Relationer iFokus

Relationer

Etikettleva-tillsammans
Läst 1724 ggr
Aviendha
0

hur mycket kan man kräva?

Jag vet inte riktigt i vilken ände jag skall börja, så är det lite hoppigt så får ni försöka ha lite överseende =)

Till att börja med, så är jag inbiten illerägare sedan tre år tillbaka. Har alltid vetat att relationen till djur är oerhört viktig för mig, och jag skulle kunna gå genom eld och vatten för mina illrar.

Jag har även nymfparakiter, visst gillar jag dem med, mycket, men de står inte alls lika varmt om hjärtat.

Nu har sambon (vi bor ihop under helger, jag pluggar på annan ort) börjat tro att han kan vara allergisk. Han är sedan tidigare allergisk mot katt, räkor och pollen, inget av dessa är fastställt via blodprov, utan bara uteslutningsmetod..

Det klias i ögonen när han är och hälsar på, vilket kan vara fåglarna. Det gör ont att tänka på, men är det så så måste jag sälja dem.

Sen vill jag ha en iller till, anledningarna till det tar jag inte upp nu, vill inte ni ska falla pall här ;) Men han säger att om han blir allergisk så måste jag sälja illrarna.

Jag bad honom att göra ett test, då jag vill ha det svart på vitt innan jag ens tänker på det, vilket han vägrar göra, av ren princip.
När jag säger att det finns de som har iller OCH är allergiker, och att det går med regelbunden städning(vilken jag ska sköta isf) och medicin, så säger han helt sonika; "jag vägrar äta medicin för att kunna vara hemma"

Det irriterar mig oerhört, en ynka tablett per dag är de enda han behöver isf. En annan sak vore det ju om han fick astma av dem.

Jag vet att jag inte kan leva ett liv utan djur, jag skulle inte alls vara samma människa som jag var då han träffade mig.

Jag tycker att det handlar om att ge och ta i ett förhållande, och jag har gett i detta förhållande. Jag har bott kvar fastän jag vantrivs för hans skull. Jag sökte till en skola jag inte ville gå på bara för att det var nära hem så vi skulle kunna träffas ofta ändå.

Jag tycker inte att jag ber om mycket. Eller är jag bara så förblindad av mina egna behov?

MimmieM
0

Nej, jag anser inte att du kräver för mycket av honom, däremot tycker jag han kräver för mycket utav dig.
Han ägrar göra ett sticktest av ren princip, den principen vill jag få förklarat för mig. Och alla problem hade i så fall kunnat undanröjas med hjälp av en tablett.
Jag har själv illrar och jag har levt ihop med en kille som inte tyckte om dem, det fanns massor av dåliga anledningar att göra sig av med dem, men i grund och botten så var det att han faktiskt inte tyckte om dem. Kan det vara samma här tro?
Jag skulle aldrig göra mig av med illrarna för en killes skull, jag gjorde det i en månad.. som tur var fick jag tillbaka pojkarna och nu släpper jag dem aldrig. Det var en av de värsta stunderna i mitt liv.
Det är du som bor kvar trotts att du inte trivs, det är du som byter skola och han kan inte ens ta en tablett för din skull?!

Carpe Diem

Lissi08
0

Nej jag tycker defentivt att du har rätt och att du inte alls kräver för mycket. Du kräver det som är rättvist. Vadå han måste förstå att pälsarna är liksom en del av dig och dessutom så tycker jag inte att det är värsta grejen att ta lite medicin , specielt o det handlar om en tablett /dag, för att kunna ha djur hemma.
Som du säger så skulle det vara en annan femma om han var asmatiker vilket han inte är.
Det är inte för mycket begär att ta en simpel tablett !

[mia-38]
0

Du kräver INTE för mycket av honom. Som MimmieM säger så vad 17 gör det om han tar en tablett om dagen. Och ett enkelt test…

Han ställer krav på dej…så ställ krav på honom med då. Vill han inte så är det nog så att det är illrarna han inte tycker om…

Det finns mycket bra medecin mot allergi. Har en kompis som är allergiker….mot pälsdjur… Hon bor ihop med en kille som har både katt och hund.Hon tar en tablett om dagen och mår hur bra som helst av detta. Så varför kan inte HAN då?

