OT Karusell på Liseberg!
Nu börjar jag bli lite nervös. Jag ska till Bakken imorgon och åka karuseller. Så händer det som inte får hända .. en karusell går sönder och folk skadas :/ Iof inte på det tivolit som jag ska till men ändå. Kommer säkert få dödsångest vid varje karusell nu haha :P Jobbigt!
fruktansvärt och det har ju varit ngr incidenter..
#1 Vilka fler?
Jag var där en gång då HangOver fastnade och folket fick hänga där i två timmar. Är det fler?

Lisebergsbanan åkte ju baklänges, nån spärr släppte när vagnarna var på väg uppför så hela följet rasade neråt…
Usch då. Liseberg verkar mindre och mindre lockande…
#3 det har jag också hört.
#3 och #5 var det folk som blev skaadade?
Jag och min kompis fick sitta i en timme i Topspin en gång (Liseberg. Topspin finns inte kvar längre). Den fastnade. Men ingen kom till skada eller så. Det var bara himla surt att sitta fast så länge! Vi fick en glass som kompensation.
oj, det vet jag faktiskt inte. men inte vad jag hörde i alla fall.
Liseberg verkar ha en massa problem. Tror nog jag inte går dit alls när jag ska till götet
#6 Angående olyckan med den backande lisebergsbananan:
21 st personer fördes skadade till sjukhus (lindriga skador).
Alla utom en lämnade sjukhuset samma dag.
3 personer blev sjukskrivna en vecka (eller längre).
Utöver lättare chock- eller panikreaktioner fick 13 personer nackbesvär och 11 personer fick stötskador (typ blåmärke).
17 av de 21 skadade satt i det stillasittande tåget, de andra 4 i det som backade.
mvh Martin
Tack marnyman.
Jag trodde tågen hade nödbromsar. Nu vet jag bättre!
Jag tror inte att Liseberg har större problem med sina karuseller och åkattraktioner än andra.
Om man tänker efter hur många åkattraktioner det finns och hur många gånger de går varje dag, så händer det ganska få olyckor, och dessutom ganska sällan det blir allvarliga skador.
Det är nog större risk att skadas i trafiken, eller köket/badrumet som ju är hemmets två värsta rum.
mvh Martin
#11 Av säkerhetsskäl tror jag inte att det finns. Det finns säkert någon "rolig" person som skulle dra i dem då. Jag har suttit på ett tåg (vanligt tåg alltså) där en idiot drog i dem. Det var "sådär" kul kan jag meddela… :o/
mvh Martin
#13 I Helsingfors, på Linnanmäki där står det förare på varje tåg, de har en nödbroms som de kan dra åt om det behövs. Känns lite bättre faktiskt :P

Jag som åkte den karusellen får några månader sen… läskigt värre!
Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?
Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet
#14 Aha, du menar så. Jo - nödbroms finns nog i de attraktioner där det finns en förare, som t.ex. bergochdalbanan på Tivoli i Kph (sist jag var där fanns det iaf förare i den) - där finns det nog. Trodde mer du menade nödbroms till typ alla passagerare.
mvh Martin
#16 Nej, en sån broms förstår jag hade slått fel :P Mindes bara inte om den på liseberg hade förare eller inte :)
Jag tänker åka en massa karusseler ändå, bryr mig inte så mkt om det är olyckor eller inte faktiskt..
Men visst är det hemskt när det händer, men som tur är, så händer det inte så ofta om man kollar på hur många ggr en karussel kör egentligen på en dag..
Lite läskigt eftersom min syster var där och jag inte hört från henne. Men dem hade vart där dagen innan och åkt just den där karusellen.
Fast som sagt, hur ofta händer det? Och Liseberg har STEN koll på sina attraktioner pågrund av deras framgång. Dem kollar dem otroligt ofta för att försäkra sig. Ibland kan de bli missar i vad än livet erbjuder. Jag blir iaf inte avskräckt, vill fortfarande dit!!
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆
Jo smågrodorna rasade i backen en kväll för x antal år sedan ..en barnattraktion..
"Som tur var" så hände det på kvällen och det var lite större barn/ungdommar som åkte.också gothia ungdomar. Tror inte det var ngr allvarligare skador men det vet man ju inte hur många som dras med rygg och nackproblem efter det.. Det är nog så allvarligt tycker iaf jag..

