Relationer iFokus

Relationer

Etikettoff-topic
Läst 2211 ggr
Telefonkontakt
0

OT Soc hit och dit vid pluggande

Sitter inne väldigt mycket på ett comunitys forum, och nu när det är tider för att börja plugga för folk så kommer det ofta upp trådar om hur man är berättigad socbidrag när man pluggar - för att man inte vill ta lån..!

Jag blir så %¤#(#&#)##& förbannad på alla dessa människor som envisas med att de minsan inte tänker skuldsätta sig utan tror att de kan leva på soc.

Många av dessa små människor är 19-20 år, har precis tagit studenten, bor hemma. De kommer att få sitt studiebidrag på ca 2000 men vill ha mer pengar så man kan roa sig också och inte bara betala böcker och busskort och allt sånt. 

Fast nu så får man ju inte från soc när man studerar. Väldigt tur i många lägen, men dumt i vissa.

Gah, jag blir så förbannat arg då äldre är snälla och förklarar att om man vill ha mer pengar så får man söka studielån. Då blir de så griniga och tror inte på de erfarna..

Fy *** säger jag bara till dessa små glin som tror att de kan få allt serverat på silverfat. Om det nu vore så lät att få pengar från kommunen/staten, varför skulle det då vara så många som får ekonomin att gå runt..?

Ursäkta mitt onödiga inlägg, behövde bara skrika av mig lite, hormonmonster som jag är Flört

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Lindbygarden
0

tjaa de kan ju alltid testa att arbeta lite för extra slantar:o)

Förstår din frustration.. aldrig kul med folk som försöker utnyttja systemet..

SaraC
0

Låter ju väldigt dumt. Ännu dummare är att man får så dåligt med både lån och bidrag när man pluggar :)

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Martin
0

#2 Man skall ju kunna betala tillbaka också, det är nog tanken bakom att man inte kan få hur mycket som helst i lån antar jag :o)

Sen finns det ju faktiskt en del banker som har börjat teckna lån med studenter som lånar av dem istället för av CSN, det finns de som påstår att det kan vara en bättre lösning (mer ekonomisk).

Det kräver å andra sidan att när man fått lånet, att man själv lägger det åt sidan så att man inte förbrukar allt på en gång - för då sätter man sig nog själv i en jäkla rävsax…

mvh Martin

Lindbygarden
0

förstår ändå inte varför man inte kan jobba extra på helger osv om man bor hemma?

Jag har läst heltid och extraarbetat..bla med nattjobb, fungerar perfekt och ger sköna slantar in:o)

SaraC
0

#3 Ja, men de kan väl öka på bidragsdelen då Flört

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Martin
0

Jag jobbade också extra (mest på sommaren) när jag pluggade. Dels för att jag ju läste på heltid och dessutom lade ner lite tid utöver det och dels för att om man jobbar för mycket så ryker ju en del av lånebiten, och vissa perioder så fanns ju ingen tid för att jobba extra så det var väl lite si och så helt enkelt med den biten.

En kompis råkade lite illa ut, han ägde skog i Småland som strök med i stormen Gudrun. Han fick ut en del för virket och vips så fick han på ett bräde betala tillbaka i princip ett års studielån/medel eftersom att han plötsligt hade haft en inkomst så vida översteg det han fick tjäna under det läsåret. Rätt såklart, men samtidigt gjorde han en stor förlust på virket jämfört med om han fått fälla det när han själv velat.

mvh Martin

skrollan
0

ja, människor som går på soc förstår jag mig inte på säeskilt mkt. Visst ibland kan man behöva det, men att i längen utnyttja det, skamligt!
Tycker att dem flesta tonåringar går på soc numera. Så fort man gått ut skolan, innan också så vill man flytta hemifrån och då börjar man hos soc. Dem pengarna borde gå till äldrevård och handikappade!!

fridaas
0

#7 jag är en av dem som funderar på att gå till soc, jag har inget jobb, jag tog nyss studenten, arbetsförmedlingen vägrar att ge mig pengar, lika så mina föräldrar, jag bor fortfarande hemma, mamma tycker att jag ska börja betala för att jag bor hemma och är över 18år. Jag har en mobilräkning att betala varje månad, hur gör jag!?

