En slutsats om arbetare
Jag har kommit fram till en slutsats om människor i deras arbeten. Man kan inte lita på någon och inte räkna med att folk kan deras jobb. Det är en tragiskt upptäckt och jag har rent blivit chockad!
- Golvläggaren vi anlitat har gjort massor av fel på golvet, får nu komma och göra om allt igen.
- Rörmockaren glömde sätta in den kran vi specifikt bad om.
- IKEA försenade deras leverans och gav oss det högre priset på köket trots att vi beställde dagen innan de sänkte priset till halva. (shysst värre).
- Vi fick tjafsa massor om vår beställning från IKEA då de hela tiden ändrade våra saker vi beställt till andra saker, fast vi inte ville ha dom. Sedan ansåg dom att det inte gick ändra och att vi var tvugna att beställa igen. Jag antog att det då skulle bli fraktfritt eftersom att vi redan betalade högsta frakten och det var deras fel att de inte kunde ändra som vi ville. Hon säger fräkt "men det är ju inte 2000 kr i frakt nu, bara typ 500!" Pucko!
- De som skulle skicka golvet till oss skickade inte när de lovat, inte heller när vi bett om en ny leverans direkt och blev lovade på måndagen, inte heller när jag ringde tisdagen och frågade om det avr skickat "jodå, skickade det idag!" (inte igår) men sedan ringer de tisdagen och säger att de skickade det nu, alltså varken den 23e, eller fredagen, eller måndagen eller tisdagen, utan idag!
- Golvet som just skickades lades på fel lastbil av åkarna och åkte till fel del av landet, så ännu en försening.
- Golvläggaren tar nästan det dubbla priset av vad vi kommit överens om.
- Vi fick inte den lovade rabatten på soffan.
- Vår mäklare har glömt skicka in papperna om att vi tagit över lägenheten till Riksbyggen, så vi är ännu ej godkända köpare, fast vi redan flyttat in.
- Jag beställde en ny lykta till bilen, dom skickar fel och den passar inte. Får lov att köpa en ny mycket dirare och skicka tillbaka den första och betala frakt för 300 kr.
- Bankan lovade att skicka över mina autogiron till nya konton, det gjorde dom inte. Ber om att det skall fixat, men nu går det inte längre.
- Banken gjorde fel postväxlar och jag får gå tillbaka och göra det hela en gång till.
- Elektrikern ramlade med cykeln och kunde inte komma föränn en vecka senare än avtalat.
- Min ridinstruktör kan mindre om ridning än jag själv (har iofs jobbat som det i flera år, men hon borde väl iaf kunna samma saker, inte kunna mindre?!).
- Han som gör vår hemsida kan knappt programera och är försenad över ett halvår(!!), och då gör han massor av misstag och inget fungerar som det ska, samt att vi inte fått vad vi bad om.
- Tryckeriet har gjort fel med färgerna i tidningen så alla färger är knasiga. Lila är brunt, grönt är grått och allt ser konstigt ut, men ändå anser det att det är inom rimliga gränser och att vi inte kan få pengarna tillbaka.
- Flygbolaget sade att man inte behövde skriva ut bekräftelsen de skickade, utan det var mer bara för att de var tvugna att skicka ut dem. Men när man ringer igen och frågar en annan kvinna, så säger hon att man absolut måste ta med den, men bara den på svenska. Sedan kollar jag upp det igen och då skall det vara den engelska versionen. Logiskt kan man tycka, då man flyget från utlandet, dom är nog inte så bra på facksvenska.
Ska jag fortsätta?
Jag blir alldelens snurrig. Är det ingen som sköter sitt jobb? Är kvalitet och engagemang inte längre något viktigt? Om någon av mina hantverkare eller dyl håller vad dom lovat från början till slut, så skall jag prisa denna med en tårta.

Oj jisses, vilket dåligt flyt ni drabbats av!
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.
Usch ja, snacka om att folk inte verkar kunna sina jobb. Tråkigt ni får vara med om ALLT detta :/
Ojojoj.. Stackare!
Sara
Ja, ska det vara så här, så är jag nog grymt överkvalificerad på mitt arbete. Tänk att jag svarar på alla mail, svarar alltid i telefonen, håller alltid vad jag lovar. Det är ju nästan så man får hylla sig själv!
