Hej "Bullen" Någon som har en ide?
Nää det lätt väldigt oseriöst..
Det är faktiskt en ordentlig fråga..
Är det någon som har ett gott råd att ge..
Jag flyttade till Stockholm för ungefär sex år sedan. Via min dåvarande flickvän blev jag kompis med en långväga släkting till henne.
Vi fann varandra rätt fort, det kändes som om vi hade kännt varandra i hela vårat liv. Relationen mellan oss blev ungefär som bästa vännerna.
Kan inte riktigt beskriva det men tänk er en riktigt , riktigt bra vän. Inget kunde gå snett!!!
Vi bråkade aldrig och hade och har stort utbyte av varandra även idag, fortfarande extremt bra vänner..
Med tiden uppstår dock en konflikt mellan oss som gör att jag inte riktigt vet hur jag ska göra..
Det handlar om pengar tyvärr ett materiellt dilemma
Jag har lånat ut vid flertalet tillfällen till honom och han till mig, men får inte riktigt tillbaka allt. Oftast kan han säga att det var jag som lånade eller att han redan betalat tillbaka . Ibland har han helt enkelt sagt att du har ju redan fått tillbaka osv. Sen när jag bevisatatt jag inte fått allt då har han ofta inga pengar osv.. och så börjar det om, eller far i glömska.
Han hittar alltså på ursäkter varje gång..
På något vis kan jag inte bli arg på honom heller och det här har hänt massor av gånger.
Varje gång tänker jag att nu minsann så ska jag inte låna ut något mera osv.
Men nu sitter jag i samma dumma båt en gång till.
En hel tusenlapp handlar det "bara" om denna gången men ändå..
Jag måste tillägga att det här är bland de mest underbara människorna jag mött. Han är givmildig omtänksam, har det hyfsat bra ställt osv.
Allt är perfekt för att vara i en kompisrelation, men inte när det gäller just pengarna.
Är det bara att gilla läget och lära mig säga nej till att låna ut i fortsättningen, eller är det någon som har något bättre förslag..?
Vill ju verkligen inte bli arg på honom då min pengasyn är att pengar är en värdslig sak, men samtidigt tycker jag rätt ska vara rätt.
Hoppas du skriver upp varje gång han lånar. Bäst är ju att ge check, då har du bevis.
Väl mött, Tatsja
Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Antingen låter du det bero (och låter vännen dränera din ekonomi) eller också tar du tag i det.
Man kan använda sig av skuldebrev, en kopia till var och en, där man tydligt skriver vem som lånat hur mycket och när det ska betalas tillbaka. Säg till om du vill ha hjälp att formulera.
Du kan sluta låna ut pengar. Har ni så bra vänner som du säger så bör en vänskap tåla att du säger nej till fler lån.
jag hade nog sagt så här (om man är bra vänner borde det gå bra) "jag tror det är bättre om vi inte lånar ut pengar till varandra, så vi slipper bli oense om en sån sak, eftersom att det uppenbarligen är svårt för oss att hålla reda på… Onödigt att bråka om sådana saker!"

Tycker du har fått ett jättebra råd av #3.

Sluta låna ut pengar… det är aldrig bra att blanda in det i vänskapsrelationer framförallt när man vet att ena parten inte är att lite på just när pengar kommer in. Säg nått åt det hållet #3 föreslår, fortsätter han fråga så neka.. det kan kännas hemskt men inte värre än att ständigt behöva tjata om att få tillbaka pengarna.
Jag har varit i exakt samma situation, alla lånar minna pengar för dom vet att jag är sparsam och oftast har någon slant och avvara, men det är inte alltid jag får tillbaka dom, precis som du säger. Så det bästa är att du säger till honom att du slutat lånat ut för du minna aldrig vilka som du lånat till och vilka du inte får tillbaka utav. Själv har jag satt totalt stop för utlåning!
Det var många kloka svar =)
Tack!!
Jag är inte fulländad, vad det gäller svaret på frågan . Är det någon mera som har något bra fs.. Skriv jag är ideel öra.
Mvh Adam.
För så heter jag på riktigt =)
Människans stamfader.

Om jag hade varit du hade jag bara slutat låna ut pengar till din vän.

ärligt talat, är det inte bara att säga nej, du är skyldig mig pengar så jag vill inte låna ut till dig.
eller bara säga nej ändå, de finns inget som säger att du måste låna ut pengar.. de är det banken är till för=)
Qui dormit, non peccat