Relationer iFokus

Relationer

Etikett: leva-tillsammans
Läst 2937 ggr
ladysurprise
0

Allt ska va på hans vilkor!

Ibland fins de undantag och i bland går de diskutera.. Som tex nur jag lyckades få mit marsvin o han viste att marsvin ska va två och två så var jag tungen att tjata för att de skulle gå in i hans huvud..

Här är en länk till tråde mrsvin i fokus som vi diskuterat han lite i..

Länk

Är älskar han men visa perioder blir de jobbigt när jag viker mig när jag borde stå upp mot honom..

ladysurprise
0

Vad ska jag gör aför att han ska fatta att vi är 2 i detta förhållandet?

pyromanen
0

När det gäller dethär exemplet du tagit upp med marsvinen då får jag erkänna att jag förstår din sambo. Jag tycker det luktar gott och mysigt i kostallar, om hästar och säkert om marsvin också, men var sak på sin plats, jag skulle definitivt inte vilja ha djur med kiss o bajs o ströbädd i en bur i köket!  Möjligen i pannrummet eller en grovfarstu i så fall. Om min man hade fått för sig att vilja ha marsvin i en bur i köket skulle jag totalvägra! det måste väl ändå vara viktigare att jag trivs i mitt eget kök.  Om alla i en familj tycker det är ok, så är det ju inget problem, men så verkar det ju inte vara i detta fallet.

ladysurprise
0

#2 nu står buren i sovrumet..  vill inte att jag ska ha djur för att han sköms att hans sambo har småbarns djur. Jag kräver inte att jag vill ha 10st men något.. Han gillar dom inte men så länge han inte behöver ta hond om dom så dorde han inte gnälla så mycke som han gör.. Jag mår dåligt om jag inte får han djur runt mig så varför kan han inte va glad över att jag är glad så länge jag ser till att de inte lucktar o damsuger uppspån varje dag.. jag menar vi är ju två vuxna meniskor så vi borde kuna diskutera. jag kan de men han tvärvägrar som ett litet barn

pyromanen
0

Hade du djur när ni flyttade ihop också? för i så fall är det ju ingen överraskning för honom att du har djur omkring dig.

ladysurprise
0

Jag hade råttor men gjorde mig av med dom för han skull för han tyckte de luckade för illa.. Och sen des har jag haft djur som inte lucktar så mycke för hans skull o för att jag ska få ha djur..

MimmieM
0

Du måste försöka förstå att du själv också representerar en åsikt.
Du säger att din sambo är dominant men det är faktiskt du som försöker köra över honom i det här läget. Vissa människor tycker inte om djur på samma sätt som man själv, och man måste respektera det också. Det är ingenting som säger att han har mer rätt än du, eller tvärt om, men han kommer aldrig bli positivt inställd till djur om de tvingas på honom. Och jag förstår honom, han gick med på ett marsvin och nu vill du ha ett till. Det är klart att han känner sig överkörd och "lurad" eftersom det här inte alls var vad ni kom överrens om, och han kanske tom tror att det kan komma in ännu fler djur om han släpper efter med ett andra marsvin.

Han håller fast vid sin åsikt, det är allt han gör. Men eftersom den inte överrensstämmer med din vilja så känner du dig förorättad.

Carpe Diem

Karmatarerskanise
0

Håller med kloka MimmeM

ladysurprise
0

#6 I förhållanden ska man stäla upp på varan.. jag stäler upp jämt på han o kör han hitt o dit när han har drukit.. Han håller inte fast vid sin åsikt han tjurar för att ahn skäms över att hans tjej tycker om småbarns djur. han är rädd för vad fålk ska tycka..

hus-musen
0

de är ju alltid bråk hos er angående städning, djur mm verkar det som,varför flyttar du inte sj så kan du ha dina djur som du vill? han gillar ju inte ens djur så de låter som ett stort problem i relationen.

kan mycket väl förstå att han inte vill ha marsvin i köket, jag vill inte ens ha katter eller hundar i köket. inte i sovrummet heller faktiskt.men eftersom ni bor i hus så måste de ju finnas nån bättre plats som i vardagsrummet eller nått?

gick du igenom allt vad ett marsvin behöver o att de är lag på att de ska vara  två med honom ordentligt? han kan känna sig lurad om han sa ja till ett marsvin o så nu plötsligt kommer det en till! o då förstår jag att de är tvärstopp! när jag skaffade råttor så läste jag på ordentligt o gick igenom allting med min kille, o lät honom upprepa de jag sagt så att jag var säker på att han visste vad de handlar om.