Fast jag kommer troligtvis inte få pengar i från soc då jag fortfarande bor hemma.. söker jobb gör jag, minst 2 om dagen, så det är inet där problemet ligger.. 

Så alla pengar från soc borde inte gå till äldrevård och handikappad, det borde gå till oss som inte får pengar på annat sätt..

ber om ursäkt om detta inlägg låter argt, men jag är arg just nu.. fast inte just på er som skriver här utan min så kallade familj..

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Martin
0

Dom flesta tonåringarna har inte socialbidrag, som för övrigt inte heter socialbidrag längre… heter väl försörjningsbidrag om jag förstått det rätt.

Det finns en del som missbrukar det, men det gäller nog inte specifikt tonåringar.

mvh Martin

Karmatarerskanise
0

Försörjningsstöd kallar jag det :P

Och som med alla typer av bidrag finns det så klart som som fuskar. Men det är en himla massa människor som verkligen behöver den här hjälpen!

Och idag kan man ofta inte bara sitta hemma med bidrag, man blir tvingad ut och göra saker för att få ha kvar det. Olika kurser osv.

Telefonkontakt
0

#8 Om du söker jobb så försöker du ju få ett jobb. Då har jag inga problem med att söka socbidrag om man behöver det. En annan sak när är berättigad annat eller bara inte vill söka jobb. Det är då jag blir arg.

chik
0

8: Nu är du på väg att bli vuxen, så då får man försörja sig skälv.O du!! Du får låta bli att ha mob, Man får se över sina utgifter..Lena

Lena.P är jag i verkliga livet.

fridaas
0

#12 så lätt är det faktiskt inte att bara göra sig av med mobilen, dels så kommer jag i vilket fall ha en räkning fram till första december varje månad, då jag är bunden till den.

Och hur ska eventuella arbetsgivare få tag i mig om jag inte har mobilen?
Säga att de ska ringa hem till mig går inte, då mina föräldrar är skilda och jag inte vet vart jag är, jag tänker inte sitta hemma 24h/dygn 7dar i veckan bara för att en arbetsgivare KANSKE ringer..

Karmatarerskanise
0

#13 Om man inte har en inkomst förstår jag inte varför man skaffar abonemang från första början? Finns kontantkort som är jättebra.

Men du får väl kontakta soc och se vad dom säger om det hela. Om dom kan hjälpa dig tills du får ett jobb eller ngt.

fridaas
0

#14 Jag skaffade det förra året då jag hade en inkomst, studiebidrag och underhållsbidrag.
Jag trodde att jag skulle ha en fortsatt inkomst sen när jag hade tagit studenten, men nu blev det inte så när jag inte fick det jobbet som jag provjobbade för, orsakerna behöver vi inte gå in på nu.. Men jag fick inte jobbet iaf, inte heller något av de andra 30 jobb jag sökte.

Så det var därför jag skaffade ett abonomang från första början.

Karmatarerskanise
0

#15 Jag är en av dom som aldrig kommer skaffa abonemang, inkomst eller ej. Ser inte fördelarna med det :)

Lycka till iaf

Sara
0

# 8 Visst har du rätt till visst stöd av soc om du är över 18 och har gått ur gymnasiet.

Dina föräldrar har ersättningsskyldighet upp till du är 20 år om du fortfarande går på gymnasiet.

Så hör av dig till soc och berätta att dina föräldrar vill att du betalar för dig och att du inte har pengar till någonting. Du har rätt att få pengar både till kläder, nöje och busskort om du behöver det för att ex söka jobb, detta utöver pengar till mat och bostad, din del alltså. Mobilen får du betala av dina nöje/klädpengar om du inte kan övertyga dem om att det är nödvändigt med mobil pga jobbsökning.

Igengäld kräver soc att du är aktivt arbetsökande samt går på de kurser/praktiker de ordnar.

Sara

Lindbygarden
0

Självklart finns det människor som behöver få försörjningsbidrag men när man missbrukar det för att man inte vill ta lån.. Det är riktigt illa!

#14 förstår om du behöver en mobil men som Hera skrev så kanske det är bra att nu gå över till kontantkort tills du fått arbete:o)

Har du sökt extra inom vården? Där brukar de alltid behöva folk som kan arbeta extra.. Där har du allt från  dag, kvällar, helger och natt.