jag håller med #12, livet är fullt av risker… med tanke på att det varje dag står i tidningen om bilolyckor här i malmö borde man egentligen aldrig sätta sig i en bil eller gå i närheten av bilväg… och det lär va fler som dör av getingstick än karuseller i sverige, lägg ihop det med trafikolyckorna och alla andra farligheter utanför dörren, så borde man verkligen stanna inne!… fast som sagt, hemmet är ett myller av halkrisker och knivar och annat livsfarligt! så min summa av karusell-kardemumman är att det händer Väldigt få olyckor med tanke på antalet åkande!
Det är bara det att jag känner mig mer utsatt i en karusell ;)
Nog kommer jag åka imorgon, åkband och allt, men jag kommer tänka ganska mycket om vad som KAN hända precis innan attraktionen går igånr ;) Sån är jag :P

#23: jo det är klart att man gör, men jag tror det handlar om att man oroar sig över saker man gör ganska sällan. som att man tänker på flygplan som störtar när man flyger… det knäppa är ju att man oftast nojjar över sånt där det faktiskt är ganska glest med olyckor! hur ofta oroar man sig för att kliva ur duschen på blött golv eller hacka mat med vass kniv? ;) jobbigt liv det vore! hoppas du får kul med åkandet iaf! och oroa dig inte för mkt bara.. :)
Sen får man inte glömma att rainbow ändå var ..sa de 25 år? den har funnit där så länge jag kan minnas!

Kanske lika bra att lägga pengarna på sockervadd istället?
#12. Håller med dig marnyman! Läste denna artikel i DN idag:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=804966
De senaste 50 åren har endast tre personer omkommit på svenska nöjesfält, vilket anses som få jämfört med övriga världen!

#27 "Oktober 2006, Liseberg: En kvinna drabbas av panik och skadas allvarligt när hon försökt ta sig ur Flumeriden"
Om man hoppar ur en karusell när den är i full gång är det inte så konstigt om man får ont?
#28 så hon överlevde? Jag trodde hon dog.. ja hur man kan få för sig att hoppa ur stocken i sista backen??? tur att ingen annan av de som befann sig i stocken skadades!

#29 Det är ju två backar på slutet, först en liten sen en stor.
Om jag inte mins fel blev hon rädd efter den första och hoppade ur i rännan, är lite osäker om hon åkte med ner, men hon fick nästa "stock" i huvudet…
Jag har dessutom för mig att dottern hade åkt flera gånger tidigare och hade övertalat henne att åka med men hon satt visst kvar…
#30 jo jag vet att det är två backar i slutet :o) Fd göteborgare med flumride som specialitet
Jag trodde att hon hoppade ur vid sista backen och sen blev påkörd..
Otäckt iallafall och stackars dotter:o(

Kan man beskylla Liseberg för bristande säkerhet om människor hoppar ur attraktionerna? Jösses!
Visst, attraktioner går sönder ibland, misstag som inte får hända händer. Men ibland störtar det ett flygplan eller en bil kör in i en vägg och förvandlas till småflis, men man fortsätter åka.
om oturen är framme så finns det inte så mycket att göra. Du kan ramla ur sängen och bryta nacken också!
Carpe Diem
#32 Det är väl ingen heller som har beskyllt Liseberg för just den incidenten?

det var mer en allmän fråga :)
Carpe Diem
Jahaaa.. nä får folk för sig att göra en sån grej så kan man ju inte klandra Liseberg för det.

