Pratas på jobbet
Idag fick jag höra att det pratas om mig i fika rummet på jobbet. Jag är ju livrädd för att det ska pratas om mig eftersom vi bor på en liten ort och jag vill inte att någon ska tala om för mina barn eller mitt ex vad jag gör.
Jag har inte gjort något jag inte kan stå för men jag vet hur lätt rykten uppstår. Och nu har det hänt men ett helt oväntat rykte! Det spekulseras i om jag har ett förhållande med en snickare som är tillfälligt på jobbet. Visst, vi pratar och skrattar men så är han mot alla! Men nu har dem fått för sig att vi har något i ihop, kankse för att jag är enda singeln på min avdelning, vad vet jag.
Och mig spelar det inte så stor roll jag har ju inget att förlora men han har fru och familj och skulle aldrig svika dem.
Önskar jag bara kunde slå ifrån mig det här men jag blir så irriterad när det pratas bakom ryggen och ingen vågar fråga hur det egentligen ligger till.
Ska ha morgon möte imorgon och då skulle jag vilja tala om för alla att de kan sluta spekulera i mitt privatliv.
Hej!
Förstår vilken sits du sitter i nu. Aldrig kul när det pratas om en bakom ryggen. Om du vågar så ta upp det på mötet i morgon..eller tidigare….När du hör att någon säger nåt så gå fram och tala om som det är då.
Vi har oxå en massa skitsnackare på vårt jobb. Har näst intill varit krig nu i ett par dagar. Just för att de snackar bakom andras rygg/ryggar.
Stå på dej…och hoppas att de fattar.
MVH Mia

Tack Mia!
Skickade just ett sms till en av tjejerna på min avdelning och då svarar hon: När dem sa vad som hände på festen så trodde jag inte på dem. Men jag vill inte bli ovän med någon så jag vill inte lägga mig i.
Men vad faan! Det hände absolut ingenting på festen! Visst vi satt bredvid varandra och pratade men vad har dem fått det till? Jag fattar inget…
Ähhh…dom är avis så klart att han och du snackar och har kul. Det sticker ju i vissas ögon om man har det med motsatta könet…De kan inte ta det….
Ta ett snack med dom när du tycker tillfälle ges…och fråga vad dom fått allt ifrån. Man måste vara tuff idag. Inte alltid så lätt..men stå på dej.

