Att snoka i telefoner/datorer
Hur vanligt förekommande tror ni att det är att man snokar lite på vad ens partner gör ute på nätet? Att man kollar History eller till och med msn konversationer?
Sopar ni igen saker efter er innan ni lämnar eller stänger av datorn?
Svartsjuka är väldigt vanligt och när datorer och mobiltelefoner är en så stor del av ens vardag och dessutom en väldigt privat och intim del så tror jag att det är ganska vanligt att man snokar lite och läser sms och kollar senaste samtal i sin partners mobiltelefon el dator. Någon som känner igen sig?
Jag var svartsjuk i mitt första förhållande och hade all rätt till det. Hans svartsjuka smittade mig och det tog jag med mig även i mitt andra förhållande. Jag brukade läsa sms och kolla senaste ringda samtal. Men åren har gått och jag har mognat och känner att jag inte har någon anledning alls att missförtro min partner så idag skulle jag aldrig ens komma på tanken.
För en del så är datorn och mobiltelefonen helig, lite som en dagbok. Vad tycker ni och hur långt har ni gått?
ursäkta röran, ska sova nu 

Vad skulle vara bra med att snoka. Är man tilllsammans och älskar varandra så får man framförallt lita på varandra skulle ALDRIG ens tänka tanken att sopa undan eller gömma något som jag höll på med än mindre snoka efter vad min man gör. Då vi är privigerade att använda våra jobb mobiler även privat så svarar vi inte i varandras mobiler, kan ju bli lite konstigt om det skulle vara ett jobbsamtal.
Fast som sagt det har inte ens funnits en tanke på att man kan vara svartsjuk.

Jag har inget att dölja, det är bara att snoka på i så fall.

Läser svaren ovan och reflekterar så här, min integritet utplånas inte bara för att jag älskar någon eller ingår i en tvåsamhet.
Den kommunikation jag har med andra människor via mobil/mail är inte allmän egendom…även om de må hända inte innehåller några hemligheter så är de riktade till den jag avsett som mottagare och jag tar det som ett enormt övertramp om min partner skulle snoka.
Är fullständigt allergisk mot sådant, har aldrig under mitt 35-åriga liv snokat i någonting som tillhört mina partners och har svårt att se mig göra det i framtiden. Jag äger inte de tankar min partner väljer att dela med andra, delar han någonting med någon annan så är det för att han har det behovet.
Mja här är det snarae maken som begär hjälp av mig vad gäller datorn och telefonen…. så att snoka vore främande för mig.
Skulle aldrig någonsin göra en sådan sak. Skulle någon göra så med mej så skulle det vara färdigt, förlorad tillit förevigt. Det är ett sjukt beteende och man gör inte så. 
Tillägger att beror det på svartsjuka så ska man nog säka hjälp eller göra något åt förhållandet för det måste vara förödande i sig

Lika lite som att jag öppnar hans privata post, läser jag hans mail eller sms utan att han visat mig detta själv. Räkningar i hans namn öppnar jag, men inte privat post. Jag har ingen anledning att misstro honom och kände jag att jag vore osäker skulle jag fråga.
Jag tror dessutom att det jättedumt att snoka, precis som med att tjuvlyssna - man har ingen aning om helheten när man inte är insatt. det kan säkert lätt bli helfel.
Jag har heller inget att dölja, men skulle bli riktigt irriterad och kanske till o med kränkt om jag kom på min man med att snoka i mina privata brev/mail/sms. Jag sparar historiken på MSN, mest för min egen skull, men jag vill ändå inte att ngn läser den utan min tillåtelse. Man gör bara inte så. Det är inte alls okej tycker jag.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Jag är en person som verkligen respekterar folks privatliv så jag skulle aldrig göra det, eftersom det betyder mycket för mig själv.
Jag skulle ta väldigt illa upp om någon gjorde så mot mig och jag skulle inte acceptera en sådan svartsjuka.
Jag har varit den som kollar sms och kollar var partnern har ringt, eller vem som ringt honom. Fy vad dåligt man mår när man gör så. Har som tur är kommit över den svartsjukan nu.
Nu vågar jag lita på honom.
Tja, jag tillhör väl den kategorin människor som inte anser att allt är antingen svart eller vitt.
Jag har läst i ett par andra forum på nätet, där Kvinnor konfronterat sina män, om de håller på med något fuffens eller om de har någon affär vid sidan av. Männen blånekar. Blir asförbannade, säger att kvinnorna är paranoida och dumma i huvudet.
Så skriver de ett inlägg i ett forum där berättar om att mannen har ett konstigt beteende, får sms på nätterna, sitter vid datorn hela nätterna eller varje gång han är ensam hemma. Stänger ner fönster så snart kvinnan kommer in i rummet. Helt enkelt har ett mycket konstigt beteende kring telefon och dator. Vidare ställer de frågan om andra skribenter i forumet tycker att de bör snoka för att få fram sanningen. De allra flesta råder kvinnan att lita på mannen och tro på honom när han säger att det inte är något som händer, att hon inbillar sig alltihop. Någon skriver och säger att man bör kolla om magkänslan säger något annat.
Ett par dagar senare, skrivs det mer i forumet. Då av kvinnan som faktiskt gav sig på att snoka. Och ju mer hon grävde desto mer hon fann, ska tilläggas. Och detta är inte ett inlägg på ett forum jag har läst, utan många ledsna kvinnors inlägg på flera olika ställen på nätet. Med facit i hand, så hade mannen kunnat fortsätta med sitt beteende ända tills han själv skulle välja att berätta.
Av ovanstående exempel, så drar JAG slutsatsen att om man har en man som beter sig på det här sättet och som blånekar, ja då tycker jag att man bör kolla upp det. Varför i hela fridens namn ska man vandra blåögd och naiv genom livet?
Jag anser att man inte ska behöva smyga för varandra med vad man gör på nätet. Har man behov av att i smyg registrera sig på diverse datingsajter för att spana in andra flickor, då har man inte en relation värd namnet och bör hellre avsluta det man lever i. För mig, är detta beteende otrohet.
#9 För mi så skulle ett sånt beteende redan från början vara skumt. Jag skulle inte behöva få bevis på det, om någon beter sig på det sättet så förstår jag itne varför vi skulle vara ihop…
Hade jag en känsla av att min kille bedrog mig och han kallade mig paranoid el. dum i huvudet så skulle det nog vara skäl nog att göra slut.
Men det är bara jag och jag är lite speciell ibland… Säger inte att det är rätt eller fel, bara så jag skulle göra. 
#10 Jo, men det funkar ju inte så. Man kan ju inte säga till sin kille "du beter dig skumt, därför gör jag slut". Klart mycket enklare är det att ha bevis för vad som pågår.
Men jag håller med dig för övrigt, det är egentligen anledning nog att bryta upp.

