Dejta och vara tillsammans
Vad är skillnaden på att dejta och på att vara tillsammans?

Vi blev tillsammans efter jag frågade chans. Innan det var det dejtande i några månader.
Enligt mig är att vara tillsammans när man har en "övernskommelse" om att det är så. Dejta är ett ord som jag inte riktigt har förstått mig på, det användes inte när jag var "ung". Antar (baserat på amerikanska filmer) att det är när man träffar folk med intentionen att lära känna varandra och bygga upp ett förhållande innan man blir tillsammans.
Ärligt talat vet jag inte ens vad en dejt är. Men om man klassar det som att umgås så är skillnaden (för mig) att vi har en överenskommelse. Vi pratar helt enkelt om vad vi känner för varandra och om vi faktiskt är tillsammans.
Paulina

en dejt är som en träff. man träffas alltså utan bindningar, man är inte partners men funderar på det. är man tillsammans så ser man den andre som sin partner.
Qui dormit, non peccat
dejta är väl att lära känna varandra utan förplikterser - än.
att man visar intresse på de känslomässiga planet men ändå va singel?
man kan ju dejta flera på samma gång, e man tillsammans med någon så håller man sig väl oftast till den :)

Jag tycker att det ar bra som det ar har i England.
Seeing someone ("se nagon") ar nar man traffas och har sex osv, men har inget uttalat forhallande. Man ar oftast "trogen" aven om det ar ok att traffa andra ocksa eftersom man trots allt ar singel i egentlig mening.
Go out with someone ("ga ut med nagon") ar nar man har en overrenskommelse om en relation.
Dejta ar ett sant ord jag aldrig fattat mig pa. For mig ar det att ses pa middagar osv. Ganska formellt alltsa, utan att man ar tillsammans.
// Amanda

För mig är att dejta "seeing someone". Man ses, går ut eller stannar hemma. Ligger lite och har kul, men utan att ha bundit sig.
Dejter för mig är innan man blir tillsammans. När man ex går på bio, ut och äter osv men man är inte i ett förhållande.
Sara

#7 "ligger lite" haha… 

ja, det måste väl vara att man på ngt vis har pratat om det.
Enligt mig dejtar man så länge man inte har en ömsesidig överenskommelse om att man är ihop och officiellt presenterar den andre som sin partner.
Jag har väl någon slags dejtingrelation för tillfället, skulle man kunna kalla det. Vi ses ett par ggr i veckan sedan ett halvår tillbaka, gör allt ihop som man gör i ett förhållande, men än så länge har vi inte kallat varandra pojk- eller flickvän inför omgivningen eller diskuterat om vi är ihop eller ej. Således anser jag att vi dejtar. Fast det finns kanske andra som ser på det på ett annat vis än jag?