Qui dormit, non peccat

hus-musen
0

vadå småbarnsdjur förresten? känner de som är över 40 å har marsvin, de som är över 60 o har råttor.. de enda ja ksulle kalla för småbarnsdjur är hamstrar faktiskt.. de kräver minst av alla våra tamdjur skulle jag tro..

Qui dormit, non peccat

ladysurprise
0

jag skrev här för att få råd och tips inte för att bli trakaserad.. han viste mycke väll vad de inerbar att bli tillsmans med mig att jag älskar djur och har alltid djur runt mig de är sån jag är, min personlighet går inte att ändra på de är den som gör mig till den jag är.. jag gnäller inte så fort han slängeriväg tuvsentals kronor för att stäla på sin bil varje sommar., han har sin hobby och jag min jag hindrar inte han så varför ska han få hinda mig?

MimmieM
0

Ja, man ska ställa upp för varandra. Men man ska inte tvinga sin partner till någonting den andre absolut inte vill. Bara för att du kör runt honom på fyllan, vilket du bevisligen inte vill, så betyder inte det att han är skyldig dig någonting i gengäld. Du kan faktiskt säga nej, och han kan säga nej till djur. Sätt ner foten som han gör och meddela att du tröttnat på att vara fylletaxi.

Vad gällande hans åsikt om "småbarnsdjur" så kan jag kanske hålla med om att det är en liten underlig formulering, men.. han kanske inte har några andra argument än "jag tycker inte om dem och jag vill inte ha dem i min lägenhet" och jag tycker de är väl så goda egentligen.

Jag har också haft sådana diskussioner med min sambo, för jag är lika djurtokig som dig och jag kan inte heller leva utan dem. Ett tag valde jag bort dem för att rädda vår relation, men det höll inte så jag fick som tur tillbaka 2 illrar igen (otroligt lång historia). När vi sedan blev tillsammans igen så visste han vad som väntade och han fick acceptera det. Det var ett gemensamt beslut att skaffa dem, men han tröttnade efter ett par år.

Men.. om ni bor tillsammans så är också husdjur ett gemensamt beslut!

Carpe Diem

MimmieM
0

#11 Det är ingen som trakaserar dig, men eftersom vi försöker förklara våra åsikter och de inte överensstämmer med dina så känner du dig påhoppad. Men det är ingen som trakaserar dig.

Carpe Diem

MimmieM
0

Föresten, vad har det med pengar att göra? Att ställa på bilen varje sommar och betala försäkring och fordonsskatt? Vart kommer det in i bilden och vad har det med ditt marsvin att göra?

Carpe Diem

Karmatarerskanise
0

#11 Ingen är otrevlig mot dig.
Men tycker du inte han har ställt upp för dig? Han gick väl med på en?

Man kan inte alltid ställa upp på allt. Gillar han inte djur så gör han inte. Om du inte klarar dig utan djur, så kanske ni skulle testa att vara särbo? Det kanske fungerar bra?

MimmieM
0

Hur gick det föresten med DSGn som ni passade? Vart är den nu?
Jag tycker det ser ut som han ställer upp på djur en hel del faktiskt.