#9+10 Hetsade upp mig en aning medan jag läste Sharp Missys tankar och tänkte att jag bara måste svara på det…men så scrollar jag ner och ser att det jag ville säga redan var sagt. Håller med zeretki till viss del. Jag behöver heller inga bevis, om jag har en känsla av att någonting är fel så räcker det för att ta upp det som ett problem. Vad som kommer som en lösning på det behöver inte vara att det ska ta slut dock.
#11 Ja, jag ser det så. :)
I det exempel du gav så skulle jag göra slut. Jag ser ingen anledning till att ha en relation med en människa som beter sig så. Ärlighet är rätt viktigt för mig. Och bevis, tja, jag skulle inte orka ta reda på sånt som ändå skulle såra mig… Är tilliten förstörd så är den det ändå.
Jag vet inte vad man skulle behöva dölja för sin partner som har med telefon eller datorer att göra? Jobb, vänner, släkt?
"där berättar om att mannen har ett konstigt beteende, får sms på nätterna, sitter vid datorn hela nätterna eller varje gång han är ensam hemma. Stänger ner fönster så snart kvinnan kommer in i rummet. Helt enkelt har ett mycket konstigt beteende kring telefon och dator."
För mig är detta ett väldigt främmande beteende. Ja, om min pojkvän började bete sig på detta sätt skulle jag fråga ut honom. Om hans svar inte gav mig en förklaring så skulle jag faktiskt säga att det inte finns något alternativ.
Jag är en sån person som inte orkar med sånt här, drama och svartsjuka och dölja saker för varandra. Det funkar inte för mig.
Så JO, för mig skulle det vara en anledning till att det tog slut.
Men som jag sa, jag är nog speciell när det gäller mycket. 
Blåögd? Nja det finns säkert många som kanske är. Jag vet inte men jag skulle aldrig leva ihop med en man som satt vid datorn hela nätterna och om det kopplades ner så fort jag kom in. Någonstans börjar ju "detta problem"
Skulle inte ens vilja ha reda på vad för skit han håller på med eller inte. Något måste det väl vara eftersom han beter sig så?
Vad finns det att kolla upp? Att reda upp? Då är väl förhållandet dött för länge sedan?

En tanke ja får när ja läser dett är: nu för tiden kan man ju då hjälp med det mesta via internett. Tänk om de är så att ens partner har ngt problem som han kanske tycker är svårt att prata om. och på så vis döljer saker och har ett märkligt beteende. Ska man då dumpa honom eftersom man antagligen tror att han är otorgen. Kanske inte så stor risk att just de skulle hände. men tänk om.
Jag har kollat min pojkväns mobil flera gånger i förhållandet, men mest i början pga osäkerhet osv. Men jag visste att de var ngt fuffens när han VÄGRADE att visa mig ett sms. fattade att de var ifrån en tjej. Och pga av den händelsen så blev min osäkerhet större!!! Men kan inte på stå att de har förstört vårat förhållande.Och de är klart att man inte har med varandras mobiler att göra. Men tycker även att de är löjligt om man vägrar att berätta vem man fått sms eller vem som ringde om nu man ngn gång skulle fråga av ren nyfikenhet. jaa..jag är väääldigt nyfiken av mig. vill alltid veta ALLT!! hihi
Men det är ju så att den som inte har något att dölja, döljer inget.
Att göra slut för att man tycker partnern beter sig konstigt blir ändå ett konstigt avslut. Man måste reda upp vad det är som pågår, men om karln inte kan stå för vad han gör…
Personligen så är jag öppen med allt till min man. Mja, kanske förutom vissa små beställningar på Ellos
, men jag anser inte att jag har upplysningsplikt om alla inköp jag gör, eftersom jag tjänar mina egna pengar och inte är vårdslös ekonomiskt. Men när det gäller mobiltelefon, sms eller Internet, så har jag inget att dölja.
Jag har inte i något avseende i mina inlägg ovan sagt att det är RÄTT att snoka. Men jag menar att jag har förståelse för att Kvinnor gör det, i vissa fall. För MIG är inte allt svart eller vitt.
I vissa relationer är det fel att snoka, det kanske inte är berättigat, baserat på inbillning och falska anklagelser. I andra relationer kanske det kan ha behövts, för konfrontation och kunna gå vidare.

