Relationer iFokus

Relationer

Etikettleva-tillsammans
Läst 1567 ggr
emsems
0

The obedient wife

Såg ni detta igår på Outsiders? Sällan har jag varit så förbannad.
Kvinnorna i programmet ansåg att det var bättre om de löd mannen. Han är "the master of the house" och bestämmer.

Vissa saker som var helt sjuka:
- Killen lade fram kläder på morgonen till kvinnan och bestämde hur håret skulle se ut.
- Tjejerna gjorde allt i hus och hem.
- Kvinnorna ansåg att de borde vara Tysta och Lyda.

Blev så förbannad. Satt hemma och skrek åt tvn. Hur kan dom tänka så? Hur kan man gå emot utveckligen och feminismen så hårt? Är kvinnorna riktigt funtade? Många tankar, inga svar. Vill bara ruska tag i dom.

ChristineL
0

Jag missade det tyvärr, men alla är vi olika. En del vill väl ha det så? Jag vill det inte…

Salladshataren
0

Men det finns del människor man får tänka åt. För de kan inte tänka själva…

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

CarolineO
0

Såg typ 5 minuter när ett pucko pratade om att man inte ska sluta när en tjej säger nej till sex…
Att bara för att hon inte vill "nu" så vill hon säkert "om en stund" så det är baar att fortsätta…. Tjejen nickade, men såg inte så medhållande ut…

Jag vrålade "JÄVLA VÅLDTÄKTSMAN!!!" till TVn o bytte raskt kanal…

D fanns risk för att jag skulle slå sönder den annars…

SallyB
0

Jag såg programmet och tänker väl mest att de får göra som de vill om ingen kommer till skada, liksom. Dock inget för mig.

Fast jag kan inte riktigt fatta att man vill leva så som man. Jag skulle aldrig kunna vara så dominerande och ha ett sånt mjäk till man. Mitt ex kunde ibland vara jätte-mjäkig och då blev jag bara förbannad på honom Fot i munnnen

emsems
0

Ja men det var ju så sjukt…
#3, ja han sa det att Kvinnor vill bli efterföljda och att man ska kämpa. Det ansåg även hon som skirvit boken, att männen skall fortsätta förfölja dem och kämpa. Lät jävligt korkat.

kissan78
0

Såg oxå det programmet o var minst sagt upprörd, tom min make tyckte det var hemskt!!! Han sa att han aldrig skulle vilja att jag var så.
Fanns ju ingen gnista alls i deras ögon.. :(

S*Kattmillas Sphynx  
www.kattmillas.se

CarolineJ
0

Jag såg också programmet men jag tycker nog lite annorlunda än er här hehe.

Visst koka jag upp emellanåt. Jag skulle aldrig få för mig kalla min man kung eller tappa upp ett bad varje dag till honom. Jag kommer aldrig sluta säga vad jag tänker eller låta johannes bestämma över min kropp.

Det vi har hemma är nog ändå lite som outsiders. Jag är inte arbetslös men jag jobbar hemifrån så jag tar ändå hand om hemmet. Johannes har ett ganska fysiskt jobb så jag gillar att passa upp honom under dagarna. Och när vi får barn kommer jag inte utgå från barnens önskemål när vi är ute och handlar. Idag mutar många sina barn i affärer för att dom ska få som dom vill och det tycker jag är hemskt. Förr när man gick och handlade och hade sina barn med sig så frågade man - Vad tror ni att pappa vill ha till middag. Idag frågar man - Vad vill ni ha till middag…. Och jag antar att barnens val är onyttigare än pappans. plus att barnen då börjar tro att dom har kontroll. Sen är det ju en annan sakom man ibland vid fredagsmyset låter barnen bestämma men ja… inte varje dag. hehe kom visst ifrån ämnet lite nu.

Så länge Johannes inte kräver att jag gör det jag gör idag så kommer jag fortsätta.

Jag är ingen hemmafru men för domsom är det så tycker jag att det är en självklarhet att dom ska ta hand om hemmet. Annars kan dom ju lika gärna skaffa sig ett jobb. För mig är det enkelt. Den som jobbar minst får göra mer i hemmet.

Destany
0

jag såg det o jag tyckte faktiskt att de kvinnorna verkade en aning hjärndöda.. att de bara kan gå med på det.. blev smått förbannad på tvn..

[Vargnatt-]
0

Jag läste vad det handlade om och bestämde mig ganska snabbt för att inte se det eftersom jag visste att det skulle få mig förbannad, men i reklampausen på annan kanal så kollade jag lite snabbt på det och jag hade rätt, jag blev inte alls glad!

Martin
0

Såg inte det, jag har sett flera outsidersprogram tidigare och har min uppfattning klar. Det är en programserie som precis i stil med mycket annan förnedringstv är gjort för att uppröra och verka extrem.

Nu har jag inte sett programet så kan egentligen inte uttala mig, givetvis skall dock ingen behöva göra något mot sin vilja.

Det finns ju dock faktiskt Kvinnor (och män) som gärna passar upp sin partner på olika sätt. Det finns de som gärna är hemmafruar (män) och jag förstår inte varför det skulle vara att gå emot utvecklingen och feminismen?