Håller tummarna för att du hittar ett jobb.:o)

skrollan
0

Nej, jag håller inte med dig frida! Det är ditt eget ansvar att du söker jobb. Man kan inte sitta och tycka synd om sig själv när man tagit studeneten (rent allmänt) det är tufft att komma ut i världen. Jag har ett år kvar i skolan, men jag söker redan nu. Man måste ta sitt ansvar. Tänk om alla skulle tänka som dig? SÅna fall finns det viktigare personer att ge bidrag till än ungdomar som sitter på en telefonräkning.
Inte riktat till bara dig nu, utan allmänt, för att dem flesta ungdomar tänker lika dant!

skrollan
0

Jag sitter på abonnemang, men det beror på att det är pappas, jag betalar räkningen, men han avgiften. Skulle han söga till mig att betala själv, skulle jag skita i det för det är skrivet på honom.
Nejdu, det finns folk som behöver dessa pengar så mycket mera än tonåringar som inte kan skaffa jobb!

Karmatarerskanise
0

#20 Så vad anser du att en arbetslös tonåring ska göra då? Familjen kräver pengar men du har inga? Ska man inte söka sig till soc då?

Vilka är det som behöver dom pengarna?

skrollan
0

pengarna tycker jag ska gå till äldreomsorgen, sjuka barn, fattiga barn. Ja, dem som verkligen behöver pengarna.
Söka jobb såklart, det är inte alltid lätt att ta studenten, det finns hur många studenter som helt. Gå in på en förskola och sök jobb, eller ställ upp dig som vbikarie, det behöver dem hela tiden! Fortsätt plugga så kan dem inte kräva pengar. eller?

fridaas
0

#17 Jag går ju som sagt inte på gymnasiet så därför är de inte ersättningskyldiga tyvärr..

#18 Jag kommer ändå behöva betala avgiften för abonomget varje månad fram tills 1a december, då jag är bunden till det så länge. Så att gå över till kontantkort gör inte saken bättre för mig.

Nej ajg har inte sökt inom vården, då jag är allergisk mot en massa saker och eksembarn, så har jag blivit rådd av läkare att inte söka vårdjobb då både eksem och allergier skulle bli värre. Men söker alla andra jobb som jag kan få förutom vård och djur..

#19 tror inte du att jag har försökt ta mitt ansvar?! Sen år 1 på gymnasiet har jag sökt jobb regelbundet, har inte fått något, då jag inte har någon erfarenhet, jag kan faktiskt inte hjälpa att de flesta söker 20åringar som har 20års arbetserfarenhet!

Jag försöker ju få ett jobb!! Har du inte läst de inlägg jag har skrivit?! JAg söker ju hela tiden!! Men jag är sekunder ifrån att få de jobb jag söker, för att jag inte har erfarenhet som de söker.. 

Och jag tänker inte söka socbidrag bara för att jag har en mobilräkning att betala, jag tänker söka det för att jag vill överleva oxå kanske, det är inte så jävla lätt när ens föräldrar vill att man ska börja betala för att man fortfarande bor hemma! Jag har inte samma tur som du verkar ha som inte behöver betala för att bo hemma. 

Jag kan itne hjälpa att mina så kallade föräldrar inte vill ha mig kvar hemma och att de är snåla som få!!!

Karmatarerskanise
0

#22 Men nu skriver hon ju att hon HAR sökt en massa jobb och gör det hela tiden.

Visst ska vi ta hand om de äldre, men det är dom unga som är framtiden. Känns ganska viktigt då att hjälpa dem också.

Får man pengar av soc måste man söka ett visst antal jobb i veckan eller månaden och du måste även gå på kurser osv.

Självklart ska man inte sitta hemma och uggla och dra ur pengar från soc. Men jag tror de flesta fatiskt behöver hjälpen som soc kan ge.