Kanske för att de släpper in dumma människor på området. Det borde nästan vara straffbart ;)
Carpe Diem

Min dotter åkte rainbow på liseberg i söndags, kändes lagom konstigt i magen när jag läste om olyckan…
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Bättre att köra en femkamp och pendla mellan tyrolen och aktiviteterna…

Det har hänt en olycka till…
Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?
Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

Mmm, lisebersgtornet…
Är det verkligen folk som åker den? Den kärvade väl ihop eller nått. Men de verkade ju haft det bra där uppe i alla fall…

69 pers skadade i år:
Balder
En man träffas under åkturen av en parfymflaska som krossas i hans knä. Han får glassplitter i vänster ben.
Kållerado
En tjej slår huvudet i sätet när båten hoppar till.
Jukebox
En man slår smalbenet i balken mellan bilarna och river upp ett sår.
Kristallsalongen
Tio personer har i år skadats då de gått in i en spegel.
Gasten
En tjej går in utan skor och skadar sin fot.
Radiobilarna
En pojke frontalkrockar, slår ansiktet i ratten och slår ut en mjölktand och en halv framtand.
Trummeliten
Ett litet barn skrek och ville av. Detta observerades inte av personalen som lekte med ett annat barn.
Farfarsbilarna
En person slår huvudet i taket i bilen så det börjar blöda.
Sagoslottet
Gondolen börjar åka när en kvinna kliver ur. Hon ramlar och det smäller till i höft och lår.
Kanonen
En kille slår under åkturen huvudet i sidostödet så hårt att hans öron började blöda.
Flumeride
En flicka slår näsan mot stockens främre kant i det andra stupet och börjar blöda näsblod kraftigt.
Virvelvinden
En flicka träffas över höger öga av en säkerhetsbygel när hon ska sätta sig i gondolen.
Kulingen
En flicka skadas av att bygeln tryckte hårt mot bröstet under åkturen och efteråt släppte den inte. Personalen använde specialverktyg för att få loss flickan.
Lisebergsbanan
Vid sista bromsen far en kvinna fram i sätet och slår i bröstkorgen så hårt att hon bryter tre revben.
Rainbow
36 personer kastas ur Rainbow när karusellens sittplatform lossnar och kraschar mot marken. 19 av de åkande skadas, tre av dem allvarligt. Enligt personal vid nöjesfältet har man vid åtskilliga tillfällen tidigare påtalat fel och brister i karusellen.
69pers skadade i år, är inte så mkt faktiskt.. Och enligt min personliga åsikt får några av dem skylla sig själva faktiskt..
Om man ser hur många varv en karusell kör på en dag, så är det ganska lite människor som faktiskt skadar sig på dem, men visst är det tragiskt när det väl händer.

Kristallsalongen
Tio personer har i år skadats då de gått in i en spegel.
Hahaha XD
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Ja, det är ju inte direkt många olyckor som man egentligen kan skylla på Liseberg.
Jag kan meddela att jag åkte karuseller som en galning igår :P Så kul det är. Men det finns inte många som får det att kittla i maggropen.
Och hemskt vad det tar på krafterna att springa runt på tivoli. Var helt slut efter 6 timmar på Bakken.
Sen det här med min oro, jag kollade mer än vanligt på skrivar o dyl ;) Kände många gånger så att jag verkligen satt fast haha P
Haha. ja jag läste tidningen idag om de där med alla olyckor. Tyckte de var rätt onödigt att ta upp en hel del utav dem. Är ju personernas egna fel osv. Men men.. media i ett nötskal.
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Kristallsalongen är inte att leka med!
Och Farfars bilar och Sagoslottet…
Vi åker till Liseberg om ca 1v och känner mig inte särskilt orolig. Än…
Den absolut läskigaste attraktionen, som jag aldrig mer åker, är Pariserhjulet - för jag har höjdskräck.

