Underlätta för synskadade när ni skriver
Att läsa med skärmläsare kan vara jobbigt när folk använder förkortningar och upprepar samma tecken i sina inlägg.
När man är synskadad och ska läsa på datorn så använder man ett tilläggsprogram som talar om vad man skriver. Detta program talar även om för oss exakt vad som står på skärmen.
??? blir fråga fråga fråga
Läs hela artikeln av SvenA på rörelsehindrade här.
Väl mött, Tatsja
Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Samtidigt kan vi ju inte låta bli att uttrycka oss på vårt eget sätt bara för att någon synskadad eventuellt skulle läsa vad vi skriver….
det är en balansgång utan like….men visst ska vi försöka att vara tydliga,Självklart, fast användandet av upprepade tecken är ju dessutom ett sätt att skapa melodi och uttryck i det skrivna ordet.
sajtvärd på Druid & Shaman iFokus
Håller med dig Branduir.
Även om så är, så kan vi ju ta lite hänsyn till de som inte kan läsa som oss. Det är en balansgång. Men det är hela livet. Om jag inte kan ta hänsyn till andra, kan jag inte begära att de ska göra detsamma till mig. Men ni har rätt i att upprepning och förkortningar är enklare och gör att våra ord blir lättare för de seende att förstå. Så jag förstår bådas sidor och vill inte klanka på någon. Jag, personligen kommer nog att tänka lite mer på hur jag uttrycker mig.
Ha en bra kväll
Tatsja
Väl mött, Tatsja

vad blir … när man läser upp det? punkt punkt punkt?
med tanke på hur många som använder det efter i princip varje mening så borde det tära lite på deras hörsel. och jag funderar på hur man själv känner att man uttrycker sig med massa punkter? Är det eftertänksamhet, hela tiden? :)
… punktpunktpunkt och :) kolon slut på parentes. Försök att förstå det utan att se förkortningarna framför dig.
Väl mött, Tatsja

jahaa, är det det dom menar med förkortningar? Blir det samma sak om man använder en "riktig" smajly? För det är ju bara det jag menar, men lite diskretare (visserligen inte uppläsningsmässigt…)
Jag ska defenetivt försöka visa mer hänsyn, iaf vad gäller punkter och dessa utropstecken (!?…)
#6 iaf läses som det står. Inte i alla fall, bara som upplysning. Det sista de skrev blir parentes utropstecken frågetecken punkt punkt punk parentes. Försök förstå det om du kan. Smileys som sitter till höger här går bra. För pekaren över en så ser du vad det står.
Andra smileys har jag för mig inte går.
Kramiz
Väl mött, Tatsja
Oj, det har jag inte sett innan, att det står glad öven en glad smiley
Det var Sven som talade om det för mig. Visste inte det heller. Bra att några smileys fungerar för de som har svårt att se.
Väl mött, Tatsja

Kontenan av detta blir ju då att vi måste gå runt och tala högt hela tiden och gärna teckna också för det KAN ju finnas en hörselskadad i närheten..!
Visst ska vi visa hänsyn och visst kan vi låta bli med att skriva en massa onödiga tecken, men är det en del av vårt sätt att uttrycka oss så inte fasen ska vi ändra på det för någon tycker det är jobbigt att läsa det med hjälpmedel.
Jag jobbar dagligen med ett stort antal handikappade, och de föredrar till 99% att bli behandlade som vilken människa som helst utan handikapp!
Med andra ord, vi ska inte ändra oss för att det KAN finnas en synskadad som vill läsa just det vi skriver och som då eventuellt tycker det är jobbigt för att skärmläsaren upprepar tecken, kräv istället förbättrad skärmläsare som ser tre punkter i rad som vad det är "andningspaus"
Slut från mig i denna fråga
sajtvärd på Druid & Shaman iFokus
#10 Så länge det är skärmläsare som inte kan läsa så. Varför kan vi då inte ta hänsyn till dem? Även andra som är seende kan ha svårt att förstå alla dessa förkortningar.
Visst ska även vi bli behandlade som vanliga människor, men det var ju inte det som var poängen i detta. Utan det var detta med punkter, frågetecken och förkortningar. Jag har svårt för allt det och jag är seende.
Tycker också det ser trevligare ut om man inte använder massa onödiga tecken.
Det är MIN åsikt.
Väl mött, Tatsja