att sluta ha sex?
Jag har en vän som säger att hon inte alls vill ha sex med sin kille. Hon har inte haft det på flera månader och vill inte ha det heller. Jag säger "sexlivet brukar ju presentera hur förhållandet är" och hon håller inte med. Hon säger att dom har det jättebra och hon vill ha barn med honom snart. Men det känns skumt tycker jag. Hon säger även att hon inte ville åka på en kärlekssemester med honom "vad fan ska vi säga till varandra då?" säger hon…
Vad säger ni om sex och förhållanden?
jag tycker sex är viktigt i ett förhållande. Då kan man släppa loss och visa sin kärlek till varandra. Jag tror sexetr håller lite relationen till liv.. jag menar dom måste väll bli kåta?
Jag är en av dom som kan älska någon och ha ett förhållande utan sex. Det betyder inte att jag är minde kär eller så. Alla är inte lika intresserade av sex helt enkelt.
Men att inte vilja åka på semester låter ju lite skumt :P
Jag själv har ingen större sexdrift (jfrt m make iaf) kanske beroende på medicin eller icke medicin.. jag kanske bara är sån. Men närhet kramar och pussar vill jag ha i mängder.. Trots allt tycker jag att jag är normal och har sex då o då.. för skönt är det ju.. Men som sagt jag håller med Hera :-)
Jag är nog också "normal". :P
Jag tror jag skulle kunna ha ett förhållande utan sexdelen, får jag välja så vill jag ju ha sex i ett förhållande, men jag skulle nog klara ett utan. Men ett förhållande utan kramar, pussar, kyssar och sådanr närhet skulle jag nog inte klara, det är för mig viktigare än sex, känns det som nu iaf :).
Ja, närhet är viktigt.
För mig är sexbiten viktig i ett förhållande, så enkelt är det. Har varit i förhållande där jag kompromissat (till egen nackdel) med sexbiten, men samma dag som jag avslutade det förhållandet (inte enbart på grund av sexet - eller det uteblvina sexet) så lovade jag också mig själv att inte sätta mig i den sitsen igen.
Men, och det är viktigt. Man kan inte bygga ett förhållande på sex. Det måste finnas annat också.
mvh Martin

Jag lever i ett förhållande där kyssnar knapt exsterar. Anledningen är min mans hämska andedräkt som han gör allt för att bättra. Men när vi kysser varandra så är det de bästa kyssarna jag någonsin fått, och det är nästan värt väntan. Blir väl sådär varannan dag vi riktigt kysser varandra.. Uppskattar kyssar mer nu när man inte får dem hela tiden som förr. Men jag är nöjd 
// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se
tycker att sex är en viktig del i ett förhållande, men dock inte allt…
För mig är sex jätteviktigt. Men så har jag också tidigare levt i ett äktenskap nästan helt utan sex, det var milt sagt, förödande..
Nej, sex vill jag ha i regelbunden dos. MÅSTE ha. För kroppens njutning, för själens välbefinnande och för mitt trånande hjärta.
Jag tycker sex är viktigt i ett förhållande men inget substitut till annan närhet. Man kan inte bara leva på sex i ett förhållande utan behöver så mycket mer. Men som sagt, jag själv tycker de är en del av förhållandet- en del av närheten.
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Jisses, vad jag önskar vara lite åt ditt håll #10, men tyvärr så é jag mer åt asexuella hållet, vilket jag inte valt själv!
Sex anse jag é viktigt till den delen att man kan prata öppet om det i sitt förhållande, vare man känner det ena eller det andra så måste man berätta det o förstå o respektera varandra även om det inte är lätt alltid, tro mig, en som vet!

För oss är det också en stor del men som lisette säger så får det inte vara ett substitut för något annat som är viktigt.

För mig är sex väldigt viktigt, skulle inte vilja ha en relation utan sex är helt uteslutet i mina tankar
Närheten är det viktigaste för mig, kyssar kramar, en strykning på armen när man passerar varandra i köket..
Men, jag skule inte kunna leva utan sex. Jag anser att ett förhållande värt att satsa på är när jag känner att jag skulle kunna ge upp sexet och fortfarande vara tillsammans med min kille.
Men får jag välja så stannar sexet. Jag behöver helt enkelt det, förutom för nöjets skull, och njutningen så är den intensiva närheten, att känna dig sammanlänkad på mer än ett plan, något jag behöver.
Paulina

för mej är sexbiten nödvändig för ett förhållande. jag skulle inte kunna vara tillsammans med en pojke någon längre tid utan sex. jag tänker aldrig sluta ha sex, ser inget vettigt skäl till det i mitt fall.
men kan tänka mig att man kan tycka om någon så mycket att det inte är absolut nödvändigt. som ni beskriver. och det måste vara precis lika fantastiskt det. behöver inte vara något hinder eller tecken på dålig relation, även om det nog kan va de oxå.
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan
efter mitt senaste förhållande så var jag sååå trött på allt som hade med sex att göra. Höll mig helt borta från alla möjligheter till sex i ett halvår. Hånglade med några killar, men that´s it.. Många hade nog velat ha mer- men icke!
Nu är jag i ett nytt förhållande och nu kan jag verkligen inte tänka mig ett förhållande utan sex :)
Sajtvärd på Iller.ifokus

För mig är närheten och ömheten viktigare.
Men sen fyra år sen så slutade min sambo att vilja smekas och ha sex.Försökte i flera månader att muntra upp honom och ge små gåvor till han,men det är lönlöst.Han sitter hellre vid sin data och chattar.Så idag lever vi i ett helt platoniskt förhållande och saknar verkligen denna närhet.Inte ens kramas vill han.Har accepterat att han ej vill ha sex men tycker det är konstigt.
Känner mig oälskad varje dag.
Nu undrar ni säkert varför jag stannar i detta förhållande? Jo vi har 4 små barn som jag tänker på,men så hoppas jag väl på ett mirakel eftersom jag älskar min gubbe.

