Ha sex så gamla hör det?
Ja eller andra över huvud taget.
Är det synd om gamla änkor som hör grannarna njuta av varandras sällskap, eller bör de tåla det?
Är det synd om den finniga stackars 23-åringen, singel som få, som måste lyssna när paret ovanför utforskar varandra varje eller varannan dag?
Min åsikt är att man bör kunna visa lite hänsyn - åt båda hållen.
Som jag skrev i andra tråden vill jag inte att någon ska höra då jag har sex, inte helelr vill jag höra då någon annan har det.

om man hör sin granne vara lite väl högljudd så går man o knackar på o ber dem tysta ner sig. samtidigt så ser jag till att inte störa mina grannar, de handlar om att visa hänsyn hel enkelt.
Qui dormit, non peccat
Håller med. Klart man måste tåla att höra lite ibland men att somna till att paret över hela tiden måste skrika ut sina lustar var och varannan kväll då skulle jag bli less..
Sajtvärd på Iller.ifokus
#3 Varför måste man tåla det?
Jag har aldrig varit med om det.
För mig är det som att blotta sig!

#4 För att alla människor har lika del i samhället?? Man får ta plats precis lika som man skall ge den. Inte en envägsgata detta..
Och det säger du _NU_ ??? ;-)
Klart att man ska visa hänsyn åt bägge hållen.
Lika lite som jag vill höra på grannens sex så vill de nog inte heller höra när jag har det. Tycker jag man kan respektera.
Lika mycket som du ändå ibland säkert råkar höra dem, får de acceptera att möjligheten finns att de kan höra dig.
#4 Ibland får mina grannar höra när jag dammsuger.. Tror inte dom blir lyckliga över det men lite ljud- vad det än må vara- måste man tåla nån gång ibland. Man kan inte ta sån hänsyn till sina grannar att man inte vågar se på tv med ljud eller ha sex i en säng som knakar lite..
#5 håller med
Sajtvärd på Iller.ifokus
#8..självklart finns ju risken med det. Och jag har ju överseende med det.
Ja, vi är olika som människor.
Eftersom jag inte hörs, så väntar jag mig samma sak tillbaka. Och konstigt nog enligt er, så har jag aldrig hört grannarna ha sex.
Inte någon av mina vänner heller. Kanske är husen bättre ljudisolerade här eller vad tror ni? 
Jag bor ju nu i eget hus. Så risken att grannen hör mej eller jag hör de är ganska liten. Om man nu inte har sex utomhus i närheten av husen. Eller en fönstertittare.
#11 jag har heller aldrig hört någon ha sex där jag bott.. Eller jo, sängen slog emot väggen hos hon som bodde över mig ett tag. Men jag tycker inte det skulle vara så fruktansvärt om jag nångång skulle höra nåt..
Sajtvärd på Iller.ifokus
Intressant.Jag har hört mina grannar, men inte ofta, och jag stör mig inte. Jag vet att jag har hörts
så grannar kommenterat det, men försvarar mig med att killens lägenhet (min nuvarande för den delen) är så dåligt isolerade att jag kan avgöra om grannen gör nr 1 eller 2 på dass..
Jag tycker att liite får man tåla, men man ska även visa hänsyn. Man behöver ju inte skrika som en tok och slänga grejer ikring sig, men samtidigt måste man ju få leva.
Paulina

Jag brukar säga.. "Vill du väsnas som att du bor i ett hus… flytta till ett. men bor du i en lägenhet anpassa dig då därefter."
Jag hör mina grannar viska om kvällarna… Jag hör en grannes micro plinga.. jag hör dom duscha… spola vatten.. diska.. öppna skåpen. Jag hör dom skälla..skrika slåss.. kasta saker.. hoppa jämfota supa och dansa.
Så ja.. man skall visa hänsyn efter vart man bor.. inte skrika panik för att man hör sina grannar…eller ser… dom avnjuta en trivsam stund. En gång hade jag en nästan döv granne som prompt skulle titta på fyrans morgonprogram kl 06 var morgon.. Med ljud så han hörde.. Jag jobbade kväll och somnade oftast vid 04.. Jag hade inte rätten att få sova då han hade rätten att se på tv??
Jag har rätt att ha sex.. jag har rätt att väsnas efter konstens alla regler.. jag skall visa hänsyn lika som jag skall ge den.
#11 Nej Hera.. inte konstigt.. men ganska intolerant.
Jag har på någon gata ifrån mig ett slags garage där ett par killar tränar sin musik.. högt som attan. Flera gånger ville jag anmäla dom så dom slutade. Men bet mig i tungan och nu märker jag dom knappt.
Jag är glad för dig och du frie som är så hämningslös att du kan med att verkligen hänge dig dig sexualakt.. Jag är din dyrkare.. ditt fan.. :) Jag vill gå i dina fotspår.. älska fritt utan tanke och tyngd. O du sexualakten.. varför är du så tabu?
Visste ni om att det faktist finns folk som lever hela släkter på båtar? De liksom förökar sig utan att kliva av båten eller kasta av barnen.. De har heller inte otukt med barnen eller sina föräldrar.. De kan klara av att ha ett friskt samhälle där alla männskliga aspekter får plats.. varför kan inte vi?
För att vi har en annan syn på det?
Om du hör allt det du skrev så är det verkligen ett dåligt hus. Så lyhört hus är inget jag skulle kunna bo i.
Nä fy. Om man till och med hör grannen viska. Det låter väääldigt lyhört.

