Relationer iFokus

Relationer

Etikett: allmänt
Läst 2823 ggr
SimsBrooke
0

Funderar på att flytta till en annan..

Asså nu är det så att jag funderar STARKT på att flytta till sthlm och lämna Örebro och mitt gamla liv bakom mig. Kunna kanske börja om mitt liv och sådär.
Men hur ska man berätta det för sin familj/släkt/vänner? Iofs så är det inte så svårt att säga det till vännerna men att säga det till familjen blir ju en svårare fråga. :(
Hur skulle ni reagera om eran dotter/son sa att han funderar på att flytta till en annan stad som ligger sisådär 22 mil ifrån?

Jag ska prata lite med min polare som oxå bor i sthlm som bor hos sin moster om hon kanske skulle tänka sig att dela lägenhet! =)

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

Karmatarerskanise
0

Jag hade reagerat positivt, om jag visste att mitt barn klarar av att ta hand om sig själv. 22 mil är faktiskt inte så långt heller.

LiindaH
0

Jag och min sambo flyttade 16 mil ifrån alla våra närmaste och allt vad det heter.
Vi sa bara som det var och dom accepterade det.
Eller min familj iallafall, mina vänner tyckte jag var modig.
Sambons mamma tog det lite svårare men idag, tycker även hon och hans pappa att det är roligare att hälsa på , eftersom man måste åka en bit och planera en massa.

// Liinda

sofie
0

Jag flyttade 16 mil bort från min familj för att börja om och lämna mitt gamla liv bakom mig. Den som tog det värst va pappa men det är för att han bara har mig och min bror och min bror bor ännu längre bort. Så det va jag kvar. Men man kan inte bo kvar för att inte såra sin familj. Det va super jobbigt. Men jag är vuxen och måste få flytta om jag vill det. 22 mil är inte långt bort så man kan hälsa på ofta om man skulle vilja det. Och du är vuxen och att flytta hemifrån är naturligt.

Hennum
0

Mina föräldrar bor i skåne med 3 barn boendes i sthlm, självklart kostar det när man ska hälsa på. men de finns trots allt telefon. och mina syskonbarn kommer ihåg oss nere i skåne väldigt bra och vi har en fin relation.

Sen har mamma funderat på att flytta upp till norrland, men då känner hon sig dum för att hon skulle lämna barn och barnbarn nere i skåne. Synd tycker jag, hennes barn är trots allt vuxna och hon måste då ha ett eget liv och uppfylla egna drömmar. Men där ser man, en gång skaffat barn så är man fast resten av livet :P hehe

dela lägenhet låter vettigt och skoj!

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

[Vargnatt-]
0

Vet inte alls hur många mil det är; men min mor och största delen av min familj bor i Kiruna, lååångt upp alltså, andra delen av familjen bor i Umeå, också ganska långt upp.

Jag flyttade ner hit till Värmland, bort från allt gammalt och all familj. Och de har bara varit positiva till det, de vet att jag har det bra här och är glad, så då är de glada för mig :).

Aviendha
0

Jag har ganska nyligen flyttat 50 mil från allt. Iofs så är ju mitt mål att komma hem så ofta jag kan (2 helger aug-dec) och vara "hemma" på jullov och sommarlov. Vännerna var positiva, men tyckte såklart att det var synd att vi inte kommer ses, men alla stöttade. Samma med killen och familjen. Mamma vart lite sentimental á la "du flyttar ju hemifrån nu.." även om jag intebott hemma sedan jag var 17 ;)

Testa! Det är inte värre än att du kan flytta tillbaka, och isf är det inget nederlag. Hemstaden står kvar ;)

SimsBrooke
0

Oki, så det var mer eller mindre bra att flytta från allt gammalt. Jag känner att jag skulle behöva komma bort från allt lixom. Känner mej instängd och dessutom så känns det som om mamma vill kontrollera allt jag gör, hon frågar jämt vem jag pratar med, vem jag smsar med. När jag får ett sms är hon alltid där "vem fick du sms ifrån"
Eller om det ringer någon, "vem var det där"
Och jag känner mej verkligen som om jag inte lever mitt eget liv, utan mer att min mamma lever mitt liv. :(

Karmatarerskanise
0

Bara se till att fixa jobb innan du flyttar, det är A och O. Det är inte billigt att bo i sthlm, och riktigt svårt att hitta boende.