Men jösses! Man blir ju rädd! Varför ska det vara så svårt att sköta sitt jobb ordentligt??? Inte undra på att man slutar lita på folk….
Kram!
Men eller huuur? Jag är benägen att hålla med. Var finns yrkesstoltheten??
Själv är jag så som du, Emma, jag håller vad jag lovar. Svarar alltid på mail. Återkommer när jag har sagt.
Själv irriterar jag mig ofta på uteblivna mailsvar, det händer ofta från i alla fall ett par tre personer i min arbetskrets. Jag tycker det är respektlöst och dåligt att inte svara. Kan man inte som jag gör, svara inom en timma eller två, så kan man väl i alla fall svara inom ett par dagar eller två. Än inte alls?
Vidare tycker jag många tar så lätt på sitt jobb, skjuter upp saker eller bara struntar i att fullfölja. Hur kan man göra så? Jag skriver ner allt som ska göras, bockar av. Är noggrann. Det är väl det minsta en arbetsgivare kan begära, att man gör sitt bästa? Att man utför sina arbetsuppgifter tillfullo?
Ja gisses. Man upphör aldrig förvåna sig.

verkar som det är dags att ringa konsumentombudsmannen… seriöst. om man blir lovade saker så ska det gälla. Sen är det så mycket som handlar om goodwill, som man själv skulle ställa upp på, men andra verkar ha någon slags mental trevlighetsspärr som tar bort glädjen över att glädja andra..
Sen så har jag förstått att renovering och byggprojekt av olika slag kan vara det jävligaste av allt att ge sig in på.. Modigt av dig :)
Nu vet vi i alla fall var alla nollor man gick med i skolan kommer ta vägen. Hemska tanke.
#6, Jag säger precis som du. Svara på mailet för tusan, om än bara ett "ok!". Det känns också som att de ljuger om de inte vet svaret. Dom säger att tex denna apparat funkar till en macdator, absolut! Men den inte gör det. De väljer ett önskvärt svar och kör på det. De skiter väl i om jag måste åka och byta och tjafsa efter några dagar… Morr!
Jag har inte så mycket erfarenhet av den här biten, men jag tycker att ni skulle vara tuffare i många fall (kanske inte är så lätt) och begära/kräva ersättning vid förseningar osv.
Likaså att har ni avtalat om ett pris, så måste ju det priset gälla - hur kan det bli dubbelt?
Och helt ärligt, en enkel sak (låter det som) som går att fixa är ju det där med hemsidan. Är det någon som är ETT HALVÅR efter i arbetet, så är det hög tid att fixa någon annan.
För egen del har jag alltid haft yrkesstolthet. Jag har alltid agerat för att kunna representera mitt företag/arbetsgivare på ett så bra sätt som möjligt, samtidigt som jag varit mån om att jag inte skall riskera mitt yrke.
Det fick mig att hamna i en riktigt svår sits när jag möjligen sade lite för mycket till en kund. Min arbetsgivare hotade att stämma mig för sekretessbrott och brott mot mitt anställningsavtal.
Vi var på väg att gå i konkurrs och vår avdelning skulle läggas ner och tas över av avdelning i Köpenhamn resp Stockholm. Då ringde en av de kunder jag hade ansvar för - ett mycket stort företag i regionen som hade flera projekt på gång som vi skulle leverera till oss.
Han sade rakt ut att han hört ett rykte som han inte riktigt gillade, för han blev orolig över de jobb de köpt av oss - och som de i sin tur behövde ha gjorda för att kunna hålla sina leverenstider i andra projekt. Och sedan frågade han mig rakt ut om det var sant att vi skulle upphöra som filial i Malmö, och hur det kunde påverka honom/hans arbetsgivare.
Det finns inte för mig att ljuga för en kund, så jag gjorde väl en halvkombination och berättade lite men berättade också att som det verkade skulle det finnas kvar support och garanti via Köpenhamnskontoret, men att jag inte kunde säga något med säkerhet där.
En timme senare blev jag inkallad till chefen, som fått ett samtal av kundens VD som ville ha ett omedelbart möte med oss - och de tänkte ta med sig sina jurister. 
mvh Martin