#16 Det är ju knappast en uppfattning som segrar i det svenska samhället.. *s* Det är ju en inpräntad skräck som bestämmer. Vi idag lever den inte så mycket som vi lever följderna av det. Kalla händer så jag låter bli att utveckla för nu..
Ni missar någonting.. Det här är det bästa huset man kan bo i. Om man bar aöppna rupp sig lite för folket runtomkring så kan man se att man har en hel värdslig familj runt sig.. Om man inte så enträget behövde stänga in sig bakom sin dörr och hålla sig för sig själv.
Vad gör det att man hör varandra? Är det verkligen så fasligt illa att det lever fler människor där ute? Ja. jag hör mina grannar viska om nätterna.. När alla saker står still och timmen är sen hör jag min granne snarka.. min grannes katter leka Omkullkastning med hyllan..
Och jag ken inte leta efter bättre grannar.. just att vi lever så tätt gör att vi är tajta. Vi firar högtider ihop.. vi grillar ihop. Vi spontanfikar ihop.. Vi bakar bullar och bjuder på kaffe.. spontant.. för att vi kan och vi vill umgås med varandra. För vi gömmer oss inte och viskar fulheter om varandra. Mina grannar hjälper mig och jag dom. Jag har ett öga på de äldre.. och de vårdar om oss..
Vi firar nyår.. kräftskivor.. midsommar.. födelsedagar.. skottar framför huset.. tar ut hunden om du är sjuk.. jälper att städa om det behövs. passar barn när det behövs en liten andningspaus. Ringer varandra när vi handlar för vi såg ett bra erbjudande som vi visste att den där grannen og var intresserad utav. Vi tvättar ihop.. om vi vill. VI känner varandras behov och hjälper varandra med det.. så.. att höra dom.. är det verkligen så illa?
Nej.. jämför era grannskaper med min.. se er om och se om den"synen" som förs verkligen är bra? Jahg ställde frågan.. om dom kunde leva "ett friskt samhälle" varför lkunde inte vi? Vårt är inte friskt..
Jag vill väl helst inte att andra ska höra om jag har sex, tror inte mina grannar hör nånting, jag hör absolut ingenting av dom iaf. Däremot är jag lite orlog för hur det är hos min pojkvän då det ganska väl hörs in i lägenheten vad som händer i trapphuset…
/Christine
Sant det.. Jag hade gärna tagit med mig vissa av grannarna när jag flyttade, för att ha som grannar där jag bor, men då hade du ju inte fått ha dem kvar ;-)
Det är en underbar sammanhållning i det huset, kanske just på grund av att det är lite intimt och att man vet om varandras närvaro. Håller koll på varandra… De gamla tvärs över gården som fann sin trygghet i natten i att veta att jag alltid satt vaken och höll lite koll medan jag gjorde musik.
Kräftskivorna, grillningarna.. sushi-dagarna… Fikat, vinbjudningarna och den där ölen som bara kom oanmäld i handen.
Vad gör det i det långa loppet då, att det är lyhört?
Man kan ha en fin relation till grannar, utan att det är lyhört. Förstår inte riktigt varför det skulle föra en närmare varandra.
När jag är hemma vill jag ha det lungt och skönt. Vill jag höra vad mina grannar gör går jag dit.

Här har vi nog ingen stor hänsyn alls till varandra… åtminstone när det gäller att störa. Däremot stor hänsyn när det gäller tolerans ;)
Men det kan bero på att vi väsnas med mänskliga ljud här. Alltså, vi kan höra hur andra bråkar eller gråter eller stampar omkring, men vi stör inte med musik m.m.
Min granne ovanför är väl den som bäst hör när det händer något här, och jag vet att han blir irriterad för jag har lärt mig att känna hans rörelsemönster. Han börjar gå omkring på det där sättet som han gör när han är förbannad på väckarklockan eller måste iväg i ett oplanerat ärende någonstans eller något annat som stör honom. Så därav kan jag dra slutsatsen att han hör och störs av mig ibland när jag har sex.
Däremot har han aldrig klagat, även om han klagar på precis alla andra ljud i huset. Jag har därför heller aldrig klagat på hans svordomar och dunk, sågande och borrande mitt på nätterna.
Det roliga är att jag direkt kom att tänka på honom när jag såg den här tråden. För ska man ta hänsyn till att han är singel och inte har fått hem varken kvinna eller man en enda gång medan jag bott här, av vad jag sett… ja det är frågan det, han verkar ju inte må så bra av det, men å andra sidan verkar han väldigt bitter överlag ;)

