Relationer iFokus

Relationer

Etikettvänskap
Läst 3576 ggr
[klosaxen]
0

Säga upp en vänskap?

Hej!

Jag har ett ganska stort problem och jag hoppas att jag kan få några seriösa svar här som kan hjälpa mig.

Jag har en vän som jag har varit bästis med sedan vi började lågstadiet, nu är vi vuxna. Den senaste tiden har hon börjat bete sig väldigt illa och jag orkar helt enkelt inte med henne av flera anledningar. Det största problemet är att hon behandlar mina andra vänner och bekanta väldigt illa när hon träffar dem. Hon är otrevlig och ibland rent av elak mot dem (hon har till och med slagit en person helt utan anledning). Jag tror att det beror på att hon är avundsjuk och rädd för att jag hellre ska vara vän med dem än med henne, för hon har alltid varit ganska avundsjuk av sig och inte tyckt om när jag umgås med andra. Det senaste året har jag får en del nya vänner så det kanske är det som har gjort henne extra osäker och får henne att bete sig extra illa. Men det är ju ändå ingen ursäkt.

Jag har försökt prata med henne om detta flera gånger, men hon skyller alltid ifrån sig (tex skyller på att hon var full eller att hon inte mådde bra den dagen), eller så byter hon bara samtalsämne och låtsas som om ingenting har hänt. Hon kan absolut inte erkänna att hon har gjort fel och be om ursäkt.

Jag orkar inte med detta och vill inte vara vän med henne längre. Hon har fått alldeles för många chanser men vägrar att ändra sitt beteende trots att jag har förklarat problemet för henne.

Men jag vet inte hur jag ska göra. Jag är en ganska konflikträdd person och vet inte hur jag ska börja samtalet och hur jag ska säga till henne så att hon förstår. Jag är rädd att hon bara ska låtsas som ingenting så att jag inte ska kunna förklara för henne.

Någon som har tips om hur jag ska göra för att "våga" säga upp vänskapen med henne och hur jag ska förklara? Hur gör man för att inte vara så konflikträdd?

Rajamaja
0

Ja du, ingen enkel uppgift att ta sig igenom.

Har inga som helst erfarenheter av sånt här då jag inte har några tjejkompisar, men jag kan väl tycka att du borde ställa ett ultimatum ang. hennes beteende och verkligen visa att du menar allvar med vad du tycker och vad du vill.

Det bästa sättet är att tala om för henne att hon har sårat dig och gjort dig ledsen och på så vis förklara hur du har kännt dig vid dessa tillfällen.

Har fått lära mig att om man talar om att något sårar en, så finns det ingen som kan motsätta sig det och motargumentera. Och i de flesta fall blir det inga bråk eller missförstånd.

Så prova att se hur hon reagerar på det där…hon kommer antagligen reagera och börja lyssna på dig. Hoppas jag iaf….

Lycka till!

[klosaxen]
0

Tack för ditt svar. Jag har försökt förklara för henne, men jag är så dålig på att prata om känslor så det känns jättesvårt. Oftast slutar det med att jag ger upp och inte orkar tjafsa med henne när det gäller sånt här. Men jag ska försöka att verkligen få fram det jag vill och inte ge upp denna gången. Tack.

Jillsan4
0

Hej hade en vän som gjorde precis som du beskrev. En dag fick jag nog och sa bara att detta funka inte. Vi gick skiljda vägar och ser vi varandra så finns inte den andra.

Mitt råd är att säga ifrån och stå upp för dig själv. Du ska inte behöva må dåligt för att din vän beter sig som hon gör.