Relationer iFokus

Relationer

Etikettvänskap
Läst 3405 ggr
Chippers
0

Hur kan man göra så?

Jag har få vänner (men underbara :)), jag har inget större behov av att skaffa fler egentligen, men skulle tycka att det vore skoj ändå. Och för inte så länge började jag smått träffa en tjej, som jag tyckte verkade rolig och trevlig (hade träffat henne nån gång innan, men bara när hon bl a omplacerade marsvin till mig). Några år äldre än mig. Kanske inte riktigt på samma nivå som mig heller, men vi kunde umgås ändå. Hon är lite pratigare och barnsligare (ser ingen nackdel med det), och jag mer tyst och stel. Hon fick igång mig lite.

Dock började jag märka mer och mer att jag knappt kunde säga något alls, innan hon fortsatte prata vidare om sitt liv. Kunde säga några få meningar som hon inte tog seriöst, utan flummade bort. Så det kändes ju trist. Det var kanske 3-4:e gången vi sågs. Men kände att jag inte ville "ge upp" riktigt än, trots allt. Utan ge henne en chans. Jag hade bara velat att jag kunde prata ut så som hon fick göra, att hon kunde lyssna lika bra, bry sig, inte bara prata om sig själv.

Hur som helst. En fredagskväll pratade vi om att ses. Senare under kvällen kom min allra bästa vän förbi hem till mig, och den "nya" skulle/ville ut på promenad, så jag sa att vi kan hänga med. Nu i efterhand ångrar jag mig att vi sågs alla tre. Samtidigt som det var bra att jag fick se se hur den tjejen verkligen är. Och kunde avbryta kontakten.

Tar kvällen från början. Allt började bra. Min bästis och den andra tjejen pratade på, vi handlade och flummade. Gick hem till bästisen alla tre.
Där ändrades allt! Det första den nya tjejen kommenterar är min bästa väns hund. "Fläsko" "Korv" "Tjockis" gång på gång. Säkert minst ett tiotal gånger. Och inte nog med det. Även "Sådan matte sådan hund", skrattar och säger "tänk att sprätta upp henne och öppna hela magen" (hunden) "kolla vad fläsket dallrar när jag håller henne såhär" "gud vad hon slemmar och låter, precis som du" (bästis) osv. Helt sjukt. Både jag och min bästa kompis är riktiga djurvänner. Vi tar illa upp vid sånt. Tycker hon att hunden ser överviktig ut kan man fasen hålla det för sig själv eller framföra det bättre än säga elaka saker. Det underliga är ju att jag vet att även den nya tjejen gillar djur och har haft många egna samt har en katt nu. Hur kan man då tycka att det är okej att kalla en "främlings" hund för fläskkorv, och kommentera ägaren? Och skratta! Det hade bara behövts lite sunt förnuft för att förstå hur fel det är.  Eller hur? :S

Tyvärr slutade det inte där. Nej. Utan när den nya tjejen hörde min bästis brorsa spela Wow nere, frågade hon om och om ifall hon får gå ner och sparka på honom. Hur seriöst eller inte hon menade det, så säger man inte så. Det här var första gången hon träffade min vän och var i hennes hus.

Snacka om att jag ville skicka ut henne eller ge henne en riktig utkällning. Fick så dåligt samvete. Men visste att min bästis säger till om det blir för jobbigt och skickar ut oss. Och jo, det gjorde hon efter detta:

Min  bästis tar ut linserna, sätter på sina glasögon, den nya tjejen ser det och SKRATTAR. Japp. Rakt ut. Asgarvar och säger "jag tyckte det såg så kul ut!". Där gick väl gränsen, så hon sa åt oss att gå. Pratade förstås med min vän efter, och kollade läget och sa att det var sista gången jag umgicks med henne. Och att hon inte får ta åt sig. Men förstås gjorde hon det. Är inte så konstigt. Jag tog väldigt illa upp också. Jag ville ha en ny vän, men det enda som hände var att min bästa vän blev sårad och kanske fick lite sämre självkänsla. Kul! :(

Jag fick en chock när jag såg hur hon betedde sig. Hon var ju snäll mot mig. Sa ingenting förutom sina ständiga kommentarer om sin vikt.

Ska inte säga så mycket mer om vad jag tycker om tjejen och den kvällen. Men det var det mesta av det som hände iaf.  Vet också att tjejen finns på iFokus och kan läsa det här. Vilket bara vore bra, så kanske hon får sig en tankeställare.
Hon ville lära känna nytt bekantskap. Men då håller man inte på så.

Gjorde jag nåt fel? Borde jag sett till att det inte gick så långt som det gjorde? Borde jag lärt känna tjejen mer innan jag tog med mina vänner?

Har så j*vla mycket skuldkänslor. Rynkar på näsan Jag vet att min bästa vän inte mått så bra innan, och så sänkte det här henne mer. Jag vill inget annat än att mina vänner ska må bra.

Har ni varit med om nåt liknande? Rynkar på näsan  Är vissa personer så bara, eller brukar det bero på något?

Aviendha
0

Vilken trist upplevelse!

Vissa kanske "är så", andra kanske reagerar så för att de kännser sig obekväma/hotade osv. Vad vet jag?

Jag tycker inte att du gjorde något fel, du kunde ju inte veta att hon skulle såra din vän, oavsett om det var hennes intention eller inte. Du kan aldrig ta på dig en annan människas handlingar, det var hon som utförde dem och inte du, eller hur?

Tycker inte heller att du gjorde fel som bröt eftersom du inte alls känner dig bekväm i relationen och inte heller förutsätter man att en ny bekantskap ska såra en gammal vid första mötet heller. Jag har aldrig tänkt den tanken iaf.