#9 Jo om det är så, att han beter sig på det viset kan jag förstå om man "snokar". Men i #0 tolkar jag frågan som om man skulle snoka för sakens skull, för att ha koll och om man är svartsjuk. Det tycker jag inte man ska.
/Cattis

Skulle jag misstänka att karlsloken hade något fuffens för sig skulle jag vända på varenda sten för att undersöka saken. I ett sånt läge skulle jag inte tveka det minsta över att snoka. Inte skämmas över det heller.
ja men jag vet inte…har man ingen komunikation? Det kan ju inte bara"bli så".
Det jag menar var att antingen har killen varit så hela tiden eller så har det hänt något. Man måste väl ändå ha en komunikation innan man börjar glutta bland hans grejer? Det känns så fel tycker jag, men vi är alla olika .
Här hemma kan vi be den andra kolla vad för sms som kom om vi inte har tid. Jag vet att jag får kolla hans mail, post osv för han har inget att dölja och inte jag heller men jag vill inte kolla i hans post förutom räkningar för dom är ju "våra". Ditt och mitt måste finnas anser jag.
#18 Nä, men det är ju precis det. De flesta människor har en hög moral, särskilt på diverse fora jag har besökt. Man skulle "aldrig"….
Normalt sett så skulle man ju inte öppna någon annans post, kolla dennas mail eller telefon. Om man inte är av naturen svartsjuk lagd utan drabbats av vad jag kallar "framkallad" svartsjuka, så tycker jag att det kan vara befogat pga omständigheterna. Självklart blir man osäker om man märker att ens partner har sms-kontakt med någon tjej. Dessutom tycker jag inte att ett sådant beteende är acceptabelt i en relation. Men det är ju mina gränser, alla par sätter väl sina egna, såklart.
Så, tack för ditt inlägg Annette, det känns skönt att jag inte är enda människan på jorden som skulle reagera på det sättet om det hade varit jag.
Svartsjuka är så skamligt, nedrigt och fult. Men man måste skilja på den sjukliga svartsjukan och den som är framkallad….
Jag har skrivit om detta tidigare.

Här har vi faktiskt samma MSN adress, kan bli riktigt lustigt ibland.
För flera år sedan, när jag var mammaledig med den lilla, var det en "Kristina" som anropade. Gubben var på jobbet och jag satt vid datorn så jag svarade. Denna person frågade lite saker, helt oskyldiga, och eftersom jag trodde det var något skumt fick jag ju svara så gott jag kunde i hopp om att lista ut vem denna kvinna var. Vissa saker var ju helt omöjliga att besvara, så jag fick vara lite svävande. Då tyckte personen att det var ju typiskt "min make" att vara så hemlighetsfull. Till slut meddelade personen att den skulle surfa vidare. Då satte jag, trodde jag, in nådastöten till denna "kvinna". Själv skall jag amma, sa jag.
Efter en stund kom det, är det inte Stefan? Nej, sa jag, det är frun. Och jag är inte Kristina, svarade den andra personen, jag är Kristinas sambo Pelle (eller vad det nu var han hette). De var arbetskamrater och även det andra paret hade gemensam MSN adress
.
#21 Hahah, DEN var bra!! Tänk så det kan gå när båda parter delar msn. =)

#22. Det är gubben som tycker det räcker med en adress. Inte mig emot, jag har inga dolda älskare ;)

Jag kan erkänna att jag "snokat" runt för att få reda på vad min gubbe höll på med. Kompisar sa en sak och han en annan. När jag började hitta underliga nätadresser i "rullgardinen" så började jag fundera vad f**n han höll på med. La in en keylogger och fick reda på att han var ute och sökte tjejer. Och då var det inte för att sitta och slöchatta med nån heller….Skitkul.. Det jag blev mest förbannad på var att han inte erkände det först. Ljög mej rätt upp i ansiktet i 2 timmar innan jag lade fram bevisen…Då erkände han… Trodde han skulle sluta då när vi diskuterat igenom allt men tyvärr så fattade han inte första gången utan han fortsatte i samma anda..:)
#24 Det är ju precis det här jag menar. Skulle du ha varit så "korrekt" och gjort som flertalet skribenter här inne menar, så hade du fortfarande varit ovetande, eller hur?
Var det så himla "fel" att du la in en keylogger? Nej, jag tycker inte det.
Fool me once, shame on you, fool me twice, shame on me.
Hur gick det sen då, Pomperipossa? Lade han ner projektet med att söka andra tjejer, eller dumpade du honom?