Och du verkar tro att det är enkelt att hitta jobb? Vissa kanske glider in lätt på arbetsmarknaden, men långt ifrån alla.

skrollan
0

nej, det är inte lätt att söka jobb. Jag vet, jag håller också på att söka. Men ibland får man ta vilket skit jobbh som helst, det finns jobb, men man får ta det som finns såna fall.

fridaas
0

#22 Jag har skrivit in mig på arbetsförmedligen, poolia, manpower, vikariebanken, lämnat ut cv:n till olika människor, sagt till alla vänner och släktingar att säga till om de vet om det finns nått ledigt jobb eller om de vet någonting att söka,

Att plugga är inget alternativ i dagens läge, då jag inte vill börja plugga fråns jag har ett litet hum om vad det är jag vill bli.. 

Jag försöker, men det går åt helvete!!

skrollan
0

#26 ja, det är synd. Kan tänka mig att det inte är lätt. Kolla anonnser på affärer, där har jag fått alla mina jobb. Gå in på dagis, kolla kommunen om städjobb. lycka till!

Sara
0

# 23 Som sagt, då har du rätt att få pengar av soc men de betalar inte ut retroaktivt utan först från den dag du ansöker om pengar.

Jag rekomenderar att du ringer dem redan i morgon och begär en tid ganska omedelbart. Det är först när du sitter där hos dem de anser att du ansöker om pengar.

Plocka med dig inskrivningspapper från arbetsförmedlingen, en budget med vad dina föräldrar kräver av dig och din mobilräkning.

Sara

Martin
0

#17 Problemet med både soc och AF är inte att de kräver att man är aktiv med vissa grejor för att få hjälp av dem, utan det är att det inte finns någon flexibilitet. Det fanns inte det för drygt 10 år sedan när jag satt fast på AF och det verkar enligt de av mina kompisar som har kontakt med dem eller soc nu inte finnas det nu heller.

Mitt roligaste minne är när AF sade att jag skulle gå en datorkurs på 12 veckor i Microsoft Office och Windows. Jag förklarade att jag kunde programmen och kunde visa upp papper från två grundkurser samt en fördjupningskurs. Samt arbetsgivarintyg från att jag jobbade med utbildning i programmen på kvällstid.

Det hjälptes inte, jag skulle minsann läsa en sådan där kurs.

Några veckor senare fick jag av den arbetsgivaren som höll kvällskurser även hålla en dagkurs. För AF. I Microsoft Office. Och där satt min handledare helt plötsligt.

Vi tog bara upp händelsen en gång, och det var på vårt nästa möte. Jag fick inte lov att jobba dagtid om jag inte jobbade heltid, för jag skulle stå till arbetsmarknades förfogande. Han var helt vansinnig på mig, för jag hade ju sagt att jag bara hade enstaka kvällspass. Till saken hör att jag inte hade sökt A-kassa för de dagar jag jobbade kväll - eller de två dagarna jag höll kurs för AF.

Det slutade med att jag skrev ut mig från AF och blev utan A-kassa (vilket såklart var rätt, jag vet ju att man måste iaf då var tvungen att vara inskriven på AF för att ha rätt till A-kassa).

mvh Martin

Liss
0

Sånna som fuskar sig till försörjningsstöd gillar jag ju inte! Men att ungdommar som verkligen behöver de skulle bli nekade? Bullshit!

Vet en kille som får försörjningsstöd, jag vet inte hur han lyckas men han slipper undan alla aktiviteter och sitter bara hemma och slappar och lever på dem. Han söker inte jobb eftersom han inte orkar!

Sen har vi mig (fast jag ska väl inte säga nått i den här tråden, då blir jag bara attakerad) .. Jag har sökt jobb enda sen 2:an i gymnasiet.. Har haft sommarjobb och sökt mig dit igen .. efter mycket om och men och mycket tjat så fick jag in en fot igen på sommarjobbet jag hade i 2:an. Allt skit hände mellan mig och exet och jag flyttade till egen lägenhet. Tre månader senare brann mitt jobb ner! Jag vart utan jobb och med en hyra och räkningar.
Sökte hjälp hos försörjningsstödet och dem neka mig ett bra tag. Höll på att få bo ute på gatan!
Tillslut vek dem sig.. Natuligtivs söker jag jobb VARENDA dag! Varför skulle man inte göra det?
Får mail till mig från jobsafari och kollar på massvis med sidor.. Har fortfarande inte fått mig något ordentligt jobb. Lämnar cv till alla överallt och försöker det mesta.

Mellan där så fick jag på ica maxi, chefen kände mamma och blåste mig stort.. så de sa jag upp mig från.