#21 Till att börja med så tycks du glömma människans förmåga till anpassning. Om man bara låter sig det vill säga.. Som jag läser och uppfattar ditt tycke för att höra grannar så tolkar jag inte dig direkt som tolerant. Då anpassar man sig heller inte.
Men jag väljer att inte låta mina grannars liv störa mig.. så jag störs heller inte. För en del grejer tog det ett tag men även elefanten dog till sist så.
Det är skillnad på "fin" relation med sina grannar och en förlängd familj. En familj är oftast tajt till följd av att man känner varandra, alla sidor hos en. Osköna som sköna.. Det som gör att man väver samman är just att man känner varandra. Det är lite det som kommer när man "vädrar ur".. man väver då ihop sina band..
Man stör sig endast på det man väljer att störa sig på. Det dundrar tåg här utanför.. godståg. Bara ett par meter ifrån huset.. jag stör mig inte på det. Tog en vecka så vaknade jag inte längre av 03 tåget. Trodde jag skulle bli sjuk av att höra trappstegen i trapphuset.. De har inte bara hjälpt mina barn att kunna sova djupt utan jag tänker inte ens på dom längre.. stegen.. Man stör sig på vad man väljer att störa sig på..
Att lufta sina alla sidor och därmed öppna sig gör att man automatiskt kommer varandra närmare.. det är långt ifrån att ha en fin grannskap.. och en familjär.
Du verkar missa att alla inte uppskattar samma saker som du.
Jag gör det inte. Och jag hör aldrig mina grannar. Beror det på att dom känner som jag eller på att det inte är lyhört?
Jag stör mig inte på något, eftersom det just inte hörs något.
Sedan är det inte alla som vill ha en "familjär" relation med sina grannar. Det får du också tänka på.
Jag tycker ditt resonemang är lite underligt.
Kan bara hålla med Hera i det hela.
Jag vill heller inte ha nån familjär relation med mina grannar.
Det finns kanske de som vill ha det. Men då är det upp till de. Vi måste kunna acceptera att vi alla är olika och har olika tänkande.

Är det bara jag som inte förstår sammanhanget i denna tråd?
Från högljudd till bra relation med grannarna.
Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?
Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet
#26 Det är sånt som händer, trådar utveckas till annat 
Håller med Hera till 100%. Mitt sexliv är privat och jag har ingen önskan om att höra grannarna varken ha sex eller gräla.
Jag har ett gott förhållande till mina grannar men att ha det så "familjärt" att min vardag avslöjas vill jag absolut inte…
/Maria

#24 Precis som jag tycker dina är.. underliga. Det jag ser att jag har tolkat fel på här är dina komentarer på mina inlägg.. tolkade dom som att du var nyfiken. Ville veta mer. Men det ville du visst inte. Jag missar inte att alla uppskattar olika saker.. tvärtom så är det just det jag försöker förklara. Att allt inte behöver vara så inrutat. Men det var ju när jag trodde du genuint var intresserad.. det var feltolkat av mig.
Huset hälsar att det är väldigt förolämpat.. det är ett väldigt bra hus. Det muttrar åt dig som sa att det är ett dåligt hus.
#25.. Näe.. därför bor du i ett hus.. jag här..
#18 så för att få en sådan relation till sina grannar måste man alltså kunna höra dom när dom har sex? eftersom det nu är det tråen handlar om..
Jag älskar i regel att ha folk omkring mig men jag har även lärt mig att kunna leva ensam (kanske pga att jag inte bor i ett så lyhört hus) under min singelperiod. Jag har lärt mig att det ibland är väldigt tyst att bo ensam. Och jag har lärt mig att man inte alltid måste ha ljud omkring sig utan kan uppskatta sig själv i sin egen tystnad utan inverkan av andra människor.
Jag både behöver och vill ha mitt privatliv. Jag dör inte om jag hör någonannan ha sex eller klampa i golvet men ibland är det väldigt skönt att bara ha det tyst också.
Jag har ett familjärt förhållande till 1 av mina 2 grannar och det för att det är min bror. Jag vill däremot inte höra när min bror har sex med hans tjej eller vad dom pratar om på kvällarna. Jag vill att han ska ha sitt privatliv och jag mitt privatliv- tur att han bor 2 våningar över mig. Jag måste inte prata skit om mina grannar för att jag inte vill att dom ska höra när jag viskar om kvällarna. Det an handla om vad som helst, och jag vill inte veta vad andra pratar om när dom tror att ett samtal är privat.
Jag skulle inte heller vilja ha ett sånt familjärt förhållande till mina grannar (förutom min bror då) som du beskriver.
Vad du anser är ett "friskt" samhälle kanske inte alls är vad jag anser är friskt. Ska jag börja göra mig till för att skapa en familjär grannsämja när jag inte vill ha det, bara för att du tycker att det är det bästa? För att du tycker att det är friskare än att vilja vara för sig själv när man omges av människor hela dagen i övrigt?
När blev det så fult att våga vara ensam? När blev det dåligt att ha det tyst omkring sig?
Sajtvärd på Iller.ifokus
#29. Man ska väl kunna bo i en lägenhet med utan att behöva vara familjär med resten av husets grannar.
#30 Bra frågor!
#29 Visst vill jag veta.
Betyder det att jag inte får fråga frågor och tycka till?

#30 Ja precis.. det är som ett inträdesprov.. för att få en god grannsämja så måste man höra varandra ha sex.. helst ha det med dom med.
Eller.. så kan det vara så att ämnet växte och förändrade sig.. Men för att baxa det tillbaka till orginalämne då.. Så anser jag inte att höra sina grannars sexliv vara nödvändigt. Är det någon som har noterat att jag inte ens nämner det som en av de saker jag har hört? Av allt annat jag listar så är deras sexliv det enda jag aldrig har hört.
Så du anser att det svenska samhället är ett friskt samhälle då?
Ja det är mina frågor precis desamma.. När blev det så fult att våga synas och hörs? Bli sedd? När blev det dåligt att ta plats och samspela?
Varken dina eller mina frågor har en suck att få sina svar.. Men dom är ju desamma.. från olika sidor.
#31 Har det verkat som att jag försöker tala om att det bara finns ett sätt att leva på?? Eller skriver jag för blinda ögon?? Ni hurrar för tystheten och jag för ljuden.. varför kommer detta enträgna en skall ha rätt fram för hela tiden?
Du vill ha det tyst.. fine.. så du bor i ett hus. Finns det mer att säga om det? Jag bor i ett hus som är lyhört.. jag trovs här och tycker om kamratskapen.. finns inte mer att säga om det.
#33 Oh så det var frågor? Jag var osäker.. fanns brist på frågetecken efter meningarna. Kunde lika gärna ha varit uttalanden och sådana får man ju ha obesvarade.
Så.. nu när du i alla fall var intresserad.. lust att utvekla "underligt".. så en icke telepat kan förstå det?
/har börjat tröttna på hela denna tråden och alla dess syskon. Enformiga
Jag tillhör sorten som inte är familjär med mina grannar. Vet inte vad det kallas, kanske är det min integritet som är stor? Dvs att jag behöver ett stort utrymme omkring mig som är mitt, och jag bara vill ha min sambo inne i under långa perioder.
Visst, jag har mer än gärna en vänskaplig relation med distans till mina grannar. Att man hälsar och skämtar i trappuppgången. Knackar på ifall de glömt något i tvättstugan osv. Men att bli äkta vänner med dem. Ja kanske, men jag antar att jag är rädd att det ska bli "för mycket" för mig. Att de ska komma över nu och då. Ensamvarg är nog ett bra ord för mig.
Paulina
#34 Ingen tvingar dig att stanna i tråden 
Och jag tycker nog du är ganska enformig.
Även ett tyckande kan fort övergå i ett personangrepp… Du behöver inte taa om att du tycker hon är enformig.
#34 jag syns och hörs. Jag tar plats! Vissa gillar det andra inte! Och jag tyckte precis som du att det var jätteskönt att hela tiden omge sig av människor och höra andra prata genom väggarna. Men efter att jag, för första gången på riktigt, levde ensam ett halvår så lärde jag mig uppskatta tystnaden. vilket har gjort att jag inte är så beroende av alla andra längre. Jag vet att jag klarar mig själv och jag har lärt mig älska mig själv i min egen tystnad- vilket inte fanns i min värld förut. Jag klarar mig själv. Jag behöver inte omge mig med människor och ljud för att synas och höras och för att hela tiden bli bekräftad. Jag behöver inte det längre och för mig är det en lättnad.
Nej, jag tycker inte det svenska samhället är friskt. Men jag kan se andra saker som kan göra det friskt än det du ser. Det finns fler vägar att gå än ditt sätt och så som det redan är. Gråskalan är enorm. Det som jag anser vara viktigt för att fler ska må bra kanske du förkastar. Och det är därför vi inte heller kommer komma till ett helt "friskt samhälle". För att vi inte tillhör en stor sekt där alla har samma värderingar, samma tro, och samma sätt att leva med samma mål.
Jag tycker det är kul att du får bo med sådanna grannar nu när du vill ha det så! Om jag hade flyttat in i ditt hus kanske jag hade förstört er "förlängda familj" då jag inte hade velat vara en del av den.. Så bra att du hamnade där och trivs så bra som du gör! :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
#34 Det är ingen som har påstått att det är fult att våga synas och höras eller ta plats. Saken är den att vi kanske inte vill höra när våra grannar har sex.
Visst kanske man kan råka höra någon gång men det får man ju ha överseende med. Men att ligga med grannarna är väl att gå lite för långt.
#37 Du kanske missade vad hon skrev.
Att tycka att andra är enformiga är inget personangrepp.
Det vet du nog om också.

#36 Eh.. det där ledde till vad då? Konstruktivt värre.. Du var alltså i alla fall inte intresserad av att prata mer om saken? Eller..? Är det din grej.. plumpa ur random uttalanden och inte följa upp dom? Bra och veta vad jag kan förvänta mig.
_
/förvirrad…_
Hera skrev inget som kunde tolkas som personangrepp. Hera har sagt vad hon står i detta fallet.
#41 Vad leder ditt till?
Du beklagar dig över hur tråkig tråden är och hur enformiga syskonen är.
Nog vet du att man får tänka lite om man vill ha svar på sina inlägg. Man går in med den attityd som man vill bli mött.
Jag är trött på dina antaganden och påståenden om mig nu.
Skärp dig.
Så det är okej att tycka vad man vill om folk, skriva ut det och det är inget angrepp? Oavsett om en eller annan anser det vara gränsöverskridande?
#44 Väntar fortfarande på att du ska säga till ditt ex. Eller du gör skillnad på att skriva det till en grupp och på att skriva det till en människa?
Tyvärr, jag håller inte med dig.
Man möter andra som man själv vill bli bemött.
Försök hålla dig till trådarna.
Konstigt att du hela tiden ska hitta något att klaga på och bråka om.
Hera blev kallad att inte vara tolerant. Då var det ingen som sa nåt om personangrepp. Men när Hera skriver att hon är enformig, då gastas det!
Hum, jag vet inte riktigt vad jag ska skriva…
Min granne till höger spelar musik på högsta volym lite då och då. Kan vara 07.00 på morgonen men kan också vara 03.00 på natten. Han sänker lite ibland då han kommer på sig själv och han brukar ibland lägga en lapp i min brevlåda med texten "jag spelar musik, säg till om de är för högt". Jag har aldrig klagat!
Därav kan jag med spela musik när jag känner för det. Men jag tar hänsyn till alla andra grannar också och spelar inte högt efter 21.00.
I de här huset är de jätte lyhört. Man hör när någon spolar med vatten, jag hör när grannen under går upp om dagarna och harklar, jag hör allt i trappen osv. Så visst tusan får man visa lite hänsyn.
Men sammtidigt, vi måste få leva också. Även om vi bor nära varandra kan man inte gå på tå hela dagen för att ta sån jäkla hänsyn att man kvävs. Och då känner jag att visst bövelen ska man få ha sex också.. MEN man kan hålla allt inom vissa ramar..
Min förra granne under mig klagade på små tripp ljud! De är min hund som GÅR på golvet (hans klor som hörs). De tycker jag bara är absurt att klaga på. Han klagade även på något skrapljud om nätterna och jag antar att de var katten som gick på lådan.
Jag är också nattmänniska.. är uppe just nu till 06.30. Då tar jag naturligtivs sån hänsyn att jag har tvn på väldigt svagt och ecko får inte leka och dundra omkring. Men på dagarna får jag leva och dundra precis som alla andra.
Någon lustig jäkel borrar lite då och då också..
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆
#46 Men det är inte samma sak om det gäller mig, jag har sett det nu många gånger om
Underhållande.