Ha inte skuldkänslor över det. Inte ditt fel även om det inte var en rolig upplevelse för dig eller din vän.

[mia-38]
0

Jag skulle sagt till den nya tjejen att lägga av. En gång kan man acceptera att de håller på så. Men inte flera gånger.
Den nya kanske har så låg självkänsla och dåligt självförtroende så hon måste hävda sej hela tiden mot andra. Det är bara en känsla jag får när jag läser inlägget.

Men jag hade gjort som du och struntar i henne i fortsättningen.

Jag har inte vart med om något liknande. Men det måste varit hemskt.

Kram

Chippers
0

#1 Ja, verkligen. Rynkar på näsan

Vi hade ju inte gjort något alls utan haft väldigt kul. Men hon kanske kände sig "hotad", kanske för att hon ville träffa mig själv egentligen, men gick med på att min vän hängde med. Eller så är hon så bara. Hur kan man vara så känslokall i så fall? :S

Okej. Nej, sant iofs. Fick nog dåligt samvete bara att vara med och höra allt också. Usch. Tack iaf. Hoppas på att jag/vi inte får uppleva samma sak igen :(  eller någon annan övh!

Chippers
0

#2 Jo, hade verkligen lust att göra det. Eller ta ett snack med min vän utanför, och sen pratat tillsammans med tjejen om hur vi kände. Men jag är så feg. Jag vågar helt enkelt inte :/

Det kan stämma. Har inte tänkt på det tidigare. Men nu när du säger det, hon upprepade hela tiden att hon är rädd för att killar (speciellt hennes nya kille) ska lämna henne, för att hon är som hon är. Alltså lite "barnslig". Och hon tvivlade på sig själv väldigt mkt. Försökte få henne att förstå att hon inte behöver det, men tror inte det hjälpte. Tyvärr.

Men fortfarande måste man väl förstå att man inte kan beté sig hur som helst?

Jo, det var hemskt :(

Kram!

[mia-38]
0

#4 Folk som har så dålig självkänsla och självförtroende klankar gärna ner på andra så fort de får chansen. De fattar inte att de bär sej illa åt.

Jag tycker du ska behålla din gamla vän och strunta i den andra. För hon kommer säkerligen att själa all din energi. Hon ville ju bara prata om sej själv och sitt, beskrev du. Hon ville aldrig lyssna på vad du hade att säga utan flamsar bort det. Typiskt.

Jag hade en sån vän en gång som gjorde så. Hon tog all min energi och i längden orkar man inte det. Det är ett givande och tagande även i en kompisrelation.

Kram

emsems
0

Det var verkligen inte kul att läsa. Hoppas du står på dig och säger upp kontakten med denna "vän" eller att du tar dig ett rejält snack med henne. Varför skulle man vara elak mot andra bara så där?

Gluskap
0

Fy för, jag hade inte accepterat om någon av mina vänner uppfört sig så, speciellt inte hos någon de träffar för första gången.
Jag hade sagt till henne att lägga av vid första "flöskkorv" kommentaren och hade hon ändåfortsatt så hade hon fått sticka med en gående gång.

Tycker du gjort rätt som brutit med henne, för så uppför man sig inte.

Crowone
0

Nä vet du vad!! Detta är en människa med så dåligt självförtroende att hon sprider negativitet omkring sig….USCH!!

SJÄLVKLART väljer man bort en sån ur vänskapskretsen!!

Man ska vara rädd om de vänner man har och tycker om, och det visade hon inte prov på, eller hur?

Mvh Crowone

CasperCo
0

d va ingen äkta vän så du gjorde rätt, d va  inte ditt fel folk får ju  lära sig hur man ska uppföra sig,men icke alla som kan det, men som återkommit här med är att personer som klankar ner på andra är dem som verkligen inte är nöjda me sitt liv, med sig själva och då måste det bara klankas ner på andra ,inte för ja fattar  poängen men iaf, så du gjorde rätt ,ta vara på d positiva bra vännerna isället me vett   ,mvh anette

destroyed
0

Du gjorde helt rätt att bryta med henne, lite sunt förnuft har man väl ändå?

hus-musen
0

Hon är väl antagligen väldigt osäker på sig själv så hon måste överhävda sig med okända och när hon är i en grupp. Inte ovanligt men ack så irriterande. Jag tycker att du ska tala om för henne exakt hur elakt och dåligt beteende det var, så hon iaf har en möjlighet till att be om ursäkt om hon nu skulle vilja det.

Qui dormit, non peccat

spiritedaway
0

Usch vad arg jag hade blivit. Jag är tyst i vanliga fall, men hade någon gjort så mot min bästa kompis så hade jag inte kunnat hålla tyst.

Det är inte ditt fel alls, så känn dig inte skyldig.

Chippers
0

Tack för allas svar!
Känns bättre nu. Har ingen kontakt med tjejen, men har henne kvar på msn. Får se hur jag gör :) Jag verkar ändå vara som bortblåst för henne nu när hennes "gamla" vän och hon är sams. Så.

Vill bara glömma det som hände och kommer vara försiktigare i framtiden. :)

TerriZue
0

Nej, fy satan så arg jag hade blivit! Jag hade förmodligen snetänt totaklt och släpat ut tjejen i håret om hon hade behandlat någon av mina vänner på det sättet. 

Jag tycke rinte heller att du ska ta på dig skulden för det som hände, du kunde ju inte veta att hon skulle bete sig så och precis som #1 skriver "du kan inte ta på dig ansvaret för andra människors handlignar". 

Du gjorde helt rätt i att bryta kontakten med den personen, dålig självkänsla är ingen ursäkt för att bete sig som ett riktigt svin.

Seeing isn't believing, believing is seeing.

/Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus