Energiutsugarna som kallar sig vänner
Jag har flera bekanta och har själv varit i närheten av energiutsugare som kallar sig för din bästa vän- som gör allt för dig och eran vänskapsrelation, men som visar sig ha en joker i bakfickan.
Många av dessa sk vänner har många och tragiska historier om hur illa dom har behandlats av andra, hur folk har lurat dom och svartmålat dom inför andra. Dessa energislukare verkar ofta ha ett stort behov av uppmärksamhet och medkänsla för allt "hemskt" som hänt dom och hur elaka alla varit.
Inte allt för sällan manipulerar dessa energislukare sina "offer" att ge ifrån sig eller dela med sig av otaliga saker. Det kan gälla att låna ut lägenheten, göra stora tjänster eller låna ut pengar.
När någon väl lyckats dra sig ur greppet från en energislukare är personen ofta helt uttömd på energi och kan även sitta i en väldigt tråkig sits då energislukarna verkar ha en förmåga att berätta för nästa "offer" om vilken dålig människa den förra bästa vännen var och de hjälps sedan åt att berätta för resten av världen hur fruktansvärd denna människa är och små lögner blir stora lögner. Har man riktig otur kan energislukaren även ha spelat ut dig mot dina nära och kära så du inte ens har dom kvar
Det första som tyder starkt på en energislukare är ett lite påträngande "bästa-vännen-sätt", att de hela tiden utger sig för att vara godhjärtade och att du betyder mest i världen för denne person. Det andra är alla historier om hur dom blivit utsatta för person efter person efter person som vill dom illa och som nu är "lögnare och falska".
Hoppas alla ni där ute slipper umgås med en riktig energislukare. De tar dig till sig när du är i en utsatt situation eller är svag på något vis- får dig att må bra- för att sedan lämna dig i ett värre skick än du var innan, kanske med skulder, kanske utan några andra vänner.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Ibland måste man göra en rensning. Ungefär som att städa kylen eller garderoben. Brukar göra mej av med sk. vänner som passerat bäst före datum. Blir himla rent och prydligt sen. Mår bra av att rensa lite. Sen för man plats med nya bekantskaper. Och man spar tid på att behöva ta hänsyn till energitjuvarna och slipper många gånger gå runt och irritera sej.
Är det inte viktigt att vara mer social ? Att inte drunkna i "vänskap" när man vill hjälpa någon som behöver uppmärksamhet, någonstans att bo och litet pengar tills komma på fötter, utan hålla på samhällets regler - hyreskontrakt för rummet, skuldrevers för pengalånet och fasta tider för uppmärksamheten.
#2 det är jätteviktigt! Men jag tror många som hamnar under klorna blir så väl manipulerade att det är sällan sådant genomförs..
Sajtvärd på Iller.ifokus

jodå hade en sån kille=) de var så himla synd om honom för alla tjejer han träffade gjorde slut med honom, o ingen förstår honom, alla är orättvisa o skyller saker på honom blabla bla.. de var alltid synd om honom
kan ju tala om att jag dumpade honom vilket gjorde att jag var den nya "hemskaste tjejen på jorden" som han sa till sin nya flickvän. som sen dumpade honom, haha
men de var ett par år sedan men han lär knappast ha ändrat sig!! problemet med honom o anledningen till att jag gjorde slut var inte enbart för att han var enerikrävande, eller att han ALDRIG kunde ha fel utan för att han i sitt självmedömkande blev våldsam, och förtryckande. hamnade ifängelse för misshandel, men de var ju inte hans fel ansåg han naturligtvis.
Qui dormit, non peccat
Undra om de som är energiutsugare själva någongång förstår vad dom gör eller om dom enbart lever i sin egen värld där alla leder små grupper för att motarbeta och förstöra för dom??
Sajtvärd på Iller.ifokus
Tyvärr så är sådana personer ofta så hemskt duktiga att prata för sig själva, att du inte inser vad som händer förän du sitter där alldeles slut och med problem upp till öronen.
Jag funderar på samma sak som du Jossan i #5, alla andra verkar vara "fiender" som ska bekämpas. Jag kan inte förstå hur det fungerar för dem i verkligehten mellan "offren".
Paulina

#0 Varför känner jag igen mig så väl i det här, som tur är har jag slagit mig loss nu.
Jag känner igen på vissa plan med en kompis. Hon är inte så "energiutsugande". Men när vi träffar nya människor försöker hon så tidigt som möjligt få in att hennes mamma är död och ibland försöker få oss andra att få skuldkänslor om vi skulle säga något om våra föräldrar. Det är sjukt tragiskt detta och jag kan inte förstå den smärtan men det börjar kännas som om hon använder sin mors död just för att folk ska tycka synd om henne, jag tror hon gillar uppmärksamheten hon får.
Been there, done that!
Nu mera drar jag mig undan från folk som är sådana, fixar det inte helt enkelt.
Sara