#38 Ja jag tycker det är suveränt. :) Det är ju då dom som inte har klarat av det här och flyttat ganska omgående.. inget illa om dom. Förstår inte varför det uppfattas av en del profiler som att jag är emot stillhet.. :o
Begriper inte alls varför du och andra blir så aggresiva. Så du ser andra delar som gör det till ett mer friskt samhälle.. skall du behålla det för dig själv eller vill du dela med dig av det? Okej.. ingen djupare samhällsanalys här kanske.. men några lättare exempel som jag kanske inte ser?
Men nog samtalas det ofta om folkhälsosjukdomar av de olika slag och jag kan då inte se på dom som ett hälsotecken.. så jag hör gärna det du ser..
#39 Ditt sinne för humor har du lagt vart?
Nog ändå kan du väl begripa att det skojjas lite då och nu?
Nope.. inte personangrepp.. men totalt okonstruktivt.
Självklart gör jag skillnad på om någon skriver om en person eller om de skriver om vad de tycker om en diskussion. Det ÄR skillnad på sak och person.
Jag letar inte saker att bråka om och klaga på. Det är din eviga ovilja att acceptera att andra inte tycker som du, vilket alla skall acceptera att du inte tycker som dem. Som man bemöter andra, blir man bemött, sade en kvinna för inte så länge sedan.
hheheheheh Hera. Visst kan det vara underhållande. 
#50 TRÅDEN!
#49 Mitt sinne för humor har jag utanför denna tråden. hahahah.
Den tråd gör mig förvånad
Jag bor i lägenhet och jag hör ljud från grannarna. Fåglar som väsnas hos dem på samma våning och musik från grannen under. Och jag störs inte. Jag tycker rent av att det är mysigt. Förr var det en större lägenhet men sen delade den till två små, så grannen har påpekat att det är ganska lyhört. Jag hör knappt ett knyst från den andra lägenheten, tystlåten singelkille. När det gäller grannen under oss är det mer action. Där hör man sexstön.. tycker det är mysigt. Vårat sex hörs säkert också, men skall jag skämmas? Jag vill kunna se på tv, lyssna på musik, ha sex, och kunna gräla om jag blir förbannad. Kan förtydliga att jag inte är en högljudd person, och vill inte att andra skall höra vad jag gör. Jag vill bara inte smyga runt, viska och oroa mig för att grannen skall höra ett sexstön. Jag tycker att jag visar hänsyn. Om någon stör sig så får de ringa och påpeka.
#40 Jag trodde också att det var ett personangrepp, negativ kommentar om en person.. Nu har jag inte läst alla inlägg, men om någon gett sig på dig.. kanske du inte skall sjunka till samma nivå?

Hera du har rätt.. Jag gick personligt i något inlägg där uppe va? :/ Glömde nog att jag satt på ett forum. Försöker lära mig att samtala med dig så ofta när jag svarar dig. Så ofta föreställer jag mig dig och mig i ett kök över en te eller något. Det händer nog att jag glömmer och konvertera om från den övningen till skriveriet.
Jag ber om ursäkt för det.. missade den helt.
Dessa två har jag hittat där jag använder ordet intolerant till Hera:
"så tolkar jag inte dig direkt som tolerant. Då anpassar man sig heller inte."
"#11 Nej Hera.. inte konstigt.. men ganska intolerant."
Varvid citat nr2 egentligen är fel-läst och då med felsvarat. Jag läste där att Hera verkade tycka sig uppfattas som konstig.. Läste senare och såg att jag hade läst fel där helt och hållet.
#54 Du får tycka precis vad du vill.

#53 *vevar in Mia-38's humor*
Här.. den behövs nog.. *s*
sex med MIN granne….Hua….Nej tack..jag avstår…
#55 haha det var en intressant övning 

Det börjar bli svårt att hänga med.. kopierar in hela denna:
#41 Vad leder ditt till? Du beklagar dig över hur tråkig tråden är och hur enformiga syskonen är.
Nog vet du att man får tänka lite om man vill ha svar på sina inlägg. Man går in med den attityd som man vill bli mött.
Jag är trött på dina antaganden och påståenden om mig nu. Skärp dig.
Vad det leder till? Jag försöker att samtala med dig. Men allt du för är att slänga ur dig random uttalanden som du aldrig följer upp. Det är helt hopplöst. Du säger ju inte ens att du inte vill utan bara struntar i det.. jag har ju frågar dig att utveckla i alla fall två saker.. För att det leder till disskution. ett samtal. Men du vägrar.. du bara bråkar hela tiden.
Haha, bråkar
Ännu en sak vi inte är överens om.