#25 Han lugnade ner sig men jag litar inte på honom…. Han bor kvar i samma hus men eftersom det är mitt hus så sover han på soffan..:).. Jag har inte orkat tagit tag i allt just nu.. Det är så mycket med ungarna, dagis, skolan, mitt pluggande, jobbet… Tänkte att det får vänta tills allt lugnat ner sig innan jag tar ställning…. Det värsta är att typ alla tror att jag är den i förhållandet som skulle vara ute och strula runt eftersom att han är så "snäll"….. Han är jättesnäll och hjälpsam..helst mot tjejer..*s*..
#24 #25
Ja, hade detta varit jag så hade jag ställt honom mot väggen och frågat, kunde han inte förklara så hade jag dumpat.
Får jag reda på nåt så frågar jag direkt. Jag är urdålig på att snoka, det känns fel för mig. Jag säger återigen inte att det ÄR FEL, bara att jag inte kan vara så. Jag skulle heller inte säga att det finns något korrekt sätt att bete sig eller hantera det på. Bara det som passar för personen…
Jag skulle heller aldrig ge denna kille en andra chans. Har man suttit och letat efter tjejer så kan han fortsätta med det. Sorry, men jag är hård. Är hellre singel än med en idiot som inte kan uppskatta mig.

#27 Han har inte fått nån fler chans än… Jag har absolut inget emot att vara singel men pga hur min situation ser ut nu så kan jag inte ensam ta hand om ungarna och allt… Jag brukar vara tuff som sjutton men det känns som att jag bara struntar i det. Inte sugen att försöka igen nu… Hade lillan varit större så hade det säkert varit en helt annan situation..:)
OBS, jag ville bara säga att jag vet att ni inte riktade inlägget mot mig men jag var tvungen att tillägga detta. :) För att förklara att jag inte fördömer någon eller tycker att folk ska göra som jag, alltså.
Jag är definitivt ingen enkel person att ha en relation med men är man ärlig och rak så funkar det. Har gjort det hittills iaf. :)

#25 Som jag skrev i #17, så är det en himla skillnad att snoka för att man upptäckt ngt underligt från partnerns sida, men fasen inte bara för att känner för att ha koll - för att man är svartsjuk och inte gillar att han varit ute med sina kompisar ex. Men händer det grejer är det en annan sak, de flesta skulle nog "undersöka" hans förehavanden noga då.
Så ja, att #24 lagt in en Keylogger är inget konstigt alls, hon hade ju anledning att misstänka.
Jag har en kompis som varenda vareviga dag blir kontrollerad av sin make. Han kollar mobilen då hon kommer hem, han ringer vissa tider medan hon är borta o skriver upp dem, för att kunna se om hela samtalslistorna raderats eller om ngt missats att ta bort. Det tycker jag inte är befogat snokande, hon kan ju knappt åka och handla utan att bli förhörds. Skitbra kille i övrigt, men hysteriskt svartsjuk.
/Cattis
Vad är en keylogger?

#30. Det där är ju sjuklig misstänksamhet.

#31 En keylogger är ett program där du kan se allt som skrivs på datorn…
#30 Vilken hemsk människa!! Nog för att jag snokat igenom datorn och så men om det skulle gå till sånna ytterligheter så hade jag nog sökt professionell hjälp….
Jag anser inte att jag är så himla "korrekt" men det är min åsikt.
Det är klart att får man klara indikationer på att något inte stämmer så måste man väl ta upp det, men man börjar kanske med att ställa den andra mot väggen, funkar inte det kan man väl söka igenom allt. Men hur många sitter inte och går igenom bara för att "kolla" för att dom lider av vanlig svartsjuka? Jo det är många det!

#30 Den mannen är sjuklig så att säga. Nästa steg är att han missandlar henne mer psykiskt, fysiskt, ser till att hon inte har kontakt med vänner och familj. Hon borde be honom att be om hjälp. Om inte, då är det snart dags för henne att lämna honom.
Har aldrig kollat saker som min man eller andra jag haft tidigare. Förutom en sak, men det var en slump. Kollade i dåvarandes kalender, som låg på köksbordet. Såg detta: "XXX kommer hem". Visste inte ens varför jag gjorde, och la den väldigt snabbt åt sidan. Glömde det hela. Någon månad senare kom jag till min kille med stolar han ville ha. Lite överraskande då jag precis lyckats få skjuts med stolarna. Hittade denna XXX gömd bakom en dörr. Att jag inte hade ett gevär i min hand kan han skatta sig lycklig för. För jag hade skjutit honom då.
Så då är frågan, misstänkte jag detta, då jag plötsligt kollat i kalendern när jag aldrig gjort något liknande? Misstänker det. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
HOHO!
Gud så roligt att det här blev en ordentlig diskussion!
Jag tror att det här är ett ganska vanligt "oskyldigt" problem om det inte är så att man har befogenhet att misstänka att ens partner har kul på egen hand. Lite små vardaglig svartsjuka blandad med nyfikenhet?
Men det blir snabbt ett problem om man råkar dyka på information som man egentligen aldrig hade kunnat tro. Egentligen så tror jag att vi är ganska duktiga idag på att upptäcka när saker går åt fel håll. Men vi är även duktiga på ta händelsen i förväg, dvs förhastade slutsatser.
Jag skulle inte ha några problem om jag kom på min pojkvän med att läsa mina sms, varken dem jag har skickat eller dem jag har fått. Men skulle han göra det till en vana så skulle det vara en varningsklocka för min del. Man är 2 i ett förhållande men man har rätt till ett eget liv.
Men jag kan tycka att kolla samtalslistor är ett steg för mkt. Kontrollera vem jag har pratat med eller inte tycker jag inte om, mkt kan misstolkas. Antingen läsa sms eller kolla samtalslistor det är vad jag anser är okej men absolut inte båda!
Min egen moral säger att så länge jag inte har tvivel på att han är min och bara min så finns det inget som tillåter mig själv att gå igenom hans mobil. Jag tror mycket på min partner och hoppas innerligt att han lever sitt liv med gott samvete. Men nåde hnm den dagen jag får ngt på känn ;)
Det här med Keylogger tycker jag känns som frihetsberövande. Vad jag väljer att surfa och läsa om har ingen annan med att göra. Då skulle jag känna mig kränkt. Hit räknar även jag att kolla history och läsa msn konversationer. Inte för att jag har något att dölja, men jag tänker inte gå med på att få hela mitt liv obducerat!
"Antingen läsa sms eller kolla samtalslistor det är vad jag anser är okej men absolut inte båda!"
Varför är det ok med en av sakerna men inte båda?