Eller har jag missat något, pågår en utveckling som gör att alla förhållanden skall se helt likadana ut? Och om det nu varit två homosexuella män, och inte ett heterosexuellt par, hade det också varit att det gick emot feminismen? Jag känner nämligen ett homosexuellt (två män) par som lever ungefär så som det verkar i beskrivningen ovan; "master/slave".

mvh Martin

emsems
0

#10, visst är outsiders till för att påverka. Men oftast är det ju vanliga dokumentärer de bara visar under sin logga i princip. Programmet påvker ju inte vad paren sagt eller inte, och eftersom du inte såg programmet är det ju lite svårt fö rdig att ge dig hän i debatten ordenligt. Men, visst finns det folk som gärna passar upp sin parner (alla vill väl göra det i en viss mån) men det är stor skillnad mellan att göra något snällt för att hjälpa till och vara snäll, och att bara lydig och tyst för att mannen vill det.

Liss
0

Såg inte programet.
Men anser att de är upp till var och varenda människa till vad dem själva vill göra utav deras liv. Vissa gillar som sagt att passa upp på sina män/kvinnor och då har dem väl all rätt till det.
Om de var till extremheter i programet hade väl kvinnan lika gärna kunnat lämna honom om hon inte velat det. De är upp till dem som sagt. Fast de någon skrev om att tvinga dem till sex lät väl allt för mycket, men fortfarande är de hennes val att stanna.

Sammtidigt har inte jag något intresse av ett sånt förhållande. Visst gillar jag att passa upp på min kille ibland (när jag har nån) men på ett friskt och respektfullt sätt. Jag tänker inte kuvas eller behöva ta hand om allt hemma för att jag är kvinna. Allt bör delas upp rättvisst enligt mig. Jobbar inte jag så får jag ta hand om mer hemme och tvärtom. Desutom gillar jag att prata om allt/disskutera med min partner!

Båda två ska vara precis lika mycket värda oavsett.

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Martin
0

#11 Jo, och det skrev jag också. Förstod bara inte kopplingen till utveckling och feminism.

mvh Martin

CarolineJ
0

#8 Varför skulle dom vara hjärndöda? Dom har ju trots allt valt det själva. Man säger ju inte att dom är hjärndöda bara för att dom inte tycker som andra.

Allamej
0

Vad jag fann mest motbjudande i det hela, var dels att barnen uppfostrades i samma anda, att det är mannen som bestämmer och kvinnan ska bara lyda. Och dels att syftet med rörelsen är att kvinnorna ska ge upp kontrollen.

vinnor ska inte bestämma något och dom ska inte säga emot mannen. Mannen vet alltid bäst… Och om någon kvinna tyckte att det där med att inte ifrågasätta var jobbigt så skulle hon tänka sig silvertejp över munnen..så att hon bara var tyst… Och löd sin make…

Detta innebär ju att man ska ta ett hopp tillbaka i tiden på ca 50 år…  kvinnorna ska bete sig som en femtiotalsfru… Ni vet dom som trots drömmar om livet gav upp alla ambitioner att någonsin göra något hon ville för att vara gift…

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Karmatarerskanise
0

Vuxna Kvinnor får leva sitt liv hur dom vill, så länge dom valt det själv. Och så var fallet här.

Men att dom för över det på barnen det klarar jag inte.

[SharpMissy]
0

Det behöver ju inte gå till överdrift åt något håll. För jag är minst lika skrämd av hyperfeminister som gapar o skriker på barrikaderna att deras män ska minsann göra lika mycket hemma. Millimeterrättvisa ska det vara!!! Jojo, men när däcken ska bytas på bilen och motorn på gräsklipparen kärvar, då har plötsligt den där jämlikheten inte lika stor betydelse längre….

Om jag är arbetslös eller om jag är hemma för jag är mammaledig, inte fan skulle jag be min man att han ska göra hälften när han kommer hem efter tio timmar på jobbet?? Den som är hemma, kan gott sköta hemmet.

Jag tycker folk bråkar för mycket idag. Istället för att tjafsa och ställa till en scen varje gång disken behöver plockas in eller varje gång man måste dammsuga, så gör jag det hellre själv. Det tar mindre tid, kräver mindre energi och min relation funkar mycket bättre.

Jag upplever dagens Kvinnor som väldigt grälsjuka.

CarolineJ
0

Otroligt bra skrivet sharpmissy. Nästa gång jag tycker och tänker så får jag be dig formulera haha

Aviendha
0

Jag såg inte programmet, men jag anser att trivs de med att leva så, så fine.

Men att uppfostra barnen till detta vet jag inte om jag gillar. De blir influerade av det så det räcker, så de kan gott välja vad de vill själva sen.

Säger som SharpMissy, är jag hemma, så fixar jag det mesta hemma, samma sak är det om han är hemma. Man hjälps åt på det sättet som passar just det frhållande man har.

Sandra
0

Både jag och min kille såg det där igår. Han vrålade mer åt tvn än jag kan jag säga. Men jag tycker också det var ett väldigt underligt sätt att leva på. Det skulle aldrig funka för oss iaf. Eftersom killen min har svårt för att bestämma saker o ting så skulle inget bli gjort om vi levde som de på tvn, hehe.