Nu har jag fått min vän till att berätta och jag säger bara helt otroligt!
Varje gång jag gick ut och rökte på festen så pep det i hans telefon sägs det. Men om dem varit uppmärksamma så hade dem sett att fonen pep även när jag var där för han mesade med sin kompis som satt snett emot.
Igår när jag skulle åka hem från jobbet så stod jag vid min bil vilket någon sett. Jag skickade ett sms till en vän och sen när jag körde iväg så kom snickaren ut och slängde skräp i en kontainer så jag stannade och pratade lite. Så nu tror dem att jag messade honom och att det var därför han kom ut.
Så jäkla löjliga dem är!
hhahahaa…jaa…tänk vad dom kan lägga ihop saker som inte alls stämmer……har dom inget annat för sej än att lägga sej i andras liv…..
Egentligen så skulle du säga detta till killen…å sen skulle ni driva med dom…hahhahaha….sen kolla vilket snack det blir..
Men det är nog inte så bra med tanke på att han är gift…
Haha dina arbetskamrater verkar inte ha mycket att göra om dagarna då de hittar på saker baserat på lite av vad dom ser ;) Snacka om fantasi :) Du ska inte bry dig. Skratta åt det ist :)
Fråga om dom tänkt bli författare, för dom verkar vara väldigt duktiga på att dikta ihop en hel historia av i princip ingenting. =P
Det är alltid tråkigt när det snackas bakom ryggen.
Det är två saker man kan göra för att förhindra det. Dels när man hör det om andra - att man då säger ifrån. Te.x. "jag orkar inte höra på alla era rykten, var har ni fått detta ifrån"? Dvs - att vara öppet källkritiska. Och för det andra, såklart själv aldrig sprida vidare rykten eller snacka bakom andras ryggar.
Senast idag gav jag en fingervisning till många. Har varit på utbildning och det har varit mycket snack om en av de som var med där - går mycket rykten med mer eller mindre sanning bakom. Inför några av de andra på utbildningen - men inte alla såklart - gick jag fram till honom och sade något i stil med "du är säkert trött på att snacka om det, men det går väldigt mycket rykten om och runt dig och jag orkar inte lyssna på allt, så jag frågar dig istället; hur ligger det till och vad hände? Utan att gå in på detaljer, så vet jag att han tycker detta är jobbigt. Han kan ev förlora jobbet på grund av den händelsen jag ställde en fråga om. Vad tror ni jag fick för svar?
"Ingen fara… så här och så här var det och så här långt har det kommit nu, besked kommer då och då…. och jag uppskattar verkligen att du frågar mig istället för lyssnar på alla rykten även om många av dem säkert stämmer".
Alltså fick jag dels förstahandsbesked, från någon som verkligen vet hur det ligger till. Dels fick jag uppskattning, från den som det berör.
Och efteråt sade några av de andra "var det inte lite väl hårt att snacka med honom om det?". Det blir ju lätt att svara: Nej, inte hårdare än att sprida falska rykten om honom genom att inte veta vad man pratar om.
Tuvalu: Jag tycker du skall antingen konfrontera dem rakt ut på eller innan mötet om du känner att du är stark nog för det. "Jag har hört att det snackas bakom min rygg, är det någon som har frågor så svarar jag gärna på dem nu - och har ni inte några frågor så antar jag också att det inte kommer att snackas bakom min rygg framöver".
Eller: "Jag uppskattar om folk vill och vågar komma till mig med saker som rör mig, istället för att gissa, spekulera och fantisera."
Ett alternativ är ju att du funderar ut lämplig händelse där något skulle kunna ha misstolkats om någon av de som snackar mest skit (eller helt enkelt hittar på något). Men istället för att sedan snacka skit om personen så kan du ju konfrontera den direkt… "Jasså, jag hörde att du var bra på lyset på firmafesten…." eller ngt liknande. De kommer nästan garanterat gå i försvarsställning och säga "nej nej, var har du fått det ifrån?".
"Ja, det var något jag hörde, minns inte vem som sade det…".
Det blir en liten pik om hur lätt något förstoras upp, men där gäller det såklart att veta vad man gör och hur långt man kan gå med det skämtet, utan att själv hamna på samma låga nivå som de som snackar skit bakom ryggen.
Kram och lycka till, stå på dig - annars gör någon annan det!
mvh Martin

Känner ju att jag på något sätt vill markera för dem att jag vet att de pratar om mig och att jag inte uppskattar det.
Funderar på att när det är fika imorgon ta min kaffe kopp gå ut och sen säga till dem "det är bäst jag går ut så ni kan spekulera om mitt privatliv i lugn och ro. men den som vill veta sanningen får gärna fråga mig personligen."
#9 Ja, det är ju bra idé!
mvh Martin

#9 Jättebra idé! Hur gick det?

Idag hade jag turen att ha fika vid samma tid som de värsta skvaller kärringarna. Så jag sa: Har hört att det spekuleras om mitt privatliv. Jasså, sa alla förvånat. Då sa jag att jag vet precis vad som sägs här inne och om någon är nyfiken på mitt privatliv så får den gärna fråga mig personligen så ska jag svara. Men det ni sitter och säger här ute finns det ingen som helst sanning i.
Det blev en pinsam tystnad! Inte pinsamt för mig för det är inte jag som gjort bort mig! Det kändes så jäkla skönt att få säga det!
Sedär, härligt! Nu kan du ju dessutom ha en trevlig helg och inte behöva tänka på det där längre, skönt!
Trevlig helg!
mvh Martin
Åh vad gott!!! Härligt att du bet dom i näsan…hahahah..
Ha nu en trevlig helg.
Kram från Mia
Jättebra :D

Tack
Jag känner mig så stark efter det och så stolt över mig själv. Många som kom till mig sen och sa att det var bra gjort och det stärker ju en ännu mer.
Nu ska jag festa! Ha så kul allihopa!
Kramar!
Bra gjort! :)

Bra gjort och två tummar upp för dig. Du är så stark så stark, jag hoppas allting löser sig och du mår bättre.