MVH Mia

Destany
0

nej du kräver inte för mycket.. jag skulle aldrig göra mig av med mina katter för en kille.. han tar hela paketet mig o djuren o det tycker jag att han oxå ska göra annars e han inte mycket att ha om han inte förstår o respekterar hur mycket dina illrar betyder för dig..

Mizzy
0

Jag håller med alla ovanstående. HELT KLART! Har själv två katter, och har sagt till min pojkvän att vill han bo med mig, får han katterna på köpet. Jag säljer dom aldrig! Nu tycker han om mina katter tack o lov, men det kunde ju lika bra varit tvärt om. Eller att han inte tålde dom.

Man kan ju försöka kompromissa fram att han tar tabletter tills illrarna inte finns mer och du köper ingen ny. Vet inte hur länge illrar lever, men dom har väl inte samma livslängd som en hund kan ha?

Svåra och jobbiga dilemman. Hoppas det löser sig!

AnneN
0

Jag tycker absolut inte heller att du kräver för mycket av han, men han kräver däremot för mycket av dig. KRÄV att han får sin allergi bevisad av läkare! och om han nu är allergisk så tycker jag absolut du ska kräva att han iaf testar om det funkar med allergimedicin!

I ett förhållande ska man både ge och ta och det verkar som det är hans tur att ge nu!

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

chapett
0

Har hund och är själv allergisk mot hundar - men mest mot de små krypen som finns i sängen (kvalster). Tycker att han ska ta och göra ett pricktest - eller ta ett blodprov som skickas på utredning. Det kan vara någon annan allergi också.

Men jag måste också säga att läkarna har varnat mig för att ha hund, allergin kan bli värre och den kan utvecklas till astma. Men än så länge går det bra :-)

AnneN
0

Nu mer ska det ju tydligen även finnas något sorts allergi-vaccin

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Martin
0

Alla har vi våra saker i livet vi inte vill vara utan, och som du själv säger kan du inte tänka dig ett liv utan djuren.

Då tycker jag det är jätteenkelt (ja, det är det såklart inte om du gillar din kille). Antingen får han testa sig och ev käka medicin (men som #7 säger, så kan faktiskt allergi utvecklas och bli värre även med medicin om man ständigt utsätts för det man är allergisk mot).

Det är hårt att säga det, men annars får du bryta upp med din kille. Du har offrat tillräckligt, tycker jag.

Själv tyckte jag att en utbildning jag skulle gå var värd mycket och ville gå på det ställe som jag uppfattade som bäst. Jag hade då ett distansförhållande (jag i Malmö, min tjej i Sthlm). Utbildningen finns på tre orter i Sverige, Växjö Stockholm och Umeå). Jag kan ju avslöja att jag inte blev mest poppis i världen hos min tjej när jag berättade att jag hade sökt Sthlm-utb som alternativ 3 av de 3. Förhållandet höll 8 månader in på utb, sedan gick vi skilda vägar. Som jag ser det var det dock bra - vi var inte ämnade för varandra och jag tror inte heller att det var det valet som avgjorde. Men som sagt, ibland måste man ta beslut - för sin egen skull - som faktiskt kan leda till att förhållandet tar slut. Tråkigt men sant.

mvh Martin

Zpookey
0

Jag tycker inte att du kräver för mycket. Om han älskar/tycker om dig så borde det inte vara så farligt att gå och göra ett pricktest…för om han älskar dig så är ju faktiskt dina djur en del av dig….och utan dom kanske du inte blir samma person.

Liss
0

Sist in, först ut! Djuren var där före..

Jag skulle ALDRIG i mitt liv göra mig av med Ecko bara för en kille. Han är min familj och jag tror du ser så på dina illrar också. Inte gör man sig väl av med familjen bara för att någon är "allergisk".