#36 Hade du varit i min situation så hade du nog varit av en annan åsikt….. Fast det är klar..det man inte vet nåt om mår man inte dåligt av…
**#36 Jag har bara några frågor jag måste få klarhet i.
Citerar:** "…att så länge jag inte har tvivel på att han är min och bara min så finns det inget som tillåter mig själv att gå igenom hans mobil" och vidare: "…Men nåde hnm den dagen jag får ngt på känn " slut citat.
Kan jag tolka detta som att den dagen du har "tvivel" och "något på känn", så kommer du frångå dina principer om integritet och börja snoka?
Observera att detta inte är ett dömande eller värderande inlägg på något sätt, du vet ju redan sen ovan hur jag ställer mig till frågan om snokande. =)
#37 Jag menade mer att lite nyfiken-svartsjuka är okej, men inte på ett kontrollerande vis. På så sätt att checka vilka man smsat med för att sedan kolla vilka man ringt/pratat med. Förstår du hur jag menar? Att man kan tjyvläsa lite men att det inte är okej att ta det ett steg vidare dvs att även kolla upp samtalsloggen för att se om ens parnter har ringt mkt med den han har smsat.
#38 Jag resonerar endast ur mitt eget persektiv och vad jag tycker och tänker om det här samtalsämnet. Alla är vi i olika skeden i livet och jag förstår dem som tar till åtgärder som andra skulle tycka är ofantliga bara för att dem inte förstår en annan individs desperata kamp att få ordning på sitt liv. Det finns inget värre än att misstro sin livskamrat, den man älskar mest i hela världen, och antagligen den som är pappa/mamma till sina barn. Frustration, osäkerhet och ilska kan få många att gå över den tröskeln som man tidigare alltid fördömt.
#39 HAHA! Jag vet faktiskt inte. Det är så jävla lätt att säga en sak när solen skiner och en annan när molnen döljer ;) OM jag skulle känna något tvivel så skulle jag ifrågasätta honom öga mot öga. Jag skulle må så dåligt av att tjyvläsa och spekulera själv att jag skulle spricka av ångest.Även om jag tycker att jag är duktig på att dölja mina känslor om jag är missnöjd med ngt så tycker min omgivning ngt helt annat ;) lättläst eller vad det nu kallas!
Jag tog upp det här ämnet med min kille igår och han erkände att han hade läst mina sms "någongång". Men vi skrattade bara åt saken och talade lite allvar med varandra. Det kändes bra :)

Jag har några gånger tidigare snokat lite.. men som sagt så mår man bara dåligt över att man snokat.. Och om man ser något som skulle kunna vara "något" Vad ska man då säga.. "du jag läste sms:et från Petra, är det något" nej sånt där gör bara att man mår dåligt själv..

