Relationer iFokus

Relationer

Etikett: leva-tillsammans
Läst 5593 ggr
[SharpMissy]
1

Recept på ett långt och lyckat äktenskap/relation

Jag läste i en tidning där man intervjuade ett par kända män om vad deras recept på en lyckad relation är.

Och precis som så många andra svarar de ungefär likadant:

Man ska ge varandra utrymme.

Man ska inte göra allting tillsammans.

Man ska odla egna intressen på varsitt håll.

Osv, osv.

Men stämmer alltid detta? Är det inte i allra högsta grad individuellt i ett förhållande vad som passar ens egen relation bäst? Jag har ett svagt minne av att vi har haft en liknande diskussion uppe tidigare, men det var svårt att söka fram eftersom jag inte specifikt kom på något ord att söka på.

Vad gäller mig och min man så kan jag nog säga att det som gör vårt äktenskap speciellt är att vi gör allting tillsammans. Vänner, hobbies och annat är något vi har gemensamt och det blir liksom limmet i vår relation. Vi gillar ju att göra saker ihop jämt! Våra kompisar kan till och med ha lite roligt över att vi alltid 'hakar på' varandra om något nytt dyker upp. Och jag älskar att min man är så lätt att få med på nya stolleprov, och likaså tvärtom. Jag köpte inlines. Då köpte han sig ett par nya. Han skaffade ny datorskärm (men vågade inte komma hem med bara en, utan köpte en åt mig med).

Och så ser vårt gemensamma liv ut. Ska den ena ha eller göra något, så ska den andra det med. Vi trissar och eldar hela tiden på varandra och vi har dökul medan vi gör det.

Jag kan inte se detta som en nackdel i vårt fall, tvärtom!

Hur ser ni på 'vad som är receptet för att få en hållbar längre relation'? Självklart handlar det om ömsesidig respekt, vänskap och humor, det utgår jag ifrån i samtliga fall! Men just det här med hur man fördelar sitt umgänge tillsammans och var för sig. Vad funkar bäst för just er, i er relation?

Karmatarerskanise
0

Vi gör också saker tillsammans. Det fungerar för oss.

hus-musen
0

det som behövs egentligen är ju respekt o kommunikation=) då spelar de ingen roll om man gör saker tillsammans eller inte! så tror jag iaf=)

Qui dormit, non peccat

pyromanen
0

Tror inte heller att samma recept är rätt för alla. För egen del så är mitt ideal (och verkligenheten är ganska likt idéalet) att man har var sitt fullgoda liv med olika intressen, jobb och kompisar och så ibland gör man gemensama saker, eller umgås med gemensama vänner. Skulle få andnöd om vi skulle följas åt på nästan allt, skulle inte stå ut många halva dagar!   Det viktigaste måste vara att man passar ihop så inte den ena vill vara i fred och den andra sitta i knät…

abbis
0

Jag och min partner gör allt ihop..Jobbar tillsammans fritid tillsammans.Vi har samma intressen så det funkar jättebra..ingen av oss behöver eget utrymme och det är väl därför det funkar så bra..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Musiken
0

Jag ar en sadan som vill gora allt tillsammans, men min pojkvan ar en sadan som vill ha sina egna kvallar, ga ut sjalv, osv. Sa da far vi kompromissa. Jag far ta nagra steg tillbaka ibland, och han far lov att hanga med pa mina grejjer, eller sta ut med att jag ocksa gar ut.

tindra21
0

vi gör saker tillsammans men har oxå var sitt liv… Gör saker på två håll, jag själv umgås väldigt mkt med arbetskamrater även på fritiden och det gör jag själv..

Dock är det skönt att komme hem till ett tryggt och kärleksfullt hem som är uppbyggt på tillit, kärlek och respekt till varandra…