Svårt att få hjälp av soc?
Min mamma har psykisk sjukdom , plus adhd.
Hon och jag går inte ihop. Hur mycket jag än försöker, så är det alltid någon som är fel.
Jag har nu träffat en kille som jag verkligen trivs med och allt , men pga hans ex (finns en egen tråd om de) så har jag varit lite ledsen. Detta för att jag är rädd att förlora honom , då börjar mamma jämföra honom med sina tidigare förhållanden (där hon blivit misshandlad). När jag var yngre försökte hon ta sitt liv, hon drack då och blandade piller, jag var med när hon ramlade ihop och hon låg på sjukhus i 1½ månad pga detta. Och när hon sedan kom hem tyckte jag att det var obehagligt att se henne dricka , och kan fortfarande göra det. Och det håller hon på ältar. Jag har även gjort en abort, då får jag höra skit om det. Nu går hon och pratar hos en kurator och denna tyckte att mamma och jag skulle till soc för att lösa det på något sätt. Helst att jag ska få en egen lägenhet. Men hur svårt är det att få hjälp av soc när det gäller problem inom familjen. Och detta har pågått i flera år. Men blir mer och mer märkbart nu. Min pappa (som mamma är skild med) säger också att jag är det "svarta fåret" hemma. Och jag vill inte bo hos han då han har problem som jag inte vill beblanda mig med. Även mina syskon märker av detta men de finns inte så mycket dom kan göra.
Jag är över 18 , och tar studenten nu till sommaren.

Jag var 18 år då jag fick beviljat eget boende och bidrag från soc pga sociala skäl, det sociala skälet för mig var att mamma och hennes sambo är alkoholister och vi kunde inte vara i samma rum utan att bråka om det och hos pappa kunde jag inte heller bo då även han är alkoholist. För mig var det inte svårt att få beviljat boende och pengar, håller tummarna för att du också ska få det.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Berätta verkligen allt, hur dåligt du mår osv. Jag tycker dom ska hjälpa dig!!!

Så länge din pappa är kapabel att ta hand om dig så kommer de råda dig att bo där
Carpe Diem

# 3
Jag har velat bo hos han sen jag var liten , men han har inte varit pigg på den fronten . Och han kan knappt kan ta hand om sig själv ekonomisk (blivit vräkt från förra lägenheten) och sådär . Så vet inte om han egentligen är så lämplig.

Tala bara om exakt hur allt ligger till så bör det gå
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Man är väl inte lämplig förälder om man anser att ens barn är det svarta fåret? Fast iof kanske soc skiter i det :/
Jag har en son som fick lägenhet och allt betalt av soc för att han sa att det inte gick att bo hemma.Soc ringde mig och sa att jag skulle betala , men jag sa att han hade sitt rum hemma och var välkommen hem och att vi absolut inte hade några problem med varken droger eller annat.Han fick ändå hjälp med boende och uppehälle..Är nog lite olika från kommun till kommun ,tror jag.
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
Jag hade jätte svårt att få hjälp från soc. för dem krävde att jag skulle bo med min mor efter jag bröt med min sambo. Men eftersom jag inte kan bo hos mammsen pågrund av olika anledningar så försökte vi ännu en gång med soc. Och om och om igen!
Jag hade det väl så svårt att få hjälp eftersom min mamma faktist är lämplig för övrigt.
Men jaja.. nog om det! Jag tror iaf att du kommer gå igenom med det. Berätta ALLT! Hur det står till med både din mamma och pappa. Att ingen av dem direkt är lämplig för att ta hand om dig. Försök så mycket det går.
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆
Ja, det är väldigt olika…
En kompis till mig blev utslängd fån sitt föräldrahem och sov i bilen på natten utanför soc. På morgonen givk han in o bad om hjälp. Svaret han fick var att "sälj bilen så kan vi hjälpa dig sen"
Tyvärr e d så att man måste va av med allt innan man får hjälp… Utan bil kunde han inte ta sig till jobbet, så skulle han bli av med det, då skulle soc få skjuta till bra mkt mer pengar!
Men det struntar man i. Reglerna e ganska knäppa, och det beror nog mkt på, inte bara vilken kommun, utan även vilken handläggare man får…
Över lag håller jag med om att det ska vara svårt att få bidrag från soc, annars skulle hur många som helst leva på mina skattepengar.
Men i lägen som detta, där man ser att det är klart skadligt för dig att bo hemma tycker jag ju att man borde bevilja dig hjälp…
Om de skulle neka, tror jag att det hjälper om du tar ett extrajobb så att du visar att du e beredd att kämpa!