Trött efter att ha slutat med p-piller
Är det någon som vet om min trötthet kan bero på att jag slutade ta p-piller för några veckor sedan? Någonn anna som varit med om detta?
Jag har ätit p-piller i lite mer än 3 år och de senaste 1,5 året har det varit Yasminelle 28. Jag slutade nu för att jag gick ur ett förhållande och ville lära känna mig själv bättre. Det enda jag har märkt som har förändrats är jag är hur trött som helst. Jag har haft lite lågt med järn förut, men inget dramatiskt och jag har alltid varit bra på att sova. Men nu kan jag inte vakna på morgonen! Det är totalt omöjligt. Jag skulle vilja äta järntabletter, men då brukar jag få svårt att somna på kvällen och då vet jag inte vad som är värst. Än så länge har det inte varit så stora problem eftersom jag är arbetslös, men det börjar blir lite jobbigt att vakna sent varje dag. Dessutom börjar min nya pojkvän tycka att det är lite irritarande när jag aldrig vaknar. (även om jag alltid varit svårväckt)
Någon som varit med om detta förut?
tycker du ska ta dig till en vårdcentral och be om ett blodprov. Min mamma blev extremt trött en period och när hon kollade sin järnhalt var den nere på typ 74 eller nåt liknande.. Den ska ligga på 140…
När jag slutade med p-piller efter ca 5-6 år så tog det mig ett halvår att bli mitt "riktiga jag". I början grät jag för minsta lilla och var fruktansvärt överkänslig. Skulle aldrig äta p-piller igen. Min kropp ska få vara som den vill :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Jag tog blodprov på vårdcentralen för kanske 2 år sedan och då var det lågt, men inte jättelågt. Men jag ska nog prova äta järntabletterna jag har som man inte behöver något recept på och se vad som händer. Eller så får jag köpa en ny väckarklocka varje vecka :p