Relationer iFokus

Relationer

Etikettfamilj
Läst 4157 ggr
mtina
0

är jag för tjurskallig?

Ponera att du har en vän som du är jättetajt med och ni växer upp tillsammans. Vännen skaffar familj och flyttar till en annan stad än den du bor i, du själv har inga barn och ni hörs av sporadiskt.

En dag pratar ni i telefon och vännen blir arg och slänger på luren efter att ni haft en diskussion om din karriär. Kort efter samtalet kommer ett sms där det står att Du är en jobbig person och att vännen har försökt i flera år att acceptera dig men beslutat nu att inte vilja ha nån mer kontakt med dig. När du försöker få en förklaring får du svar att du ska skita i vännen och inte bry dig.

Efter några år kommer ett sms att "vännen" är i din stad och om du vill följa med på deras familje utflyckt så finns de där och där den och den tiden. Du tackar vänligt nej.

Du avvaktar några dagar smsar sedan "vännen" och ber om en förklaring till varför "vännen" var arg. Du får svar tillbaka att "vännen" inte har tid med sånt i sitt liv just nu.

Ytterligare några månader går och "vännen" får reda på att du fått barn och vill ha kontakt och fika med dig, men du svarar att du inte vill det förrän du fått en förklaring och gärna en ursäkt. 

Är jag verkligen tjurskallig som inte riktigt vill acceptera det här? Ska jag bara nicka och säja ok. Ska jag låtsas som att jag inte blev ledsen och sårad? Jag vill ha kontakt på sätt och vis men hur vet jag att det inte blir såhär igen då? Jag e ju samma person som tidigare…

marias777
0

Jag tycker nog att riktig vänskap faktiskt tål motgångar och även utfall..du vet ju faktiskt inte vad som ligger bakom att hon reagerat som hon gjort.

Är man äkta vänner i grund och botten så var beredd att förlåta men kräv en förklaring vid tillfälle.Tjurskallighet visst- men det vinner ingen på i längden och äkta vänskap växer inte på träd.Glad

Aviendha
0

Jag vet ärligt talat inte hur jag ska se på saken. marias777 har en poäng, men jag hade antagligen inte gått vidare för att jag anser att är man så tighta vänner kan man vara rak nog att förklara vad felet var så man kan jobba runt det, eller allra hellst säga till i tid när man finner den andra jobbig/påträngande eller vad det nu är så man kan ändra sig för att bevara vänskapen. Jag är sådan, och jag vet att mina närmaste vänner är sådana med. Vi har haft duster, men vi har kunnat prata om det och då löser det sig ju. Sopar man bara allt under mattan fortsätter man ju på spår mot samma kollision oftast.

Kanske bör tilläggas att jag är rätt envis och tjurskallig och vill ha allt logiskt om det bara går så jag kanske är fel person att svara ;)

Rent generellt så gå vidare med vänskapen om det känns bra så kanske ni kan prata om det senare. Känner du dig obekväm med det utan att ha fått en förklaring så kan jag inte riktigt se vart du gör den stora vinsten i det hela.

mtina
0

Presis, är något fel så säger man väl det på en gång och varför vill P ("vännen") inte säga vad som gjorde P arg?

Mamma säger att P kanske inte minns, men då borde väl P kunna säga det?

P har bett mig att "dra ett streck över det hela, för vi är ju vuxna männinskor" men är man vuxen om man inte kan disskutera en konflikt?

hus-musen
0

Ni kan inte vara särskilt goda vänner om hon inte vill förklara varför hon blev arg osv. Även om hon bara hade en dålig dag så är de väl bara att säga det liksom!

Näe jag hade inte tagit tillbaka din såkallade vän om hon betett sig så mot mig.

Qui dormit, non peccat

Lenore
0

Jag tycker att livet är fort kort för att tjura. Acceptera att läget är som det är, hon vill/kan inte förklara varför hon gjorde som hon gjorde, och gå sen vidare och gläds över er återuppväckta vänskap!
Ingen kan garantera att det inte händer igen men den tiden, den sorgen.

abbis
0

Allt kanske var ett stort missförstånd..Ju längre tiden går ju svårare är det att reparera! Ta den hand hon nu sträcker ut och sätt er ner och prata!!lycka till

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Karmatarerskanise
0

Jag ser inte det som en riktig vänskap, inte heller som ett misstag eftersom du ingen förklaring får.

Slösa du din tid på riktiga vänner istället.

Ser inte att hon sträcker ut en hand alls. För gör man det ber man om ursäkt och förklarar. Man uteblir inte månader i sträck.

VAr är den återuppväckta vänskapen undrar jag?

[Vargnatt-]
0

Jag hade jättesvårt att börja om med en vän som gjort så utan att få en förklaring.

Hade hon en dålig kan så kan hon bara säga det, var det något du gjort som gjorde henne sur så kan hon väl bara säga det också.
Jag skulle velat ha en förklaring om det skulle bli nå återuppväckt vänskap där.

sandra1977
0

jag hade ignorerat personen!!  jag tycker som du Hera.

mtina
0

Ja, jag känner att jag bara vill skita i allt, men nu kommer haken- det är min storebror…

vill ju att min son ska lära känna sina kusiner, den nyaste är 5v yngre bara…

han vill sätta sig och prata om det som varit säger mamma, men jag e så besviken på han och känner att jag kan vistas i samma rum som han för mammas skull isf men jag vill inte ha med honom att göra…

hus-musen
0

#10 Det är en stor skillnad på vänner och syskon.. en vän kan man slippa träffa resten av livet, ett syskon har man nästan altid en viss kontakt med. det finns inget som säger att du måste vara vän med din bror, men stå ut med honom får du lära dig.

Qui dormit, non peccat

ElinKee
0

En förklaring är väl det minsta man kan få efter att ha fått i text att man är en jobbig person. Är det tjurskaligt att vilja ha det så är jag en tjurskalle. Skulle kännas konstigt att umgås, och inte veta om samma sak händer snart igen.

Hennum
0

tjurskallig ska man vara ibland dessutom! Jag tycker du ska säga till din kompis att om hon vill att ni ska umgås igen så får ni sätta er ner och prata igenom det här, hon får förklara sig. Det är så man gör när man är vänner.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

sandra1977
0

#13,det är hennes bror…

Hennum
0

ah, jag missade den biten. svarade direkt på det inledande inlägget. :)

nåja, en bror kan ju fortfarande vara en vän. jag tycker fortfarande att man ska vara tjurskallig och jag tycker fortfarande att det är något som ska diskuteras. och bara för att det är ens bror så måste man inte umgås bara för det. Jag har syskon som sagt upp kontakten i princip. tråkigt, men så är det ju alltid när kontakt sägs upp, släkt eller ej.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan