Relationer iFokus

Relationer

Etikettsorg
Läst 3810 ggr
tantnett
0

Är du för el emot dödshjälp?

Djuren har det enormt bra att när åldern börjar ta ut sin rätt och livet ej längre är värdigt så får dom en spruta och somnar in.

Är ni för denna sortens dödshjälp till oss människor?

Jag är absolut för detta.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

Karmatarerskanise
0

Tycker det är alldeles för svårt att bestämma när andra ska få välja om en person ska dö eller inte. När är det dags? Vem bestämmer det? Tänk om den som ligger i sängen egentligen vill leva men inte kan meddela detta?

hus-musen
0

jag är faktikst för dödshjälp. all akommer till engräns där kroppen har gett upp och livet inte har någon egentlig mening, tycker att det är fel at låta tex gamla människor plågas bara för att vi andra tyker att de ska vara kvar. min gammelmormor var jättesjuk och hade ont, hon sa själv att hon levt ett långt bra liv och nu var hon redo att dö. hon ville inte leva längre pga sjukdomarna. hon skulle ha fått somna in istället för att ligga som ett vrak på sjukhuset i tre månader utan att  kunna röra sig, med smärtor och liggsår. det hade varit barmhrtigare attlåta henne somna in i lugn o ro..

Qui dormit, non peccat

ChristineL
0

Jag är absolut för! Min bonuspappa återhämtade sig aldrig efter en canceroperation, tumörerna blev bara fler och störra och det fanns ingenting man kunde annat än att fortsätta behandlingen mot hans vilja. Han gick från 125 kg till 60-70 kg på fem månader innan kroppen och hjärtat sa ifrån. Det är fan inte rättvist! En människa som lider så och som man ändå vet kommer att dö. Han fick inte uppleva sin 50-årsdag ens…

Karmatarerskanise
0

Ni som är för, vilka regler ska då gälla? När ska man ge dödshjälp?

[SharpMissy]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tycker att dödshjälp, eutanasi, bör vara tillåtet i Sverige om man är svårt sjuk eller allvarligt handikappad efter en olycka och uttrycker sin önskan om att få dö. Kan man efter kontakt med psykolog bekräfta att personen är vid sina sinnens fulla bruk och är fullt införstådd med vad det är man vill, så ska man ha rätt att fatta det beslutet.

Se dokumentären om Joakim Alpgård här.
Läs mer om Jocke här.

Kan man inte genomföra det på egen hand så kan man i alla fall få hjälp att göra det själv. I Jockes fall så fick han själv dricka det medel som gjorde att han fick somna in i frid.

VeNyRa
0

svår fråga!

ena sidan av mej är för dödshjälp av den orsaken att jag inte tycker att man ska låta någon lida, dödshjälp skulle isf vara för någon vars det verkligen inte finns något hopp, som bara låg och väntade på döden.

ena sidan av mej förstår ju att det skulle vara svårt att genomföra, vart går gränsen mellan vilka som får och inte? vem tar detta beslut om personen ifråga inte kan komunicera?

Man hade kunnat göra en undersökning där man frågar alla som ligger inför döden vad dom skulle tycka om dödshjälp, men de känns lite brutalt.

ChristineL
0

Ja, regler är inte det lättaste däremot. Men en sjuk människa som säger att han/hon vill dö. Då är det inte mer än rätt tycker jag, men som sagt så är det inte lätt…

Sara
0

När människor har dödliga sjukdomar som gör att de upplever sig inte ha någon livskvalitét, utan bara väntar på att dö och slippa smärtan, då är jag helt för dödshjälp.

Med människor som vill ta livet av sig pga psykiska åkommor (ångest osv), då är jag kritisk.

Men återigen, varför ska vi inte få välja själva när vi vill dö? Vem har egentligen rätten att förneka oss att få dö om vi vill?

Sara

tantnett
0

Nej detta är en orhört svår fråga.

Är människan som ber om det tillfälligt fövirrad?

El är dom/den anhörige som ber om det ute efter ev arv?

