Hjälp!!
Jag är snart 24 år gammal och har för längesen flyttat hemifrån. Jag sköter mina sysslor i den mån jag orkar, men på senate tiden har orken och motivationen sinat. I höstas fick jag veta att jag har fibromyalgi och jag försöker få stöttning från min familj, vilket är lättare sagt än gjort. Undanflykter flödar som vatten ur en kran och jag vet inte vad jag ska ta mig till. Det känns som att jag har försökt med allt, men inget tycks hjälpa så jag är nu i desperat behov av hjälp!!
Jag kommer inte överrens med min mor, vi bråkar alltid om allt och ingenting. Hon lyssnar inte på mig när jag ber om hjälp, råd och stöd och hon tar mig aldrig på allvar. För en tid sedan var jag sjuk i anorexi och fick läggas in för behandling, men före det sökte jag mig till min mor för att få stöd, men hon "klappade mig på huvudet" och sa att det löser sig ska du se! vilket det inte gjorde utan snarare tvärt om. Under tiden jag var sjuk var både min mor och de flesta andra i familjen väldigt engagerade i mig och mitt mående, men när jag blev bättre och fick komma hem återgick allt till det "normala". Jag fick en tillfällig svacka och mådde åter igen skit, så jag sökte mig ännu en gång till min mor i tron om att hon skulle ha förstått att hon måste ta mig på allvar när jag ber om hjälp, vilket jag bara gör då det är riktigt kris, men hon sa bara det ordnar sig nog. Mina fem syskon känner jag knappt då jag i princip aldrig pratar med dem, men de pratar tydligen med varandra så vitt jag kan förstå, eftersom de alltid skojar om saker, pratar om saker de ha gjort, saker de ska göra etc etc. Min 3 år yngre syster och jag kommer bra överrens de gånger vi väl träffas, men tyvärr blir det allt mer sällan. Hon är nästan alltid trött, har huvudvärk, ska träffa kompisar eller annat. Om det bara är hon och jag så har vi det riktigt trevligt tillsammans, men om någon av de andra sykonen också är med så känner jag mig som femte hjulet och som om jag inte finns. Jag försöker ta plats och göra mig hörd, men det slutar oftast med att jag sitter alldeles tyst eftersom det inte lönar sig att försöka förstå vad det är de pratar om, då svaret jag får alltid är det samma; inget särskilt.
Min äldsta syster får hela familjens uppmärksamhet eftersom hon är den enda som har barn och i och med det är hon den som alltid prioriteras först, känns det som. Behöver jag hjälp med något så får jag vänta eftersom äldsta syrran behöver hjälp med än de ena, än de andra och det är, så gott som, alltid något hon behöver hjälp med. Jag känner mig ensam, utanför och islorad från min familj och ibland känns det verkligen som att jag är den enda i familjen som vill ha en förbättring. Jag får ingen som helst respons på det jag gör, så snart orkar jag inte anstränga mig mer. Familjen är viktig för mig och jag vill så gärna att vi ska hålla ihop, men när ingenting verkar fungera så vet jag inte längre vad jag ska ta mig till. För ungefär ett år sedan skickade jag ett mejl till min mor och mina syskon där jag skrev hur jag kände det och hur trist jag tyckte att det var att vi inte umgås som en familj, att vi knappt pratar med varandra och att det känns som att vi inte känner varandra. Enutav mina systrar skev som svar att hon tyckte det var tråkigt att jag kände så, men hon kunde inte riktigt förstå varför jag kände som jag gjorde. Hon och de andra syskonen pratade visst inte alls så ofta och mycket som jag trodde, enligt henne. Jag känner allt oftare att mitt liv saknar mening då jag inte har någon familj att vända mig till för att få hjälp, knappt några pengar över efter att räkningarna, mat till mig och djuren samt försäkringar är betalda så jag har i princip aldrig råd att unna mig något. Jag skulle verkligen behöva komma ut och göra något, dansa, träffa folk.. vad som helst!!men jag har inte råd. Några riktigt nära vänner har jag inte och de få bekanta jag har, hör jag nästan aldrig av. Min pojkvän är i dagsläget, så gott som, den enda sociala varelse jag pratar med, men jag är rädd att han ska lessna på att vara både kompis, familj, pojkvän och psykolog och varje gång han åker ifrån mig blir jag totalt handlingsförlamad. Det känns hemskt att vara så beroende av en annan människa, men jag har ingen annan. Nu vet jag inte vad jag ska ta mig till med nånting.. energin bara rinner ur mig och jag orkar snart ingenting. Kanske är det bara jag som över reagerar, men det känns inte rätt att det ska vara på detta viset. Vad ska jag göra? Snälla, hjälp mig!!
Jag funderar på en sak… "De hör inte av sig" "dom umgås utan mig" "Jag blir handlingsförlamad". Jag ser inte riktigt vad du gör för att förändra situationen? Kan du inte bara åka och hälsa på din familj, bekanta och andra? Eller bjuda hem dem på fika eller middag?
Jag förstår att du känner dig ensam och förbisedd, men samtidigt är det ju en själv som gör vad det blir! Vad tycker du?

