Homusexuella gifta sig?
Tycker du homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?
absolut! De ska få gifta sig när de vill och vart de vill!
Sajtvärd på Iller.ifokus
Visst tycker jag att de ska få det. De är ju människor med samma värde som oss som är hetero.
Ja, det tycker jag. Men samtidigt så bör man kanske ha respekt för religionen som inte tycker att det är ok med homosexualtitet? Jag har lite svårt att tycka om någon religion eftersom de flesta är emot just homosexuella, och därför kan jag inte heller förstå de homosexuella som propsar på att få gifta sig i kyrkan. Men samtidigt gör jag det ;)
För mig är det inte viktigt om bröllopet sker i kyrkan eller utanför, men för att homosexuella inte ska känna sig utanför och särbehandlade så antar jag att frågan är viktig, jag har bara inte den synen på det hela.
Paulina
#3 Oj, jag känner så extremt många som inte är det minsta troende som vill eller har gift sig i kyrkan. De är betydligt fler än de som gör det pga religionen.. Men faktiskt så är löftet inför Gud den största anledningen till varför inte jag vill gifta mig i kyrkan, om jag nu kommer gifta mig.
Sajtvärd på Iller.ifokus

Utan tvekan!!! Det är en självklarhet i min värld.
Va hjälp ä å fly om du ha töjje fel väg?
#4 Jo, det är ju sant. Antar att det är mycket tradition bakom att man vill gifta sig i kyrkan. Jag är på samma linje som du, varför ska gud blandas in i mitt löfte till blivande make när jag inte för 5 öre tror på denne?
Paulina
I kyrkan vet jag inte om det är så lämpligt. Att gifta sig skall de få, ha samma juridiska rättigheter och skyldigheter, inför samhället.
Dessvärre är inte homosexualitet förenligt med kyrkan och det behöver det heller inte vara.
Att fråga om homosexuella skall få gifta sig i kyrkan, enbart på grundval av det faktum att de är människor med samma värde som alla andra, är lika meningslöst som att fråga om muslimer eller judar skall få gifta sig i kyrkan, eller två heterosexuella där ingen är medlem i sv. kyrkan.
Vi är alla människor, oavsett religion, sexuella preferenser eller hudfärg. Däremot får vi alla acceptera att vi inte hör hemma överallt.
Ja, självklart ska de få gifta sig kyrkligt om de vill det! De är människor som vilka som helst :)
/Christine

För mig är det en självklarhet att homosexuella ska få gifta sig. Om de ska få göra det i kyrkan vet jag ärligt inte. Man kan ju undra varför man vill gifta sig i en kyrka som har en religion som inte accepterar en, men å andra sidan finns det ju faktiskt kristna homosexuella, som tolkar religionen som att det faktiskt är helt okej med homosexualitet, och där kan jag förstå varför man i så fall vill gifta sig inför sin gud.
Så jag har litet svårt att ha en ordentlig åsikt om det här.

Nej, det tycker jag inte. Kyrkan tillhör en religion och tydligen så tycker kristendomen att homosexualitet är fel och då ska de givetvis inte vigas där enligt tradition.
Men om det nu skulle var aokej, så ska homosexuella få gifta sig i moskéer och synagogor också.
// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se
Jag tillhör Svenska kyrkan och "min" församling är för alla människor. Alla HBT människor är välkomna och arbetar.t.om. inom kyrkan. Alla människor med olika psykiska funktionshiner är välkomna liksom f.d kriminella, utstötta osv. Det är en fri, modern kyrka om man vill uttrycka sig så.
Därför gillar jag inte när man generaliserar religionen och den Kristna tron för den är "vidare" på många ställen än vad alla tror.
Självklart är kyrkan till för ALLA. Alla ska kunna gifta sig i kyrkan. Skulle det finnas någon enstaka präst som ser detta gå emot sitt kall så finns det massor med andra präster… (Även denna präst som är etmot homoäktenskap ska respekteras) Som sagt, kyrkan är till för alla…
/Maria

jo, det tycker jag nog att dom ska få göra…
Frågan är då om du kan din bibel, eller om vi helt enkelt skall skriva om den för att vara politiskt korrekt.
I min församling får alla plats, även icke-troende kristna.
Att homosexuella, judar eller muslinmer inte är välkomna att gifta sig i kyrkan är väl knappast något att orda om. Det är väl heller ingen generalisering? Att de får verka inom kyrkan är inget dagsnytt. Men det är inte alltid så att de öppet fått vara annorlunda.
Om din "grupps" traditionella syn på vad församlingen verkar för och inom är annan än religionen är det en sak, men kristendomen som sv kyrkan och andra för fram är mot homosexualitet i grunden. Vissa individer inom kyrkan har mjuknat, men religionen som förs är i grund och botten den samma förvridna som spridits från Rom via Tyskland de senaste dryga 1 900 åren.
Absolut, helt självklart
Jag tycker definitivt att alla ska få gifta sig, oavsett läggning.
Sen om någon vill viga dom i kyrkan är det bara kul 

Snackade med en präst om det där och han sa att kristendomen inte är emot homosexuella, men att det är "meningen" att en man och en kvinna ska fatta samtycke för varandra eftersom det är så vi förökar oss.
det gud dock fördömmer är sex med barn och ett det vid ngt tilfälle skedde mellan en ung pojke och en man, därför har många tolkat det som att just det homosexuella var fel.
visst sjutton ska dom få gifta sig var dom vill, tycker bibeln och koranen osv morde moderniseras…
Hmmm, Modernisera en text som inte får ändras så mycket som en punkt. GRATTIS !.
_3 Mosebok 18:22 "Du skall inte ligga hos en man som en man ligger hos en kvinna. Det är en styggelse"
3 Mosebok 20:13 "Om en man ligger hos en annan man som man ligger hos en kvinna så gör båda en styggelse."
5 Mosebok 22:5 "En kvinna får inte bära mansdräkt, och en man får inte ta på sig kvinnokläder, ty Herren, din Gud, avskyr alla som gör sådant."
_Sedan kan det tvistas om bibeln i sig egentligen skall framföras som kristen, men det är ju trots allt den skriften som ligger till grunden för religionen.
Säg nu inte att det inte gäller för att det var gamla testamentet och att det skulle upphöra med nya testamentet och Jesus.
Jesus sade att han inte kommit för att upphäva lagen, utan befästa den.
_Matteusevangeliet 5:17 "Tro inte att jag har kommit för att upphäva lagen eller profeterna. Jag har inte kommit för att upphäva utan för att fullborda."
Matteusevangeliet 5:18 "Amen säger jag er: Innan himmel och jord förgår, skall inte en enda bokstav inte en prick i lagen förgå, förrän allt har skett."
Matteusevangeliet 5:19 "Den som därför upphäver ett av dessa minsta bud och lär människorna så, han skall kallas den minste i himmelriket. Men den som håller dem och lär människorna dem, han skall kallas stor i himmelriket."_
Vi kan ju alltid försöka få en sådan religion och gud att modernisera sig till att det skall vara okej med kyrkobröllop. Det räcker väl med att få gifta sig över huvud taget?
#13 Men att icke troende, som aldrig gör mer än betalar kyrkoskatten för kyrkans och kristendomens räkning, ska få gifta sig bara för att dom är medlemmar är alltså mer rätt än att homosexuella ska få göra det? Jag ser inte riktigt problemet med just homosexualitet. Däremot ser jag en kyrka som blundar och struntar helt i om folk är ens en gnutta troende för sålänge man betalar kyrkoskatten (är medlem i svenska kyrkan) är det okej att gifta sig inför Gud. Så homosexuella ska inte få gifta sig pga att strider mot den kristna religionen men de icke troende ska få göra det? Strider inte det mot religionen??
Sajtvärd på Iller.ifokus
Förövrigt! intressanta diskussioner! :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
#18 Den har jag inte tänkt på, men det borde ju vara samma "skymf" det med.
Paulina
Inte egentligen. En icke troende kan ju faktiskt bli frälst och följa gud, när som helst och mottaga syndernas förlåtelse.
En homosexuell kan aldrig bli förlåten enligt Gud och kristendomen.
Den kyrkan du ser, ser också jag… Det är svårt att tjäna både syfte och monetära medel, brukar jag säga. Pengar fördunklar sinnet.
Att judar och muslimer inte gifter sig i Svenska kyrkan är väl en självklarhet Vilket de själva inte varken propsar på eller skulle vilja, men homosexuella är inte alltid så "mobbade" som du tycks tro.
Jag citerar: Carl Axel Aurelius: biskop i Göteborgs Stift
Karin Burstrand: domprost i Göteborg
Ola Sigurdson: Professor vid Göteborgs universitet
"I ett mångkulturellt samhälle finns inga verkliga skäl att bibehålla en kyrklig vigselrätt som snarast kan betraktas som en rest från ett svunnet samhälle. Vigselrätten är egentligen ingen rätt utan ett uppdrag. Det är ett uppdrag som gavs av staten tillkyrkan i den enhetskultur som tidigare rådde.
Debattörerna föreslår en tvåstegslösning: Först en civilrättslig registrering, därefter vidtar den religiösa akten. Den nuvarande ordningen har spelat ut sin roll.
Vi skulle få ett system där alla medborgare oavsett tro behandlas lika.
/Maria
Du har fel när du skriver att ingen homosexuell aldrig kan bli förlåten enl. Gud eller Kristendomen. Jag känner flera homosexuella präster t.om kyrkoherdar så alla troende är inte så bokstavstrogna som vissa icketroende har fått för sig. Det är enkelt att leta upp diverse kontroversiella texter i Bibeln men det är lika enkelt att leta upp "goda" sådana.
/Maria
Citera dem du.. vad individer säger representerar sällan rörelsen.
#21 men det finns otroligt många kristna människor och präster som enligt dem själva har blivit "botade" från sin homosexualitet. Det var en dokumentär om det på tv och där var det en svensk präst som i grund och botten alltså var homosexuell men som inte "utövade" sin homosexualitet och levde alltså ensam, utan partner.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Visst, de som anser det vara en sjukdom kan säkert också botas, de som anser att det skall vara något att skämmas för kan säkert ändra sitt beteende. Men nu var det inte det saken gällde.