Men jag står fast vid att dödshjälp vore en barmhärtighet för många av våra åldringar som ej längre kan leva ett värdigt liv. Dom som ej längre själva klarar av att äta, samt ej kan vara uppe och inte längre kan kontrollera sina kroppsvätskor som ligger enbart o väntar på "befrielsen".

Nu är kl alldeles för sent "som vanligt". Tröttheten börjar ta ut sin rätt. Men ser fram emot att i morgon försöka ta ställning efter att läst SharpMissy´s inlägg.

fridaas
0

Nu har jag inte läst egenom allas inlägg här, men denna diskutionen hade vi precis inann jag tog studenten i skolan! Mkt intressant faktiskt.

Personligen är jag för dödshjälp om det sker på ett "rätt" sätt.

Om en personen har en obotlig sjukdom, handikapp eller vad som, som gör att personen i fråga blir sämre och sämre för var dag som går, så ja då tycker jag att denna person har rätt till att få dödshjälp om h*n vill det.

Men jag tycker inte att det är okej att gå dödshjälp till en person som är deprimerad och självmordbenägen, fast ändå frisk så att säga.. Ja deprition är en sjukdom enligt mig, men den går oftast att bli botad i från.
Så då tycker jag itne att den personen borde få dödshjälp, hjälp dem på annat sätt istället :)

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Sarah
0
hus-musen
0

om någon säger att nej, jag orkar inte med mera och de är dödssjuka så ska de få typ signera ett kontrakt, ev låta en vårdnadshavare signera om personen är för gammal för att göra en klar underskrift eller är förlamad tex. dock sak det utredas ordentligt, har personen en chans att klara sig, nej, har personen fattat ett genomtänkt beslut med tex släkt och vänner?ja oekej skriv på här så somnar du in i lugn och ro.

däremot är man "bara" självmordsbenägen och less på livet i allmänhet så ska man inte ha dödshjälp. det ska ligga en bra grund bakom.

Qui dormit, non peccat

HannaM
0

För!

Varför ska vi behandla människor säre än vi behandlar djuren. När ett djur helt uppenbart lider och ingen Räddning finns så hjälper vi dom att avsluta lidandet. Varför inte låta människor i samma situation få den hjälpen också?

Destany
0

jag e för dödshjälp.. har sett alldeles för många som plågats in i det sista o som klart o tydligt sagt att jag vill inte mer.. deras enda sätt att ta livet av sig e att sluta äta o drick a o på så sätt svälta ihjäl o det tycker jag inte e mänskligt..

emsems
0

För dödshjälp. Vill man dö, vem är regeringen att bestämma annorlunda?

Nilam
0

Jag är för. Jag vill leva mitt liv så länge jag mår bra och är frisk. Jag vill inte ha ett utdraget lidande. Väntan på slutet.

LinLin
0

För. Men jag är inte säker på att det skulle fungera att tillåta det. Tänk på mängden "säkerhetsregler" som måste införas för att ingen ska få sätta livet till när det inte är meningen. Innan man hunnit genom dem skulle väl personen dött ändå….

[Tassy]
0

Jag är för dödshjälp. Kan inte vara annat efter att ha jobbat inom vården och sett så mycket elände, folk som sakta plågas till döds utan minsta chans till ett tillfrisknande, det skär i hjärtat när dom gråtande ber att få sluta sitt liv på ett värdigt sätt i stället för att ruttna bort i en sjukhussäng, kanske långt bort ifrån familj, nära kära och allt som håller dem kärt.

Klart man måste ha säkerhetsregler, man hjälper inte en deppig tonåring med kärlekstrassel direkt, utan min tanke går snarare till äldre och allvarligt sjuka/skadade som inte kan bli bättre. Klart dödshjälp är absolut sista alternativet när det verkligen inte finns mer man kan göra.

När min väninna gick bort i canser hade jag verkligen önskat att det fanns dödshjälp att få för henne. Hon hade tumörer i ryggraden, nacken och huvudet, som växte och mer eller mindre krossade bland annat hennes hjärna. Hon visste att det inte gick att rädda henne, utan att hon skulle få ligga där och plågas till döds, långsamt, i samma takt som tumörerna växte, i helvetiska smärtor. Det tycker inte jag är rätt.

