Relationer iFokus

Relationer

Etikettleva-tillsammans
Läst 1958 ggr
Aviendha
0

Hur mycket får andra lägga sig i?

Nu är det mycket gnäll på mig ;)

Detta är en fråga som vänner och bekanta många gånger diskuterat, så jag tänkte höra vad ni har för åsikter i ämnet.

Hur mycket får andra människor, icke bekanta, dina vänner, hans vänner, föräldrar, syskon, svärföräldrar mm lägga sig i er relation?

[mia-38]
0

Inte alls….Dom kan få ha åsikter om saker och ting..men aldrig lägga sej i tycker jag.

cat-malou
0

För min del tycker inte jag att de har med relationen att göra överhuvudtaget så länge inte någon av oss uttryckligen ber om hjälp i någon fråga och/eller att de ser att någon av oss verkligen far illa. Dvs misshandel, missbruk osv.

Visst kan de väl fråga om de tycker att något verkar väldigt konstigt men de kan ju faktiskt inte egentligen veta vad vi i just vårt förhållande har kommit överens om eller hur vi har det när inte de är i närheten.

Musiken
0

Inte sa mycket alls. Sager som Mia. Ibland far de dock garna lata bli att ha asikter ocksa ;P

Martin
0

Jag tycker att de har en skyldighet att lägga sig i om de tror att någon i relationen far illa.

Men i övrigt så tycker jag väl inte direkt att de har i någon annans relation att göra, mer än kanske komma med goda råd eller bra förslag (precis som vilken annan person som man litar på kan få göra).

mvh Martin

Aviendha
0

Ett eget exempel.

Jag och killen rök ihop i helgen, över en sån kass sak som att jag, i sömnen var otrevlig när han kom hem. När jag vaknar så är han bindgalen, slänger saker ikring sig och skriker. Jag undrar vad som står på, och mellan alla svordommar så förstår jag problemet.

Lugnt och sansat förklarar jag att jag sov, han vet att jag är sådan, det har jag vart sedan jag var liten. och jag bad om ursäkt, för det är ju inte alls min mening att vara sådan. Jag skäms över det, men kan inte rå för vad jag säger i sömnen.

I alla fall så lyssnar han inte, och efter 15 min av att försöka lugna honom tänkler jag gå ut och ta lite luft för att låta honom lugna ner sig. Då säger han att jag är störd i huvudet, att han tänker flytta till ett ställe som jag hatar, och att han skiter i vilket om jag följer.

Efter meningen "Du kan dra åt helvete, för jag vill aldrig se dig igen Paulina" så flyttar han sig från dörren så jag kan gå. Jag liftar hem, för vi sov hos svärmor.

Han försöker sen ringa, men jag vill (kanske förståeligt nog) inte svara. Jag svarar tillslut och säger att jag är påväg hem, och att vi hörs i morgon. Men han fortsätter att ringa. Då får jag ett meddelande av hans bästa vän, som sov i husvagnen utanför, som killen väckt för att be om nummret till min bästa vän, då hans egen telefon var borta. Han skrev "Men för faan, ta och svara, så han vet var du är!"

Dagen efter så skrev jag och bad vännen i fråga att inte lägga sig i vårt förhållande, iaf inte att skriva till mig och säga hur jag ska handla. Detta är inte första gången det hänt.

Får till svar "du är ju bara för mycket för att vara sann! Han fick inte tag på dig och var orolig, men du verkar ju vara för dum för att kunna fatta att han bryr sig om dig"

Jag tycker inte att detta är ok. Vännen i fråga kan prata hur mycket han vill med min kille, men att vara rent av otrevlig mot mig, när han inte ens vet vad som hänt, eller min version tycker jag är för mycket.

Min gräns går när folk lägger sig i hur jag ska sköta min relation. Det är en sak att ge ett välmenat råd. som ex. "har du tänkt på att det kan vara såhär…" Men det där är inte ett sådant råd.