Carpe Diem

hus-musen
0

visst kan man ha olika hobbys, min kille gillar bilar o warhammer, jag gillar råttor. han får hålla på med sina modeller o bilar så mycket han vill o lägga ner så mycket pengar han vill,samtidigt som jag gör samma sak med min hobby. har haft samma diskution med min kille om tid, städning o annat men de går om båda är villiga att hjälpas åt. han vet att jag älskar djur o blir olycklig om jag inte har några o jag vet att han får tråkigt om an inte sitter o pillar med modellerna som han hållt på med sen han var liten.

bara för att du kör runt honom i fylletaxi så innebär inte det att han är skyldig dig någonting, du kan säga nej o att han får ta en taxi för du vill inte. vet inte vad du ska göra, de där får du klura på ett tag till tror jag. ni kanske skulle gå på rådgivning o ta en samarbetningskurs? sånt kan rädda ett förhållande.

Qui dormit, non peccat

pyromanen
0

Vad betyder "att ställa upp för varan"?  betyder det att man går med på saker som är att "köra över sig själv"?, i så fall blir det ju väldans destruktivt med mina ögon sett.  Jag står ut med dina djur inne fast jag inte alls trivs med djur inne om du kör runt mig när jag är full fast du inte alls tycker om att köra runt mig när jag är full.  Om man "ställer upp" lite till o lite till  på det viset då mår ju båda mer o mer pyton… och gör mer o mer som inte känns bra…

Skulle nog vara mer konstruktivt att hitta en gemensam lösning typ: jag älskar djur, du är inte alls förtjust i smådjur. Men vi älskar varandra och vill leva tilsammans och hur kan det då gå för sig:

Han kanske måste acceptera att du har djur. du kanske måste acceptera att inte ha dom inomhus.. eller vad ni nu kan komma fram till, men det behöver vara ett gemensamt beslut -om det är ett gemensamt hem.

hus-musen
0

#18 ställa upp för varandra behöver inte nödvändigtvis vara destruktivt, utan samarbete så är man inget team o då kan man lika gära skita i att vara tillsammans o bo tillsammans o bo som ensam eremit långt ifrån människor, för förr eller senare så kommer man antagligen ställa upp för någon som behöver hjälp eller annat.

Qui dormit, non peccat

ladysurprise
0

säda har jag blivit mycke bätre på fast är mycke slrvig ändån fortfarnade med att slänga saker om mig.. jag försöker hitta eget för att rädda detta förhålandet. Även om han inte gillar djur så ska han aceptera att jag göra de. vi bor i lägenhet i en tvåa =).. Jag berätade att dom skulle va 2 enligt lag men han struntar i de hon har vart själv så länge så hon kan va de nu med. Jag bryr mig inte om han siter i hur hon mår men han får ju aseptera att jag bryr mig hur hon mår.

de har jag skat till han. De fins inga småbarnsdjur man kan ha vilket djur i vilken ålder som hälst

ska han tvinga mig att avstå då att ända på den jag är.. fick han bestäma så skulle jag inte få ha nåt djur alls. Och då skulle jag inte få va den jag är. Ibland är de ok att köra på han och ibland inte men gräjen är att jag stäler upp på han. Du har rätt han behöver inte va skyldig någon gen gäld. men han viste vad han gav sig in på när han blev tillsamans på mig. Jag är en djur tjej jag mår bar av att han något eller några djur. De är inte bar hans lägenhet vist han står på den men jag ger han pengar varje månad för att hjälpa han med hyran.

Att han har sin hobby som stör våran ekonomi. Jag hade förståt han om min hobby störde vår ekonomi.

Jag jobbar på de men efter som jag går i skolan är de inte så lätt.

Han är hos en annan nu.. Att ha han ena kom vi båda överäns om och all lämna tillbka han för vi är inte mogna att ha en hund än. Hundar är nog hans favorit djur men inte redigt min.

jag kommer med förslag till han oftre än han kommer med några till mig.. Jag älskar han men jag älskar djuren men o jag försöker lösa de men så fort jag säjer nåt så är de värståp.. Han värkar inte äns försöka. Som att de är bar jag som anstränger mig för att dåda ska trivas och må bra.