SimsBrooke
0

Men man måste ju hitta ett boende först innan man kan söka ett jobb. För om man får ett jobb så har man ju ingenstans att bo om man nu skulle få ett jobb.

Hennum
0

Det är hopplöst det där! Man måste typ få både och samtidigt kanske, såvida man inte pluggar då.

Sthlm är överhuvudtaget rätt hopplöst när de gäller sånt…

ChristineL
0

Men hur ska du ha råd att bo om du inte har ett jobb? Som sagt är det svindyrt i sthlm. Får du ett jobb där så löser det sig säkerligen med boendet snabbt. Det kommer säkert finnas någon på arbetsplatsen där du kan vara inneboende så länge.

Karmatarerskanise
0

Ja, utan jobb har du inte råd.

Man kan säkert prata med arbetsplatsen om boende, dom kanske till och med kan hjälpa till,.

SimsBrooke
0

Jo iofs.

ChristineL
0

Och som du skrev, du hade ju polare där som du säkert får bo hos i början?

SimsBrooke
0

Öh hon bor hos sin moster så det tror jag knappast.

Karmatarerskanise
0

#15 Det skadar faktiskt inte att fråga.

Aviendha
0

Eller vandrarhem ;) Seriöst, det var några st i min klass som bodde så i några veckor, kanske en två månader innan de fick något "eget" som syudentrum eller så här i Skara, men det funkar som nödlösning. Om inte annat om man har ett boende på G men har ett jobb som börjar innan man får boendet.

Hennum
0

usch.. dyyyrt! ^^

hus-musen
0

är du över 18 så finns de inte så mycket dina föräldrar kan säga, de är bara för dem att acceptera att du vill iväg ose världen=)

Qui dormit, non peccat

Madde
0

Jag har själv flyttat 33 mil hemifrån och ja mina föräldrar kunde inte säga så mycket. De slapp ha mig boende hemma. =)

Jag växte och blev självständig. Idag bor jag 6 mil ifrån mina föräldrar så det är inte så långt nu i alla fall.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

SimsBrooke
0

Jag är 20 så =)

JossanH
0

Jag bor, sedan 4 månader tillbaka bor jag 85 mil från min familj.. Mamma blev inte glad men hon vet att jag velat göra detta länge. Nu längtar både hon o jag tills jag kommer hem över jul. Sen bär det av till nästa stad i närheten här.. :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

David
0

Jag är, eller har allafall varit, en väldigt rastlös själ. Direkt jag fyllde 18 år flyttade jag nästan 70 mil "hemifrån". Sen har jag flyttat runt en hel del, både från norr till söder, och bor nu 45 mil från staden där jag föddes.

Hur länge jag stannar här är det ingen som vet.

Den enda i min omgivning som är lite bestört över det är farmor, hon tycker jag kan vänta med att flytta mer tills hon gått bort. (usch vilken tanke).

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Ceciliaolucifer
0

Våga chansa, våga lev ditt liv, våga göra det du vill!

Du kan alltid flytta hem igen, du kan bli en erfarenhet rikare. Du kanske behöver komma ifrån allt just nu, men  kanske även känner att du vill hem igen om ett tag, tillbaka till det du hade ledsnat på.

Lev livet :)

ElisabethA
0

Det är bara att satsa! Flytta du om du känner att det är det du vill!

Personligen tycker jag inte 22 mil är speciellt långt. Själv flyttade jag 160 mil från Skåne till Boden (jag har även bott några år i Danmark och Irland), min bror flyttade sisådär 100 mil Skåne - Åre och min lillasyster flyttade från Sverige till Irland när hon var 16 men bor numera i England. (För att förtydliga så har vi underbara föräldrar och det var inte därför vi flyttade!!) Tekniken idag gör ju att man inte känner sig så långt borta från släkt och vänner - dessutom skaffar man ju nya vänner!