Håller med dig fullständigt, det blir vad man själv gör det till och jag glömde, i min frustration, att nänmna att jag hör av mig till dem så gott som varje dag, eller gjorde det tidigare, nu orkar jag inte längre eftersom jag inte får någon respons på det jag gör, men visst försöker jag fortfarande ibland. Som jag skrev tidigare så känns det som om jag har försökt med allt! Jag har försökt att, genom ett mejl, beskriva hur jag känner, vad jag tycker och vad jag vill. Jag har ringt dem och frågat hur de mår, men de hör aldrig av sig till mig, utom när det behöver hjälp och ingen annan har möjlighet att ställa upp. Att åka och hälsa på någon som, så gott som, alltid är upptagen med annat är svårt och det samma gäller att bjuda på fika eller middag.
Hm… Jag antar att man får kämpa vidare bara.. Det är lite svårt det där. Jag är väl nästan alltid den som hör av mig till mina bröder. Jag vet att dom gillar det och att de uppskattar mig, men bara inte tar sig för det själva. Det gör mig inget, jag får se till att vara en jobbig syster istället =)

Kämpa vidare orkar jag snart inte längre, jag har gjort det i hela mitt liv. Jag önskar inget hellre än att min familj ska hålla ihop och kunna säga hej till varandra utan att det ska kännas påtvingat och stelt.

så härligt men en som tar familjen på allvar och tycker att det är viktigt att hålla ihop. hur var det när du var liten? bodde ni tillsammans? är det en familj där man kunde prata om annat än om vem som skulle handla mjölk? var ni syskon vänner då? hade ni samma intesen eller stack du ut från mängden?
ibland är är det så att man måste veta vem man är och stå för det, bli stark innan det går att få en bra relation till de som är ens rötter. du är en egen människa och kanske måste du få bättre självkänsla och ta hjälp på annat håll först. om de inte kan ge dig det stöd du behöver får du se till att ta dig det på annat håll. lita på att din pojkvän orkar vara psykolog men sök samtidigt proffshjälp. då kan det bli lättare för de som stå dig nära att ge dig stöd, när de inte känner att de behöver dra hela lasset. människor funkar tyvärr ofta så att de vågar ta ansvar först när andra också gör det.
jag känner inte dig och vet inte lls om det här hjälper, men det är tankar och ta inte illa upp om jag är helt fel ute.

och du, det finns mycket som är gratis! gör lite knäppa grejer. åk från ändhållplats till ändhållplats med en buss du aldrig åker med, och sätt dig och skriv i två timmar på en sten helt själv. man kan bli superpigg eller lugn eller få ångestattack, men det ger en något.

#5 Tack så mycket för ditt inlägg. När jag var liten så bodde vi alla tillsammans, utom min äldsta syster. När jag var ca. 10-11 år skildes mina föräldrar så jag och en av mina äldre systrar bodde hos vår mor. Vi var väldigt olika jag och mina syskon och som liten höll jag mig oftast för mig själv eftersom jag, som liten, alltid hade känslan av att vara "femte hjulet", men intresset för djur har vi alltid haft gemensamt och har fortfarande. Vi har aldrig kunnat pratat om känslomässiga saker etc. Numer pratar jag sällan om hur jag mår med min familj, så jag tror inte de känner att de behöver dra hela lasset. Jag upplever mig själv som en ansvarfull person och jag kan stå för vad jag tycker, tänker och det jag säger. Dock så har jag alltid blivit sedd som en 5-åring i min mors ögon. När hon och hennes nya karl flyttade ihop fick jag inte lov att göra någonting på egenhand, jag var alltid tvungen att ha min yngre syster med som "barnvakt".
Visst finns det mycket som är gratis, men när orken inte finns så saknas även motivationen, tyvärr. Jag hoppas dock att det blir ändring på det snart och att jag får mer energi och lust!