Men hej kom och hjälp mig.
Va hjälp ä å fly om du ha töjje fel väg?

#60 Hmm.. i vanliga fall distanserar jag mig.. men det fungerar inte i samtal med dig. Utan jag provar att göra dig till en mer verklig person. En med kroppsspråk. Alla vet väl att man brukar ha smidiga samtal sena timmar över en te? :D Det är mitt mål med dig och mig.. få fram någonting som fungerar.. men det skall bara bråkas hela tiden.
Vilket inlägg tycker du jag bråkar i?
Med tanke på att vi tycker så olika och ser helt olika saker, så lär vi inte nå ditt mål. 
#49 Jag ser ett friskare samhälle om fler hade djur och lärde sig visa empati och ta hand om sina djur så som de förtjänsas att tas hand om. Många mot mig där. Jag ser ett friskare samhälle om fler drar ned på köttkonsumtionen, både för miljö och egen hälsa. Jag ser ett friskare samhälle om folk som du och jag kan få vara olika. Jag anser inte att det blir ett sämre samhälle av att några inte vill ha en familjär kontakt med sina grannar (som du alltså ansåg bidrog till ett friskare samhälle om jag fattat rätt). Alla personer är olika och några är mer sociala än andra. Att någon går in väggen beror nog inte på att denne person har haft det lugnt och tyst omkring sig, förmodligen beror det inte på att den har haft en familjär relation till sina grannar heller. Stress är ett problem. Du kanske tacklar den bäst med din familj grannarna och jag kanske tacklar den bäst med mina lugna ensamma stunder om kvällarna.
För att jag inte, som sagt, kanske tycker att ditt sätt att gå är det enda/bästa sättet för ett friskare samhälle så kanske jag inte sitter på alla svaren själv. Och jag tycker att "båtfolket" du nämner tidigare låter som en sekt.. Ja, många sekter har det så. De bor med varandra, förökar sig med varandra och har ett eget litet samhälle. Jag kan inte se att deras samhälle skulle vara ett bättre alternativ till det vi har idag. Jag är tacksam för den frihet jag ändå har och valfriheten som finns. Bara för att deras samhälle fungerar bra praktiskt får man inte glömma bort att "leva".
Och för att även klargöra detta (jag hatar att behöva vara övertydlig, men när folk väljer att hela tiden läsa in mina känslor som kanske inte finns i texten går det visst åt)- jag är inte ett dugg aggresiv! Jag försöker diskutera. Läser jag in känslor i din text så skulle även jag kalla dig för aggresiv, och det förmodligen pga att vi inte tycker likadant.
När jag skriver saker som är i negativ bemärkelse eller ifrågasätter något du har skrivit så är det inte aggresivt menat utan bara för att jag vill förstå dig bättre och fortsätta diskussionen.
Sajtvärd på Iller.ifokus

#65 Meh.. hallåååå.. Hur trångsynt tror du jag är egentligen? :) Det rör sig väl inte om ett inlägg? Ett inlägg kan man ju strunta i.. Det är generellt.. Exempelvis..
Tråd startad-vanligen av Hera
Hera svarar, ger sin åsikt
Lorelai svarar, ger sin åsikt
Ibland frågar Hera om Lorelais åsikt. och det blir ett evigt rantande fram och tillbaka. Aldrig några..Jahapp.. okej så det är så du ser på det. tack för svar.. Utan det byggs konstant på med uttalanden som får var som …..
Note.. ibland svarar är det omkastat i det exemplet där, det är ett exempel. Så behöver ingen reta sig på det.
Det är liksom aldrig roligt att samtala.. för det blir bara ett evigt rantande. Oavsett om du initierar eller inte. Kan verkligen inte se hur du kan tycka att det är underhållande.. eller tycker du att våra samtal fungerar smidigt?
Har aldrig påstått att dom fungerar smidigt.
Ser heller inte att det blir fel bara från ett håll.
Och orkar faktiskt inte disskutera sånt som för mig inte är speciellt viktigt. Och detta är inte viktigt för mig.
Jag accepterar helt enkelt att vi inte kan disskutera.
Jorden går inte under för det.

#66 Har inte så mycket att tillägga.. tycker du skrev så fint så. (så förblir mina fingrar kalla och det gör ont att skriva)
Nope.. jag hanterar inte stress alls bra och är gärna själv. Men däremot finner jag stor trygghet i att ha grannar som bryter sig in om någonting verkar misstänkt. Det var mycket därför jag ville bo här. Huset innan kunde vi dö i utan at någon märkte någonting.. det var skräcken för mig.. att dö och lämna bebisen skrikandes till svälten.Ingen hörde.. Fixade inte det och flyttade hit.
Hmm.. jag rörde ihop ditt inlägg och några till och helheten fick ett aggresivt uttryck. Då hoppade jag i förväg..
Men precis.. förstå bättre och fortsätta disskutionen.. en annan dag. :)
Oh jo.. båtfolket.. De är helt enkelt en folkgrupp kring ekvatorn som är fiskare. De kliver ibland iland och säljer sin fisk.. men är väldigt obekväma på land.. för de tillbringar all sin tid på havet. Sekter är något för I-länderna det.. Dessa är så naturfolkiga man kan bli.. Vet inet så mycket mer om dom.. såg en snutt på tv för en tid sedan. Var fascinerad över att barnen höll sig på båten.. som mer såg ut som en flotte. Men så sprang de helle rinte omrking.. som ina gör.. var en av mina tankar när jag såg det där. Mina ungar är huliganer.. de där satt still.