Såklart har alla rätt att bestämma över sitt eget liv, men ibland är man inte i skick att tänka förståndigt, eller ens alls. Jag har själv varit där.

Mvh Tassy

chik
0

Jag när FÖR!!!!dödshjälp.

th_balloons

Lena.P är jag i verkliga livet.

tantnett
0

# 5 Sannerligen för j..vl att han inte kunde få den hjälpen här i Sverige. Vilken plåga för honom med bilresan.

Nog borde det väl kunna vara befogat att i fall som Jockes samt våra åldringar kunna hjälpa dom.

Tyvär sätts det in sondmatningar samt vätskedropp på våra åldringar när dom slutar äta. Att det är ett  försök att få dö tas ingen hänsyn till. Varför kan inte dessa människor få slut på ett oerhört lidande? 

Tänker även på fallet Ingela Aagard, sjukdommen hon fick är ju obotlig. Allt i kroppen slutar ju långsamt efterhand att fungera och till slut dör man genom kvävning.

Varför anses det inte humanare att hjälpa dessa människor innan plågorna tar överhand?

paronskrutten
0

Absolut för, men det måste finnas bra regler runt det som många påpekat innan mig..

Helena

hurricane
0

Jag är helt klart för.
Min mormor är sjuk i cancer och hon vill verkligen bara dö just nu. Hon kommer inte bli friskare det har dom sagt till henne och hon mår jättedåligt. Är trött hela tiden och har ont.
Hon vill ju dö nu, borde hon inte få göra det? Man får väl bestämma över sitt eget liv och då även när det ska avslutas.

Men som sagt. Det är ju lite komplicerat sånt här, man behöver en del regler och bestämma hur det ska avgöras. Det är ju en moralisk fråga, och sådana frågor är inte dom lättaste att svara på.
Men det är ju lagligt i ett par länder väl? Och där funkar det ju bra så jag fattar inte varför det inte införs i sverige…

tantnett
0

Ja vi pratar i det oändliga om humanitet m.m.

Men när vi kommer till ämnet dödshjälp då slutar allt fungera gällande humanitet och vi övergår istället till långsamt utdraget plågande av medmänniskor.

Skulle vi ex ta ett fall på en långvård där en åldring ligger och "glömts" bort. Denne åldring dör snabbt då den ej fått näring o vätska och personalen blir anmälda för försummelse samt vållande till död.

"Samme" åldring ligger på långvården och uppehålls till livet med näring o vätska, stackarn ligger månader o år tills kroppen ej orkar mera och döden kommer som en befrielse. Är det då inte lika stor rätt att anmäla beslutsfattarna för långsamt utdraget plågeri?

denstore
0

Jag är mot. Samma anledning som jag är emot dödstraff. Om möjligt, så ska vi undvika att ta oåterkalleliga beslut. Tummar man på den gränsen, så riskerar man att förr eller senare hamna i allsköns dilemman.

Hennum
0

Jag är för dödshjälp. När jag var liten fick min farmor det. Pappa är från holland, och oma (farmor på holländska, det är så hon heter för mig ^^)  bodde där. Och i holland kan man ju få dödshjälp. Hon var väldigt sjuk, och de kopplade ifrån respiratorn vad jag har förstått. Jag fick inte följa med dit och säga hejdå, vilket jag tycker är synd. Inte ens begravningen fick jag vara med på.

Jag är enbart för dödshjälp där personen ifråga kan göra valet själv. Att använda dödshjälp på personer utan förmåga till att göra sig förstådd, eller att göra genomtänkta val, tycker jag kan bli väldigt komplicerat. Och därför är det nog bäst att låta bli.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Lorelai
0

är för dödshjälp

Ella-Bella
0

jag tycker man ska få lov att dö om man vill det själv.