#47 Pariserhjulet är nästan min favorit.
För rätt många år sedan nu var jag lite "på rymmen". Jag hade råkat träffa en riktigt jobbig tjej som blev lite jobbig så att säga. Tex om hon såg mig prata med någon annan tjej i skolan skulle hennes kompisar komma och spöa upp mig, En helg åkte ville jag komma ifrån och åkte hem till polare, jag behövde lite utrymme, när hon inte fick tag på mig under hela kvällen ringde hon polisen och anmälde mig som försvunnen. Det var en massa jobbigheter i alla fall, min pappa jobbade på järnvägen så jag hade frikort på tåget och när det blev sommar så bara stack jag, bland annat ner till Göteborg. Där sov jag i pariserhjulet några nätter… Det var rätt enkelt att stanna när de stängt och sedan klättra upp…
Vi kom hem idag från Göteborg, vi var på Liseberg igår ända tills de stängde. Ingen av oss dog eller kom till skada på annat sätt. =)
Tycker tidningarna är rätt tramsiga, de har väl nyhetstorka så då ska de gräva i allt sånt här. Tack och lov har folk sunt förnuft och kan bortse från detta.
Kan ju i alla fall säga att jag var rädd för att åkattraktionerna skulle gå sönder redan innan så jag lär knappast sätta mig i nån mer efter det med rainbow..
Detta med karuseller. Jag ÄLSKAR att åka karuseller, har varit på 3 nöjesfält bara iår. Jag var på Liseberg i Juni, och åkte massa karuseller. Bland annat rainbow… När jag åkte Flumeride blev det ett tekniskt fel så stockarna stannade i en uppförsbacke. Kul att klättra av i den första backen redan. Men det kunde ju ha varit värre så klart. Kristallsalongen gick jag med en vän, hon gick rätt in i en glasskiva och slog i näsan med en riktig smäll. Som tur var började det inte blöda men hon hade ont resten av kvällen.
I maj var jag på Bakken. Min favorit Fireball var borttagen iår, vilket gjorde mig besviken. Kanske att det hänt nåt så den fick tas bort men jag har inte hört nåt om det iaf. Gamla träbanan var lite omgjord, ena guppet var borta i en nerförsbacke så nu var det ett stort istället för 2 små gupp. Jag bokstavligt talat ställde mig upp i vagnen i det guppet!!! Trodde jag skulle ramla ur :S Jag åkte också vattenrutchbanan (typ flumeride), och i största backen kastades jag fram i vagnen med sån fart att jag slog i insidan av båda mina knän, jag tappade andan och kunde knappt gå sen. Jag fick hemska blåmärken och hade ont i över en månad. Sedan slog jag i handleden när jag åkte Polyppen…
För 1½ vecka sedan var jag på Skara Sommarland. Älskade verkligen den nöjesparken =) Förutom en vattenbana, där man åkte på en madrass nerför en bana. När jag kom ner slog jag i hakan och revbenen, fick väldigt ont i huvudet efter det! Sedan när jag åkte Newton (Typ flumeride) en gång gick den sönder, stannade mitt i banan…. Så det blev till att hoppa ur.
Över lag älskar jag karuseller, även om det händer småsaker ibland. Har dock inte varit med om något allvarligare. Något jag märkt är att jag brukar ha väldig otur när det gäller vattenbanor (typ flumeride) ;)
#51 Ja, när man åker flomeride så måste man hålla emiot med benen i dom små skårorna på golvet. Annars är det ganska klart man flyger fram ;) Jag blev bara dyngsur ;)
Och inne i Kristallsalongen bör man gå med händerna först ;) Så slipper man skador på snoken :P

#52 Haha ja.. ;) Men fanns det verkligen såna på bakken? Jag tänkte inte på det. ;)
#53 Jo man kanske skulle skriva en hel artikel till tidningen, de skulle säkert ta med den om det var nyhetstorka :P
#54 Ja det finns sånna på bakken :P Och killen som hjälpte oss in i båten sade även till oss att vi skulle kila fas fötterna i dom hacken ;)