Det finns säkerligen energisugare här, alltså sånna som är det irl. Undra om dom tänker på det och tar åt sej? eller om dom bara inte vet om det.
#10 Om de ens är medvetna om vad de håller på med..
Paulina
Har nog inte stött på någon energiutsugare. Visst, förut kunde någon "vän" tenderar att bara hälsa på när denne mått dåligt, fast energiutsugare var hon inte: hon hade bara "otur" i livet och behövde en fristad ibland.
#10 helt övertygad om det!
Sajtvärd på Iller.ifokus

Jag har blivit, efter ett par nitar, ganska duktig på att rensa ut dessa ur min krets i ett tidigt stadie, tack och lov.
Tyvärr finns ett par av dessa i en någorlunda närhet då vi delar ett stort intresse, så jag kommer aldrig bli kvitt just dessa personer helt, men det känns ändå skönt att inte jag faller för deras manipulation iaf, även om en stor del andra gör det.
Jag har lärt mig att inte låna ut pengar, inte göra någon en tjänst, som inte gör det för mig innan, eller låna ut bilen eller erbjuda mig att köra någon, någonstans.
Trist, men det är vad erfarenheterna har lärt mig. Sedan finns det vissa personer jag gärna ställer upp för, men det tar tid innan jag når dit numera.
Ett stort avvaktande är vad jag inleder varje ny vänskap/relation med, och jag drar genast åt mig öronen och undrar vad personens motiv kan vara, om det efterfrågas tjänster, lån av pengar eller dylikt inom kort. För att inte tala på dessa som inleder "vänskapen" med att prata om andra bakom deras rygg. Dessa ger jag inte mycket för. Jag är inte dummare än att jag förstår vad de säger om mig, när jag inte hör på ;)
Ja, såna har man råkat ut för några stycken,mest när jag var litenmen en av dem var inte alls så länge sen.
Ofta skryter de också om hur underbara vänner de är och vilka fantastiskt godhjärtade människor de är men ingen bryr sig om dem. De verkar tro att de är godheten själv men i själva verket är de totalt genomruttna.
Usch, jag skulle kunna prata på i evighet om hur illa jag tycker om såna människor, det är bättre att vara tvärt om. Jag vet att jag kan vara elak ibland, jag försöker inte vara det men ibland vet jag att jag säger och gör dumma saker och jag varken skryter om det eller döljer det.
Nej fy! energislukare vill jag inte ha att göra med och jag vill heller inte att någon annan ska behöva råka ut för dem.
Jag förstår verkligen inte vad dessa människor är ute efter… :/
Seeing isn't believing, believing is seeing.
/Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus
Verkar som att många ändå har stött på dessa människor vid ett flertal tillfällen. Vad är det som skiljer dessa människor från oss andra, hur blir dom energislukare och varför blir dom det??
Sajtvärd på Iller.ifokus
Jag tror faktiskt alla varit det någon gång. Medvetet eller omedvetet.
#17 Det är stor skillnad på att vara lite krävande ibland och på att vara en energislukare. Det kan nog dom flesta som verkligen har utsatts för en enrgislukare skriva under på.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Ja, det har jag inte sagt något om.
Men jag har vid flera tillfällen sett två sidor kalla varandra just det, till mig. Båda ansåg sig själv vara oskyldiga.
Så jag står kvar vid det jag skrev.
Ingen är så oskyldig som den påstår.
En energislukare ser många gånger inte att det är det den gör, bara att någon annan gör det.
Jag tror inte heller att energislukare är medvetna om vad de gör. De tänker antagligen inte "nu ska jag manipulera och bedra för att hamna i centrum!" ;)
Jag skulle gissa att de helt enkelt har ett stort fokus på sig själv, och sina behov och de orättvisor de själva upplevde att de stod inför, och missar att andra personer påverkas.
Paulina
Jag instämmer med dig, Hera. Jag är inte övertygad om att en energislukare är en energislukare i alla situationer och alltid och jag tror att vi alla har sådana tendenser med eller utan vår vetskap och mer eller mindre med olika människor, i olika situationer och i olika faser av vårt liv.
Jag anser att jag både ha blivit utsatt för energislukare och själv har gjort mig skyldig till att vara en. Att benämna en person som "energislukare" (substantiv) tycks väldigt svartvitt, isf föredrar jag det som "energislukande" (adjektiv) då det säger mer om den specifika situationen som personen befinner sig i än om personen i sig.
Trots allt, finns det redan ett begrepp för personer som suger ut andra människor och har gjort det till sitt levebröd: Sol-och-vårare.
"Energislukare" baseras trots allt på en subjektiv bedömning.