#25 Det är möjligt, men de jag känner är "utövande" homosexuella
#24 Det gäller alla rörelser och grupper av människor med åsikter då…?
/Maria
#26 men enligt dig skulle ju inte dessa få vara med i kyrkan eller gifta sig med en kvinna kyrkligt efter att "ha varit" homosexuell. Men det finns det ju bevisligen många som ändå får göra
Sajtvärd på Iller.ifokus
Va?
Nej, inte enligt mig…
Att vara bisexuell är inte detsamma som att vara homosexuell..
Du pratar om två olika saker.. bestäm dig för en och följ den saken först, så tar vi den andra sedan.
Vad spelar det för roll vem man har sex med????????
Var en god människa mot andra så mår du och alla andra bra.
/Maria
Det spelar stor roll vem man har sex med.. Man skall inte hava lust till sin nästas hustru till exempel, men det faller de flesta på en gång eller annan.
Men jag håller som person med dig som person. Jag skulle gladeligen viga två homosexuella.
#31 Då kanske vi inte har så olika tankar ändå…Haha.
Jag anser mig som kristen/troende men jag är övertygad om att Gud har överseende med den svaga människan. Sedan får man inte glömma att Bibeln är nedtecknad/omskriven av människor, det finns något för alla i Bibeln. Jag ser gamla Testamentet som en historiebok och Nya testamentet som en vägledning. Jag tar mig friheten att plocka det som faller mitt hjärta närmast och tänker att allt annat har med tidens kultur att göra. Munkar som har översatt, lagt in sina egna tolkningar, skrivit om för kyrkans makt osv.
Det enda som gäller (och det gäller de flesta religioner). Älska din nästa såsom dig själv….
/Maria
#29 du missförstår mig. Dessa är inte bisexuella. De är homosexuella som blivit "botade" och är nu hetero. Om det nu är så att de inte kan förlåtas hur kan så många som blivit "botade" få ingå äktenskap med en kvinna och även bli präster?? Det är det jag undrar.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Nej, jag missförstår inget. men jag anser det inte vara en sjukdom, gör du?
#34 verkligen inte (vad har det med saken att göra?), men det finns de som anser sig kunna bli omvända och bli hetero och därefter bli vigda i kyrkan och utbilda sig till präster. Dessa anser sig inte vara bisexuella som du antyder. Du väljer att inte svara på frågan så då lägger vi väl ned diskussionen här. Jag var bara nyfiken på vad du ansåg om saken efter ditt uttalande gällande att homosexuella inte kunde bli förlåtna inför Gud..
Sajtvärd på Iller.ifokus
#33 Tror du verkligen att så många har blivit botade och har blivit präster? Det kan inte vara många procent. Har du något belägg för detta?
För egen del tror jag aldrig man kan bli "botad". Det är att både ljuga inför sig själv och Gud.
Homosexualitet är ingen sjukdom. Varken i Kristendomen (fast en del fortfarande hävdar detta) eller i Svensk lag.
/Maria
Du pratar om att bli botad från homosexualitet och drar upp dokumentärer och exempel, någonstans borde du ju tro på det, eller för du bara ännu en lögn vidare?
Vad har det med saken att göra om JAg tror det eller inte- vilket jag redan svarat på så sent som i senaste inlägget!!
Om det så bara är en som påstått sig blivit "botad" (och för att förtydliga så påstår sig personan ha blivit botad- jag påstår inte att det funkar så) så kvarstår ju frågan- hur i sjutton den människan lyckats bli präst i Sverige när det enligt dig inte finns någon förlåtelse för homosexualitet.
Vart exakt säger jag att jag tror på detta och att man kan bli botad enligt mig??? Jag refererar till vad troende homosexuella sa i ett program där dom utgav sig för att ha blivit omvända/botade- om ni läser mina inlägg vad jag skrivit istället för att dra egna slutsatser om vad jag tror och inte tror.
#37 du kan säkert skriva ännu ett inlägg där du påstår att jag tror att homosexualitet är en sjukdom och strunta i varför jag drog upp det från början.. Därför ville jag lägga ned diskussionen. Jag får inget ut av den om du ändå inte svarar på frågan.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Jag är själv bisexuell så tro inte att jag har något emot homosexuella men eftersom bibeln som ju kyrkan går efter säger att det är fel med samkönade par så skulle jag säga nej.

Självklart ska dom få det!
Registrerat partnerskap som inom juridiken ger samma möjligheter som ett giftemål = ja!
Gifta sig, själva akten, i kyrkan = tveksam. Här måste vi ta hänsyn till prästen. Finns en hel del präster som inte har något emot det, men också en del som har starka åsikter emot.
// David
Ett hem utan katt är bara ett hus...

Absolut - men jag förstår inte varför man VILL gifta sig kyrkan när man är homo.
#42 jag förstår inte varför så extremt många icketroende vill gifta sig i kyrkan och döpa sina barn, "inför gud" när dom inte tror det finns en Gud. Kan det ha med tradition att göra?
Sajtvärd på Iller.ifokus