Relationer iFokus

Relationer

Etikettoff-topic
Läst 975 ggr
Maja
0

Behöver hjälp här med =)

Mars, April, Maj.. Ja, sedan kommer dagen D!!

Jag tar studenten!! :D

Men med den dagen kommer även andra bekymmer.. Det finns ju - trots att man inte vill inse det riktigt än - ett liv efter gymnasietiden också!!

Vad ska man göra?
Vad ska man ta sig till?
Ska man plugga direkt?
Om ja - VAD ska man plugga?
Ska man ta ledigt ett halvår och jobba?

Vad jobbar ni med? Är det ett jobb ni skulle rekomendera? Vad jobbar era/n make, maka, barn, föräldrar, kusiner, grannar etc. med? Jag behöver massor med tips på yrken, utbildningar etc. som ni skulle kunna rekomendera!! =)

Mina största intressen är väl egentligen allt som finns på samhällsvetenskapliga programmet - Samhällskunskap, Religionskunskap, Historia, Geografi, Juridik av olika slag, men även språk - Svenska, Engelska etc.

Ämnen som inte riktigt är min grej är mer Fysik, Kemi, Teknik.. ^^

Så, jag behöver all hjälp jag kan få!! =)

Taaack!! =)

Buffaomini
0

du ska göra det som du känner för. gå på din känsla.
jag tycker inte du ska börja plugga något program bara för att du ska plugga något, det är dryt med studielån. plugga när du vet vad de ska bli, även om de tar år att komma på.

jag gick ut sj i sommras och har efter det pluggat. känns jätteskönt. trött på att plugga och vill hellre tjäna pengar även om de inte är extremt mkt jag får in.

men som sagt du måste gå på din känsla, vad du vill göra.
det som funkar för någon annan kanske inte funkar för dig

lycka till!

LinLin
0

Det fina är ju att du kan göra precis vad som helst :)

Jag jobbade ett år eftersom jag fick jobb som häst- och stallskötare i ett islandshäststall. Hade funderat lite löst på att söka till djursjukvårdarprogrammet (men det krävs 6 månaders praktik plus rätt höga betyg) men inte desto mer. Tänkte att det får väl bli vad det blir.

Sen på våren insåg jag att jag hade den praktiska erfarnhet som krävdes. Så jag chansade och skrev högskoleprovet, sökte och kom in ;)

Bland mina kompisar här finns massor med historier. En tjej har jobbat som hästskötare och gått nån musiklinje på en folkhögskola… en har bott i flera varma länder (Egypten, Australien osv.) och jobbat som dykinstruktör… flera har jobbat nåt eller några år som djursjukvårdare… en har vart på Island och jobbat med islandshästar… en har jobbat med kommunikation på en bank.. och så vidare.. ja, du fattar poängen ;)

Du behöver bara fundera på vad du vill göra! Du pysslar med hästar, eller hur? Det kanske är ett alternativ under en tid. Då har man rätt stora möjligheter att kunna bo utomlands också om man vill det.

Man behöver ju inte tänka så långsiktigt heller. Det är många som börjar plugga igen vid fyrtio ;)

Maja
0

#1 - Tack, det ska jag!! =)

#2 - Jo, precis!! =) Islandhästar till och med!! :) Har en liten dröm om att åka till Island ett halvår och jobba på gård.. :)

Samtidigt vill jag gärna "ha allt klart" om man säger så.. Plugga klart allting och så, så man sedan kan skaffa sig ett jobb, eller kanske plugga klart allt, sedan ta ett halvår ledigt (eller åka till Island ;)) och sedan börja jobba.. Oooh, det är så svååårt!! :O

Sandra
0

Jag tror att du kanske skulle börja i änden där du åker till Island. Känns på nåt sätt att det är lättare. När du är klar där kan du börja plugga. Antingen hemma i Sverige, eller kanske nån annanstans i världen? Det finns ju hur mycket alternativ som helst!

Jag kan ju flika in med ett tips om att yrkesförare är hett just nu ;P Det behövs fler! Fast det ligger inte så nära samhällskunskapsämnena tror jag..

Maja
0

#4 - Hihi, synd att jag inte får köra fordon då.. ^^ Läkaren säger "Nej, nej, inte köra med diabetes".. ;)

Jooo, jag vill gärna åka till Island.. :P Eller ett annat land.. Bara vara.. :P Eller ja, jobba då!! ;)

Liss
0

#4 Vad innebär yrkesförare?

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Karmatarerskanise
0

Lastbil, lastbil med släp och buss. Är väl alla jobb där man kör ngt? Oftast menar man väl transport. Eller asossierar iaf det till lastbil :)

Liss
0

Jo var det jag tänkte. Min bror har tipsat mig om de eftersom han haft jobb ända sen han skaffa lastbilskort. Och de vore ett riktigt bra jobb ändå ifall de skulle vara mellan städer osv. För då skulle jag kunna ha ecko bredvid mig i lastbilen när jag åker.. och ibland är även dem jobben att man jobbar tre veckor och den fjärde är man ledig. De hade vart nice!

Men då ska man ha B körkort, och då ska man ha pengar, och då ska man ha jobb för att få pengar.. humf!

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