Jag vet inte om jag snokar. Jag kollar min sambos sms emellanåt och det händer att jag kollar mailen om jag råkar sitta på hans dator.
Men jag förväntar mig inte hitta någon annan tjej eller liknande utan det jag tittar efter är datum för spelningar eftersom han aldrig kan komma ihåg att tala om dem för mig! Vi har en almanacka i köket där jag vill att han skriver upp alla bestämda datum så att vi inte bokar in saker som krockar. Men lik förbannat finns det inte en enda anteckning från honom!
Men jag antar att det är att snoka, även om jag skulle kunna göra det framför ögonen på honom. Men det är sällan jag lånar hans dator när han är hemma. Och frågar han så undanhåller jag det inte, men jag tar inte upp det själv heller såvida jag inte dykt på ett okänt speldatum.
Och jag läser inte heller andra sms eller mail än just såna som rör datumen..
Både min mobil och dator är fri för genomgång. Min sambo har lösenordet till alla mina konton så vill han kolla så kan han göra det, men skulle inte tro att han nånsin gjort det.
Jag har själv snokat många gånger på min nuvarande pojkvän, det är ett problem med tillit jag har.
Har man innan blivit lurad och bedragen så är det inte så lätt. Min första pojkvän som jag var tillsammans med i 5 år var konstant otrogen mot mig.Dum som jag var så stannade jag kvar så länge som jag gjorde. Han erkände alltid när han hade gjort något och brukade säga till mig att -vänta du bara tills du träffar nån ny, för jag är åtminstonde ärlig och du hittar ingen annan kille som är det. Om en kille är otrogen så erkänner dem aldrig.
Det har satt sig i min hjärna. Och på nåt sjukt sätt så bara väntar jag på att jag ska hitta nåt. Min sambo vet hur jag har haft det innan och tolererar hur jag är för det kommer nog ta ett bra tag innan jag kan slappna av och lita på honom fullt ut.
Det är lätt att säga att man aldrig skulle kunna göra nåt sånt men då har man kanske inte varit i en sån sits som förändrar en så mycket.
jag har blivit bedragen av mitt ex som hade en affär bakom ryggen på mej med min väninna. Världen och tilliten rasade totalt, men det är ju inte min nuvarande man som svikit mej.
Det löste vi med prat, prat, prat och åter prat. För falla i svartsjukehålet vägrar jag göra.

JAg resonerar som så att mitt privatliv är privat, likadant med min sambos. Att kolla hans mail etc skulle aldrig falla mig in. Vi gör inte så, men det innebär inte att vi döljer saker för varandra heller. Vill jag, är det ok för honom att kolla, och tvärtom.
Det är som någon tidigare nämnde i tråden, det kan bli väldigt fel om man kollar igenom sms elelr annat och reagerar på det man ser där, men inte har hela bilden. Jag skall kunna prata med mina vänner på det sätt jag vill utan att oroa mig för om han kommer missförstå. Detsamma gäller honom.
Jag använder inte puss etc i sms elelr säger det alls över telefon/mail/msn, men min sambo gör det. Även till ex han har bra kontakt med.
För mig gör det ingenting då jag vet att det är sådan han är. Skulle han en dag dock förändra ett beteende skulle jag konfrontera honom, men att "snoka" skulle ändå inte falla mig in.
Har min sambo ingen bra förklaring, eller något jag iaf kan godta för stunden och senare reda ut mer ingående, skulle det inte finnas något annat alternativ än att bryta upp. Jag har personligen inget behov av att veta exakt vad han gjort, för mig räcker det med att jag känner att tilliten på något sätt är borta.
Sedan huruvida det handlar om han har varit otrogen, intimt, med en annan tjej (el kille!?) ;) eller "bara" fikat, spelar ingen roll. Förtroendet är borta.
Jag tror att kommunikation sinsemellan är mer konstruktivt än att gå igenom mobiler o dy.
Däremot dömer jag ingen, jag sätter mig endast in i min egen situation, hur andra resonerar eller agerar i sina förhållanden är helt upp till dem.
Men för mig är rak kommunikation a och o, fungerar inte det, fungerar inte förhållandet för mig. Och för mig har det med personlig integritet att göra att man inte läser andras konversationer på mobiler, mail etc.
Jag har absolut inget att dölja för min sambo, han vet precis allt om mig, men det är fortfarande upp till mig att avgöra vad jag vill dela med mig av och inte.
Liksom det är upp till honom att avgöra vad han vill dela med sig av. Jag vill inte veta allt om min sambo, hur tråkigt skulle inte det vara? :)
#45 Jag tycker tvärt om, att ju mer jag vet om min älskade ju roligare är det.

Jag vill inte att min man skall snoka i mobilen eller på min dator. Om han är nyfiken på något så får han fråga. Likaså använder inte jag makens konto på hans dator eller kollar hans medelanden på mobilen. Dock vet älsklingen alla mina lösenord så om han verkligen vill snoka så kan han, jag har glömt hans lösenord men mig kvittar det. MSN har vi helt skippat, använder gmail om det skulle vilja chattas ngn ggn. Innan vi blev ihop lånade han min dator en gång och gick in i en privat mapp.. när jag förstod vad han gjort blev jag galet arg! Efter det har han inte öppnat något på min dator utan tillåtelse
Min man har varit otrogen i tidigare förhållanden så om jag skulle bli orolig skulle jag helt enkelt fråga ut honom.. *s*
Om sambon skulle vilja kolla min mobil och dator vad jag gör och säger skulle det inte vara ett problem, det får hon gärna göra.
Jag har inga hemligheter för henne!
nu är jag inte osäker på karln, men i tidigare förhållande har jag blivit dölurad och därför är jag inte särskillt tillitsfull. om jag fick för mig att han var otrogen så skulle jag nog snoka. Har han inget att dölja så har han inte. fritt fram att kolla i min msn eller telefon, för jag döljer inget. Har inte tänkt gå naiv och blåögd genom en sån sak igen.
Med öfrra killen hade jag en aning om att något var på lur, då han sov borta nästan varje helg efter fester och sånt. han sa att han efterfestade och somnade hos en vän, och jag antog att dte var sant. Det var det inte. DET kommer aldrig hända igen. Dock är min nuvarande kille inte en sån som värderar sex med folk man inte gillar, och har dessutom svårt för att hitta folk han gillar, så jag antar att han inte skulle göra så.. och han säger att han aldirg skulle, men det sa ju exet åxå iofs. Nä. Är jag osäker kommer jag nog snoka, oavsett vad om jag är en skitstövel då.