Musiken
0

Jag flyttade till England tva veckor efter att jag fyllde 19 :)
Mina foraldrar tyckte bara att det var bra att jag gjorde nagot med mitt liv :P

Sa 22 mil ar ju ingenting :P

Aviendha
0

22 mil är max tre timmar med bil hemmavid ;) Det är vad jag har vart van att åka för att shoppa då vi inte hade några andra affärer än ICA och en tantaffär där jag bodde. Vi åkte ibland så långt, bara för att äta på McDonalds ;)

ryttarn
0

Min äldsta dotter flyttade 57 mil iväg i höstas, var iof pga skola och inte tristess över livet i största allmänhet.

Visst känns det tomt här hemma utan henne, men efterssom hon trivs med vad hon gör och allting verkar fungera bra för henne så är det väll inget att oja sig över, utan bara något för mig som förälder att stötta efter bästa förmåga.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Karmatarerskanise
0

22 mil är ca 2 timmar. Det är vad det tar för oss att köra från HBG till göteborg. Ungefär.

DinJejja
0

22 mil är ju inte så långt. :) Jag bor 45 mil ifrån min pappa och har gjort sen jag var 10.

Moderkaka
0

Jag flyttade från Gotland till sthlm och trodde det skulle bli skit bra.. Lämna tråkön.. Men jag var dum och fixade inget jobb eller något innan, jag stack bara och blev jävligt bekväm.. Nu har jag bott i sthlm i ett år utan å gjort ett skit, vilket känns meningslösare än att bo på gotland.! haha

EddaM
0

Jag kommer från GBG från början o har flyttat runt en hel del. Från det att jag började på Dingle (lantbruksskola, internat) när jag var 16 tills nu. Först flyttade jag till en liten stad i halland, sedan till Strömstad (norra bohuslän) sedan till Karlstad och nu bor jag i Örebro. Har dock inte funnit mig helt tillrätta här och längtar en del till västkusten. Därför kommer jag med att åka dit o vara där en månad. Sedan får jag se vad som händer, svårt att avgöra. Vet ialf att hur turbulenta relationer jag har med min familj så saknar de mig o jag saknar dem ibland. Men mest saknar jag stämmningen, naturen och lugnet som jag finner när jag är "hemma". Kan bara råda dig att testa på, för man brukar ångra saker senare i livet, att man tex inte gjorde det o det.

*kram*

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

SimsBrooke
0

oki… Men jag får nog ändra mina planer tyvärr :( För dyrt i Sthlm ju =(

Sarah
0

Är det verkligen så dyrt i Stockholm? Det är inte tillåtet att ta ut marknadshyror här. En etta i ett äldre hus kostar sällan mer än 3000 och då är det en dyr etta.

Karmatarerskanise
0

#34 Det beror nog också på vad man räknar som sthlm. Innerstaden är dyr vad jag kan se och vet.

Sarah
0

Nej, i innerstan får man inte ta ut marknadshyror. Ja visst är det dyrt med andra hand, men det är olagligt och man kan gå till hyresgästdomstolen och få tillbaka sina pengar. På söder som ex ligger en etta inte mycket över 2000:- utan snarare lägre. Samma gäller alla andra gamla hus i stan. Nybygge är dyrare däremot, men det finns det inte speciellt så mycket av i innerstaden. Alla förorter med hus från 60 talet är inte heller dyrt. Jag var nära och ta en trea i tensta på 90 kvadrat. 4500 kr i månaden. Inte dyrt.

Karmatarerskanise
0

Min faster bor i sthlm, på södermalm, hennes hyra på ettan hon hade låg på 5000kr(gammalt hus), den var liiiiten.

Trean hon bodde i kostade 7500kr.Även detta ett gammalt hus.

Annonser jag kollar på är också dyra.

Det var ju ganska nyligen ett program som handlade om hur dyrt det är i sthlm.