Jag försöker komma med förslag o prata men han säjer vär nej och då frågar jag vad de var för fel på den iden så man kan hitta en bätre lösning. Då blir han iriterad och säjer "du vet vad jag sakt".

ladysurprise
0

Han fick dåliga erfarenheter av råttorna jag hade.. han tyckte dom luckade för mycke.. han är rädd att de ska luckta lika mycke om marsvinen.. Hade jag inte haft råttorna så hade han inte uppleft de och då hade de inte vart några problem nu.

Salladshataren
0

Vad är problemet nu då? Du har fått din vilja igenom dvs - ett marsvin till. Så allt är väl frid och fröjd, och alla har sina åsikter också. Det får man inte glömma…

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

ladysurprise
0

#22 Att han inte acsepterar mig.. han låter mig ha marsvin för att jag inte ska tjata inte för att han acseptera mig.. Jag acsepterar att han inte vill ha med djuren att göra o jag tvingar han inte häller att hålla på med dom eller nåt.

MimmieM
0

Hur länge har ni bott tillsammans?

Carpe Diem

ladysurprise
0

#24 ja ju de var en bra fråga hmm någon satns mellan 1halv år och ett år. kommer faktist inte igåg när jag flyttade till han men ja mellan 1halv år och 1år någonstans

freemark
0

#23 Men dom är ändå i hans hem och jag kan förstå att han är orolig över att det ska lukta med tankte på att du inte kunde göra rent ordentligt när du hade råttor.

Och varför kan du inte acceptera att han kanske inte tycker om att ha smådjur? Jag skulle inte vara lycklig om jag visste att jag hade tjatat mig till något, då har jag ingen respekt för min partners känslor.

ladysurprise
0

#26 Jag städade men hade fel boten matrial tidningspaper vilket jag aldrig ska ha mer.

De är inte bara hans hem längre jag betalar oxå hyra vilket gör de till vår. varför kan han inte acseptera mig jag has askt de förut och säjer de igen han viste att jag var en djur mäniska o kommer alltid ha djur runt mig. Varför ska jag respekter han känslor när han inte respektera mina. När han inte äns kan säta sig ner o diskuter fram en bra lösning.?

MimmieM
0

Man kan vända på det också och säga att du visste att han INTE var någon djurmänniska när du flyttade tillsammans med honom. Vart var det du hade dina 12 kaniner du tagit hand om som du skrev om i oktober?

Du beter dig ju lika barnsligt som honom just nu i så fall:

"Varför ska jag respekter han känslor när han inte respektera mina"

Med den inställningen att det hela handlar om ett maktkrig där du själv ska besegra honom och på så sätt föra in massor utav djur i ditt hem. Jag tror han är rädd för att det ska bli för mycket. Jag hade blivit det om min sambo ena dagen kommit hem med 12 kaniner och sedan en hund.

Hade han dessutom inte gått med på ett marsvin till?

Carpe Diem

ladysurprise
0

#28 hade dom hos en kompis till min kille o mej. Massor av djur vill jag inte men något/några.

kaninerna bryde han sig inte om för han behövde inte ta hand om dom.. och hunden var han med på. Hunden hade jag inte tagit hem om han inte vart med på de och han tycker om den hunden.. De är lite svårt att han en hund själv när man går i skolan. Han måste ju ut när jag är i skolan. Dåk har vi inte kvar han för de var mammas hund och hon trode att han skulle må bätre av att bo på landet än i en lägenhet.  Jo de har han om jag kan plocka undan efter mig i 1 månad.  och de ska jag klara för jag tänker på mitt marsvins bästa.

freemark
0

Håller med MimmieM.

Sen så ska man kanske fundera lite mer innan man skaffar djur och vara säker på att man kan ha dom kvar. Dom är inga leksaker. Jag blir alltid lika lessen när jag läser katthems sidor och det står att folk lämnat tillbaka katter för helt dumma saker.

Mariiijah
0

Det verkar som om du har/haft många olika djur på en rätt så kort tid… som du dessutom inte ens har kvar! Din kille är kanske rädd att det blir som kaninerna, som utökades rätt så mycket… som tyvärr inte ens överlevde.

