Backa tillbaka och börja om?
Jag och min man har funnit oss promenerandes på delvis parallella stigar under en tid. Det har blivit lite slentrian mellan oss, vi har svårt att uppskatta och se varann etc. Detta kombinerat med att jag är på väg ur ett besök i väggen och han under en del av min sjukskrivning inte heller mått särskilt bra har gjort den intima kontakten till ett undantag snarare än en regel. Vi har nog helt enkelt stressat bort vårt förhållande och har lite svårt att få fatt i det igen. Jag har börjat återupptäcka mina känslor efter mycket hårt arbete med andra delar av mig själv, men han har inte riktigt hittat tillbaka ännu.
Nu har vi följande teori: backa tillbaka en del av vägen och börja om för att se om vi hittar en bättre, gemensam stig att vandra. Mannen flyttar ut under tre månader och då ägnar vi oss åt att återupptäcka varandra och "viet" igen. Att planera saker och aktiviteter ihop, att prioritera och känna oss prioriterade, och sakna varandra när vi inte träffas varje dag, att uppskatta tiden tillsammans och förhoppningsvis få igång känslorna igen.
I början av den här diskussionen tyckte jag det lät som att tillkalla veterinär för avlivning, men nu har jag börjat se det trevliga i situationen. Tänk att få dejta igen! Kanske rentav bli lite nykär igen! Visst kommer det dagar då jag mår lite sämre, då självkänslan sviktar och jag blir lite nojjig, men som jag ser det kan det ju nästan bara bli bättre. Men det bästa (också för trygghetskänslan/behovet) är att det verkligen känns som om vi har samma mål, att inte en av oss är på väg ut, utan vi båda verkligen vill reda upp det här.
Vad tror ni om upplägget? Det är ju så man gör i all annan inlärning när det går trögt eller snett, backar tillbaka ett steg och börjar om. Varför skulle ett förhållande vara något annat?
Nu vill jag egentligen inte höra talas om alla era erfarenheter av sådana här situationer som gått snett, utan jag vill bara höra om goda erfareneheter
/Anneli
Hej Anneli,
jag har ingen som helst erfarenhet av det du skriver om, men jag tror nog att det inte alls är helt fel väg att gå. Sedan kanske man får ta i beräkningen att man kanske, genom detta, riskerar att glida isär också. Men den risken lever väl alla med, oavsett förhållande.
Jag tror på er idé. Det verkar som att du har bra koll på hur det kan fortskrida.
Lycka till!

Jag hejar på er!!! Inte alla som vill kämpa som ni! Tycker att det ni gör låter bra

Tack för peppning!
Hur det känns varierar som sagt med dagsformen. I helgen ska det flyttas en del saker men personflytt dröjer någon vecka till, men än så länge känns det ok. Lite gungfly är det emellanåt eftersom jag inte har någon tidigare erfarenhet av det här upplägget och inte heller känner någon personligen som gjort såhär. Men när man börjar prata med folk så är det tydligen inte så himla ovanligt med varierande resultat.
SharpMissy, jag tror att det är lika stor risk att vi glider mer isär om vi fortsätter i de vanliga hjulspåren också, så det känns faktiskt som om det är större chans att det blir bättre såhär.
Försöker se så mycket positivt som möjligt i situationen för jag har verkligen lärt mig att det man fokuserar på har en tendens att föröka sig.
Inspirerande! Ofta får man ju bara höra om de som ska ta ett uppehåll, men de kämpar inte på och då förfaller förhållandet.
Men då du har en så klar bild av det hela, och en plan, så tror jag att du har väldigt stora möjligheter att lyckas!
*håller tummarna*
Paulina
Ni tar tag i detta, vill verkligen ha det bättre, ändra på saker och ting och har gjort upp en konkret plan..och ska göre det i verkligheten också inte bara prata… bra utgångspunkt!