Karmatarerskanise
0

Och tensta är inte sthlm?

fotokrafs
0

Tensta är Sthlm. 4500 är inte dyrt för en trea. Själv bor jag i etta (45 m²) Botkyrka och betalar runt 3000 kr i hyra.

Karmatarerskanise
0

Jag räknar inte tensta som sthlm. Tycker det ligger för avsides.
Om jag någon gång flyttar till sthlm, så ska det var sthlm, inte bihang Flört

Sarah
0

15 minuter till stan… jo det är i högsta grad stockholm. däremot är det dyrt att köpa. Ett tv-program visar inte hela verkligheten. Dessutom är stockholms löner högre och det tar ut det då stockholmare har högre reallöner (kan köpa mer för sina pengar).

Karmatarerskanise
0

Tycker det är väldigt konstigt då att jag bara hittar dyra och likaså min faster.

Och att det är dyrare att bo i HBG än att bo i sthlm. Nej, för mig stämmer det inte. Visa mig annonser.

SimsBrooke
0

Har hittat en lägenhet eller en kompis gjorde de.

http://www.blocket.se/vi/19317142.htm?ca=11_s

och ligger MITT i city.

HannaM
0

Det är mycket som är dyrt i stockholm.. jag bor i änden av tunnelbanan+buss och betalar 5000 för min tvåa.

hus-musen
0

kan inte påstå att de är särskilt billigt att bo i sthlm, lägenheter kostar löjligt mycket! de med låg hyra har man oftast köpt hyresrätten på.

#43 ehm jag tror annonsskrivaren har gjort fel, lägenheten kostar knappast 900 kronor i månaden.. då är det nått lurt på gång.. dessutom är det en andrahandslägenhet så du kan bli utslängd när som helst.. troligare är att den kostar 9000 i månaden..

Qui dormit, non peccat

Ceciliaolucifer
0

Jag betalar 4700kr för en 1:a på 33kv, jag bor 5 min ifrån Slussen, räknas det som innerstaden?

Men sen är ju mitt hyreshus nybyggt, 3 år gammalt.

Karmatarerskanise
0

#43 Det där kan inte vara sant. Måste vara felskrivning.
Bara till att ringa och kolla.

Sarah
0

Att betala 900 för en etta i stan är inte orimligt om det är en ärlig ägare. Den kan mycket väl kosta 800 i månadshyra om det är ett gammalt hus.

Både HannaM och CeciliaoLucifer bor i relativt nya hus. Då är det dyrare. Gamla hus är inte dyra.

Karmatarerskanise
0

#48 Jo det är orimligt, även om det är ett gammalt hus då det ligger just i stan.

Karmatarerskanise
0

#48 Och lägenheten för "900"kr är en 2 rummare på 70kvm.

Kvittar hur många gånger du påstår att gammla hus inte är dyra. Min faster har bara bott i gammla hus, och dom var dyra!

Enda gången man kan bo riktigt billigt är om man hyr rum av någon. Men då delar man toalett och kök.

Musiken
0

#50 Det beror pa vart man bor. Har i England sa ar vi 5 studenter i hos mig och vi delar kok, toalett och vardagsrum. Anda betalar jag over 3000kr/manad.

MimmieM
0

Jag tror mer på 9000 än 900

Carpe Diem

hus-musen
0

#48 nejdu tyvärr finns inte en chans  att en lägenhet inne i stan kostar 900 kronor oavsett hur gammalt huset är!! o de är definitivt inte en ärlig person om den försöker lura folk att de priset är det rätta!

haha ringde till annonseraren, priset på lägenheten är 9000 kronor, hon har skrivit fel på blocket!! ring själva och hör istället för att hitta på att de är möjligt att lägenheten kostar 900 i månaden!!

Qui dormit, non peccat

Karmatarerskanise
0

#53 Ja det kunde man ju räkna ut.

