Hur löser man det med lghköp?
Allt flyter på med Per och han kommer bo hos mig i sommar på prov. Om det funkar och har får ett jobb här så funderar vi på köpa lägenhet tillsammans. Vad händer då? Jag blir lite fundersam hur man kan lösa det rent ekonomiskt.
Bör man köpa tillsammans? Vad händer då om man gör slut? Delar man 50/50 på säljeskostnaden? och vad händer om en vill bo kvar osv? lättare med att en köper å en hyr in sig, men då blir det ju lite orättvist. Och hur gör man då med tex renovationer, är det ägaren som betalar det då? och det blir ju lite konstigt om en köper en legga å betalar alla renovaitoner, medan en bara bor där och får låg hyra..?
Hur har ni andra gjort och löst sådana saker?

menar du renoveringar?
Lättast är väl att båda ställer sig på lånet i så fall och så betalar man 50/50 i allt.
Om det tar slut och den ena vill bo kvar så köper man loss den andra halvan av lägenheten, allternativt att man skriver över hela lånet om det går vägen för alla parter inkl. banken :)
Carpe Diem
men det är ju typ omöjligt att räkna ut värdet på lägenheten då. om man köper en legga för säg 500, och sedan renoverar man för 30, så blir ju det eg värdet 530, men priserna går ju upp och ner och den kna bli värd betydligt mycket mer, kan ju skilja flera hundra tusen.. jag funderade på det där med att kolla va med mäklare, men deras chansning kan ligga långt ifrån.. (tex de tippade 550 på en legga som stannade på 700) eller ska man bara dra ett streck över..? Känns som eg dumt.
Nu låter det som att jag räknar med att det tar slut, så är det inte! det är bara det att man måste ju bestämma sånt innan man köper så man inte sitter på pottan en dag..

jag förespråkar inte millimeterrättvisa. Bara för att du renoverar en lägenhet för 30.000 så behöver inte det nödvändigtvis betyda att värdet på lägenheten stiger med samma summa.
Om man är tveksam så tar man dit en besiktnings/värderingsman för att få reda på det beräknade marknadsvärdet. Eller så gör man helt enkelt så att man splittar det lånet man har från start på 2 och ser glad ut.
Carpe Diem

Vill en bo kvar får man komma överens om ett pris att köa ut den andra för. Jag och mitt ex tog det vi köpte lägenheten för. En vän hade dit en mäklare för värdering och sen köpte han ut till det priset. Det är väl det mest rättvisa.

när jag träffade mins ambo ägde ju han sin lägenhet, jag har "köpt" ut han så att jag nu har halva lånet.., men om vi skulle göra slut så får han ändå lägenheten , är ju ändå "hans",o jag tar bilarna, fast han löser ju tillbaka det lån jag har på lägenhetn, förutom det bilarna är värda…
men vi ska ju nu köpa en ny lägenhet, lr ja, det lutar åt hus o då kommer vi att äga 50% var, o om vi då gör alut, ja då f¨r vi ju antingen sälja om betala in lånet samt dela på det som ev blir över alternativt att nån köper ut den andre.
Lättast måste vara att dela kostnaden 50/50 när ni köper. Sen när/ om någon vill flytta så får en besiktningsman kolla värdet.
(Om ni verkligen inte skulle komma överens så får man väl följa det som kallas sambolagen och ta hjälp av bodelningsförrättare..
Det som ska delas mellan sambor är enligt sambolagen gemensam bostad och gemensamt bohag som införskaffats för gemensamt användande. Bostaden ska delas lika oavsett vem som har betalat den. Till sambors gemensamma bostad och bohag räknas ej egendom som används huvudsakligen för fritidsändamål. kopierat från Juristjouren.se
eller så har ni erat samboavtal att följa. Har ingen koll på lagen så rätta mig om jag har fel)

Jag och mitt ex köpte en lägenhet tillsammans, då det tog slut så bodde han kvar och köpte ut mig ur lägenheten alltså han gav mig hälften av den summa som vi betalat.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Jag tror att det är enklare att äga tillsammans. Jag rekommenderar därför att ni köper ihop, och betalar eventuella renoveringar mm ihop.
Om det inte håller en dag, så säljer ni och delar värdet. Vill ena bo kvar så får han/hon köpa ut den andra med halva värdet.
mvh Martin

och sambolagen gäller väl inte förrän man skrivit samboavtal?
Carpe Diem
#9 Jag har ingen koll för jag trodde att samboavtal görs där sambolagen inte skall gälla

klassas man inte som sambo först när man bott ihop i 2 år?
Carpe Diem
#11 tror att det är 6 månader men är inte säker….

För att räknas såsom sambor måste man:
Bo tillsammans stadigvarande
Ha ett parförhållande där ett sexuellt samliv normalt ingår.
Ha gemensamt hushåll, vilket innebär att man delar på sysslor och utgifter.
Sambolagen skall uppfattas såsom ett minimiskydd åt den svagare parten när samboförhållandet upphör och att den som regel behöver kompletteras med försäkringar, testamente och samäganderättsavtal.
Carpe Diem
Tror att det skall finnas en artikel/tråd om sambolagen här på relationer.ifokus.. kanske finns mer info där :-)

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!