Sen skrev hans mamma att vi måste reda ut saker när vi är nyktra. Samma sak där. Jag försöker, men han säger sig ha svårt att ta upp saker. Skulle mina vänner eller min familj göra det minsta lilla så mot honom skulle jag bli rasande.

[mia-38]
0

Undrar nu lite vad det var för hemskt du har sagt i sömnen efter som han blev så skogstokig?????

abbis
0

Vad hade du sagt som gjorde honom bindgalen?

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Aviendha
0

#6 #7 Jadu, jag hade sagt att han fick leta reda på min telefon själv om han ville ställa larm på den. (han hade tappat bort sin tror jag) Att jag struntade i om han tappat sin telefon för jag ville sova. Det var det. Snäsig på rösten var jag ochså skall tilläggas.

[mia-38]
0

Men jag tycker inte det är nåt att bli så tokig över…..Och om han dessutom vet att du pratar o kan va elak i sömnen…

Sara
0

Känns som om det är nått mer han har på lager eller att han överreagerade kraftigt pga alkoholen.

Sara

Aviendha
0

Jovisst blev det väl så. Men nu ville jag höra era åsikter i ämnet ;)

Ex. en bra vän säger till dig att du borde behandla din partner bättre. Är det ok?

[mia-38]
0

Mjaa…om det ligger misstanke om misshandel odyl så kan jag tycka att det är ok att en vän säger så…

Aviendha
0

Ja, absolut. Tycker man har en skyldighet, som tidigare nämts, att ta upp saker om man misstänker att något är alvarligt fel.

Ett ex på det är när en man åkte in i fängelse, för att i flera år ha misshandlat sin hustru. Efteråt sade många att de vetat om det hela tiden, vilket får mig att må illa. Så mycket lidande som hon kanske kunde besparats om någon "lagt sig i".

Men, om denna vän anser att du är för snål med komplimanger gentemot din partner?

[mia-38]
0

Om vännen anser att man är för snål mot sin partner med komplimanger….Det har vännen inte med att göra däremot.

Aviendha
0

#14 nej, det finns så många anledningar. Hon/han kanske är mer generös av naturen, man visar sina känslor och sin uppskattning på olika sätt, allt sker inte inför publik osv.

Svärmödrar då? Hur mycket får de lägga sig i? Jag har turen att ha en bra sådan, men vissa man hört om misstror en om att inte kunna ge deras son nog med mat, trots att denne är 40 år..

[mia-38]
0

Huuuu….svärmödrar ska inte lägga sej i alls….Jösses…jag skulle nog bli tokig…

Aviendha
0

#16 haha, jag tror att lite av konsten är att gilla dem, men inte bo närmre dem än 10 mil ;)

[SharpMissy]
0

Men lilla gumman, inte ska du ha det så här???

Och du tror väl inte en enda sekund på att du är störd i huvudet eller att du är för mycket??

Det jag ser på ditt foto är en väldigt, väldigt söt tjej i sina bästa år. Och att döma av vad jag läst utav dig tidigare, så verkar det inte vara något fel på ditt intellekt heller.

Varför, v a r f ö r låter du honom behandla dig så? Och vad gäller hans kompis, så ska han inte lägga sig i eller över huvud taget ha åsikter om varken ditt agerande eller om din person.

Snälla du, lova mig att du tar dig ur det här! Du förtjänar såå mycket bättre och det finns många bra killar där ute.

*tusen kramar*

cat-malou
0

#15 Har haft en sådan svärmor själv. Hon t o m frågade min mor när hon var på besök om hon tyckte att hennes son och jag verkligen passade ihop, om jag aldrig hade fått lära mig att tända i en vedspis (vi har aldrig haft någon hemma när jag växte upp så det hade jag ju inte) och annat liknande. Killen var då i 50-årsåldern.

Min nuvarande svärmor bor i Afrika och kan dessutom varken svenska eller engelska så vi kan överhuvudtaget inte prata med varandraRäcka ut tungan Också ett sätt att slippa inblandning från svärmor…

Liss
0

Tycker i första hand att de där låter överdrivet av din partner. Men de får väl stå för er.. håller med sharpmissy iaf.

