Flytta - jobb el. Jobb - flytta?
Om man står inför begreppet för en ev flytt till helt annan del av Sverige så stöter det ju på vissa vesäntliga delar som tex detta med jobb.
Vi pratade om det igår jag och maken…i vilken ordning tar man det?
Han menade att först skaffar man ett jobb på den nya orten SEN flyttar man.
Jag anser att man bör flytta först för att sen skaffa nytt jobb så man finns tillgänglig direkt för arb.givaren.
Tänk om man inte har ordnad bostad än och får ett jobb och arb.givaren vill att man börjar antingen omgående eller inom en månad.
Man kan ju inte gärna säga…-Kan du hålla jobbet ett par månader så jag hinner söka bostad och flytta?!
-NEXT! lär väl arb.givaren ropa ut mot kön av arb.sökande då.
Visst kolla in marknaden och söka skadar ju inte men i vilken ände är det lättast att börja eg?
Hur har ni gjort ni som har flyttat till helt annan ort som gjort att ni behöver börja på nytt jobb?
PS. Jag hittade ingen annan stans på iFokus som detta inlägg passade in.
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

svår fråga.. min kille hade jobb när han flyttade till stockholm, de var bara lägenheten som saknades.men det fixade sig. jag flyttade efter honom och flyttade in i hans lägenhet ,hade dock inget jobb i sthlm. det var inte kul.en det fixade sig oxå. tog tre månader för mig att få ett jobb och det tog tre månader för honom att fixa lägenhet. men han hade sin pappa i sthlm så han kunde ju pendla 4 mil till jobbet liksom. det ultimata vore väl om en av er fick jobb och/eller lägenhet så ni kan flytta dit en fot i taget om jag säger så=)
Qui dormit, non peccat
Moment 22. Man måste ha jobb för att flytta, men flyttat för att få jobb. Jag flyttade först och jobb sedan, men då var jag ju beredd att ta allt som fanns också, blev städjobb. Killen på Max hamburgare. Svårare är det väl när man ska ta hela familjen å allt, men man måste nog våga chansa…!

Mjo fast man vill ju inte sitta med två hyror och ha halva familjen på annan ort under en längre tid :o/
Svårt det där med vilken ände man skall börja. Men jag skulle tycka det känns lättare om man ser till att boendet är fixat innan så man kan ägna sig fullt åt jobbsökande.
Knepigt…
Jag har aldrig varit i den situationen, men vänner till mig har skaffat jobb först och sedan flyttat.
Vad har ni för jobb idag och vilken utbildning har ni i grunden? Finns det möjlighet för er att jobba kvar inom samma företag men på en avdelning på en annan ort?
Om ni båda söker jobb så räcker det ju med att en får jobb till att börja med, så får ni leva snålt och klara er på en lön + a-kassa tills den andra får jobb också.
Jag vet ett ställe där det kommer att behövas en hel del duktigt folk redan nästa sommar. Men det är lite specifikt med vad man har för bakgrundskunskaper då. =)

#5 Maken är byggnadsarbetare och har jobbat som det sedan han gått färdigt utbildningen på gymnasiet.
Det företag som han jobbar för finns bara i de större orterna så för hans del handlar det väl om att sadla om helt.
Jag är barnskötare i utbildningen men har jobbat med det mesta…väktare, div receptionsjobb, butikssäljare, kontorist tjänst på en långtidsparkering på Arlanda, systembolaget och nu har jag en projektanställning som montör på ett företag som tillverkar pacemakers och pacemakerelektroder där all montering sker under mikroskåp. Det företaget finns inte på annan ort…om jag inte väljer att flytta till USA :o)
Jo målet är ju att iaf en av oss har jobb till en början så ska det nog gå.
Vad är det för arbetsplats du pratar om som kommer behöva folk (om jag får vara nyfiken)?
Vad behöver man för bakgrundskunskaper?
#6 Jag mailar dig om det. =)

Ok :o)