MimmieM
0

Vilket också låter som ett jädra överpris.. Oh, jag trivs så bra i mitt Göteborg och en 2a på 4000 och 53 m2

Carpe Diem

hus-musen
0

nja de är ju verkligen mitt i smeten på fina gatanpå södermalm så 9000 för 70 kvadrat är väl vad man får vänta sig faktiskt.. men de är helt idiotiskt dyrt..

Qui dormit, non peccat

Karmatarerskanise
0

Tycker 9000 är ganska normalt för ett sådant läge.
Inte är det billigare här i centrum heller.

SimsBrooke
0

Jag vill ju inte bo allt för långt från city, på vår/sommar/höst då det inteär någon snö så skulle man ju  vilja kunna ta cykeln på stan och inte åka buss/tunnel. eller liknande.
Alltså inte allt för långt. Och jag skulle helst av allt vilja bo i en tvåa.

Vet ni som bor i sthlm vet ni någon bra sida för att hitta en hyreslägenhet?

Karmatarerskanise
0

#58 Om du inte har mycket pengar kanske det är mest aktuellt med en etta? Tvåor är ju självkart dyrare.

HAr du funderat på vilka områden du är intresserad av?

SimsBrooke
0

Hum nja om man vill ha något i city så är det ju dem här östermalm, södermalm, bromma ligger ju rätt nära, gamla stan, täby. Ja dem här man känner igen.
Men det är ju så att jag har mkt saker och behöver isf en väldigt stor etta om jag nu ska ha en etta. Vill isf kunna skräma av så man inte ser sängen så himla mkt.

Johanna
0

http://bovision.se/

här kan det kanske finnas ngt… är blandat m uthyres, till salu,2:a hand… bara sök på det ställe du vill o se vad dom har

SimsBrooke
0

kungsholm =) Ja dem där man känner till, kan inte komma på fler bara för dä :/

Johanna
0

har man inte mkt pengar o kan köpa här i sthlm, så kan man inte vara så kräsen.. man får lite ta det man får till en början o sen byta upp sej…

är ju inte direkt mkt bostäder som hyrs ut….

Karmatarerskanise
0

#60 Man får ju prioritera. Man kanske inte kan ta me sig allt när man flyttar första gången till en annan stad.

Man måste börja någonstans. Men har du pengar til större så har du. Jag fattade det dock som att du tyckte det var dyrt och drog min slutsats från det.

SimsBrooke
0

#61 på den hittar jag bara lägenheter som har Byteskrav. Och dem kraven kan jag inte stå upp till. Och dessutom är det ju så att jag inte ska köpa en lägenhet.

SimsBrooke
0

Jo fast det var väl mer att jag kollade på fel sida, eller snarare att jag kollade på större lägenhet. MEn 1-2 or är inte så fasligt dyra =)

Karmatarerskanise
0

Hoppas du hittar vad du söker!

SimsBrooke
0

mm hoppas jag oxå!

MimmieM
0

Har du fast jobb?

Carpe Diem

JossanH
0

Min pojkvän delade en ganska stor 2a på Odenplan med en kompis för 6000.-.. Och då var dom 2 som delade på det. Inte dyrt anser jag. I boxholm (med sina 6000 invånare) hyrde jag en ganska stor 2a MED ungdomsrabatt för 3300:- i månaden.. tror den låg på knappt 4000 annars. Och det var inte i "centrum".. Det kan jag tycka är dyrt!

Sajtvärd på Iller.ifokus

JossanH
0

By the way- Ska flytta till Bergen eller Stavanger nu i januari. Där kostar en liten etta eller hybel mellan 7-10 000 i månaden. Snordyrt!!!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Karmatarerskanise
0

#71 Men där tjänar man också mer.

JossanH
0

#72 Bor redan i Norge och kan lugnt säga att man tjänar inte alls lika mycket i jämförelse med vad allt kostar här.. En liten pizza 110.-, en medium pizza 140.- (bara som ett exempel)… ALLT är svindyrt och det är ofta inte så välbetalt som många tror..

Sajtvärd på Iller.ifokus

HannaM
0

#48.. nytt och nytt… dom har ju inte gjort något i lägenheterna överhuvudtaget på 24 år… köksfläkten är orginal och fungerar inte

Karmatarerskanise
0

#73 De jag känner som bor och har bott där tjänar mycket bra.