i början av mitt förhållande med johannes kollade jag ibland hans sms och liknande. jag har sen innan bara haft usla förhållanden. skilsmässor och otrohet har varit vardag i min familj. Har alltid haft problem med att lita på folk på grund av det. Mycket har hänt bakom stängda dörrar i min familj men det är inget jag tar upp här. Det enda jag kan säga är att jag, min mamma och mormor har fått stå ut en hel del med svin. men det löste sig för mig och det är jag tacksam för.
Nu litar jag på johannes. men det är klart att jag ibland faller tillbaka i gamla vaner pga tidigare händelser. jag kollar inte sms och sånt men ibland blir jag sjukt misstänksam och det är så jobbigt. Det viktigaste är att jag direkt då går till johannes och pratar om det.
#51 Det är väldigt jobbigt när man blir så, skönt att du kan göra det.Han sparkar inte bakut då och tycker det är jobbigt att du får hjärnspöken???

Nä han är väldigt förstående. Det var han som hjälpte mig ut ur mitt förra förhållande så han vet ju vad som hänt.
Har snokat på hans msn och i hans mobil. När han inte ser då förstås, haft goda anledningar till att vara misstänksam.

Jag tycker det handlar om pålitligheten,,om du inte litar på en person ska du inte vara med den..
Jag har själv blivit bedragen och det är itne något jag önskar någon.. men sedan så löste det sig och det slutade med att vi blev ihop igen trots det han gjort..
Ibörjan hade jag en massa problem med att lite på honom men trots det så kollade jag aldrig hans sms eller senaste samtal.. Jag frågade inte vem som ringt honom och allt jag fick misstankar om pratade vi om..Det viktiga är det att få prata ut och säga det man känner.. Kommunikationen är nog det viktigaste om du vill lita på din partner igen
Nu för tiden har han och jag det väldigt bra och jag litar åter på honom, kanske inte riktigt som förr men jag litar på honom..

#55 hmm tycker nästan att du säger emot dig själv. Först säger du att om man inte litar på sin partner så ska man inte vara med h*n.
Men det löste ju sig för er. Ni blev ihop igen trots problem.
Får väll erkänna att jag har snokat i min pojkvänns sms… Han hade varit väldigt hemlighetsfull när han fick sms o sånt… Visade sig att det var en tjej som höll på o skicka o frågade om de skulle ha sex hela tiden… Han hade sagt nej o så hela tiden.. men ville inte att jag skulle se dom o bli sårad.. men vi snackade om det o så… o eftersom jag e så vidskeplig av mig så e det inget mer hemlighetsmakeri =) väldigt skönt..

Man rör helt enkelt inte sin partners telefon eller dator, med mindre personen ber om det. Lika lite sokm man öppnar personens brevpost.
Lagen är ganska solklar, fängelse upp till två år för olovlig avlyssning eller öppnande av annans post. Att på andra sätt se efter vem som kontaktat vem och i vilken ordning, och sedan köra de uppgifterna mot ett register för att se vem numret går till, är däremot ok. Även enligt lagen.
Rör någon min dator är det ett brott i juridisk mening och jag är skyldig att med alla till buds stående medel bruka det mått av våld som krävs för att behålla mina data intakta. Fast å andra sidan skall man vara bra duktig för att under el livstid gå förbi mitt hårdvarulås för att starta maskinen.
Alternativt, om jag är på bra humör, nöjer jag mig med en polisanmälning eller upplysning om lagen.
#53 Skönt det

#58 Jag tänker aldrig tolka en sådan handling genom en lagtext. Det räcker med sunt förnuft och "den gyllene regeln" så är jag nöjd!
Carpe Diem

Det verkar dock inte som om alla är lika med på det ;-) Varför jag informerar om att man faktiskt gör sig skyldig till ett brott som kan ge staraffansvar upp till två år i fängelse.
Det är det samma som att inte tolka mord genom en lagtext… det sunda förnuftet säger att det är fel med… :P

#61 Ja visst, men inser man inte att det är fel utan att beskriva att man gör sig skyldig till brott så lär man kanske inte bry sig så mycket om lagtexten heller.
Så skulle man ju kunna hårddra det och hävda att alla dokument som inte rör rikets säkerhet skulle kunna klassificeras som offentliga handligar ;)
Skulle säkert kunna beskriva det som integritetsbrott också..
Carpe Diem

Jao.. jag gillar hur du tänker. Men då förstår du också varför det kan vara akut att skydda sig. En offentlig handling innebär oftast inte att man kan stjäla den hur som helst. Man kan be om att få den utlämnad.
Men att hårdra det till att det skulle gälla korrespondens mellan två personer är ju faktiskt inte ens rätt den 30'e februari. Eftersom man inte vet i det man öppnar brevet eller meddelandet om det rör rikets säkerhet eller inte. Därför gäller sekretess i utgångspunkten, för att ingen skall öppna och se.

