Varför kan inte min familj respektera mej?
Förut så har jag haft problemet att mina föräldrar aldrig lyssnade men sedan jag flyttade hemifrån såhar vi ett relativt hälsosamt förhållande men också sedan jag flyttade hemifrån så har min mormor och morfar börjat klänga på mej.
Min morfar sa jag skarpt ifrån att han inte har med vissa saker att göra. Han blev arg och slängde ut mej ifrån huset. Men min mormor är en helt annan personlighet
Min mamma och mormor har aldrig kommit överens vilket har gjort henne till ett slags mål när jag ville slå mej fri ifrån alla i familjen. Allting som jag har gjort har hon kommit att sagt nä vad du är patetisk, dina syskon har aldrig gjort något sådant m.m. Nu kom det en specifik händelse som gjorde att jag faktiskt bad henne att aldrig höra av sig igen.
I söndags var jag ute och gick. Jag blev påhoppad av en invandrarkille och han började skrika att han skulle döda mej. Han slår till mej i ansiktet och jag tror att jag ska dö. När han sparkar mej i magen så började jag minnas allt som mitt ex lärde mej och med det tog jag ner honom till marken och sprang därifrån så fort jag kunde. Ringde mina kompisar som kom över för att vara med mej.
Nu till grejen. Min mormor fick reda på detta och blev inte glad alls. Hon började gapa på mej om att en tjej som kan slåss är det lägsta hon har hört och att hon inte tror ett skvatt på att man som tjej bör veta hur man ska slåss i självförsvar utan min mormor tror att jag är ute och spöar alla jag ser varenda dag. Hon pratade även om hur förfärligt jobbig jag var att umgås med och höll på så hela tiden.
Jag svarade henne lugnt och sa att mina syskon har haft det lättare än mej med mamma för de hade varandra och det var flera personer som kunde ta smällarna ifrån henne. När dom flyttade var det bara jag och pappa kvar och självklart blev hon ju värre emot oss båda. Jag tyckte även att hon skulle ta och rannsaka sig självvad hon hellre ville ha i sitt barnbarn. En stark tjej som kan försvara sig eller någon som blir våldtagen, rånad eller mördad och vet inte vad man ska göra.
Hon svarade bara att hon tyckte så synd om min underbara pappa som hade en sjuk fru och en dotter som är så patetisk, envis, idiotisk och oresonlig som mej
Jag bad henne försvinna ut ur mitt liv för jag tänker inte ta sån skit ifrån någon.
Gjorde jag rätt att be henne försvinna? Hon håller på så här hela tiden hon tror alltid att jag ligger med hela gotland och att jag har så urusla betyg m.m. men inget av det stämmer! Jag vet bara hur man ska försvara sig och har varit i seriösa förhållande ett bra tag nu. Jag har högst betyg i skolan, skolkar nästan aldrig och sköter mitt eget hushåll jättebra
Jag tycker verkligen du gjorde rätt. Jag blir ju rädd över hur ens egen släkt kan bete sig. Brrr
Grynet sa: Ta ingen skit!
Och du har full rätt att bestämma vem som ska finnas i ditt liv eller ej.

det gjorde du helt klart rätt i. man ska inte ta sådan skit, det va ju självförsvar du gjorde så det va dåligt av henne att tycka de va ditt fel när familjen alltid ska stötta en oavsett vad. mycket bra gjort, då kanske hon kan inse att hon gör fel och kanske ber om ursäkt.
Du gjorde helt klart rätt! Hon kommer ju med helt sjuka påståenden.