#17 Håller fullständigt med dig. Jag har nog varit det, dock inte sugit ut ngn på pengar el dyl. Men det fanns en jobbig tid då det hände mycket i mitt liv samt att jag hade endel i bagaget som oxå kom upp. Och då kanske jag belastade endel för mycket med mina problem.
#21 Men när olika människor blir utsatta för en och samma person gång efter gång och kommer ut ur relationen på samma sätt som alla andra kan man inte se ett mönster då? Kan man inte kalla den personen för en energislukare?
Jag vet nämligen om närmre ett 10 tal personer, som inte alla haft någon koppling till varandra som blivit utsatta för en och samma person, med samma utgång, och det har hänt dessa människor under ett antal år. Jag skulle lätt benämna denna person för en ren energislukare och att det inte är någon tillfällighet.
Sedan finns det säkerligen dom som inte är energislukare rakt igenom. Men jag är för pass överbevisad att det faktiskt finns dom som har lärt sig leva med och genom att utnyttja alla situationer som kan verka vinnande för dom själva.
Detta är som sagt bara min uppfattning av det jag och flera av mina bekanta har upplevt.
Sajtvärd på Iller.ifokus

men..vad gör man åt det om det är anhöriga som slukar energi till tusen? ex..make…föräldrar…syskon…? hur gör man då? de finns ju sånna människor väldans nära också…
Har en sk kompis som ljuger, hittar på saker som inte alls sedan stämmer och ändå fattar hon inte att hon gör fel. Utan att det är fel på alla andra runt omkring henne.
När hon sedan talar sanning så tror man ju henne inte. Tyvärr.
Hon har även jobbat på mitt jobb och vart direkt elak mot vissa där. Lägger sej i det hon inte har med att göra och vill gärna styra och ställa. När hon sedan märkte att hon inte var i centrum så blev hon sur för resten av dagen och bara blängde surt på alla.
Vet inte om kan kallas energisugare. Men just den tiden var ganska obehaglig när hon höll på så. Stämningen sjönk ju till noll.
Vi försökte sedan att strunta i henne och vara som vanligt allihop. Men ibland så gick det inte.
Jag tror det är skillnad på att ha problem som man måste prata av sej med någon och på att ljuga och manipulera.
Jag har mått dåligt vissa gånger och behövt prata av mej..men aldrig att man manipulerat eller ljugit ihop saker för att få uppmärksamhet.
Det är nog däri skillnaden ligger.
# 24 Man står ut! Var själv gift med en besserwisser i 25 år. Allt va på topp när saker och ting gick hans väg. man skulle alltid ställa upp och vara curling mamma åt honom och hans projekt. I början var det himla charmigt, men till slut blev man van. Nån form av hjärntvätt har jag fått förklarat. Jag kunde inte ta mej ur det hela, trodde livet var så. När allt rasade och vi separerade så begrep man hur fel det varit i många år. Bad honom söka hjälp både före och efter skillsmässan men allt var ju mitt fel, att jag inte orkade stötta honom. Har pratat med folk inom psykvården, han skulle kunna få diagnos som mano depressiv. Men det är ju inte honom det är fel på.
Hejsan. Mitt namn är Erik och jag är här för att suga lite energi ifrån er alla:)
Jag kan nog anse mig skyldig till att vara en energisugare i många sammanhang. En kompis påpekade detta för mig lite subtilt häromdagen och ju mer jag har läst era inlägg ju mer kan jag identifiera mig med en energisugare.
Jag inser att folk drar sig undan ifrån en och jag vill verkligen förändra mig. Jag har själv utsatts för energisugare i mitt liv, såsom säkert de flesta har, och jag undrar nu om någon kan skriva här hur man vill att en god vän ska vara, vad som är det jobbigaste med typiska energisugare, och vad vi energisugare kan göra för att förändras.
Jag tror att i mitt fall det har att göra med att jag har varit väldigt bortskämd och därmed tenderar ständigt att ta allt för givet, tom vänner.
Är det någon som har några enkla tips? Om ni kan förändra en energisugare som är villig att lyssna :)
Många kramar! hej!
#27 jag tror att man får tänka på att behandla andra så som du själv vill bli behandlad och att leva för dagen - den kanske inte finns imorgon. (då tar man inte saker o ting för givet)
#27 Jenkass är en klok kvinna =) Hade jag själv haft det problemet (vilket jag innerligt hoppas att jag nu inte har då jag tvivlar på det) så skulle jag ta tillvara på de vinkar jag får och om möjligt försöka sätta mig ner med personer som känner mig och be dem berätta vad de upplever som mindre bra i mitt beteende.
Det kan mycket möjligt vara sådana små saker som man själv intehar reflekterat över, eller inte ens vet att man gör. Sen är det "bara" att rannsaka sig själv, se om man kan ändra och kompromissa så man själv och även andra mår bra av det hela. Man får ändå inte förlora sig själv och bli "filmjölk" i sina försök att behaga andra. Dock tror jag att man mår bättre som människa om man finner en nivå där andra trivs med en och man själv även trivs. Man får så mycket.
Det tar lång tid att ändra ett beteende, och våra grundläggande motivationer är inte så mycket att göra åt, men är man medveten om sitt beteende, och i vilka situationer det felar, så kan man över sikt ändra på det hela. Att man ät villig att försöka tycker jag tyder på en stor styrka och medmänsklighet. Det kan ta tid, det kanske inte blir perfekt i slutändan, men man kan vinna mycket.
Lycka till!
Paulina