Hur säkert är ditt lösenord?
Vill tipsa er om att läsa denna artikeln!
Se till så att ni har riktiga lösenord!!
Bra artikel!
/Christine
Ja det är det.

mm. men man ska själv komma ihåg alla också :p
jag har hyffsat svår, sen beror de på var de leder. till banken är svårare än kanske någon community som jag inte ens komme ihåg att jag är med i.
Jag använder ett standardlösenord i många enklare sammanhang, typ här på forumet där jag skiter blank i om någon knäcker det eller ej. Ska givetvis inte säga vilket det är, men det är så simpelt att det bara är av typen två ord i följd avdelade med ett tecken som inte är en bokstav… Exempelvis om det två orden är ”sol” och ”snöborste” så skulle lösenordet kunnt vara typ ”solsnöb‰orste” eller liknande. Kanske inte så lätt att gissa, men ett lösenordsknäckarprogram löser det säkert på några minuter.
Ibland när jag inte orkar komma på något så trycker jag bara på lite tangenter och ser vad det blir. Typ …”f?°or2g)7(9?6?5”. Sedan har jag en fil (som också är lösenordsskyddad och i dessutom viss mån trixad med) där jag sparar alla lösenord och vart de går. Filen är sparad som ODF som tydligen ska vara svårknäckt. Det lär finnas ett program som skulle kunna knäcka lösenord i Excel- och OpenOffice.org-filer, men en som testade det fann att programmet antingen var dåligt eller så är lösenorden ganska säkra i OpenOffice.org. Han provade med ett väldigt simpelt lösenord och körde igång programmet som skulle knäcka det. Efter flera dygn gav han upp och stängde av… Däremot knäcktes samma lösenord i motsvarande Excel-fil ganska omgående om jag inte missuppfattade honom helt.
När det gäller banken så är det ju banken som bestämmer mitt lösenord och det är bara siffror plus engångskoder som man får fram med en dosa. Koderna är på nio siffror och lösenordet på sedvanliga fyra. Man kan också logga in med enbart lösenordet, men då kan man inte utföra några andra ärenden än att flytta pengar mellan de egna ?ontona. Dessutom, om man ska överföra pengar, och alltså har loggat in med hjälp av dosans niosiffriga kod plus dessförinnan den vanliga fyrsiffriga, så måste man bekräfta de betalningar man vill göra med ännu en niosiffrig kod, totalt alltså minst 22 siffror för att utföra en överföring till ett externt konto. Bättre än inget i alla fall. För att få fram de nio siffrorna från dosan måste man givetvis, som vanligt, mata in åtta siffror som dyker upp på bankens sida plus givetvis den vanliga fyrsiffriga koden i dosan.
Ingenting är väl 100% säkert, men man kan ju anta att om en bank har viss säkerhet och en annan bank har ännu sämre säkerhet, så väljer kanske de som vill ha andras pengar den lite osäkrare banken… Om det resonemanget stämmer (vilket det kanske gör till viss del) så räcker det ju egentligen att man inte har någon av de osäkraste bankerna…
Bästa sättet att göra ett lösenord på är att komma på en mening man inte glömmer. Tex Idagärjagglad……i detta exemplet har ni stora och små bokstäver samt ett specialtecken…ä.
Sen kan ni byta ut i:et mot en 1:a…då har ni en siffra och ett specialtecken samt små bokstäver..
Ett annat alternativ är att byta ut a mot 4, siffran 0 mot bokstaven o. Eller slänga in en stor bokstav mitt i.
Så "1dagärjagGlad" har en siffra (1), ett specialtecken (ä), stor bokstav (G) samt små bokstäver…..och har 13 tecken totalt…..detta lösenordet knäcks inte i första taget med "knäckningsprogram"….försöker man att knäcka ett 13 teckens lösenord med en snabb hemdator så pratar vi om flera års försök….är du intressant nog för att någon ska lägga flera år på att knäcka ditt lösenord? Speciellt om du byter var sjätte månad…. Det behöver inte vara svårare än så här att komma på ett lösenord….och det behöver inte vara krångligt att skriva bara för att det är bra.
#4 Alla banker har inte så. Vår bank har en dosa och lösenordet har jag själv bestämt. Men det är synd att man inte kan använda bokstäver. Jag kan byta lösenord hur mycket jag vill. Lätt är det också. Bara att ändra. Här har vi inga engångskoder. Vet att det är Nordbanken som har så, men de har även börjat med dosa. Då slipper du dessa koder. Prata med banken.
Väl mött, Tatsja
Du tittar väl in på Fotboll iFokus?
Jag har simpla lösenord, visst att jag har specialtecken (många kräver ju det) men så himla svåra är de knappast. Men sen är mina "konton".. ja, om någon skulle knäcka lösenordet skulle det inte vara någon katastrof. Inte ens om någon skulle kapa mitt bankkonto *S*
Däremot, skulle någon ta mina hemnycklar skulle jag bli orolig :/
#6: Nu blev det nog en rejäl missuppfattning här.