Kanske bäst att vänta och se hur du klara av att ta hand om ett marsvin… Djur är ingen slit och släng leksak.

ladysurprise
0

Jag vet inte om du syfta på råttorna eller hunden..

Jag lämnar ojärna bort djur.. Jag måde mycke dåligt när jag lämnade bort råttorna. Dom var ju mina älsklingar. Jag ångra mig fort farande jätte mycke.. Jag viste inte att de skulle bli som de blev inan jag flyttade i hop med min  sambo.. O hunde kunde inte jag bestäma över då han inte var min utan min mammas.

Jag är mycke medveten om att jag är omogen i mellan åt och jag står för de men jag önskar att han gjorde de med.

han inbilar sig att jag ska gå och städa och han inte göra nåt alls för att han jobbar och jag går bara i skolan.

Båda smutsar ner så då får man hjälpas åt vist jag kan göra lite mer men han ska inte slipa undan

Mariiijah
0

De jag tänker på är kaninerna….

Karmatarerskanise
0

Förhållanden handlar om en balansgång. Det är inte lätt att säga vad som är rätt och fel, för alla förhållanden är olika.

Det verkar inte som om ni kan komma överens om saker. Varken städning eller djur. Passar ni verkligen ihop?

Kanske som särbos?

Lycka till i vilket fall som

ladysurprise
0

#31 jag hade 12 kaniner som fick kaninpest och slog ut alla

Och några råttor som jag sålde och gav bort för hans skull för att rädda vårt förhålande.

jag är mycke med veten om att de inte är några leksaker och inbila er inte att jag tror nåt annat.

Enligt alla jag käner så tar jag mycke bra hand om mina djur..

Du ska inte anklag mig att jag inte kan ta hand om min djur innan du käner mig!!

ladysurprise
0

Kaninerna ska varkligen ingen anklaga mig för nåt.. Jag gjorde inget fel.. Dom fick smitan o jag gjorde de jag kunde.

ladysurprise
0

#34 vi har aldrig sutit ner o prtat igenom problemet redigt så de är nog daks nu.

Mariiijah
0

Intrycket när man läser dina inlägg… att du under minst 3 månader haft hur många olika djur som helst och inte kunnat behålla dem.. ger inget större förtroende. Du planerade ju t o m för ett Omplaceringshem för kaninen… vad har hänt med det?

Det är därför jag skrev… vänta och se hur det går med den lilla marsvinet, låt henne bli hemtam och vänja sej både vid dej och sambon. Vem vet… kanske i framtiden t o m han kommer att älska henne. Men har man för bråttom… då brukar det inte gå bra. Du har ju skrivit att hon minst i 1,5 år varit ensam… ge henne din tid och pyssla om henne.

Ha inte för bråttom… bra det rådet jag kan ge dej. Tror säkert att du älskar dina djur, men verkar lite väl ivrig på att skaffa nya djur. Det tar sin tid att lära känna och uppfostra ett djur, så att man får det som man vill att det ska bli.

ladysurprise
0

råttorna var länge sen ca 1år sen och sen des hande jag inte djur på ett tag o köpte sen kaninerna och med dom vet du vad som hände. Jag saknar mina älsklinga fruktansvärt mycke.

Jag fick smitan och efter att ha haftt så många kaniner som döt så fick jag inte ha fler kaniner hos kompisen för han ville inte se fler dö efter som att smitan värkade finas där. olch de var bara där jag kan ha kaniner

Spelar ingen roll om hon vart själv så länge de är olaglig och jag ska fixa en kompis till henne.. jag kan inte resäta en komps av hennes egna ras.. varför berätar du saker jag redan vet? Jag har haft fera hästar föl som gammla hamstrar. mös, råttor ja många såter djur sen jag var 6år

ladysurprise
0

KAN NÅGON LÅSA TRÅDEN?

Karmatarerskanise
0

Jag låser tråden.

Inlägget är låst för nya kommentarer