#68 Nej då är det heller inte konstigt att resultat uteblir.. Låt då hellre bli mig helt och hållet i framtiden om du inte är intresserad av att ha ömsesidiga samtal.
Btw.. vem påstod att det var från ett håll? Läser du ens? Det står uttryckligen:
"Note.. ibland svarar är det omkastat i det exemplet där, det är ett exempel. Så behöver ingen reta sig på det."
#69 vi har ett namn för det i I-länderna ja.. Sedan kan olika "kulturer" liknas väldigt lätt med sekter. Jag tycker det låter som en ganska tråkig uppväxt på en flotte.. :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Men hallå! Handlar det inte om sex så att andra Hör det? Mina grannar får gärna höra av sig om jag skriker i nöd och jag skulle även reagera om jag hörde bråk hos grannarna men stön och stånk kan jag undanbe mig…
/Maria
#70 Låt bli? Jag skriver då jag anser att jag har något att skriva.
Sen att du inte blir nöjd med det jag skriver, det kan jag inte hjälpa.

hm, att ha sex så andra hör det har jag liite problem med, det skulle bli lite pinsamt sedan när man träffar personerna ifråga som har hört. . har hört en gång en kommentar om att vi hördes, och då var det efter en helg då vi sov 6 pers i ett tält. sedan fick jag veta att vi var inte dom enda som hade sex i det tältet, dom andra två var bara väldigt duktiga på att vara knäpptysta :P vi trodde att de andra sov och trodde att vi oxå var så knäpptysta man kan vara. :P
jag bor i en studentkorridor, har hittils aldrig hört min granne ha sex, dock några misstänkta ljud någon gång. jag tror att han har hört mig nån gång. ovanför spelar de hög musik, på sidorna oxå, och under. Men ändå är det ganska högljutt för att vara ett sånt här hus.
där mamma bodde var det illa, man kunde höra grannen skita och pissa, en annan grannes barn som de bråkade och skrek med, och antagligen hörde de mina och mammas högljudda gräl. för vi var rejält osams ganska ofta, kan tro att grannarna runt oss har fått det väldigt lugnt och skönt sen dess. Men om jag någon gång kände (vilket ja ofta gjorde) ett behov av att bråken mellan mig och mamma skulle sluta så berodde det knappast på att jag var orolig för vad grannarna skulle tro.
självklart ska man visa hänsyn, men man har oxå ett eget liv att leva, och liv inkluderar lycka, lidande, sorg, njutning, ilska och allt däremellan. Och många djur låter… människor med.
tycker det låter som ett underbart liv du har med dina grannar Lorelai, så skulle jag oxå vilja ha det med mina grannar här i korridoren. Men tyvärr är det inte så.
och båtfolket låter inte dumt alls!
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan
jag håller helt och hållet med #1
Jag bryr mig inte om jag hörs eller hör andra ha sex. Jag förstår inte vad folk tycker är så obehagligt med det, det är ju ett "positivt" ljud. Någon har det skönt och det är ju en bra sak. :)
Här är ljudisoleringen i stort sett obefintlig. Går grannen och pissar så hörs det högt och tydligt så vi hör ibland att dem har sex också men det är något man vänjer sig vid. Jag skulle störa mig mer på monotona dammsugarljud eller om någon spikar upp en tavla.
Jag tycker ju (som tidigare sagt) att man bör visa lite hänsyn. Men för er som inte alls vill höra sexljud, hur ska man då bära sig åt?
Visst, jag kan ju försöka få tag på en välisolerad lägenhet, men att hitta det perfekta boendet (som i mitt fal skulle ha bra isolering) är inte helt enkelt. Ska jag då vara helt förvisad från att utöva sex? ;)
Knakljud från sängen är ett faktum, vilket säkert många kan intyga ;) Sen för egen del så kan jag sällan vara tyst. Det går bara inte. Det jag max kan begränsa mig till är stön, men mindre än så så måste jag koncentrera mig så mycket på den biten att jag tappar fokus på njutningen. Då blir det lixom rätt meningslöst. Jag har provat, otaliga gånger med samma resultat.
I lägenhet så skriker jag ju inte för fulla lungor precis, av hänsyn. Det skulle jag göra om jag bodde i eget hus avskillt, och det är inte så att jag _vill_ att folk ska höra, men det kan ju hända.
Hur mycket hänsyn skall visas?
Paulina
#76 Som jag skrev är det ett privat ljud. Alltså inget jag är intresserad av att höra.
#77 Knakljud är inte sexljud. Det kan faktiskt vara vad som helst.
Och jag förstår fortfarande inte varför grannarna skulle höra om man stönar lite lagom under sex? 
Jag har faktiskt aldrig varit i en lägenhet där sånt skulle höras.
#79 Då har du inte vart hos mig ;) I killen lgnht så hörs det om grannen spelar spel på mobilen, om han gör 1 eller 2 på dass, vad han pratar om i telefonen osv.
Här i min lgnht hör jag (bor på tredje våningen) vad folk i porten pratar om. Extremt dålig dörrisolering. Kan höra grannens katt som antagligen vässar klor på deras hallmatta då våra dörrar är aldeles bredvis varandra.
Paulina
Men bor inte du i ett studentboende?
De vet jag har låg standard i ljust ljudisolering.
Nope. Studentboenden brukar inte tillåta djur och jag skulle inte fixa att bo i kollektiv/korridor =) Egen lägenhet.
Paulina
#82 Oj, blandade ihop dig med en anna medlem 
Ja. Då kanske folk som inte bryr sig om en massa ljud bor som du, för jag hade aldrig klarat det. Det är en sak som är säker.
Är jag hemma vill jag vara ifred från omvärlden. Såvida jag inte bjuder hit den.