#63 Givetvis är det helt uppåt väggarna att snoka, men om det visar sig att ens farhågor är besannade, att det faktiskt var någonting som inte framkommit efter utförliga frågor och där svaret kunde återfinnas i Inkomna/skickade SMS så känner inte jag någon som hellst skuld till min handling.
Det krävs en rak kommunikation och att man faktiskt är ärliga mot varandra i ett förhållande. Om inte det finns och man döljer saker för varadra som
rör "förhållandets säkerhet", så tycker jag att det rättfärdigar
att "kontrollera sanningshaltigehetn i sin partners utlåtande genom att söka kokreta fakta" a.k.a. snoka. Men inte annars!
Carpe Diem

Jag har svårt att sätta mig in i den tankegången dock, jag kan förstå att man inte känner skuld om man hittar något, men vad känner man om man inte hittar då? Känner man skuld då och har svikit ett förtroende. Är inte svek av förtroende det samma som otrohet? Eller vem definierar vilken typ av fötroende som är det viktiga förtroendet?
Sedan är man ju för övrigt ganska självmordsbenägen om man inte använder en andra telefon för sin affär eller ser till att kryptera filerna/mapparna där man sparar konversationer om man har en affär. Framför allt, eftersom man inte kan lita på folk om man ljuger själv. Dock lever jag efter devisen att man skall bete sig gott, så blir livet gott.
Det är egentligen inte svårare än så.

#65 Jag håller med dig fullt ut.
Vad jag menar är, när jag snokade i min ex pojkväns telefon, första och ända gången så visade det sig att han träffat någon annan. Så jag kände ingen skuld! Anledningen till att jag inte trodde honom när han sa att han träffat någon annan var att han vaktade sin mobil som en hök och vaknade med ett ryck mitt i natten när jag tog hans telefon för att se vilken tid det var på dygnet. Lägger man ihop 2 o. 2 så är svaret givet jag behövde bara konfirmera det genom att kolla.
Där brast min tillit på många plan..
Carpe Diem

Han sköt sig med andra ord i foten med en laddad telefon i sängen, när han kunnat ta ur ammunitionen innan han lade sig.
Du verkar smart, så jag tror du har det bättre utan honom :D
nu skall jag ta hand om lite andra tråddar, så jag önskar dig en god natt…

#67 Han sket i det blå skåpet helt enkelt!
Du har så rätt så, livet är vackrare utan honom! Speciellt med tanke på vad det ledde till ^^
Det är bra att snoka ibland ;)
Carpe Diem

jag kan erkänna att om jag ser i rulllisten att han har varit inne på boducontact (det senaste knasiga jag såg), där han aldrig varit inne innan.. Klickar jag och kollar upp vad det är, (som om jag inte visste, har vart medlem där)
Sen frågar jag honom, och får ett vettigt svar. Då är det inte mer med det..
men jag sitter inte och letar efter konstiga saker, han har mycket fuffens för sig som det är, och det vill jag inte snubbla över.
#69 Jag är bara nyfiken på när du skriver att du frågar honom och får ett vettigt svar - vad är hans vettiga förklaring till att han sitter och söker på en uttalad sexkontaktsida?
Vi finns själva med där och du anar inte hur många unga killar som vill ha sex med oss, medans deras flickvän ovetande väntar hemma…

#70 Hans svar var att en av våra gemensamma kompisar skickat över länken till honom. Han läste på första sidan, men tyckte inte det var en sida som han hade något att göra på.
Detta tror jag på, och jag hittade inget användarnamn i rutan, vanligen står det vem som senast loggade in (iaf på helgon osv).
#71 Ja, det förklarar ju saken. =) Som du säger så brukar man ju se användarnamn där om man har 'Komplettera automatiskt' aktiv.
#71 och #72
Bläddra med piltangenterna i "komplettera automatiskt rull-listen" till den inloggningen ni vill ta bort och tryck delete….svårare än så är det inte att få bort en enstaka inloggning utan att rensa alla andra sidors inloggningar.
Och på de sidor där sista inloggade står trots att man inte har "komplettera automatiskt" aktiverat så rensar man bara cookies.
Däremot så finns där 1 fil på datorn som lagrar alla besökta sidor från det att man installerade datorn och den heter index.dat och där finns så kallade "index.dat viewers" att ladda ner på nätet…
Det spelar ingen roll om du raderat "temporära internetfiler", "cookies" eller "senast besökta sidor"…..allt finns i index.dat.

#73 Vad krångligt det lät… Så kunniga är varken jag eller min sambo..

Eller så är han det… det är lättare att verka okunnig i ett ämne man kan än att verka kunnig i ett ämne man inte kan.

#74 då får han vara det, det är jobbigt att gå runt och vara misstänksam på den man lever med. Döljer han något så kommer det förr eller senare fram. Och detsamma gäller mig. :)
Men om han är så kunnig borde han för länge sen tryckt på lite knappar så den externa slutar tro att den är en cd-rom.. Båda två har viktiga filer på den..
eftersom det är min dator som internet är inkoppkat till så tror jag inte han skulle göra något "dumt" som han inte vill att jag ska veta. Sedan så skickar han gratis sms så då brukar jag skicka sms fårn hans mobil och radera inkorg och sända sms, inget han har emot. Så tycker inte detta är att luska vad han har för sig.
Jag har aldrig läst min sambos sms eller mail. Jag litar på honom.