1# jo man blir ju det! Här tycker man att familjen ska respektera en och sen händer detta:/
2# jo visst kan man göra det men det känns så elakt och jag vet att hela familjen kommer vara på mej om hur dum jag är och att jag inte ska överdriva…
3# Hon har aldrig bett om ursäkt i hela sitt liv. Har svårt att tänka mej hon skulle göra det nu. Och precis som du säger så är det ju bara i självförsvar! Hon verkar tro att jag spöar alla som kommer i min väg… Hon ringde min far och berättade allting för honom och önskade att hela familjen ska skita i mej så att jag börjar inse vad för dumheter jag gör. Det som kändes mest var ju att hon sa att han ska vara glad för att två blev bra. Det fick hon göra med mamma….
4# jo jag vet att hon inte har belägg för någon av dem men det känns så himla jobbigt
Jag vet vad det vill säga att få hela familjen på sig… Och förstår att du kanske inte orkar det… Men det är ändå viktigt att stå upp för sig själv och att visa att man har en gräns, och kräva respekt för den.

6# jag har alltid haft hela familjen på mej men aldrig har de någonsin respekterat mej… Oavsett hur mycket jag håller på min respekt
Klart du gjorde rätt! Även släktingar kan vara skit - förkasta dem, lev ditt egna liv :)
JA DU GJORDE RÄTT! Blod är inte tjockare än vatten vad gäller sånt här, om ens familj och släkt inte har respekt för en trots att man sagt ifrån - då är det bara att kapa kontakten tycker jag.
Vänliga hälsningar
Cindy

9# varför får jag då så mycket skit för det? Min bror är på mej som tusan att jag ska bara låta det vara
Vissa människor står inte ut med konflikter, att de görs synliga. De vill släta över och släta över och låssas som om allt är normalt. Mina bröder gjorde också så när jag slutade umgås med mamma, trots att de vet hur jag avskyr mamma och vantrivs med henne. Allt för att saker o ting skulle vara som "vanligt" och inget skulle förändras.
Alltså: Konflikträdsla och rädsla inför förändringar.
Det du kan göra, är att härda ut, de vänjer sig så småningom. Alla människor anpassar sig förr eller senare till nya omständigheter.
tyvärr kan man inte välja vilken familj man föds in i men det finns ingenting som säger att man måste stå ut med vad som helst bara för att man råkar dela DNA. Varför omge sig med personer som får en att må dåligt? Jag tycker att det verkar som din mormor och mamma är olyckliga människor som behöver proffesionell hjälp. Gör det som är bäst för dig, livet är för kort för att slösas på människor som drar ner en. Jag tror att du kommer bli en lyckligare människa om du klipper alla band. Därmed inte sagt att de inte kan återupptas men du måste göra klart för dem att du kräver deras respekt om de vill fortsätta ha dig i sina liv. Stå på dig!

Jag vet inte, jag hade nog svarat du är så pass dum kärring så du skulle inte ens märka om solen ramlade ner i skallen på dig. Vadå inte försvara sig? Näe det är så dumt allihop så jag fattar inte.. Alla människor kan vara skitar, släkt eller inte, och sånna ska man göra sig av med. Om inte din familj förstår det och inte stöttar dig så kan de gå samma väg.
Qui dormit, non peccat

Om din mormor blev arg för att du för att du försvarade dig, inte arg för att du faktiskt blev attackerad - då är det ju nått snett faktiskt. Du gjorde helt rätt som bad henne hoppa. Det hade jag också gjort.
Och vaddå det är synd om din far.. att du är patetisk?? Nej du, det är synd om henne faktiskt. Hon är ju så inskränkt så att hälften vore nog.
Stå på dig och var stolt, och som hus-musen säger, om din inte familj inte förstår och stöttar, så hinka dem åt samma håll. Du förjänar bättre!
Helt rätt, och inte en sekund för tidigt! Man väljer tyvärr inte släkten, men som tur är kan man iaf välja vänner.
En mormor ska vara oerhört lättad över att ens barnbarn undkommit ett överfall och misshandel, hur mycket hon än må vara emot "tjejer som kan slåss". Jag skulle mer än gärna vilja veta om jag kan det för egen säkerhet, precis som alla vettiga människor som vill kunna klara av det värsta tänkbara.
Du är stark och initiativrik, det är inget du ska ändra på. Stå på dig!
Paulina