Hör inte mina grannar om man inte räknar med dammsugningen från dom som bor ovanpå och är glad över det. Skulle inte vilja att någon hörde oss ha sex, eller hörde oss alls för den delen.
Eller så bor de som jag pga hyfsade hyror och svårt att få annat. På de ställen jag bott (frutom Sveg) så måste man för det mesta stå något år i bostadskö för att få en hyreslägenhet, och då är det ju inte alltid att det dyker upp något vettigt heller.
Eller att köpa, inte alla har råd att köpa sin lägenhet. I Östersund så låg de på 300 000 för en etta. Här i Skara kan man få en två för 30 000 men i ett "dåligt" område, och de flesta köplägenheter jag sett har vart i samma skick som "vanliga", och man får räkna med ljud.
Paulina

Efterssom jag bor i eget hus på landet kan jag gapa o skrika bäst jag vill ;-)
Annars håller jag väll med om att ömsesidig hänsyn måste finnas när man bor nära inpå varandra……
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
Jo, ömsesidig hänsyn anser jag att man bör ha för sina medmänniskor. Inte alls så att jag bufflar mig fram i samhället och skiter i de jag stör och trampar på ;) Men vad är hänsyn? Hur mycket? Jag förutsätter att ingen vill höra mig ha sex, och jag vill inte att de ska höra heller. Men jag kan ju aldrig förhindra det faktum att det KAN höras helt, såtillvida jag inte går i celibat, och det är ju inget kul ;)
Paulina
Jag skulle nog tycka det var kul om jag hörde grannarna ha sex. Antar att tanterna inte tycker om det, men just i den sekunden kan jag inte hålla mig. Jag antar att man borde vara lite tystare, men jag klarar inte av det 

Haha. låter ju skitkul EmmaL! Ibland gör man bara vad man måste, ibland borrar man i väggen för att man måste få upp den där tavlan och ibland skriker man lite för att man inte kan hålla det inne.
Egentligen borde det då vara mer acceptabelt att skrika än att borra, för det är nog lättare att låta bli att borra än att skrika. :P (Bara för att dra ett resonemang så långt det går )
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan
#88 Skönt att höra att man inte är "helt alena" (ensam) ;)
Paulina

Sex är ju den mest naturliga sak man kan tänka sig, så varför bry sig om man hör grannarna eller om dom hör mig/oss.
Kanske bara jag som e knäpp, men det är ju inte precis något att skämmas för.
#91 Vissa tycker dock det är privat, precis som att göra nr2.
Även om båda sakerna är naturliga, så vill jag precis lika lite som att se någon annan bajsa, höra då dom har sex 

Varför ska naturliga saker vara pinsamma eller sån tabu för, jag fattar inte det.
Eller också e det bara jag som e väldigt öppen av mig och skäms för väldigt få saker.
Men tur är väl att alla tycker olika, annars hade det varit ganska tråkigt 
#93 Det är varken pinsamt eller tabu, bara väldigt ointressant och privat!

Som sagt e väldigt öppen av mig och så även min pojkvän. Har sex när vänner är i närheten eller i omklädningsrum eller varför inte mitt inne i stan. Har sex när vi känner för det. Så jag struntar fullständigt i om folk har sex i samma rum eller att dom hörs från deras lägenhet. Bara kul att veta att inte alla är så hämmade.
#95 Mitt inne i stan är olagligt.
Alla gillar vi inte samma saker. Skulle aldrig få för mig att ha sex när vänner är i närheten. Jag är inte hemmad för det. Gillar bara inte att dela med mig av mitt sexliv.

#95 mitt inne i stan eller på allmänna platser är faktiskt olagligt..
Qui dormit, non peccat

Regler är till för att brytas, måste ju ha lite spänning i livet ;)

jovisst jättespännande med böter eller 6 månaders fängelse..
Qui dormit, non peccat
#98 "Regler" kanske, men inte lagen.
Jag hatar verkligen att bo i lägenhet och håller inte med om att om man inte vill höras eller höra andra kan man bo i hus. Hallå, någon som fattar hur dyrt det är. Skulle mer än gärna bo i hus! Vi hör grannarna skit bra inifrån oss, står man ex på toaletten kan man höra grannen nysa. Vi hör musik in i våran lägenhet från grannen som man inte ens störjouren hör ut i trapphuset. Barnen som skriker, hunden skäller, grannen spelar musik, spelar basket eller vad f'n dem gör över oss. Så ja, jag tycker dem kan tåla att vi har sex ibland!

Äh jag kan väl stå ut med att grannarna nuppar, inte för att det hörs så ofta, kan bara minnas två ggr under 8 år och då var det samma granne under två kvällar, hon lät som en katt med magknip vilket mer fick mig att skratta än bli störd :)
Men jag skulle inte vilja att grannarna hörde mig däremot.