G-punktens verkliga funktion
En grupp amerikanska forskare säger sig ha kommit underfund med den verkliga funktionen för den kvinnliga g-punkten. Den är inte till för njutning under sexakten i första hand (det ena behöver väl inte utesluta det andra?) utan är avsedd som smärtlindring under barnafödandet. Intressant!
Ja, varför inte, tänker jag spontant. Människokroppen är så finurlig, som en så fantastisk sak som att amning hjälper till att få livmodern att snabbare dra ihop sig efter förlossning, och bidrar i sin tur frisättning av mer oxytocin som hjälper till att driva fram bröstmjölken. Väldigt genomtänkt av den som designade oss.
Således kan det nog ligga något i det där med G-punkt i smärtlindringssyfte.
Och du som ska föda snart - undvik chilipeppar. Chilifrukten innehåller capsaicin som sätter g-punktens nervtrådar ur spel.
Källa: PrimaVi

det var rätt intressant… fast jag tänker ändå aldrig föda barn! :P
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Hm….jag blir mest nyfiken över hur man menar att den skulle stimuleras under förlossningsarbetet? Hur, rent fysiskt?
Jag har upplevt mina förlossningar som näst intill sexuellt njutningsbara. Har alltid fått höjda ögonbryn då jag sagt så….men jag kanske inte är så jävla borta ändå? =)
#2 Ja, jag vet just inte hur det är tänkt att fungera men en gissning vore ju att när barnet trycker på inifrån så får man lite smärtlindring just när barnet ska UT. Men å andra sidan så har man ju jätteont vid själva öppningsskedet också. Det kanske är tänkt att man ska ha en barnmorska/doula att massera g-punkten under förlossningsarbetet, fast tanken känns onekligen lite pervers, om nån frågar mig. *fniss*

Putta upp den här till runt 25te juli så ska jag komma ihåg det där med pepparen ^^
// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Intressant, ja, en del Kvinnor kanse har en stor tur om dom blir stimulerade på g-punkten under förlossningen..

Puttar upp till Telefonkontakt, utifall att bebisen vill ut lite tidigare ;)
Carpe Diem

#6 Haha, vad snällt :P
// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se
blev lite full i skratt o måste skriva en egen tråd , men den kommer sen.
måste bara få inlägga att när jag väntat alla mina barn så kunde jag smälla i mig en hel burk med fefferoni utan broblem,
Nu är ju jag snittad alla gånger så har inte märkt om g punkten var ur fuktion:)