Kan han kräva min bror på pengar?!
Heeeej allihopa!
oki nu till problemet, Min mamma gifte sig med med en man, dom flyttade ihop, min bror bodde fortfarande hemma. Dom är nu skilda pga hans misshandel! han misshandlar psykiskt och fysiskt, han är det största svin jag någonsin sett! och detta är snällt sagt allt han gjort mot min familj..hotat varit elak.. misshandlat..allt!
Nu efter flera år så har han gift om sig och min mammas och hans bodelning är fortfarande inte klar.. han vill göra allt han kan för att bryta ner min mamma och att göra livet surt för henne. Nu har han skickat ett brev till min bror att han kräver honom på 7000 kr för att han bodde hemma hon min mamma och honom för 4 år sen.För att han inte betalade "hyra" och sin del i hemmet som han anser. Min bror har ett birdag han ska klara sig på jag minns inte vad det heter. om han inte betalar inom 4 dagar så skickar han ärendet till kronofogden skriver han?? Kan han göra så? försöker han skrämas om inte hur kan man bestrida det?
Min mamma anser inte att han skulle betala för sig hemma när han bodde hos dom och svinet har inget sagt om det heller innan.
Hoppas någon kan hjälpa, jag kokar inom bords inte nog med allt han gjort.. o sen mot min stackars bror som han höjt armen mot och hotat! jag blir så arg! =(

jag är ingen juridisk person men jag tror inte det
han var ju inte förälder/målsman så. din mamma är ju den som kan bestämma något sådant.
om han skulle kräva pengar ska de ju ha varit för att de har kommit överrens om en betalning. men de har de ju inte gjort?
de finns en juridisk rådgivning som du kan ta kontakt med.
har telefonöppet dygnet runt. finns här
Jag är inte så insatt i sånt men jag tror inte heller att han kan göra så. Din bror bodde ju inte gos honom… han bodde ju hos din mamma. (Även om de bodde ihop). Nej, det där låter bara skumt och jag kan verkligen inte tänka mig att kronofogden skulle ta något sådant på allvar.
Jag skulle defenitivt testa att ringa juridisk rådgivning som #1 skriver och se vad de har att säga om saken.
Hoppas att allt löser sig till det bästa! Kram från mig!
Seeing isn't believing, believing is seeing.
/Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Äh så kan han nog inte göra, och inte efter så här lång tid heller skulle jag tro.
Som de andra säger, ring en jurist för rådgivning

Ni kan också ringa kronofogden och fråga dem direkt! Tycker det luktar skunk!
Ensam - men stark!

Jo precis, det luktar försök till snabba och lätta pengar…
Jag tror inte att det får gå till på det viset, vet ju inte hur gammal han var, men om din mor ej längre va försörjningspliktig så va det frivilligt för honom och din mor att ha honom som inneboende och kan nog just därför inte heller kräva massa pengar.
Däremot så kan din bror stämma honom för olaga hot och misshandel (?). Men vet inte om det är vart det, när det gått sådan lång tid osv.
Hoppas det ordnar sig för er.
Kan inte tro att det skulle fungera. Då skulle vi ju ha ett allvarligt fel i lagen.
Be honom skicka det till kronofogden. Tror dom kommer skratta.
tack för era svar! Men frågan är om de är skyldig på att betala för sig när man bor hemma om man har bidrag typ?
Nej dettta låter väldigt skymt! .. Jag måste bara kolla runt så han inte kan ha rätt..

Nee de får inte gå till så, så den karln försöker bara ljuga till sig mera pengar.
Qui dormit, non peccat
#8 Om han får socialbidrag, så har han ju fått för sin del av hyran också. Den ska ju gå till den han bor hos.
Men pengarna kommer isåfall krävas tillbaka av socialen, inte gå till den där mannen.
hera: jo jag håller med dig om det skulle vara socialbidrag då blir han ju återbetalningsskylldig till dom. Men han har aktivitetsstöd heter det kom jag på nu.. han jobbar inte och ska klara sig på den låga summan har har aktivitetsstöd för att han är lite speciell.
Som sagt, fråga någon som kan mer om dessa frågor så du får ett korrekt svar 
Ja det ska jag! tack för era svar!

Eftersom det inte fanns något kontrakt/avtal under tiden din bror bodde hemma så kan inte den här mannen heller komma och begära pengar såhär i efterhand. Det finns ingenting som stödjer det.
Carpe Diem
jisses:s han värkar ju helt sjuk i hövvet.
jag tror inte han kan göra så:s
Min blogg: SweGizmo.se
Hahahahahahahahahahahaha Jag tror jag skrattar ihjäl mig..Vem tror han att han är den här karln….Finns inte en chans han får igenom detta med någon myndighet. Va inte orolig han vill bara skrämmas!!!!!
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Finns det något avtal på att han skulle ha betalt hyra? Saknas avtal har KFM inget att gå efter och kan knappast driva in någon skuld. Kontakta KFM och hör vad de har att säga är mitt råd.
oh tack alla för era svar! gud vad skönt med folk som stöttar och vill hjälpa! Det värmer mitt hjärta=)
Jag har ringt KFM nu och jag fick inte så mycket till svar där förutom att han sa att vi borde kontakta en Jurist.
Men som ni säger det finns inget kontrakt, min bror bodde hemma innan dom träffades och fortsatte göra det när dom gift sig och flyttat ihop.
Det vore ju helt sjukt om man skulle behöva bevisa sin oskuld..
så kan ju inte lagen vara..
Även om denna mannen skulle ha betalt hela hyran och min mamma och bror bodde med honom så kan han ju endå inte komma och kräva något 4 år senare?
Som du säger Abbis han tror sig VÄLDIGT mycket..

hur gamal var din bror när de flyttade ihop och hur gamal var han när han flyttade/idioten flyttade?
// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se
Telefonkontakt: Jadu..han var väl 17 min bror när dom flyttade ihop min mamma och denna man.. och han var väl kanske 19-20 när han inte stod ut längre…

Han kan inte kräva din bror på pengar om de inte hade kommit överens om att han skulle betala för sig medan de bodde ihop.
Sedan går det naturligtvis alltid att stämma någon civilrättsligt. Men i det här fallet, inga kontrakt (varken muntliga eller skriftliga) så kommer det bara sluta med att mammas x även får stå för rättegångskostnaderna.
Be karln dra dit där det är x-tra varmt eller bara ignorera honom.
hej igen! Nu har vi kollat upp detta mer noga och när min bror gick med brevet till kronofogden så skrattade dom och sa att han borde anmäla mannen! Det kännde skönt och höra!
Kram på er!

Skönt att det ordnar sig!
Var rädd om dig!
Ensam - men stark!
Vad skönt att det ordnade upp sig. :)
Seeing isn't believing, believing is seeing.
/Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus
Tänker din bror anmäla då?

Om det inte fanns något muntligt eller skriftligt avtal på att han skulle betala hemma så kan man inte kräva det i efterhand. Så mycket juridik har jag läst….om du vill kan jag leta upp paragraferna åt dig i min lagbok. Sedan undrar jag vad han grundar sin summa på 7000 på…
det enda han borde få är 7000 pungsparkar…
Betty, läs inlägg #23 :)
Betty, läs inlägg #23 :)

Mjo, men jag undrar också litegrann över vad karl grundade summan 7000 på, och det har ingenting med kronofogdens dom att göra.
Carpe Diem

#29 oj jag missade det 
#31 Väldigt snällt utav dig att hjälpa till iaf.