Att han inte vill ta allergitest pågrund av principer låter bara som en larvig replik för att slippa! Vad för princip letar han efter? De är väl bara att gå dit så får även han reda på vad det verkligen är. Kanske är det damm eller kanske är de illrar, och då ska du gå och göra dig av med dina älsklingar bara för ett kanske? ALDRIG! Jag tycker han kräver utav dig och inte tvärtom.

Min mor är djurallergiker. Hon har en hund och fem katter. Hennes allergi har bara blivit bättre med tiden och hon äter inte ens tabletter varje dag för de längre. Hon tar någon ibland när de blir för mycket med pollen också osv.

Neh, skulle jag bli förbannat kär i någon som inte tål min hund så är det bara att lösa det eller hejdå FAST jag är sååå kär. Jag dumpar inte min lille pöjk för någon annan:P

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Sandra
0

Tycker inte heller att du begär för mycket. Det är inte så farligt att behöva ta en tablett om dagen om det är det som behövs. Min kille äter 5 eller 5 per dag. Det måste han göra resten av sitt liv. Så det är inget konstigt att äta medicin. Hur ska han göra när han blir gammal då om han måste äta medicin för hjärtat och sånt? Ska han skita i det också av ren princip? I mina ögon är han väldigt fjantig när han säger sådär till dig.

Håller nog med Marnyman också.. det låter rått, men vill han inte offra lite för din skull, får du nog tänka på att kanske avsluta erat förhållande.

Vad du än gör… ge inte upp dina illrar. Du kommer nog må väldigt dåligt om han får som han vill.. Stå på dig och berätta klart och tydligt hur det ligger till.

KickanLilja
0

Det här har jag hört förut känns det som…

Mina förra pojkvän var precis likadan. Han fick för sig att han var allergisk mot min katt. Dock gjorde han ett pricktest och det visade sig att han var allergisk mot katt. Jag tyckte då att han kunde ta tabletter så jag kunde få ha min katt kvar, men även han vägrade att ta tabletter för att kunna vara hemma.

Han fick mig att skänka min katt till min syster, och det ångrar jag än idag. Jag har insett att kan man inte mötas på halva vägen i en sådan fråga som är viktig för en själv, hur ska man då kunde ha ett förhållande? Han strutade fullständigt i vad jag ville och sa åt mig att välja mellan honom och katten.

Förhållandet är nu över sedan 2 år tillbaka och det är jag j*vligt glad över, att vara tillsammans med någon som inte kan sätta sig in hur någon annan känner är ingen att ha enligt mig.

MoonFairy
0

Hejsan..

Ville bara säga att när jag flyttade ihop med min sambo - så var jag allergisk mot hans 2 katter… Dom fick flytta ut ur sovrummet…

Nu kan jag gosa med dom -å jag gillar faktiskt katter nu å vill inte va utan katt i framtiden - trots att jag skaffat omplaceringshund oxå…

Jag tar allergi-piller som finns på apoteket -när de kliar i ögon å näsa… har andra allergier sedan tidigare…

Ju mer tid man tillbringar med djuren i fråga - ju tåligare blir man!

Kram å Lycka Till

[Vargnatt-]
0

Tycker inte heller du kräver för mycket. Han beter sig underligt däremot, vad är det för dum princip att inte testa sig för allergin!?

Ett test går väl snabbt att göra, och då får han ju verkligen veta vad han är allergisk mot. Bara löjligt att vägra något som inte kommer skada honom och som kan ge er svar.

Liss
0

#14 Ja det kan ju vara en bra kompromiss också, att djuren inte får vara i sovrummet:)

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Annette
0

Visst borde han väl kunna kolla upp om det är allergi.

Men jag tycker de flesta har en lite konstig syn på detta med allergier. Det är inte säkert det hjälper att käka lite piller eller förbjuda illrarna att vara i vissa rum. Sin hälsa råder man inte över. Min man är allergisk mot hästar och jag har sju stycken. Nu bor ju de inte inne i huset och vi har löst det så att jag aldrig har några hästkläder här hemma.

Visar det sig att han är allergisk får du kanske bereda dig på att göra ett val. Illrarna eller pojkvännen.