Jag söker ALLT! men alla vill att man ska ha erfarenhet, och utan erfarenhet får man inte jobbet och utan jobb får man inte erfarenhet! Jävla bra!

Om jag inte fått hjälp av soc i de läget så hade de inte blitt enkelt för mig så att säga. Och de tycker jag åtminstone att jag har rätt till för att överleva alls. Den här månaden hade jag 100:- över till mat.. gissa om jag är hungrig;)

Nu har jag fått lite ströjobb på hemköp åtminstone eftersom jag har min syster där. Så de blir kanske mer och mer förhoppningsvis. Verkligen inget drömjobb, men man får ta det man får liksom.

Att det skulle vara att BARA söka jobb och så är allt löst.. jo den drömvärlden skulle jag med vilja ha!!
Att ungdommar som siter i skiten inte skulle vara berättigad till någon hjälp? Neeh men vi kan ju låta ungdommarna bli hemlösa här i sverige och hjälpa hemlösa i asien ist.

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Telefonkontakt
0

när jag startade den här tråden så menade jag att jag är så trött på de ungdomar som ska plugga vid universitet/högskola och har sina studielån som de kan söka, men nej, de vill gå på soc.

Jag har inget emot att de som behöver hjälp från soc. som ex arbetssökande och sånt. men de som har möjligheten att ta csn-lån  ska göra eller så får de vara utan pengar.

tänkte bara tydliggöra mig så att ingen tror att jag drar alla över n kam, det är endast studenter som jag stör mig på, framförallt dem som bor hos päronen och får allt betalt (ja, jag vet att de finns dem som får betala för sig hemma)

Liss
0

#31 Jo.. och de håller jag med om! de är skamligt att ta pengar från sånna som verkligen behöver hjälpen:)

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Karmatarerskanise
0

#31 ja det förstod jag :)

skrollan
0

#23 såg att du ändrat ditt inlägg nu. Tro mig vännen, jag vet vad pengar är och behöva betala för sig själv, jag har bott hemifrån sedan jag var 16. Men inte tänker jag gå på soc för det! Man får söka helt enkelt, får man inget, synd, då kanske man ska fundera på om man måste pliugga vidare för att få något om man inte ens kan få något nu när man tagit studenten. Eller? vad har du gått för linje?

Sara
0

# 29 Visst är det så, har själv varit inne i den svängen.

Ibland tror jag att de kräver att kurser och dyligt ska läsas bara för att man ska göra nått oavsätt om man redan gått dem.

Sara

skrollan
0

#30 har du testat att skriva in dig som vikarie på förskolor? Det brukar leda till jobb nästan dagligen i slutändan. (hoppas det ommer fungera för mig när jag är klar utbildad) Tråkigt detta när man inte får jobb, säger absolut inte att det är lätt att få jobb även fast jag tycker det vart det för mig, *peppapeppa*. Men har man gått en linje som inte gör att man kan få ett ända jobb och försökt i ett par år, ja då tycker i alla fall jag att man ska överväga att kanske plugga vidare för att kunna få ett jobb.

Telefonkontakt
0

#36 För att skriva in sig på vikariebanken i Norrköping där vi båda bor, så behövs det utbildning eller minst 1års erfarenhet inom förskolan. och det leder inte alls till jobb varje dag.

Går du barn och fritid?

skrollan
0

#37 jaha, tror det är annorlunda hos oss, eller jag vet inte men när jag praktiserade på förskola så var en fast anställd där som inte har någon utbildning i någonting, inte ens gått gymnasiet.
Ja, jag börjar sista året till hösten.