Liss
0

I Norge är det dyrare, men man tjänar oftast mera också än i Sverige. Men de jämnas ut eftersom de är så mycket dyrare.. ska man tjäna något på de ska man bo i Sverige och jobba i Norge^^

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

JossanH
0

#75 ja man tjänar bättre, men det är så pass dyrt att leva här att om man lever som hemma i sverige så gör du inga större pengar än i Sverige (förutom att den norska kronan är starkare till det du flyttar hem igen). Sen finns det självklart många jobb som svenskar väljer där man jobbar mycket o tjänar stora pengar. men ska man leva i Norge och ha lägenhet så är det fortfarande väldigt dyrt att hyra eller köpa lägnehet. Så enligt mig är 10 000 fortfarande 10 000 om man jämför här och i Sverige med tanke på att allt är dyrare..

#76 Yes eller rensa fisk som en slav! :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Karmatarerskanise
0

Mina kompisar bodde billigt, genom företaget dom jobbade åt. Så nog tjänade dom bra med pengar.

De som är där nu vet jag inte hur de bor.

Betty
0

bor i en ganska stor tvåa vid brommaplan och betalar 5000 i månaden, helt ok tycker jag. finns billigare mataffärer än ica vid brommaplan, att gå dit är som att vara med om ett mindre rån….

hmm sedan får man kanske lägga på 970 kr i månaden på sl-kort för att kunna ta sig någonstans…

Liss
0

#77 Precis, rensa fisk är väl de enda man faktist tjänar på. Och speciellt att hamna på en båt.

hus-musen
0

många företag som anställer svenskar står faktikst för sängplats just för att de är billigare för norskarna att ha svenska arbetare! har en kompis som jobbar med oljeplattformar o annat, han har minst 30,000 rent i månaden och då jobbar han 2 eller 3 veckor o är sen ledig i 2 veckor!

Qui dormit, non peccat

Liss
0

#81 Jo dem förhållandena finns också. Min farbror jobba i Norge och hade sängplats, men så åkte han också hem veckorna han var ledig. Och de tjänade han på. För att käka i Norge och leva i norge utöver hyra och sånt, de kostar massvis med:)

hus-musen
0

#82 jo precis de lönar ju sig inte för svenskar att skaffa lägenhet o bo i norge på samma sätt! inte med tanke på att hyror o mat är så pass dyrt om man jämnför med sverige=) därmot har jag för mig att man bara får jobba en viss tid i norge eller nått, sen försvinner olycksfallsförsäkringen eller hur det nu var.. kompisen sa nått sånt om olyckor iaf, minns inte riktigt hur de ligger till, men jag tror de innebar att företaget inte måste betala om de svenska arbetarna skadades..

Qui dormit, non peccat

Aviendha
0

Hemma är det vanligt att många jobbar i Norge, men de tjänar inte på att bo där, utan har husvagn och pendlar hem. En del som försökt bo där och jobba säger att det då inte skiljde mycket från här i Sverige. Men satta glas, vägbyggen och lastbilsbjogg ger ju rätt bra betalt, om du kan bo billigt och komma hem emellanåt ;)

Liss
0

#83 De har jag inte hört något om faktist:) Inte medans jag var där iaf

#84 Jo, men lastbilsjobb och sånt tjänar man rätt bra på vart man än är. Och som sagt, då ska man nog vara i sverige så mycket som möjligt för att ens tjäna mera på det.

Fast nu vart de ju lite OT tror jag bestämmt:P

JossanH
0

#83 Precis man kan tjäna stora pengar här men om man ska LEVA som i Sverige så är det som att leva i Sverige. Hyran är dyr och livsmedel är dyrt (för att inte tala om priserna på cider och öl ;)) så är man här bara för att jobba o tjäna pengar (boende genom jobb, slita häcken av sig) kan man göra stora pengar! Men lever man som jag gör.. Då är det som i Sverige. :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.