Manskligheten
Det ar vissa smasaker som far mig att inte tappa hoppet helt om manskligheten.
Har haft en FORJAVLIG vecka rent ut sagt, och igar hade vi crit. Pa critarna sa satter vi upp vara foton pa vaggen, och sen pratar vi om varat arbete i ca en halvtimme var. Jag berattar om mitt arbete, sen sager lararna vad de tycker och till sist sa for ovriga studenter saga vad de tycker med.
Iaf sa HATADE mina larare mitt arbete.. Och det hela slutade med ett stort brak. Jag var sa sjukt javla arg. Har har jag jobbat med mina foton i tre manader, och sa sager de att de ar skit, att ingen skulle vilja salja dem, att jag aldrig skulle kunna leva pa mina foton osv. Och jag blev sa arg. Jag tar inte mina foton for att bli rik, jag tar dem for att fa utlopp for min kreativitet, for att det ar kul, for att visa folk vad jag har gjort. Om folk sen VILL kopa dem sa ar ju det bara en bonus. Och da undrade min larare vad fan jag gjorde pa kursen overhuvudtaget. Som om KONST endast ar till for att gora en till miljonar?! Jag tycker inte det..
Iaf, nar jag kom hem hade jag fatt det har mailet av en klasskompis;
"you looked sad today, how come you don't sit with Sarah any more, you look lonely sat on your own. cant believe how harsh mike was bout your photos, hes spent all this time telling us to develop our personal work, now hes telling us we should aim to make money from everything?! i liked your work if it makes any difference."
Da blev jag sa glad. Hela mitt liv har jag kant att det finns inte en javel som verkligen bryr sig om mig, for ingen i min narhet har brytt sig om att hora sig for hur jag mar eller nagonting, och annu varre har det blivit har i England. Alla ar sa sjukt ytliga, och man kan inte lita pa nagon. Man kan ha en "bastis" och 5 minuter senare star man ensam. Och nar jag holl pa att tappa hoppet helt om manskligheten, sa far jag det mailet. Det finns nagon som faktiskt bryr sig!
Vad far er att inte tappa hoppet om manskligheten?
// Amanda
Fy tusan vad trist att höra! Visst kan man ha gjort något kasst, men konstruktiv kritik är det som får oss att utvecklas. Dessutom så betalar du ju för kunskaperna du får (eller iaf är du intagen och har rätten att gå där) och de har ingen som hellst rätt att bry sig i vad du använder dessa kunskaper till sedan. Glad att det känns bättre efter mailet iaf =)
Hmm. För mig så är det just sådana där "småsaker" som inte alls är så små när det kommer till kritan. Kan vara allt ifrån en människa som tackar för att man håller upp dörren åt dem, till ett samtal från en person man inte pratat med på länge.
Paulina
Låter som urusla lärare! En lärare borde inte få utrycka sig så.
Och visst är det underbart med små saker som man uppskattar så mycket :)
#1 Haha, självklart menade jag ANtagen, inte INtagen. Blev lite knäppt formulerat ;)
Paulina

Skicka iväg den där jävla läraren på en kurs i pedagogik.
Sedan när blev konst "main stream"? Och så vitt jag vet så är konst subjektiv och må hända att han inte uppskattade den, men det finns andra som gör det.
Kreativitet kan inte köpas för pengar och det är de som vågar spränga gränser och göra det ovanliga som blir ihågkomna och som lever vidare. Stå på dig! Du gör det utav rätt anledning - inte läraren!
Carpe Diem
Men gud vilken lärare!
Så idiotiskt sagt av honom.
Skönt du fick ett uppmuntrande mail sedan i alla fall, sådant kan betyda så mycket 

Korkade lärare. Om något så är det realistiskt att veta att det är svårt att leva på att göra konst. Det är väldigt få som lyckas då det inte bara kräver talang men också tur och att vara på rätt ställe vid rätt tillfälle.
Du kommer alltid att få negativ kritik för alla gillar inte allt. Dock verkar din lärares hiss inte gå ända upp. Konstruktiv kritik är bra, vad din lärare verkar ägna sig åt är dissningar.
Bra att du står för din konst även om folk beter sig illa mot dig! Huvudsaken är faktiskt att du tycker om det du gör, att du är nöjd och att du anser att du utveckar dig.
Sara