När killen inte tar initiativ till sex
Hej,
Jag och min sambo har varit tillsammans i ca 2 år 3 månader.
Vi är som gjorda för varandra och passar väldigt bra ihop. Bråkar inte så ofta utan är ett riktigt "perfekt" par så att säga.
Men vi har ett problem i sexlivet.
Vi har sex kanske 1 gång i veckan. Vi är unga (20-års åldern), men det känns som att vi börjar bli som ett gammalt gift par när det handlar om sex.
Först och främst har han verkat sluta ta initiativ helt. Vilket stjälper mig att bli upphetsad. Inte så kul som tjej att nästan jämt ta initiativ.
Han jobbar mycket så jag förstår att han är trött. Men även vissa dagar då han har varit ledig kan han vara för "trött" för att ha sex.
Det här tynger mig rätt mycket. Jag vet inte vad jag ska göra.
När vi väl har sex är det väldigt bra, men vägen dit är svår och lång.
Jag vet inte vad jag ska göra längre. Detta har hållt på i snart ett år!
Snälla, jag behöver hjälp eller åtminstone höra att jag inte är den enda i denna situation. Hur löser man sånt? Jag har försökt prata med honom om det förut, men då blir han arg när jag säger att det enbart är jag som tar initiativ.
Någon med liknande erfarenhet?
Usch, vilket jobbigt problem..! Jag förstår att det blir påfrestande för hela ert förhållande, men jag vet tyvärr inte heller hur ni ska ta er ur det. Det bästa är väl att försöka prata om det om och om igen.
Dock reagerar jag lite på en sak du skriver; "Inte så kul som tjej att nästan jämt ta initiativ.". Hur menar du att det är roligare för killen att nästan jämt ta initiativ? Eller vadå…?
Jag har aldrig hamnat i din sits, men jag tror i alla fall att man måste försöka ta upp det under lugna former. Och säg inte till honom att du tycker att det känns som att bara du tar initiativ och att du vill att det ska vara 50/50 (för du vill väl inte att han ska ta initiativ nästan jämt när du själv tycker att det inte är så roligt??).
Jag tycker det känns som att när man säger "men det är ju bara jag som…" och "du gör ju aldrig…." att man försöker skuldlägga någon vilket lätt kan leda till att någon blir arg. Försök att lägga upp det som ett problem som ni båda bidrar till, och försök prata om hur ni kan lösa det tillsammans. Vad du kan göra mer och bättre och vad han kan göra.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Du är inte ensam… vi har en hel del problem också, men de bottnar i att min kille fått reda på att han har en kronisk tarmsjukdom. Så sexlusten hos honom har varit lika med noll väldigt länge. Jag har alltid haft svårt att ta initiativ till sex, men när jag vet att min kille mår dåligt av att vi inte har sex så mycket som vi egentligen vill, så tar jag initiativet ändå. När han väl är tänd, så går det hur bra som helst.
Tror också att man måste ta upp problemet under lugna o sansade former. Det sämsta man kan göra är att säga att "det är ditt fel…". Försök att prata med honom så han vet hur du känner. Om han är väldigt trött efter jobbet, låt honom ta en tupplur, gör en god o lätt middag, och sen kanske han har mer lust. För om du lagar honom en god middag då och då (om du orkar det vill säga) så kanske han uppskattar det och vill ge något tillbaka till dig… är du med på hur jag menar? Det kanske är så att ni behöver göra nya saker i sängen också så att det blir spännande. Han kanske vill prova nåt nytt som tänder honom igen?

Det du skrev var precis som om jag själv hade skrivit det, om man lägger till att jag är höggravid då..
Det är inte roligt att alltid behöva ta initiativ till sex.. Man vill ju att det ska vara ungefär lika.. Vet dock ingen lösning på problemet, då jag inte kan lösa problemet i mitt äktenskap..
// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se
Shit! Exakt som jag skulle skrivit om mitt problem här hemma!
Förstår dig till fullo. Tillslut tappar man lusten till att JÄMT ta initiativet. Och rädslan att få "avslag" gör det inte bättre heller.
Tyvärr så skuldbelägger jag mig själv för detta, men gör inte det du.
Prata med honom, han kanske har andra problem som han behöver prata om som stör honom såpass så han tapar lusten. Han kanske vill ha en nystart i sängen?
Men vem är jag att ge råd, som inte ens själv får bukt på samma situation..
Paulina

Jag ar mer den andra parten.. Har nastan aldrig lust till sex, vilket borjar satta myror i skallen pa Ross.. Men jag har verkligen ingen lust, och jag vet inte varfor. Nagon gang ibland sa kan jag kanna for det, men pa senaste tiden har vi inte haft sex mer an en gang/manad. Kanske har han bara som jag en svacka?
// Amanda