väldigt rädd om sin nya fina snöslunga och grannen kommer och frågar om han/hon får låna den, och man känner att man egentligen inte alls vill låna ut den - vad gör man då?
Hur långt är man villig att gå för att bibehålla goda grannrelationer?
jag tror jag i så fall hadde sagt att jag lånar inte ut så dyr utrustning av princip (sanning), men jag kan fräsa för honom mot en kaffe nån dag ;) inte därmed sagt jag ville fräsat för hela grannskapet, men dom som bor allra närmast skulle jag nog sträckt mig litegrann för, förutsatt att dom faktisk är trevliga och normala respektfulla personer!
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
#1 Bra lösning på problemet tycker jag!
Vilken konfliktlösare du är Rita… såna behövs det fler av i världen… :)
Ahaa, mycket bra svar, det är precis vad jag också hade gjort. Men!
Nu drar vi allt ett steg längre.
För det fortsätter att snöa hela tiden, och man måste skotta ut bilen varenda morgon för att ta sig till jobbet. Grannen står där med sin skyffel och själv är du SWOSCH - färdig. Du har jättebråttom, och grannen sneglar avundsjukt på dig när du ställer in din fina maskin i garaget. Samvetet gnager. Grannen säger naturligtvis ingenting, men du känner själv…
Vad gör du nu?
jag tror jag hasse swoschat för honom med, iaf den tunga kanten som kommer äfter plogbilen, och ursäktat att jag inte hinner mer just denna dagen.. :)
(igjen under förutsätning att jag är på god fot med mina granner. Märk, om mina grannar varit äckliga egoisktiska ohyfsade folk får dom inget hjälp av mig inte. Må va jag forsöker undvika konflikter så långt det går, men jag tar i första hand hänsyn till mig och mina)
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Tja.. om den här grannen utan snöslunga varit riktigt smart, hade h*n sett till att DU är skyldig denne en tjänst. Du kommer alltså känna dig tvungen att skotta åt grannen varje dag.
Så har vi gjort! *flinar brett* När dumma, elaka kommunen tvingade oss att köpa loss hela jäkla grusvägen in, så fick vi plötsligt femtio meter att skotta. Grannen då, emellertid, har ju en traktor. Och eftersom han har fullständig datasupport från SeaHawk och mig, så känner han att han på något sätt vill ge tillbaka lite.
Men visst är det skillnad att sitta i en traktor och ratta, mot att manuellt trava fram o tillbaka med en snöslunga det är sant.
Rent krasst, nej jag hade inte lånat ut en sprillans ny snöslunga till min granne. Jag hade mumlat något undvikande så att han hade fattat gesten. Bäst hade varit om man hade köpt den ihop från början i så fall.

Skulle inte låna ut snöslungan till min granne iaf…Kanske för att vi inte har nån och hon är strax över 80. Däremot så brukar vi handskotta åt henne.
Jag tycker att vi svenska är ganska egoistiska och vi borde hjälpa våra grannar (om dom är trevliga och snälla tillbaka dvs)mer än vad vi gör. Om jag inte hade velat låna ut den så hade jag sagt att jag kunde gå och skotta upp hans gård just den dagen. Men hallå, han har ju faktiskt en egen. Och ja, visst vill man ha något för det. Första och andra gången kanske går bra gratis men sen vill man ju ha något i gengälld.

gör alltid som du själv känner.och skämms inte eller förklara dig.
man kan inte tillfredställa alla hela tiden,typiskt svenskt att göra det.(menar inte just dig,bara säger det)
Jag hade nog gått dit med den där maskinen o plogat upp åt honom/henne

ngn enstaka gng hade man kanske gjort det. men långt ifrån varje.
ta Belgien som ett ex. Där lånar man inte av varandra. Man förutsätter att man får det. där hade grannen med skyffeln sagt: när du är klar med snöslungan, så tar jag den efter dig.
Men å andra sidan kan jag gå till honom och säga att jag tar hans bil ett tag för att min är på reparation, eller något liknande.
Jobbig? JA! men praktiskt om man vill utnyttja andra.
jag kan tycka att det ni inlett med är bra. Rita har bra tankar. Däremot kan man ju faktiskt liiite tycka att om grannen så hemskt gärna vill ha en slunga, så kan han ju åxå köpa en =)
Alltså, jag har dåliga erfarenheter av att låna ut saker.
Familjen hade köpt en prillans ny videokamera och var välpåkostad. En vän till oss frågade om dem fick låna kameran och visst sa vi. När dem lämnade tillbaka den så sa dem att den var trasig och att dem inte hade kunnat använda den. Men vi vet att den var hel när dem tog den. Det gjorde oss bittra!
En annan gång lånade vi ut bilen till en granne som behövde en bil med dragkrok för att dra sitt hästsläp. Denna man som körde är storrökare och hade rökt i bilen. Ingen av oss röker så det var mindre trevligt.
Har bara dåliga erfarenheter så jag lånar inte ut saker längre.