Men om frågan så tycker jag ingen som helst har rätt att lägga sig i någon annans förhållande. De är inte dem som har förhållandet. Dem två som förhållandet innehåller är dem enda som kan säga och tycka!

Far någon illa så får släkt/vänner gärna lägga sig i dock.

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

abbis
0

Tycker din kille överreagerar..Mitt X sa oxå att jag va störd men han sparkade jag ut*L*

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Karmatarerskanise
0

Verkar ligga ngt annat än ditt sömnprat bakom hans anfall.

Håller med Missy

Inflyttad
0

Jag blir så trött på alla dessa killar som inte klarar av att respektera tjejer. Det är ju så att man blir mörkrädd.

Nej, jag tycker inte heller att folk ska lägga sig i, syrran frågade mig en gång hur jag igentligen hade det i mitt förhållande och jag blev jättesur på henne. Det kändes för privat.

Så förlåt om vi lägger oss i men Aviendha, gör något innan det är för sent…

tantnett
0

Instämmer med #2 o #4.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

Sara
0

Jag skulle lägga mig i och accepterar att vänner lägger sig i om de anser att jag/min partner behandlar varandra fel. Men det räcker med en gång, inte upprepat tjat om det.

Jag tycker att en god vän ska man kunna säga i princip vad som helst till.

Svärmödrar.. Hmmm.. Njae.. De ska nog inte lägga sig i allt för mkt.

Sara

Lindbygarden
0

Ber han dig dra dit pepparn växer så kan han gott sitta och undra vart du är.. Obehagligt att han går i taket för "det lilla"

Jag kan tycka att din omgivning ska lägga sig i såtillvida att de ska ifrågasätta hans agerande..

anaprincess
0

hatar när föräldrar ska lägga sig i. Mina föräldrar lägger sig inte i så mkt men svärföräldrarna gör mkt det ibland, och det går mig på närverna kan jag lova.

Karmatarerskanise
0

#27 Samma här :/

anaprincess
0

#28 visste är det skitstörigt. Dom tjatar på att vi ska renovera i lägenheten fast jag förklarat hundra gånger att vi inte har råd men dom ger sig inte. och dom vill bestämma vilka tapeter vi ska ha hur det ska se ut mm. Samma sak med vår balkong vi använder den aldrig men ändå ska dom tjata på att vi måste fixa iordning den. Det tar aldrig slut.

CarolineJ
0

Dom får inte lägga sig i överhuvudtaget.

Undantag: Om någon blir illa behandlad. Då SKA nära och kära reagera och agera

Karmatarerskanise
0

#30 Precis!

Martin
0

Jag håller helt med Missy, så som du lägger fram det där så för mig kvittar det om du sov eller svarade snäsigt - han har ingen rätt att bete sig på det sättet.

Nu har ju säkert din kille sagt något annat än din version till sin kompis - så jag kan ju delvis förstå (om nu ens kompis ringer och säger att han är jätteorolig för han inte vet var hans tjej är osv) att han vill lägga sig i. Men det blir ju fel. Förmodligen har detta hänt innan, och då bör han veta om hur det ligger till och inte försöka få tag på dig. Hans kommentar till dig är dock inte så bra tycker jag, om han nu vill ha svar.

Hade jag varit dig hade jag (lätt att säga) tagit mig ur förhållandet för han verkar ju inte vara något att hänga i granen, om han dessutom säger åt dig att han aldrig mer vill se dig. Av barn och fulla personer brukar man få höra sanningen, sägs det…

Angående kompisen så hade jag helt ignorerat honom eller bara kort sagt till honom / sms:at honom att din kille visst vet var du är men att han själv har satt sig i skiten, så då får han väl vara ensam tills du behagar komma tillbaka.

mvh Martin

Martin
0

En sak till: Lycka till!

mvh Martin

Niini
0

De får ha sina åsikter med det är vi som bestämmer.