#20 har du pratat med honom om det?
// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se
Hmm ett förhållande utan sex funkar ju inte, varför ska man då vara tillsammans?? Det tycker nog jag mest liknas vid att man är kompisar, för kompiar har man inte sex med.
Och det att hon inte vill ha sex med honom är skumt, skulle jag också tycka.
#22 Inte alldeles sant. Många har sex med kompisar.
Och i ett förhållande där båda inte gillar sex, så funderar det nog fin fint med ett sexlöst förhållande.
Och om man är i ett förhållande och av en eller annan anledning inte har sex under en period, då bör det fungera om man älskar varandra. Kärleken står över sex enligt mig.
Håller med #23, en kärleksrelation är mer och annat än sex. Är man dessutom länge tillsammans med den samma så må man nog mer eller mindre räkna med att det finns perioder med lite eller inget sex av olika anledning… trötthet, barn, stress, sjukdom, kriser och annat som livet bringer med sig… och förhoppningsvis andra perioder som överväger.. med nytändning, vårkänslor,bubblor och glädje…. :-) Människor fortsättar utvecklas efter 18… och relationer är inte statiska….

Jag vill inte ha en relation utan sex.. däremot så har jag hamnat där. På grund av mediciner som jag äter så saknar jag mer eller mindre helt sexlust. Blir faktiskt lite rädd när så många aldrig skulle kunna tänka sig en relation utan sex. Hur tänker ni om ni hamnar i en situation liknande min och min mans?? Skulle ni om ni varit honom lämnat mig eftersom jag inte har haft någon lust senast tja, snart två åren? Skulle ni lämnat mig på grund av att jag är sjuk och äter en medicin som sänker/tar bort sexlusten?
Håller med #23 och #24 i en relation där man älskar varandra bör man klara av perioder utan sex när det händer saker som gör att det inte fungerar.
#25 åh så skönt att höra att det finns ett till par därute som har samma läga som jag och min sambo! Jag äter sedan ett par år tillbaka ångestdämpande mediciner och har i princip tappat min sexlust helt. Suck Min sambo är så förstående men jag är ändå ständigt frustrerad över detta då jag inners inne väääldigt gärna vill ha sex och saknar denna närhet men lusten infinner sig helt enkelt inte….
Jag och min sambo hade jätte mycket sex i början, men sen så blev det till typ 1 gång var 3e vecka:s och så var det typ i 2 år, men nu.. nu har det hänt något,… ingen aning vad, men nu har vi sex hur mycket som helst:s
men under den tiden vi inte hade så mkt sex så var jag nöjd ändå, så ja, jag tror mycket väl att man kan älska någon lika mycket även fast man inte har mycket sex.
Min blogg: SweGizmo.se
Är det ömsesidigt att inte ha sex så funkar det, men när man hamna i min situation där min sambo inte ville fast jag ville, då känner man sig på ett sätt oälskad och osexig. Tillslut försvann kemin och min kärlek för honom dog. Jag älskar honom än men jag är inte kär i honom. Jag gjorde slut. Jag känner inte alls att jag gjorde ett misstag, för jag tror inte det fanns något sätt att rädda vårat förhållande.

#28 samma sak för mig ju…
sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

Jag lever i ett förhållande till viss del utan sex pga en sjukdom. Min sambo är väl införstådd i varför det inte funkar och han själv vill inte ha sex med mig när han vet att det gör ont på mig. Men för oss är det viktigt att hela tiden prata om det just för att båda skall veta vart den andre står. Jag är rädd att han ska göra slut för att han tröttnar(pga tidigare erfarenheter) och för mig är det viktigt att han vet att det absolut inte är något fel på honom. Jag vill ju ha sex med det funkar inte!
Så jag tror att kommunikation är viktigt, att faktiskt veta varför den andre parten inte vill/kan. För att få en förståelse och för att inte riskera att man själv tar på sig skulden och känner sig oälskad och osexig.
#30 Sant, men jag pratade med min sambo om det. Och vi hade många andra djupare problem också.
Kom på en annan sak nu, jag kan låta bli att börja ha sex med någon, men det är svårt att sluta om man varit väldigt aktiv med sin partner.
I perioder (inte för långa dock) klarar jag mig bra utan sex med min partner. Däremot skulle jag inte klara mig många dagar utan kroppslig kontakt som kramar, pussar, kel och smek. Då blir jag tjurig!
Efter att ha levt som singel i många år och inte haft speciellt stor lust att ha sex med någon för tillfället så blev det i sommar en mysig liten romans när en kompis kom på besök från Tyskland.
Vi hade inte sex på riktigt men vi höll varann i handen, kysstes och kelade. Vi har känt varann i nio år, och helt plötsligt föll pusselbiten på plats. Det var så här jag ville ha det, inga krav, bara njuta av att vara tillsammans.
Tänk vad det kan bli bra ibland 

närhet är viktigare för mig än sex. sex kan man ha med vem som helst mer eller mindre, men det är bara den person jag verkligen har känslor för och som jag känner att jag kan lita på som jag vill ah i min närhet. men jag skulle inte vilja leva i ett förhålande där jag aldrig får sex alls!
Qui dormit, non peccat