Telefonkontakt
0

#38 det finns ju obehöriga lärare överallt. Nu så är det dessutom lågsäsong för vikariat på förskolor.. Tyvärr. Inget jobb för min del, fast jag kan jobba, även fast jag ska föda barn om 2 veckor Ledsen

BF är bäst!

skrollan
0

#39 Ja, det är verkligen en toppen linje! Men har tyvärr inte godkänt i engelskan så jag kan inte plugga vidare utan att plugga upp negelksan =( men inom förskola ska jag i alla fall komma in. peppapeppa :D

Telefonkontakt
0

#40 har ni möjlighet till sommaskola eller läsa upp?

skrollan
0

#40 oj inte en aning. Tänkte du på englekan? Tror det såna fall är kört för mig eftersom jag har svåra konsentrationssvårigheter och dystelexi i familjen. Men jag ska ge det en till chans tror jag när jag bara kan sattsa på det och jobbet efter studenten.
Skyller lite på lärare också, i nian fick jag ett G för att komma in på barn och fritid fast jag inte var värd det. Och nu pratar hon bara engelska med mig på lektionerna för att hon säger att jag egentligen kan. men jag fattar inte ett piss =(

fridaas
0

#34 Gick Hotell- och restaurangprogrammet inriktning servering och barteknik.

Lindbygarden
0

#43 ngt jag gjorde när jag fick mitt första jobb som var inom hotellbranschen..

det var att helt sonika traska in och presentera sig samt förhöra sig om jobb!

Jag fick som städerska och gick sen över till frukostvärdinna samt i receptionen.. Testa det..det gör jätte mycket att man kommer in och tar i hand! Inte just nu kanske de säger men då hör du av dig igen lite senare.. till slut får du napp:o)

skrollan
0

Synd att du bor i jänlöping, uppe hos oss behövs massor med folk som kan städa och servera på mammas jobb.
Bekanta som jag känner som gått samma linjhe får in en fot genom att servera på bröllop, begravningar, dop m.m. testa få in en fot på det viset.

fridaas
0

#44 det har jag gjort utan resultat..

#45 jag har serverat på 5bröllop och 2 begravningar redan =/

Men det löser sig nog förhoppningsvis… en polare har nu pratat med hans chef och de har frågat efter mitt telefonnummer, så får väl se om de ringer..

HannaM
0

Jag tycker rent generellt att människor är för snabba att döma dom som får bidrag av en eller annan orsak. Visst, det finns dom som fuskar, som får bidrag på fel grunder, men, dom allra flesta behöver faktiskt denna hjälp.

Fija
0

Men dom som pluggar borde egentligen få mer bidrag tycker jag!

Då är det värre med alla som sitter hemma och inte gör ett skit. Eller alla dessa bråkstakar och pundare.

Nyaste området med hyreslägenheter har börjat krylla av sånna här bråkar. Varför? Jo, för att dom är dom som har råd att bo där tack vare att soc. betalar hyran….

Känner en kille som bodde på elevhem, men skötte sej inte och blev utkastat. Åkte in på olika behandlingshem för drogproblem, men skötte sej inte så fick inte stanna. Nu bor han i en lägenhet ägd av soc i ett område där dom kostar 1 miljon att köpa. Hyra och allt får han betalt, fått flera möbelbidrag osv…Ska praktisera men det är inget han sköter, men blir varken av med pengar eller bostad…

Så tycker absolut att det borde löna sej mer att studera.

Martin
0

#48 Det lönar sig väldigt mycker mer att studera.

Vissst, du får inte bo på soc bekostnad i de fina kvarteren, men för pundare som inte kan sköta sig så blir de inte heller kvar där speciellt länge (generellt sätt). Visst, det är en massa pengar som går till spillo - men du tjänar på att plugga genom att du slipper skiten med droger, stölder, misshandel och våld.

Sen kan jag själv tycka att det känns rätt bra att själv ha jobbat ihop pengar till lägenheten jag bor i, samt maten jag äter.

Men sedan skall vi inte förväxla soc-pengar med csn-pengar, jag tycker inte att man som student skall kunna slippa studie-/banklån för att istället leva på soc medan man utbildar sig.

mvh Martin

Fija
0

#49 Jo, men på så sätt är det ju självklart det lönar sej mer att studera. Jag menade som just för stunden.

Utan jag menade mer att varför ska dom ens orka ta tag i sitt liv när dom får så mycket. Det borde satsas mer på dom som sköter sej…

Jag jobbar nu halvtid kvällar och helger och kommer studera dagtid. Och det känns ju faktiskt ganska surt att dom som inte gör något får mer pengar än mej.

Jag vågar inte ta lån. Det är svårt att få jobb. Just nu lever jag så jag just precis klarar mej. Skulle jag inte efter skolan få mer jobb än såhär så skulle jag inte klara betala tillbaka lånet…