Jag var nog inte tydlig där, men jag menade ju givetvis MIN bank, inte ALLA banker. Självklart är jag medveten om att inte alla banker har samma system. Jag har ju själv två olika.
Sedan var det detta med engångskoder. Jag skrev engångskoder, inte skrapkoder. Jag har visserligen Nordea, men det var min andra bank jag syftade på. När det gäller Nordea så har jag nyligen fått en dosa, så inte ens där har jag skrapkoder. Om någon vill veta så är min andra bank ICA. Liksom Nordea och de flesta andra banker så använder de engångskoder, men INTE skrapkoder. Det är DOSAN som ger mig vilken engångskod jag ska använda. Jag får ju en kod från hemsidan som jag ska knappa in i dosan. När jag gjort det måste jag knappa in mitt vanliga lösenord (ICA-banken använder två olika lösenord - ett för kortet och ett för internet-inloggning, det är kortets lösenord jag ska mata in i dosan). Efter att jag tryckt OK får jag upp en kod i dosans display. Denna kod är en ENGÅNGSKOD. Den gäller bara en enda gång.
I och för sig, om bandkens hemsida skulle ge mig samma siffror två olika gånger är det möjligt att jag får samma svar båda gångerna från dosan och i så fall är det kanske ingen engångskod i alla fall, men om det är som jag tror, att man alltid får en unik kod på hemsidan, då blir det i alla fall samma sak som engångskoder.
Dessutom, med skrapkoder, så blir det heller inte engångskoder i så fall, för förr eller senare dyker samma kod upp igen, efterom de koderna (i fallet Nordea tidigare) bara är fyrsiffriga, vilket ju innebär att den 10001:a koden man får garanterat är en kod man haft tidigare om man aldrig tidigare fått en dubblett.
#6: Det råder säkert delade meninger om det, men en del menar i alla fall att möjligheten att själv välja sin kod ger MINSKAD säkerhet i MÅNGA fall (inte alla), eftersom många är lata och väljer koder som 1234, 6666 och så vidare, vilket brukar vara det som man först försöker om man vill knäcka någons kod.
Men när det gäller ICA och Nordea så kan man, vad jag vet, inte välja själv, men det verkar man ju kunna när det gäller en del andra banker.
Jag bygger mina på roliga accosiationer, med siffror inbäddare härvar och stora/små bokstäver som betoningar. När jag tänker efter så är mitt långt och krångligt, men superlätt att komma ihåg, toippen eftersom jag är glömskare än en blomfluga ;)
Paulina
Förut hade jag ett ex gammla mobilnummer som lösen. HIttade nämligen det några år efter att han hade bytat nummer. Det skulle nog vara svårt att komma på.
Lösenordet jag har nu, är nog ganska svårt.
Fast ibland, när man tycker att man har ett svårt lösenord och sedan testar det i något lösenordsknäckarprogram så rasslar det bara till så är det knäckt…
12345678 är inte så svårt
Lösenordsknäckare fungerar på lite olika vis…
En del har ordlistor som den betar igenom…därför knäcks jag är glad lättare än jagärglad eftersom att jagärglad inte är ett ord.
Och man bör inte gå in på sidor för att testa lösenord eftersom att det är lätt för sidan att samla alla lösenord i en "ordlista" som knäckningsprogram kan ha nytta av.
En del knäckare använder sig av "Brute force" dvs den börjar på 0 och provar sedan alla kombinationer i oändlighet…
Det är därför som man ska blanda siffror, stora och små bokstäver, specialtecken som åäö. Oftast kommer inte hackare från sverige så då finns inte åäö med i deras sökningar om de inte aktiverat det.
Guraknugen: Ville bara poängtera att en del banker låter en välja egen kod. Har haft Nordea, Ica och Swedbank, Men att de bara har 4 siffror är irriterande, sen koden som man ska slå in från Swedbank, ska alltid börja på 9. Fast det är fler siffror än fyra. Bara mitt eget lösenord är 4. Varför kan inte banker använda bokstäver också?
Tror vi menar samma sak, fast vi formulerade det olika
Väl mött, Tatsja
#14: Jo, jag skrev ju också att en del banker låter en välja egen kod. Se #9: ”Men när det gäller ICA och Nordea så kan man, vad jag vet, inte välja själv, men det verkar man ju kunna när det gäller en del andra banker.”
#13 Har för mig man kan byta kod på Ica. Men då måste man anmäla det till dem. Inte nya koden, utan att man vill byta.
Sparbanken kan jag byta flera gånger om jag vill. Det är upp till mig själv.
Väl mött, Tatsja
Jag var nog mer inne på möjligheten att välja när man skaffar sig kontot, men visst kan man säkert ringa till dem och begära en ny kod. Dock är jag inte säker på att man får välja den nya ändå, tror de skickar en ny kod bara, som slumpen valt ut.