Hennum
0

det är viktigt att skilja mellan aktiv och passiv dödshjälp. jag är nog inte för aktiv dödshjälp i lika stor utsträckning som passiv. Även om jag tycker att en underlåtelse har lika stort moraliskt värde som en handling, så finns det skillnader mellan dem som gör att underlåtelser är lite mindre komplicerade i sånna här sammanhang. att man helt enkelt låter bli att ha respiratorn igång är på något vis lättare än att ge en dödlig injektion eller något.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Lena
0

Det blir något helt annat när man står inför det. Min svärfar som bodde i Nederländerna valde aktiv dödshjälp för snart ett år sedan. Det blev väldigt tramautiskt för oss anhöriga. Han bestämde datum och klockslag för sin egen död. Två läkare kom och utförde det i bostaden via injektioner. Hel grejjen kändes surrealistisk. Svärfar led av ALS och valde att dö innan sjukdomen gick in i slutfasen.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

hus-musen
0

#29 jo men jag kan förstå varför han gjorde det.. det blir ju en långsam plågsam död annars.. hade nog gjort likadant om det hade varit ett val i sverige! men nin som anhöriga får ju tänka att de är bätte än att långstamt kvävas till döds..

Qui dormit, non peccat

Wiemona
0

Jag är absolut för så länge det inte råder någon tvekan om att personen tagit detta beslut då han/hon är "klar" i hjärnan. Vi kallar det djurplågeri att hålla våra gamla sjuka djur i livet, varför är det inte plågeri när en dödsdömd människa tvingas lida veckor och månader bara för att någon bestämt att vi inte får hjälpas till döden?!

tantnett
0

# 29 Har fullaste förståelse för att din svärfar valde den vägen.

Visst förstår jag att det hela var traumatiskt för er, men betänk att han slapp lida för länge samt att han inte behövde genomlida en kvalfull död vilket ju den sjukdommen slutar med.

Som jag ju skrev i # 20 så önskar man ju att Ingela Aagard m. fl. slapp denna död som ju ALS innebär. Här vore det ju verkligen berättigat med dödshjälp.

HannaM
0

Jag önskar mig dödshjälp. Jag kommer med sörsta sannolikhet drabbas av alzheimers… (kvinnorna på min mammas sida har fått det allihopa) och jag vill INTE hamna i den sits min mormor är i nu..

hus-musen
0

#33 aj då ja det brukar gå i arv.. om inte så kan du föra det vidare till dina barn..va hemskt!! men det finns väl bromsmedeciner som man kan ta?? eller har jag helt fel nu??

Qui dormit, non peccat

HannaM
0

#34 en av anledningar till att jag inte vill ha barn… har ingen lust att utsätta någon för allt ärftligt som finns i mn släkt (sen gillar jag inte barn heller=P) 

Ja, det finns bromsmediciner men det gör ju bara insjuknandet långsammare… förr eller senare kommer man till stadierna när man blir arg, rastlös och glömmer bort vilka människor är och sakta förvandlas tillbaka till spädbarn…  Jag hoppas på antingen dödshjälp eller att någon hinner hitta en bra medicin tills jag blir gammal.

hus-musen
0

#35 aha det finns medecin alltså! det beror kanske på hur hårt drabbad man blir när det gäller hur länge medecinen skjuter upp sjukdomen. man kan ju få symtom redan i 30årsåldern om man har otur!! sånt här kanske man inte ska skriva, men om det var jag som började känna av symtomen  så hade jag antagligen överdoserat på sömnmedel eller liknande om det inte finns några medeciner som man kan bli botad med. utveecklingen går ju framåt så med lite tur blir det genombrott snart=)

Qui dormit, non peccat

mariamia
0

Jag är för!

Efter att igår mist min 54 -åriga nygifta svärmor i sviterna efter en stor hjärnblödning så är jag säkrare än förut.

Det skall kunna göras efter att läkarna utfört samma tester man gör innan man konstateras hjärndöd, då skall man kunna få hjälp istället för att bli liggande i 4 dagar…

Får man en sjukdom som slutar med döden skall man kunna bestämma själv att när jag blir så dålig ……. då vill jag få hjälp.

Mvh Mia

aris-eile
0

Allt liv är heligt, men jag är för dödshjälp.

Att bara ligga verkningslös är inte liv… då kan man lika gärna trycka reset-knappen och börja om.